Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

<<

Anoniem147

Bericht 10 Jul 2014 11:57

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Maar ik vind je als kind in een gesprek mengen ook anders dan hapjes mogen pakken.

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat de kindjes ergens met elkaar spelen. Dat ze dan af en toe even komen snacken of zitten snap ik.

Ik zie die 2 dingen dus los van elkaar.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Jul 2014 12:03

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Marni schreef:Maar ik vind je als kind in een gesprek mengen ook anders dan hapjes mogen pakken.

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat de kindjes ergens met elkaar spelen. Dat ze dan af en toe even komen snacken of zitten snap ik.

Ik zie die 2 dingen dus los van elkaar.


Eens.

Wij mochten overigens wel gewoon aanwezig zijn in de huiskamer, we hoefden niet als kinderen op een aparte kamer te gaan zitten. Vaak deden we dat uit onszelf wel, maar het moest niet. Als mijn ouders een feestje met alleen volwassenen wilden dan gaven ze wel een feestje met alleen volwassenen (is één keer voorgekomen, dat vond ik toen overigens wel heel erg, dat ik daar niet bij mocht zijn).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 10 Jul 2014 12:03

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

ja goed, maar ik denk dat er een hoop kinderen zijn zonder discipline en als dan na een tornado van 6 paar kinderhanden binnen een half uur alle bakjes leeg zijn dan kun je beter wat apartje schaaltjes en dingen bij het speelplekje neerzetten denk ik ;) Stuk rustiger haha
Smile, it's free!
<<

Anoniem117

Bericht 10 Jul 2014 12:05

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Ik vind ook dat kinderen niet ongelimiteerd hapjes van de tafel mogen pakken bij een feestje. Ik zou dit zelf altijd afbakenen. Wel zou ik ze hetzelfde geven als de volwassen, maar ik zou wel zelf de hoeveelheid bepalen en op een bordje leggen. En op is dan op. En daarna ook niet meer van de tafel graaien. Mijn stiefdochter kent hierin geen grenzen. En als je niet oplet loopt ze zo naar de keuken om een tweede keer taart te pakken. Ook blijft ze aan de gastvrouw vragen om meer. Ook al is die in gesprek met andere volwassen. Mijn man vindt dit overigens ook heel erg vervelend.

Dat is een tweede punt waar ik op zou letten, kinderen moeten volwassen die in gesprek zijn niet steeds onderbreken. Ook moeten ze weten dat als jij aan de telefoon bent (en nou doel ik niet op ouders die veel te veel met hun telefoon bezig zijn) dat ze moeten wachten totdat het gesprek is afgerond. Sowieso vind ik het een belangrijke les dat je ook naar anderen moet kunnen luisteren en je op je beurt moet wachten om iets te vertellen.

Wat wij ook merken is dat ze niet heeft geleerd om taken te hebben. Ze hoeft nooit haar kamer op te ruimen, de tafel te dekken, mee te helpen afruimen. Dat zou ik zelf anders doen. Ik vind dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd best wel kunnen helpen.

Bovenstaand heeft betrekking tot oudere kinderen. Mijn man en ik lopen hier tegenaan. Omdat hij zijn kind zo weinig ziet wil hij de dagen waarop ze bij ons is geen tot weinig strijd, waardoor hij er voor kiest het zo te laten, omdat het bij haar thuis wel zo gaat. Ik wil dit bij mijn eigen kinderen niet. Ik merk trouwens dat andere volwassen zich er ook aan storen dat ze door gesprekken heen praat en steeds vraagt om meer snoep en als ze er bij kan het ook blijft pakken. Bij een jong kind kan dat nog schattig zijn, maar bij een ouder kind is het brutaal en onfatsoenlijk.

Ik vind het een super kind hoor, en het is ook maar wat je hebt meegekregen. Als ze het altijd mag en het wordt niet gecorrigeerd dat weet je ook niet beter. Maar ik zou het zelf absoluut anders doen.

Ook wil ik niet veel tv. Ik weet zeker dat ik me daar aan kan houden. Ik kijk zelf bijna geen televisie en hij staat ook zelden aan. Alleen als man of stiefdochter kijkt, maar dan moet het heel zacht omdat ik niet tegen het vaak schelle geluid kan. Ik word daar zenuwachtig en kriebelig van. En zij 'mogen' van mij ook niet de tv veel aanzetten. Zeker overdag blijft hij altijd uit.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 10 Jul 2014 12:10

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Marin schreef:Het is ook niet aanstootgevend, lekker uit z'n verband trekken weer. Maar kregen jullie vroeger dan nooit gewoon hapjes die iets geschikter waren voor kinderen? Ik kreeg echt áltijd gewoon andere dingetjes omdat dat beter voor kleine kindjes is. Ik heb tot m'n vierde alleen maar rozijntjes gegeten als snoepjes, en toen ik ouder was kreeg ik gewoon een zakje chips (ok niet persé gezonder ofzo), maar het kwam ook gewoon niet in me op om eens lekker van de volwassen hapjes te snaaien want dat was niet voor mij bedoeld.


Mijn ouders vonden het juist heel belangrijk dat we wél van dat soort hapjes ed proefden, zodat we meer zouden lusten en ons zouden ontwikkelen daarin. Dus als er toastjes op tafel kwamen met brie, garnalensalade, krabsalade ed dan werd het ons juist aangemoedigd dat eens te proberen. Ook bij familie en vrienden was dat zo, ze smeerden dan wat voor ons en als we het niet lekker vonden, soit, maar dan hadden we het iig geprobeerd. Ik vind dat juist erg waardevol en het was ook heel gezellig op deze manier. Ik heb daar persoonlijk echt van geleerd. Durfde veel beter vreemde dingen te proberen, ook te bestellen als we uit eten waren. En mocht ik het niet lekker vinden, dan mocht ik wat anders bestellen. Ze waren altijd trots dat ik het dan iig geprobeerd had. En het is eigenlijk nooit voorgekomen dat ik dan iets niet lekker vond in een restaurant.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 10 Jul 2014 12:12

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

AnnaK ik heb hetzelfde met tv en ik heb vaak gehoord "wacht maar tot je zelf een kind hebt" maar ik vind het nu nog steeds vreselijk irritant als ergens de hele dag babytv oid aan staat. Ik word echt kriegel van de hele tijd die herrie aan mijn hoofd. Nu heb ik het 'geluk' dat R nog geen minuut kijkt en dan weer weg loopt dus ik doe hem er ook gewoon geen plezier mee.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem130

Bericht 10 Jul 2014 12:14

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Maar volgens mij zijn het twee verschillende punten:

1. Ongelimiteerd hapjes pakken/excessief snaaien/onfatsoenlijk veel eten
2. Eten van de dure, voor volwassenen bedoelde hapjes

Juist uit hoe Marin het formuleerde kwam veel meer naar boven dat het tweede minstens zo erg en misschien wek het hoofdprobleem was in haar ogen. Doet mij een beetje denken aan mijn oudtante vroeger. Was daar ooit toen ik 11 was ofzo op een familiefeest en pakte een toastje met zalm en dat was ook niet de bedoeling, de pepsels waren voor de kinderen.... de toastjes voor haar bridgevriendinnen. Als je het mij vraagt gewoon gierig. Hautain wat Susan eerder noemde kwam ook bij mij op.

Als het echt ging om het teveel hapjes pakken kwamen al die dure hapjes en het onderscheid kinderen/volwassenen volgens mij helemaal niet ter sprake.
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 10 Jul 2014 12:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem147

Bericht 10 Jul 2014 12:15

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Carool schreef:AnnaK ik heb hetzelfde met tv en ik heb vaak gehoord "wacht maar tot je zelf een kind hebt" maar ik vind het nu nog steeds vreselijk irritant als ergens de hele dag babytv oid aan staat. Ik word echt kriegel van de hele tijd die herrie aan mijn hoofd. Nu heb ik het 'geluk' dat R nog geen minuut kijkt en dan weer weg loopt dus ik doe hem er ook gewoon geen plezier mee.


Ik heb dat ook heel erg en dan ook met de radio. Ik word echt gek in huis bij mensen als de hele dag de radio aanstaat. Ook al is het maar op laag volume. Ik kan stilte echt heel erg waarderen en daar rustig van worden.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 10 Jul 2014 12:16

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Whatever schreef:Maar volgens mij zijn het twee verschillende punten:

1. Ongelimiteerd hapjes pakken/excessief snaaien/onfatsoenlijk veel eten
2. Eten van de dure, voor volwassenen bedoelde hapjes

Juist uit hoe Marin het formuleerde kwam veel meer naar boven dat het tweede minstens zo erg en misschien wek het hoofdprobleem was in haar ogen. Doet mij een beetje denken aan mijn oudtante vroeger. Was daar ooit toen ik 13 was ofzo op een familiefeest en pakte een toastje met zalm en dat was ook niet de bedoeling, de pepsels waren voor de kinderen.... de toastjes voor haar bridgevriendinnen. Als je het mij vraagt gewoon gierig. Hautain wat Susan eerder noemde kwam ook bij mij op.

Als het echt ging om het teveel hapjes pakken kwamen al die dure hapjes en het onderscheid kinderen/volwassenen volgens mij helemaal niet ter sprake.


Dat is ook gewoon gierig idd...
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem119

Bericht 10 Jul 2014 12:16

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Ja voor mij is het denk ik inderdaad een mixje van beide, Whatever. Niet zozeer dat het duur is, daar gaat het niet om. Maar ik ben gewoon van mening dat een kind niet zomaar alles hoeft te willen wat een volwassene ook heeft. Bied een alternatief aan, en prima. Maar wat ik ook al zei: Ik snap ook dat ze nu nog het enige kindje is. Als er op een gegeven moment vier kindjes rondrennen is het veel makkelijker om ze lekker met z'n allen te laten spelen en wat lekkers buiten te zetten. Nu drentelt ze er zelf ook een beetje bij en moet ze vermaakt worden. Dat snap ik dan ook wel weer.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 10 Jul 2014 12:19

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Marni schreef:
Carool schreef:AnnaK ik heb hetzelfde met tv en ik heb vaak gehoord "wacht maar tot je zelf een kind hebt" maar ik vind het nu nog steeds vreselijk irritant als ergens de hele dag babytv oid aan staat. Ik word echt kriegel van de hele tijd die herrie aan mijn hoofd. Nu heb ik het 'geluk' dat R nog geen minuut kijkt en dan weer weg loopt dus ik doe hem er ook gewoon geen plezier mee.


Ik heb dat ook heel erg en dan ook met de radio. Ik word echt gek in huis bij mensen als de hele dag de radio aanstaat. Ook al is het maar op laag volume. Ik kan stilte echt heel erg waarderen en daar rustig van worden.


Ja, ik heb zelden iets aan staan. Heerlijk die rust. Helemaal als R slaapt of als ik alleen ben.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem74

Bericht 10 Jul 2014 12:21

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Als ik thuiskom en vriend is er al, dan is het net disco hier, eerste dat ik doe is de radio uit. De kinderen produceren sl meer dan genoeg volume. Heerlijk rustig inderdaad.
<<

Anoniem117

Bericht 10 Jul 2014 12:22

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Carool schreef:AnnaK ik heb hetzelfde met tv en ik heb vaak gehoord "wacht maar tot je zelf een kind hebt" maar ik vind het nu nog steeds vreselijk irritant als ergens de hele dag babytv oid aan staat. Ik word echt kriegel van de hele tijd die herrie aan mijn hoofd. Nu heb ik het 'geluk' dat R nog geen minuut kijkt en dan weer weg loopt dus ik doe hem er ook gewoon geen plezier mee.



Jaaa, misschien krijg ik de opmerking ook nog, maar ik weet zeker dat ik qua tv niet overstag ga. Ik kan niet functioneren met tvgeluiden op de achtergrond. Ik word daar echt onrustig en op een gegeven moment helemaal naar van. Vooral ook nog eens van kinderprogramma's want dan zijn de stemmen extra schel. Ik heb ook nooit radio aanstaan. Alleen muziek waar ik zelf rustig van word. Bij mijn stiefdochter ga ik ook niet overstag. Ik heb nog liever dat ze jengelt, zeurt, jammert en klaagt dat ze zich verveelt dan dat ik tv geluiden hoor.

Whatever, ik maak volgens mij wel onderscheid tussen de twee punten die je noemt.
WEL alle (eventueel luxe) hapjes die voor volwassenen zijn proberen
NIET ongelimiteerd toegang hebben tot de hapjes.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Jul 2014 12:32

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Whatever formuleert het precies zoals ik het bedoel. Ik vind ook dat daar een verschil tussen zit. Overigens let ik er niet zo erg op hoeveel hapjes mensen per persoon nemen, dat doe ik zowel niet bij kinderen als bij volwassenen. Iets pakken en weer terugleggen vind ik niet kunnen, wat je pakt hou je bij je.

Wat hier niet mag: kinderen spelen vaak boven op Yrsa's kamer en mijn nichtje wil dan altijd een bak met lekkers mee naar boven nemen. Dat vind ik niet goed, ten eerste omdat ik er zicht op wil hebben wat Yrsa eet en ten tweede omdat er dan 's avonds chipsresten door haar hele bed liggen. Dus boven spelen, prima, een enkel koekje of snoepje mee, ook best, maar alles blijft wel beneden staan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 10 Jul 2014 12:36

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Ik kan dan juist weer niet zo tegen enorme stilte nu, dus ik wil altijd wel iets aan hebben. Dat verandert vast juist als ik kinderen krijg en die herrie maken :razz:
<<

Anoniem186

Bericht 10 Jul 2014 12:43

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Afgelopen zondag was ik op een verjaardag. Daar kregen m'n kinderen een bakje met rijstewafeltjes. Mijn dochter had liever een toastje van tafel. Dat mocht van mij. Ik heb er eigenlijk geen seconde bij stil gestaan dat dat misschien niet zo netjes was.
<<

Anoniem58

Bericht 10 Jul 2014 12:55

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.e

Ik ben het compleet eens met whatever.
Christian eet alles, en vind dingen lekker die andere kinderen vaak niet lekker vinden, als we dan ergens zijn waar lekkers opstapel staat ik vind ik dat hij evenveel recht daarop heeft als een volwassene. Hij had er een handje van om te blijven eten en dat is niet de bedoeling natuurlijk en dat doet hij nu ook niet meer.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 10 Jul 2014 13:04

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Die tv ga ik denk ik ook niet snel mee overstag. Wij hebben hier namelijk geen tv. Ja er staat een beeldscherm maar die is niet aangesloten op de kabel. Toen mijn vriend mij dat vertelde dacht ik echt ja dag, als ik er bij in trek komt er echt wel tv maar eigenlijk mis ik het helemaal niet. Alles wat ik zou willen kijken is terug te vinden. Ik zie amper meer reclame dus waarom zou ik het kijken. En denk dat het als wij kinderen hebben niet echt snel veranderd. Dat van die geluiden ken ik ook. Gooi op m'n werk ook altijd zo snel mogelijk de loopbanden en tv uit als het kan.
2015 💙
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 10 Jul 2014 14:18

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Hmm, Louise mag ook mee van de volwassen hapjes eten. Maar meestal houdt ze het bij garnalenhapjes, kaashapjes, chips, nootjes, olijven en feta. Mijn mama probeert ook altijd een zakje rijstwafels oid te geven, maar dat pakt vaak niet met al dat lekkers op tafel, haha. Louise snaait ook niet, ze wacht wel netjes af tot we zeggen dat ze mag. Of tot we niet kijken.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 10 Jul 2014 14:55

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Grappig die hapjes discussie:-)

Of wij vroeger aparte hapjes hadden dan de volwassen weet ik echt niet meer, maar als mijn dochter iets ziet wat ze graag wil hebben mag ze het van mij proeven. Lust ze het niet eet ik het op of gaat het in de prullenbak. Ik vind het eigenlijk wel een goede zaak dat ze wil proeven en zal dat ook stimuleren.

Mijn dochters graaien niet, ik vind dat zooo onfatsoenlijk en let daar ook goed op, ik ben verbaasd over mijn dochters dat ze elke keer vragen of ze iets mogen pakken. Ik vind het wel heel prettig dus dat stimuleer ik wel en geef ook aan dat het goed is dat ze het vragen.

Mijn ouders hebben regelmatig pate op hun brood, mijn dochters eten daar ook, ik zie er geen kwaad in dat ze dat eten mijn ene dochter vind het echt heeeeeeel lekker dus zij krijgt dat gewoon. Zou het raar vinden als mijn ouders zouden zeggen nee hoor dat is voor ons, dat is een luxe, dat krijg jij niet neem maar hagelslag.

Ergens las ik iets over nootjes, dat dat slecht is voor kinderen? Als dat op tafel staat wil mijn ene dochter dat graag hebben, ze vind ze heerlijk, die krijgt ze dan ook wel van mij .
:heart: :heart: 2011
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 10 Jul 2014 15:00

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Wat ik vanmorgen zag: een meisje van misschien net drie los bij papa op de scooter.
<<

Anoniem119

Bericht 10 Jul 2014 15:12

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Studie netjes dat ze dat zo goed vragen. Nootjes is ivm stik gevaar.

Haha dat van die scooter zei ik nog in Myanmar. Daar zitten hele gezinnetjes op de scooter, kindjes voorop en achterop allemaal zonder helm natuurlijk. Toen zei ik nog dat dat in Nederland écht niet zou kunnen. Het is ook gewoon maar net wat je referentiekader is.
<<

Anoniem173

Bericht 10 Jul 2014 16:44

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Wat ik echt gemeen vond van m'n zwager en schoonzus: vond m'n nichtje vroeg een keer om chips op zaterdagavond, want er was een zak in huis. Nee dat mocht niet. Komt ze vervolgens de volgende ochtend beneden ligt de zak leeg in de prullenbak want ja papa en mama mochten wel eten wat ze wilden. En nee ze snoept weinig en is niet te dik. Zij was echt heel erg boos op d'r ouders (denk dat ze een jaar of 9-10 was). Ik weet niet vond het gewoon een beetje bekrompen je kind iets ontzeggen en zelf wel doen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 10 Jul 2014 16:58

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Atelier Madame schreef:Wat ik echt gemeen vond van m'n zwager en schoonzus: vond m'n nichtje vroeg een keer om chips op zaterdagavond, want er was een zak in huis. Nee dat mocht niet. Komt ze vervolgens de volgende ochtend beneden ligt de zak leeg in de prullenbak want ja papa en mama mochten wel eten wat ze wilden. En nee ze snoept weinig en is niet te dik. Zij was echt heel erg boos op d'r ouders (denk dat ze een jaar of 9-10 was). Ik weet niet vond het gewoon een beetje bekrompen je kind iets ontzeggen en zelf wel doen.


Zo sneu is dat. Leg die zak dan onderin de bak.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem315

Bericht 10 Jul 2014 17:47

Re: wel in je naaste omgeving, maar jij zou het nooit doen.

Carool schreef:
Atelier Madame schreef:Wat ik echt gemeen vond van m'n zwager en schoonzus: vond m'n nichtje vroeg een keer om chips op zaterdagavond, want er was een zak in huis. Nee dat mocht niet. Komt ze vervolgens de volgende ochtend beneden ligt de zak leeg in de prullenbak want ja papa en mama mochten wel eten wat ze wilden. En nee ze snoept weinig en is niet te dik. Zij was echt heel erg boos op d'r ouders (denk dat ze een jaar of 9-10 was). Ik weet niet vond het gewoon een beetje bekrompen je kind iets ontzeggen en zelf wel doen.


Zo sneu is dat. Leg die zak dan onderin de bak.


Ik zou een handjevol over houden, zodat ze dat de volgende dag kan krijgen.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers