Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 12 Jul 2014 22:55

Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Ja, ik ga met haar praten, dat snap ik. Maar hoe gaat zo'n eerste gesprek?

Ik heb werkelijk geen idee wat ik kan verwachten. Moet nog een maandje wachten maar vind het nu al spannend.
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:54

Bericht 12 Jul 2014 23:03

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Ik lees met je mee... Ik heb min of meer het advies gekregen van het zhuis maar ben er nog een beetje sceptisch over...
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Anoniem136

Bericht 12 Jul 2014 23:06

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Het hangt heel erg van de instelling af. Soms is het een korte intakefase met 1 gesprek en evt vragenlijsten, soms begin je met vragenlijsten en krijg je daarna 1 of 2 intakes, soms is het alleen een korte vragenlijst en een intake. Wat meestal gebeurt is dat na de intakefase een inschatting wordt gemaakt van wat voor behandeling je zal krijgen (duur en inhoud, afhankelijk van problematiek en wat er aangeboden wordt natuurlijk).
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5496

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 12 Jul 2014 23:29

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Ik kreeg een test die ik thuis in moest vullen. In het eerste gesprek bespraken we wat de reden was om mij aan te melden. Er wordt dan een behandelingsplan opgesteld (n.a.v. een hulpvraag, zo moesten ze het bij mij naar de zorgverzekeraar verantwoorden, ik moest dat later ook ondertekenen). De eerste gesprekken zijn sowieso een beetje zoeken voor beide partijen, na één gesprek kan je natuurlijk niet kant en klaar een 'behandeling' krijgen. Ik heb de eerste paar keren vooral gepraat over hoe het ging en waar ik moeite mee had, dit bespraken we dan samen, zo kon zij ook een beetje zien waar de pijnpunten zaten. Later in de behandeling ging het niet meer alleen over situaties maar meer over het algehele 'probleem', en leerde ik hier stukje bij beetje anders over denken en ging ik dit toepassen in de praktijk, waarna we dit later weer samen evalueerden.

Succes! Ik vond het ook heel spannend.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 12 Jul 2014 23:36

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Ik heb er geen ervaring mee en heb ook geen plannen om een psych te bezoeken, maar wat ik me al een tijdje afvraag, is hoe zo'n "behandelkamer" van een psycholoog eruit ziet. Is dat een bureau waarbij beiden tegenover elkaar zitten, zit je in een huiskamersituatie of is het zo'n filmidee waarbij je een bank hebt met zo'n losse stoel er naast?
Misschien een heel domme vraag, maar ik bedenk me dan in welke situatie ik me het fijnst zou voelen en hoe ik me dat voor moet stellen
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 13 Jul 2014 00:43

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Ik heb zowel in een setting gezeten als met een bureau ertussen, als in met een klein koffietafeltje met stoelen eromheen. Meestal dat eerste...

En verder wat Lot zegt eigenlijk.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 13 Jul 2014 17:17

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Blue flower schreef:Ik lees met je mee... Ik heb min of meer het advies gekregen van het zhuis maar ben er nog een beetje sceptisch over...



Was ik eigenlijk ook wel een beetje maar nu vind ik mezelf alleen maar dapper dat ik durf toe te geven dat ik het niet alleen kan en dat ik eindelijk die stap heb durven zetten.

Bedankt voor jullie antwoorden, nu heb ik in ieder geval een idee wat ik kan verwachten.
<<

Anoniem73

Bericht 13 Jul 2014 18:06

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Ik was er ook altijd sceptisch over hoor. Ben eerst bij een psycholoog geweest maar daar kon ik mijn draai niet vinden. Ik ben daarna naar 2e lijns gegaan bij de psychiater. Als ik bij de psychiater komt vraagt hij hoe het gaat maar niet inhoudelijk en hoe het met de medicatie gaat. Daarnaast kom ik ook bij de psychotherapeut. Bij haar voer ik heftige gesprekken. Ik laat ook echt de binnenkant van m'n ziel zien. Ik weet natuurlijk niet waarvoor je naar de psych wilt. Het is ook echt overal anders.

Bij de psycholoog zat ik gewoon op een bank en bij de psych op een stoel met een ronde tafel ertussen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5496

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 13 Jul 2014 21:06

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Een zitje met twee stoelen naast elkaar met een tafeltje er tussen (voor groepsgesprekken of relatietherapie of zo). En daar tegenover staat dan een stoel waar de psycholoog zit. Er is ook een bureau maar daar zaten we soms alleen heel even om een afspraak te plannen of zo. De eerste keer dacht ik ook echt even aan het dokter Rossi beeld wat ik erbij had :ja: . Maar nee, het was niet zo'n mooie relaxbank als bij Gooische vrouwen, ik zat ook altijd netjes rechtop, niet op zijn kop of met mijn benen op de bank zoals in de serie haha.
<<

Anoniem99

Bericht 13 Jul 2014 22:48

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Bij mij was het een grote bank met veel kussens. Links stond een tafeltje en kreeg altijd een kopje thee aangeboden. Zij zat tegenover mij. Kamer was verder een beetje rommelig, maar wel oke.

Mijn 1e gesprek was een gewoon gesprek over wie ik was, wat ik deed, mijn achtergrond etc. In de volgende gesprekken werd het probleem vastgesteld.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 14 Jul 2014 09:55

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Weten jullie misschien wat ik kan verwachten qua kosten?

In het ziekenhuis zeiden ze dat ik mijn zorgverzekering maar moest bellen en bij de cz zeggen ze dat ik het in het ziekenhuis moet vragen.. Ik weet inmiddels wel dat het ziekenhuis zelf (ga naar een medisch psycholoog in het ziekenhuis) een contract heeft bij de zorgverzekering maar verder weet ik dus nog niks.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5496

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 16 Jul 2014 12:40

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Bij mij werd alles vergoed door de zorgverzekeraar, in het jaar dat je behandeling start betaal je je eigen risico. Bij mij werden de kosten pas verhaald nadat mijn behandeling was gestopt, dan gaan ze het nl. pas indienen bij de zorgverzekeraar. Ik heb van mei tot mei behandeling gehad en heb dus 1x eigen risico betaald.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 25 Aug 2014 07:54

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Morgen is het zover, dan heb ik m'n eerste gesprek bij de psycholoog. Vind het wel een beetje spannend maar dat komt ook wel weer goed!
Hoelang duurt zo'n gesprek ongeveer?
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 25 Aug 2014 08:58

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Bij mij verschilde het, van een half uur tot een uur.
Ik zou trouwens er na niet al te veel plannen, mocht je er emotioneel van worden dan is het heel vervelend als je daarna nog dingen moet.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 25 Aug 2014 10:10

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Dankjewel voor je reactie. Mijn vriend gaat met me mee, rijd me erheen dus kan ik tegen m zeggen dat ie maar een tijdschrift mee moet nemen.

Daarna zouden we even de stad in gaan maar als het niet gaat gaan we gewoon een andere keer.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 25 Aug 2014 10:43

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Het komt vast goed, lief dat je vriend mee gaat :) succes morgen!
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 26 Aug 2014 14:22

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Hoe is het gegaan? Als je nog moet: succes!
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 26 Aug 2014 21:20

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Wat lef dat je ernaar vraagt!

Ik was super zenuwachtig maar was nergens voor nodig. Ik heb m'n verhaal gedaan en ze vroeg wat ik van haar verwacht. Uit m'n verhaal ging ze opmaken of verdere gesprekken zinvol zouden zijn. Ik ben door de fertiliteitsarts doorgestuurd, al dan wel op eigen verzoek omdat ik soms geen raad meer weet met m'n gevoelens omtrent het zwanger worden. Maar behalve dit is er nog iets duidelijk geworden waar we de volgende gesprekken aan gaan werken.

Ik ben echt opgelucht dat ik gegaan ben en ik voel me begrepen door haar.
<<

Anoniem73

Bericht 26 Aug 2014 23:01

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Wat fijn shally! Het is echt belangrijk dat je een klik hebt. Ik heb 2 verschillende gehad en nu heb ik pas echt een klik en vertrouwen en heb en kan ik eindelijk over mijn probleem/trauma praten.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 27 Aug 2014 00:23

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Wat fijn ShallY! Toen ik voor het eerst moest gaan was ik ook zenuwachtig maar dat is inderdaad nergens voor nodig.

Wanneer heb je weer een gesprek?
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 27 Aug 2014 08:50

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Fijn ShallY!
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 27 Aug 2014 08:56

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Over 2 weken. We gaan eerst op vakantie.
<<

Anoniem321

Bericht 27 Aug 2014 10:11

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

ShallY, fijn dat het je alles is meegevallen! Het is inderdaad belangrijk dat je een klik met je psycholoog hebt en fijn dat het bij jou het geval is.
Ik heb laatst ook mijn eerste gesprek met een psycholoog gehad en bij mij was er ook direct een klik. Wel heel fijn!

Fijne vakantie en daarna succes met je verdere gesprekken.

Edit: Ik gebruik wel vaak het woord fijn. :wink:
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 27 Aug 2014 11:35

Re: Binnenkort naar de psycholoog, wat kan ik verwachten?

Ragazza, het was me niet opgevallen dat je het woord fijn vaak gebruikt. Nu heb ik er wel opgelet haha! Maar het is toch ook een fijn woord :smile:

ShallY, alvast een hele fijne vakantie en succes met de verdere gesprekken. Goed bezig, je mag trots zijn op jezelf!
If you cannot do great things, do small things in a great way.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: rapa nui