Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je kind dwingen om te eten

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 09 Jul 2014 11:32

Je kind dwingen om te eten

Doe jij dat wel eens? En wanneer is het voor jou dwingen?

L. is op zich een hele goede eter; als het gaat om brood, crackers, plakjes worst/kaas, chips, toetjes, en andere lekkernijen. Met zijn avondeten eet hij het liefst alleen zijn vlees. Zodra hij dus zijn vlees op heeft zegt hij 'toetje eten?' of hij zegt dat hij klaar is met eten, gaat van tafel en vraagt direct 'zooo, nu cracker eten?'. Uit zichzelf zal hij niet snel zijn aardappels en groente aanraken. Daarom hebben we nu de regel ingesteld dat hij minimaal 3 hapjes moet proeven. Hij lust alles en eet de 3 hapjes dan ook zonder morren, maar er zit wel een bepaalde dwang achter omdat hij het uit zichzelf dus niet zou doen. Ik weet niet goed wat ik zou doen als hij zou weigeren om die 3 hapjes te eten, dus het is eigenlijk een beetje stomme regel aangezien er geen consequentie aan zit mocht hij het niet doen (maar dat weet hij niet, en hij doet het gewoon, dus dat is nog even niet aan de orde ;) )
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem286

Bericht 09 Jul 2014 11:37

Re: Je kind dwingen om te eten

Nee, op zich dwingen wij niet. We bieden het aan en we voeren haar hapjes (ze is zelf nog niet zo behendig met lepel/vork) maar ze doet wel zelf haar mond open, anders dan houdt het gewoon op. Indien ze haar avondeten niet eet, krijgt ze nog wel gewoon een toetje. Als ze haar brood niet eet, krijgt ze in de middag nog wel gewoon fruit. Maar soms ook nog een extra broodje.
Ik heb 1x een stukje brood in haar mond gedaan toen ze weigerde te eten en dat werd een hels drama met slaan etc. Dus dat doen we niet meer ;)

Misschien dat je L wat vaker avondeten zonder vlees moet aanbieden?
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 09 Jul 2014 11:41

Re: Je kind dwingen om te eten

Nee ik heb onze kinderen nooit gedwongen om te eten, en zou dat ook nooit doen.
Wij vinden dat dat alleen maar averechts werkt.

Onze kinderen hebben allebei periodes gehad dat ze echt niks aten. Nog geen hap proeven. Maar dwingen doen we ze niet. Als ze niet willen eten is dat prima. We maken er ook geen drama van.
We vragen ze wel altijd te proeven. Soms deden ze dit, soms niet.

Nu eet M wel goed. Ze proeft alles en als ze het lust eet ze het ook op.
T eet soms wel wat, maar vaker niet of alleen wat hij echt lekker vind.
En dat is allebei prima.

Als het gevaarlijk zou worden door extreem ondergewicht of dat het de ontwikkeling zou belemmeren zou het misschien anders zijn. Maar dat is niet van toepassing.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 09 Jul 2014 11:52

Re: Je kind dwingen om te eten

Nee, ik zou ook niet weten hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen (echt fysiek dwingen zeg maar). Mijn zoon eet op een paar favorieten na geen avondeten. Dat moet hij zelf weten, maar hij krijgt daarna niets anders meer. Wel hebben we sinds een week zijn broodinname wat beperkt, we merkten dat hij steeds meer brood ging eten en zo 's avonds zonder al te veel honger zijn avondeten kon weigeren. Dus nu gaan we kijken of dit op den duur wat oplevert qua kieskeurigheid 's avonds.
Laatst gewijzigd door Lonely Goatherd op 09 Jul 2014 11:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem97

Bericht 09 Jul 2014 11:55

Re: Je kind dwingen om te eten

Nee.
Mijn zoontje is nu 4, wij vragen wel altijd of hij iig het eten wil proeven, maar als hij niet wil/niet lust dan hoeft hij niet te eten.
Tegenwoordig eet hij wel redelijk goed en gaat ook steeds meer/beter eten.

Mijn mijn dochter is nu 2 en zegt meteen al "vies" die zit nu dus in die fase, ze krijgt gewoon een bordje met eten en als ze niet wil dan niet.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 09 Jul 2014 11:56

Re: Je kind dwingen om te eten

Wij hebben wel eens gedwongen, je probeert (bijna) alles als je kind besluit helemaal niks meer te eten. Geholpen heeft het maar heel even. Op een gegeven moment viel hij zo hard af dat hij een half jaar aan de sondevoeding moest. Nu gaat het aardig goed, maar het blijft een moeilijke eter. Soms als hij echt niet wil eten dwingen we hem wel om een paar happen te proeven.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 09 Jul 2014 11:59

Re: Je kind dwingen om te eten

Gaia schreef:Mijn zoontje is nu 4, wij vragen wel altijd of hij iig het eten wil proeven, maar als hij niet wil/niet lust dan hoeft hij niet te eten.
Ik zou hier al heel blij mee zijn, maar wij krijgen hem niet eens zo ver dat hij wil proeven. Jouw zoon zegt gewoon ok als je hem dat vraagt? Nou is de mijne wel nog maar 2,5 dus volop in de koppige fase.
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:33

Bericht 09 Jul 2014 12:01

Re: Je kind dwingen om te eten

Het enige wat ik wel eens doe als mijn dochter zegt bah dat lust ik niet zonder te proeven is zeggen dat ze dat niet kan zeggen zonder te proeven. Dus dat ze toch eerst een hapje moet proeven om te kijken of ze het lust. Dat doet ze tot nu toe altijd braaf, maar vaak zegt ze dan wel : ik heb het geproeft maar ik vind het niet lekker. En dan eet ze dus verder niks.
Ik zou idd ook niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen verder, de jongste spuugt het gewoon uit en de oudste eet ook echt niet als ze niet wil.
14-01-2011
01-04-2013
<<

Anoniem97

Bericht 09 Jul 2014 12:02

Re: Je kind dwingen om te eten

Soms proeft hij dan idd, dan ruikt hij, likt hij en als hij dat lekker vindt neemt hij een hap.
Maar soms zegt hij ook gewoon nee, en dat is prima.
Of hij proeft stiekem als wij niet kijken, want hij is dan toch nieuwsgierig.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 09 Jul 2014 12:08

Re: Je kind dwingen om te eten

Ze moet altijd proeven. Wilt ze niet, krijgt ze ook niets anders. Jammer dan.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Fiene

Bericht 09 Jul 2014 12:17

Re: Je kind dwingen om te eten

Inmiddels wel inderdaad, hij is nu vier jaar en groot genoeg om in ieder geval dingen te proeven. We ' dwingen' dan in de zin dat hij dus niet van tafel mag voordat hij geproefd heeft, met dingen waarvan ik zeker weet dat hij het lust mag hij het zelf opscheppen en dat moet hij opeten. We hebben veel te lang mee gedaan met die flauwekul en nu gooien we in dit opzicht even het roer om.
<<

Anoniem103

Bericht 09 Jul 2014 12:24

Re: Je kind dwingen om te eten

Toen mijn zoontje kleiner was en naar de gastouder ging was hij 'savonds soms te moe om te eten dan deed ik wel een hap in zijn mond terwijl hij dat niet wilde en dan at hij vervolgens gewoon zijn bordje leeg. Maar verder dwing ik ze nooit om te eten. Als ze het avondeten een keer niet eten krijgen ze wat extra fruit ofzo. Bij M. doen we wel vaak dat ze eerst een hapje groente moet eten voordat ze een stukje vleesvervanger krijgt als we dat eten. Anders eet ze alleen de vleesvervanger en daarna wil ze niet meer eten.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Jul 2014 12:56

Re: Je kind dwingen om te eten

Nee ik dwing niet, ik stimuleer wel dat ze het proeven. Maar ik ga niet dwingen of consequenties er aan verbinden of iets. En nee ik heb niet super goede eters, het is hier gewoon heel wisselend, soms eten ze weken goed en dan weer weken super slecht.

Maar ik geeft ze niks anders, van de week hebben ze allebei niet gegeten en een van de twee zat toen na het eten steeds om eten te vragen, dan leg ik haar ook uit dat we al gegeten hebben en dat ze toen kon eten en dat ze nu niks meer krijgt. En ja dat vind ik heus wel eens lastig omdat ik het zielig vind dat ze dus blijkbaar honger heeft. Maar goed als ik er aan ga beginnen dat ze iets anders krijgen dan weet ik wel hoe het gaat..
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem112

Bericht 09 Jul 2014 13:00

Re: Je kind dwingen om te eten

Dwingen nee maar stimuleren absoluut.
Helemaal bij de oudste die is nu vier en hebben we de regel: niet proeven geen toetje! Dit werkt echt prima want tegenwoordig gaat hij steeds beter eten.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Jul 2014 13:11

Re: Je kind dwingen om te eten

Ik dwing niet maar R is nog maar jong natuurlijk. Maar ik zie mezelf het ook nog niet zo snel doen, ik denk dat hij echt ooit wel leert eten en als ik zie wat voor ellende het altijd is bij mijn nichtje.. Die ruzies elke keer heb ik geen zin in.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem255

Bericht 09 Jul 2014 13:15

Re: Je kind dwingen om te eten

Nee. Wij dwingen niet. Maar het is over het algemeen ook niet aan de orde.
Beide hebben fases waarin ze weinig tot niets willen eten.
Dat kan maar dan weten ze ook heel goed dat er niks anders voor in de plaats komt.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 09 Jul 2014 13:17

Re: Je kind dwingen om te eten

Gijs. schreef:Doe jij dat wel eens? En wanneer is het voor jou dwingen?

L. is op zich een hele goede eter; als het gaat om brood, crackers, plakjes worst/kaas, chips, toetjes, en andere lekkernijen. Met zijn avondeten eet hij het liefst alleen zijn vlees. Zodra hij dus zijn vlees op heeft zegt hij 'toetje eten?' of hij zegt dat hij klaar is met eten, gaat van tafel en vraagt direct 'zooo, nu cracker eten?'. Uit zichzelf zal hij niet snel zijn aardappels en groente aanraken. Daarom hebben we nu de regel ingesteld dat hij minimaal 3 hapjes moet proeven. Hij lust alles en eet de 3 hapjes dan ook zonder morren, maar er zit wel een bepaalde dwang achter omdat hij het uit zichzelf dus niet zou doen. Ik weet niet goed wat ik zou doen als hij zou weigeren om die 3 hapjes te eten, dus het is eigenlijk een beetje stomme regel aangezien er geen consequentie aan zit mocht hij het niet doen (maar dat weet hij niet, en hij doet het gewoon, dus dat is nog even niet aan de orde ;) )


Ik heb niet gelezen wat anderen hebben geschreven maar zoals jij het nu beschrijft komt het op mij over als 'dwingen'op een hele informele manier. L. vindt het prima op die 3 hapjes te eten en doet dit zonder morren. Ik zou het anders vinden als jullie hem dagelijks op een boze manier zouden dwingen. Of die lepel in zijn mond zouden duwem.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 09 Jul 2014 13:34

Re: Je kind dwingen om te eten

Dan heb ik een vraagje over drinken als ik even dit topic mag lenen daarvoor.

Wat doen jullie met de warme dagen als je kind nauwelijks wil drinken?
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:10

Bericht 09 Jul 2014 13:36

Re: Je kind dwingen om te eten

Annemijn schreef:Dwingen nee maar stimuleren absoluut.
Helemaal bij de oudste die is nu vier en hebben we de regel: niet proeven geen toetje! Dit werkt echt prima want tegenwoordig gaat hij steeds beter eten.


Zo doen wij het ook. Dit werkt hier goed.
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 09 Jul 2014 13:47

Re: Je kind dwingen om te eten

Bruintje beer schreef:
Annemijn schreef:Dwingen nee maar consequentieen absoluut.
Helemaal bij de oudste die is nu vier en hebben we de regel: niet proeven geen toetje! Dit werkt echt prima want tegenwoordig gaat hij steeds beter eten.


Zo doen wij het ook. Dit werkt hier goed.


Maar dat valt voor mij ook al wel onder dwang. Als er een consequentie aan zit wanneer het niet gebeurd.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem112

Bericht 09 Jul 2014 13:52

Re: Je kind dwingen om te eten

Gijs. schreef:
Bruintje beer schreef:
Annemijn schreef:Dwingen nee maar consequentieen absoluut.
Helemaal bij de oudste die is nu vier en hebben we de regel: niet proeven geen toetje! Dit werkt echt prima want tegenwoordig gaat hij steeds beter eten.


Zo doen wij het ook. Dit werkt hier goed.


Maar dat valt voor mij ook al wel onder dwang. Als er een consequentie aan zit wanneer het niet gebeurd.

Nee hoor want ik leg er verder geen druk op, wil hij niet dan niet, maar dan ook geen toetje.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Jul 2014 13:54

Re: Je kind dwingen om te eten

D'n Ibbel schreef:Dan heb ik een vraagje over drinken als ik even dit topic mag lenen daarvoor.

Wat doen jullie met de warme dagen als je kind nauwelijks wil drinken?


Dan geef ik ze vaker iets waarvan ik weet dat ze het heel lekker vinden. Bijv uit een pakje drinken of appelsap.

Gelukkig zijn het hier wel goede drinkers.
:heart: :heart: 2011
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Jul 2014 13:56

Re: Je kind dwingen om te eten

D'n Ibbel schreef:Dan heb ik een vraagje over drinken als ik even dit topic mag lenen daarvoor.

Wat doen jullie met de warme dagen als je kind nauwelijks wil drinken?


Ravi drinkt altijd prima. Zolang ik hem Roosvicee Laxo geef, andere dingen blieft hij niet. Hoeft ook niet want 1 dag geen laxo betekend 2 dagen niet poepen. Oh en hij drinkt natuurlijk borstvoeding, niet alleen Roosvicee.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem255

Bericht 09 Jul 2014 13:59

Re: Je kind dwingen om te eten

Drinken gaat hier bij de oudste moeilijker. Maar ze eet graag fruit etc dus daar compenseert ze het mee.
En nieuwe dingen bedenken. Drinken uit een rietje, drinken uit een bidon etc etc.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 09 Jul 2014 14:30

Re: Je kind dwingen om te eten

Wij dwingen niet, maar stimuleren vaak wel. Wat hier ook wel goed werkt is de focus er minder op leggen, en dus ook niet stimuleren (voor zowel eten als drinken).
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers