Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je kind dwingen om te eten

<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Jul 2014 14:27

Re: Je kind dwingen om te eten

Hmmm ik denk dat ik dan op zoek zou gaan naar iemand die kan uitzoeken of het misschien iets psychisch is. Want het klinkt best problematisch. Ik zou willen weten wat er achter zit.
#teammaple🍁
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 11 Jul 2014 08:06

Re: Je kind dwingen om te eten

Wij zijn via de kinderarts, de orthopedagoge en diëtist bij een 'eetteam' terechtgekomen. Mijn zoon heeft ook maanden praktisch niks gegeten, viel erg af. Op een gegeven moment is het zo'n vicieuze cirkel waar je zonder hulp van anderen niet meer uitkomt. In feite hebben ze mijn zoon gereset. Hij kreeg sondevoeding en hebben het eten opnieuw aan moeten leren. At hij niet, prima, door de sonde kreeg alsnog alles binnen. Ideaal, nee absoluut niet. Heel zwaar ook vooral. Maar het heeft geholpen. Nog is het geen grote eter, maar het gaat nu goed. Het traject met de sonde en het opbouwen heeft ruim een half jaar geduurd. Mijn zoon was 2,5 jaar toen we (i.o.m. kinderarts) besloten dit traject aan te gaan. Ik vond dat we alles geprobeerd moesten hebben i.p.v. doormodderen, dat hou je op de lange termijn niet vol.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem66

Bericht 11 Jul 2014 10:57

Re: Je kind dwingen om te eten

Mijn oudste zoon is nu 5 en ik wil wel dat hij zijn bord voor de helft leeg eet. Ik hoef hem niet echt te dwingen, ik verbind er gewoon een consequentie aan. Doet hij dat niet, dan geen toetje. Ik wil het toetje niet als machtsmiddel gebruiken, maar ik was er ook heel erg klaar mee dat hij een paar hapjes nam en dan een toetje wilde. En dan savonds: ''mama, ik heb honger''. Tja.

Mijn middelste zoon is 2, daar hang ik nog geen consequentie aan. Dat deed ik bij oudste zoon ook niet toen hij zo oud was. Hij snapt er nog weinig van. Vraagt ook nooit om eten na daarna.

Op gegeven moment komen ze op een leeftijd en dan weten ze je te ''manipuleren'' om zo wel de 'lekkere' dingen te eten, maar niet de gezonde. Toen ben ik wel grenzen gaan stellen. En daar doet hij het prima op trouwens. Nooit meer gezeik tijdens het eten.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 12 Jul 2014 07:53

Re: Je kind dwingen om te eten

Wij dwingen niet. Heb zelf vroeger eens mijn bord leeg moeten eten en vond dat zó vreselijk, tot kokhalzen aan toe.. nee, dat doen we bij N. niet.

Ze krijgt altijd een toetje als we dat in huis hebben, of ze nou wel of niet gegeten heeft. Anders een knijpfruitzakje, appelmoes als toetje. We geven alleen nooit brood of iets anders als vervanging. Dat weiger ik. Ook maak ik duidelijk dat als ze ervoor kiest om niet te eten of zelfs te proeven, ze ook niks anders meer krijgt na het toetje. Geen brood, stukken fruit, koekje bij de thee (als we nog op visite gaan 's avonds bijvoorbeeld). Dit onder het mom van: "Als er nu geen plek in je buik is, dan is het er straks ook niet." Het maakt haar overigens niks uit. "Oké, dan eet ik toch niet."
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Jul 2014 20:19

Re: Je kind dwingen om te eten

Ik herinnerde mij gisteren ineens dat wij bij een leeg bord voor elkaar applaudisseerden. Ook voor mama en papa. Ik kan me niet heugen dat ik ooit problemen had met eten, alleen met andijvie stampot. Dat lustte ik écht niet (en nog steeds niet), mijn zus had dat met spruiten. Op latere leeftijd mochten we dan wel een boterham voor onszelf smeren. Het applaus werkte voor ons wel motiverend, althans voor mij en mijn zus, mijn broer lust(te) weinig tot niets.
L2014 & H2017
<<

Anoniem331

Bericht 12 Jul 2014 20:50

Re: Je kind dwingen om te eten

De kinderen moeten hier best vaak hun bord leeg eten. Nu scheppen we al nooit royaal op, en vertikken ze het gewoon vaak om te eten. Ik sta niet voor Jan met de korte achternaam te koken, ik maak nooit iets wat ze echt niet lusten, dus kunnen ze gewoon eten. Dit vinden ze eigenlijk ook altijd wel prima, maar toch kun je na twee happen even proberen of het lukt om het te laten staan.
Net als met bekers drinken, die kunnen ook gewoon leeg. Dus als ze hun beker niet leeg hebben, weten ze dat ze niet van tafel hoeven gaan.
Levert hier eigenlijk nooit strijd op. Als ze echt niks willen eten dan blijkt vaak dat ze ziek zijn, of tegen een griepje aan zitten. Uiteraard mogen ze dan hun eten laten staan.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:10

Bericht 12 Jul 2014 22:49

Re: Je kind dwingen om te eten

Tabbie schreef:Nou hier is echt een moeilijke eten en die moet dus gewoon blijven zitten en haar bord op eten (dus dwingen). Niet fysiek iig. Maar het is elke avond een werkje van 2 uur om een bord eten naar binnen te krijgen. En als we dat niet doen, dan eet ze niets, ook geen toetje en heeft ze ook een uur later geen honger en de volgende ochtend moet weer een boterham naar binnen worden gewerkt met tegenzin (want nog steeds geen honger). Echt dan maak je je zorgen hoor. Natuurlijk ben je dan al bij de dokter geweest, maar als die fysiek niets kan vinden. Dan houdt een dokter ook op he. Dan maar chanteren/dwingen/hapjes opvoeren. Want er moet toch iets naar binnen. Oh en wat een gehuil als ze dan ook nog een toetje krijgt .. niet leuk.


Ik zou eens met een kinderarts of dietist gaan praten. Hiermee wek je echt alleen maar een negatief beeld bij eten op
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 16:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 13 Jul 2014 12:52

Re: Je kind dwingen om te eten

Tabbie schreef:Nou hier is echt een moeilijke eten en die moet dus gewoon blijven zitten en haar bord op eten (dus dwingen). Niet fysiek iig. Maar het is elke avond een werkje van 2 uur om een bord eten naar binnen te krijgen. En als we dat niet doen, dan eet ze niets, ook geen toetje en heeft ze ook een uur later geen honger en de volgende ochtend moet weer een boterham naar binnen worden gewerkt met tegenzin (want nog steeds geen honger). Echt dan maak je je zorgen hoor. Natuurlijk ben je dan al bij de dokter geweest, maar als die fysiek niets kan vinden. Dan houdt een dokter ook op he. Dan maar chanteren/dwingen/hapjes opvoeren. Want er moet toch iets naar binnen. Oh en wat een gehuil als ze dan ook nog een toetje krijgt .. niet leuk.


Hier gaat het precies zo, het is niet anders.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem186

Bericht 13 Jul 2014 14:16

Re: Je kind dwingen om te eten

Urban Naked schreef:Hmmm ik denk dat ik dan op zoek zou gaan naar iemand die kan uitzoeken of het misschien iets psychisch is. Want het klinkt best problematisch. Ik zou willen weten wat er achter zit.


Ja, dat zou ik ook doen.
Er moet namelijk iets zijn. Het is gewoonweg niet mogelijk dat een kind wat gezond is helemaal niets eet. Een kind kan met weinig eten genoeg hebben, maar met niks kan gewoon niet.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 13 Jul 2014 15:03

Re: Je kind dwingen om te eten

Ik wil eigenlijk nee zeggen. Maar als een kind heel lang niet zou eten, of heel kieskeurig zou zijn, bijv. wel het vlees eten en rest niet aanraken, zou mij dat als moeder denk ik irriteren. Ik zou dan wel motiveren om van alles een beetje te eten, als is het maar 1 hapje. Maar ik zou het er niet in stoppen, ik zou er eventueel wel consequenties aanhangen, niet in straf, maar wel dat het dan na het eten niet iets anders krijgt.

Het lijkt mij heel lastig om dat je graag wilt dat je kind goed en gezond eet. Maar ik ga er al wel altijd maar vanuit dat kinderen heel goed weten of ze eten nodig hebben of niet, dus als ze niet eten, dan hebben ze geen honger denk ik dan maar.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers