Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Jul 2014 20:05

Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Of beter nog, is het te voorkomen? Voorbeelden:

- er staan net in de straat een paar jongens en meiden (schat een jaartje of 12-14) tegen elkaar te gillen en pesten (onder het mom van plagen is zoentjes vragen). Ze vinden het schijnbaar ook nodig om elkaar voor k-hoer uit te maken enz. Ik herken dat zelf niet van vroeger. Ik vind het ook best wel respectloos.

- van de week op sbs was er een repo over bewoners met een geestelijke beperking die uit hun huizen worden gepest. Komt er een ventje van weet ik het hoe oud naar de verslaggeefster toe om 'commentaar' te geven. Ze vraagt het ventje of hij weet van ruiten die worden ingegooid. Nee, dat wist hij niet. Maar wel van de eieren tegen het raam. Wie doet dat dan, vraagt ze. Ik, glundert het ventje.

- op facebook ciculeerde een foto van een flinke kras op het gezicht van een meisje van 5 met de uitleg dat dochter was mishandeld door drie gasten van 16!! Ze hadden haar getrapt en bedreigd met een mes.


Het is gedrag waar ik echt pissig om kan worden, mijn nekharen gaan letterlijk overeind staan. Als ik mijn zoon zo op sbs zou zien, zou ik hem in elk geval direct uit zijn bed trekken. Nu denk ik dat onze zoon van ons een stevige basis meekrijgt, maar je bent er nu eenmaal niet altijd bij. Hoe zijn jullie ideeën hierover? Wat kún je doen?
L2014 & H2017
<<

Anoniem147

Bericht 12 Jul 2014 20:21

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Dat zijn gewoon de zure appels denk ik. Ik heb ook altijd het idee dat die kinderen uit bepaalde lagen van de samenleving komen en opvoeding daar nooit een hele belangrijke rol heeft gespeeld of ouders geen beeld hebben van het leven van hun kind.

Ergens vind ik het heel erg zielig voor die kinderen. Zij kennen geen interesse vanuit hun ouders en moeten aandacht op een andere manier vragen, welke zich dan altijd zo negatief uit. (Ik zeg trouwens niet dat dit altijd zo is hoor, maar ik denk wel dat dit een van de onderliggende problemen is).

Gelukkig is 95% van de (beginnende) pubers gewoon een 'puber'.
<<

Anoniem147

Bericht 12 Jul 2014 20:23

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Laat ik het zo stellen. Ik denk niet dat een kind wat netjes opgevoed is, met bepaalde normen en waarden het bovenstaande zou doen.

Misschien een ei op een raam gooien in een eerste dronken bui of stoer doen tegen vrienden. Maar kleine meisjes mishandelen, dat geloof ik gewoon echt niet. Gillen/pesten tussen jongens en meisjes vind ik ook niet eens zo heel opvallend (echt, als ik wel eens pubers zie op mijn werk, gewoon super naief en denken dat ze zo stoer zijn haha. Ik hoop dat ik niet zo overdreven was.. Waarschijnlijk wel ;) ) .. Het schelden met kanker vind ik wel heel erg. Maar dat vind ik van iedereen erg, jong of oud. Maakt niet uit.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Jul 2014 20:30

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Daar heb je misschien wel een punt Marni. Ik woon wel tussen de laag waar jij het over hebt. Ik heb zelf nooit zo vreselijk staan gillen, ik zou het ook vreselijk vinden als mijn zoon dat zou doen (ik vind het respectloos naar andere bewoners en dus eventueel slapende kinderen toe, maar goed mijn moeder heeft dat er wel redelijk ingestampt vroeger). De andere voorbeelden vind ik veel erger, ik zou mij m'n ogen uit de kop schamen als hij zoiets uitvreet. Ja, een beetje baldadig zijn, vind ik niet zo erg inderdaad. Maar structureel eieren gooien, zou ik wel erg vinden. Ik hoop zo dat ik dit nooit mee hoef te maken van mijn zoon.
L2014 & H2017
<<

Anoniem147

Bericht 12 Jul 2014 20:38

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Schreeuwen en gillen bij pubers hou ik ook niet van hoor, vind het gewoon ordinair. Maar ergens kan ik dan wel (oh zo volwassenen) hoofdschuddend denken.. Pff, take it easy :D
<<

Anoniem85

Bericht 12 Jul 2014 20:56

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Nog een voorbeeld: ik las op de nieuws app dat er in Winterswijk in een speeltuin scheermesjes op de speeltoestellen waren gemaakt. Te erg gewoon. Stond niet bij wie of hoe oud de daders waren, maar ik denk ook pubers.

Ik denk wel dat dat soort kinderen die jij in je voorbeeld noemt wel uit een bepaalde laag van de samenleving komen inderdaad. Hier in de straat wonen nog al wat kinderen van die bepaalde laag. Het k woord of elkaar uitschelden voor vieze homo onder de tienjarige is niet heel bijzonder.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 12 Jul 2014 20:59

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik vind persoonlijk wel dat ik een groot verschil merk tussen hoe ik zelf was en hoe het tegenwoordig is. Ik ben 29 en speelde in groep 8 bij wijze van nog met poppen. Make-up droeg ik toen alleen bij speciale gelegenheden. Voor alle andere meisjes in mijn klas gold hetzelfde. Tegenwoordig zie ik bij de hoogste groepen van de basisschool al meisjes die er 'hoerig' bij lopen met uitgesneden topjes tot hun navel en rokjes zo kort dat mijn vriend zou vragen of ik naar de Wallen ga. Ze spelen nu niet meer met poppen, maar met elkaar. Ik woon in de Randstad, dus ik weet niet of dat verschil maakt met bv het noorden ofzo.

Daarnaast ligt het ook aan de opvoeding denk ik, maar dat was vroeger niet anders. Als wij in de straat iets uitgevreten hadden en ik moest van mijn moeder midden in de zomer 3 dagen binnen blijven voor straf, dan gebeurde dat ook. Mijn buurjongetje bv, kwam na 1 uur binnen al vragen of ik buiten kwam spelen. Mijn ouders waren gewoon heel strikt en die van hem blijkbaar niet.

Wij zijn ook behoorlijk streng voor ons zoontje. Als hij iets doet wat niet mag geven we een waarschuwing, nog een keer waarschuwen wil ik ook best doen, maar daarna is het gewoon klaar en zitten er consequenties aan. Zo zouden we eens naar mijn ouders op visite gaan, maar gebeurde er iets waardoor de consequentie was dat we dus niet gingen. Ik heb mijn moeder opgebeld en Y. zelf laten zeggen dat we niet kwamen en waarom.
Misschien hard, maar soms gewoon nodig bij hem.

Helaas is het ook vaak monkey see, monkey do. Kinderen willen er toch bijhoren en tja...dan doe je misschien dingen die je anders niet zou doen.
Afbeelding
<<

Anoniem127

Bericht 12 Jul 2014 21:10

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Heb ook het idee dat bepaalde delen van de jeugd van tegenwoordig (klinkt wel heel ouwelijk) wel echt extremer gedrag vertoond dan eerder. Ik was zelf echt een heel erge puber voor 'mijn tijd': spijbelen, 's nachts uit huis sneaken, nachten doorhalen en volgende ochtend weer naar school enzovoorts. Maar dingen wat ik tegenwoordig hoor zou ik echt niet in mijn hoofd gehaald hebben. Dat rare gescheld om helemaal niks inderdaad met kanker overal in, vanadalisme al is het maar op kleine schaal enzovoorts.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Jul 2014 21:26

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Annie, ik ben 30, dus scheel niet heel veel met jou. Het voelt inderdaad echt als een gigantische generatiekloof. Ik begrijp het ook wel, je wordt nu doodgegooid met media en allemaal extreme acties van anderen dat je bijna zou gaan geloven dat het allemaal wel normaal is als kind zijnde. En als je dan ook nog weinig interesse, consequentie en/of toezicht krijgt van je ouders, is het misschien ook wel spannend om wat uit te proberen.

Ik moet erbij zeggen dat ik echt een superbrave puber ben geweest, ik durfde echt niet tegen mijn ouders in te gaan, het kwam nog niet eens in me op. En natuurlijk snap ik ook wel dat gillen en elkaar pesten geen extreem gedrag is en dat het er wel een beetje bij hoort. Net als Marni denk ik ook wel, chillex jongens! Nu er echter een baby ligt te slapen waarvan ik hoop dat hij niet wakker wordt (en ik momenteel nogal gevoelig ben voor geluid), voelt het wel wat anders, heftiger. Maar die mishandeling en bewust wegpesten van mensen, vind ik wel héél erg.
L2014 & H2017
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 12 Jul 2014 21:33

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Ik hoop ook zo dat mijn kinderen niet zo worden. Grenzen opzoeken ala, maar echt anderen pesten of fysiek geweld nee echt niet. En ik hoop ook niet dat ze met zo'n 'stoer' accent thuiskomen en met kanker schelden is echt een no go, nooit.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 12 Jul 2014 21:35

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Maar misschien kunnen de moeders met oudere kinderen ons wat inzicht verschaffen hoe zij het aanpakken?

Ik bedoel, ik heb er nog geen zich op. Wat als het wel gebeurd? Hoe grijp je in? Dat ligt natuurlijk ook wel aan je kind, maar ik kan me er wel druk over maken..
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Jul 2014 21:39

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Zo'n 'stoer' accent (compleet met attitude) zag ik ook bij Toria in Vier Handen op één Buik. :palm: vreselijk!

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Steep.
L2014 & H2017
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 12 Jul 2014 21:42

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Wat betreft de media heb je inderdaad ook wel een belangrijk punt denk ik. Ik kreeg op mijn 15e mijn 1e mobiel, zo'n ....Swing. Ik kon er mee bellen en sms'en, maar dat was het. Tegenwoordig kan je alles zien wat er over de hele wereld gebeurd en is de confrontatie er eerder. Daarnaast wordt ook gewoon alles op het net gegooid. Als iemand zijn fiets gestolen is weet heel facebook dat en natuurlijk kan het gissen naar wie het gedaan heeft niet uitblijven :ja:
Afbeelding
<<

Shy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:29

Bericht 12 Jul 2014 21:59

Re: Opvoeding 10+j, wat zou je doen?

Als ze het hier gaan proberen om te schelden met die ziekte dan mogen ze van mij echt een maand binnen blijven.
Mijn moeder en schoonvader zijn eraan overleden en ik vind het gewoon verschrikkelijk aso en dom.

Over die andere dingen geld dat ook natuurlijk, je blijft van andere kindjes af en bedreigen is dom en niet nodig. Ik hoop mijn kindjes te leren dat ze voor andere kindjes opkomen, maar dat zal ook niet altijd even makkelijk zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers