Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 07 Jul 2014 19:53

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Wat theelepel zegt klopt. Dat betekent dan dat je gewoon parttime gaat werken na je verlof, je ouderschapsverlof berekenen ze dan over je nieuwe werktijdfactor. Je krijgt dan een bepaalde periode extra geld, eigenlijk dus voor iets wat je niet opneemt. Aangezien ik niet zeker weet of ik het verlof in de toekomst niet wil opnemen heb ik hier niet voor gekozen, ik had hiervoor wel al een proefberekening laten maken.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 07 Jul 2014 19:56

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Ja ok, dus zou ik nog minder gaan verdienen als ik nu verdien met de drie dagen werken.
Dat kunnen we helaas echt niet missen.
<<

Gizmo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 557

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:36

Bericht 07 Jul 2014 20:01

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Exogenesis schreef:Je moet inderdaad je verlofuren berekenen op je nieuwe werktijdfactor, MITS je die aanpast. Als je die niet aanpast, zoals in mijn geval, moet je na je verlof terug naar het aantal uren waarop je voorheen werkte. En als het zover is, en het lukt niet of je wilt niet meer dat aantal uren werken, dan moet je een 'boete' betalen.


Ik vind dit echt heel verwarrend :S Dus ik moet over 24 uur mijn ouderschapsverlofuren berekenen, en niet over 32?

En wat die boete betreft, is die niet CAO afhankelijk? Lees daar weinig over, kan alleen dit stukje vinden:

Afwijkende CAO/bedrijfsregelingen
In diverse cao’s of bedrijfsregelingen staan vaak specifieke afspraken opgenomen over dit onderwerp. Bij sommige organisaties is het zo geregeld dat na je ouderschapsverlof pas mag teruggaan in urenaantal, nadat je 6 maanden de volledige uren van je contract hebt gewerkt. Indien de arbeidsovereenkomst tijdens of binnen 6 maanden na het einde van het ouderschapsverlof op verzoek van de werknemer wordt beëindigt dan wel in deze periode op verzoek van de werknemer een vermindering van de arbeidsduur plaatsvindt, dient de werknemer het doorbetaalde salaris over het opgenomen ouderschapsverlof aan de werkgever terug te betalen.
bron: http://www.fourmonths.nl/na-je-verlof-p ... of-opnemen


(Ben dit nu zo aan het uitpluizen allemaal, omdat mijn werkgever dit ook allemaal nog niet weet hoe het werkt. Ben enige werknemer. Dus als ik hier over ga praten komende week, ben ik graag goed voorbereid ;) )
Grote broer september 2014
Kleine zus maart 2018
<<

Gizmo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 557

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:36

Bericht 07 Jul 2014 20:05

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Exogenesis schreef:Maaaarrrr, dat is zo in het onderwijs, want daar krijg je gedeeltelijk betaald verlof. Ik weet niet hoe dat in andere branches werkt.


Ah, had dit berichtje gemist...

Heb het dus echt over mijn 2015 situatie, dus geen korting bij de Belastingdienst +geen vergoeding van werkgever+geen CAO.
Grote broer september 2014
Kleine zus maart 2018
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 07 Jul 2014 20:07

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Lejow schreef:Ja ok, dus zou ik nog minder gaan verdienen als ik nu verdien met de drie dagen werken.
Dat kunnen we helaas echt niet missen.


Nee, je zou tijdelijk meer gaan verdienen. Totdat je het aantal ouderschapsverlofuren over je huidige ( ma-di-woe is bijv 0.58.. ) werktijdfactor hebt opgemaakt, daarna ga je terug naar je huidige salaris.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 07 Jul 2014 20:08

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Gizmo schreef:
Exogenesis schreef:Je moet inderdaad je verlofuren berekenen op je nieuwe werktijdfactor, MITS je die aanpast. Als je die niet aanpast, zoals in mijn geval, moet je na je verlof terug naar het aantal uren waarop je voorheen werkte. En als het zover is, en het lukt niet of je wilt niet meer dat aantal uren werken, dan moet je een 'boete' betalen.


Ik vind dit echt heel verwarrend :S Dus ik moet over 24 uur mijn ouderschapsverlofuren berekenen, en niet over 32?

En wat die boete betreft, is die niet CAO afhankelijk? Lees daar weinig over, kan alleen dit stukje vinden:

Afwijkende CAO/bedrijfsregelingen
In diverse cao’s of bedrijfsregelingen staan vaak specifieke afspraken opgenomen over dit onderwerp. Bij sommige organisaties is het zo geregeld dat na je ouderschapsverlof pas mag teruggaan in urenaantal, nadat je 6 maanden de volledige uren van je contract hebt gewerkt. Indien de arbeidsovereenkomst tijdens of binnen 6 maanden na het einde van het ouderschapsverlof op verzoek van de werknemer wordt beëindigt dan wel in deze periode op verzoek van de werknemer een vermindering van de arbeidsduur plaatsvindt, dient de werknemer het doorbetaalde salaris over het opgenomen ouderschapsverlof aan de werkgever terug te betalen.
bron: http://www.fourmonths.nl/na-je-verlof-p ... of-opnemen


(Ben dit nu zo aan het uitpluizen allemaal, omdat mijn werkgever dit ook allemaal nog niet weet hoe het werkt. Ben enige werknemer. Dus als ik hier over ga praten komende week, ben ik graag goed voorbereid ;) )


Als je niets krijgt, kun je ook niets terugbetalen lijkt me...
<<

Gizmo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 557

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:36

Bericht 07 Jul 2014 20:12

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Dat lijkt mij ook Pleun!
Maar kan ik verplicht worden een bepaalde tijd weer mijn oude uren te moeten werken?
Grote broer september 2014
Kleine zus maart 2018
<<

Anoniem315

Bericht 07 Jul 2014 20:16

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Die boete geldt in het onderwijs alleen wanneer je dus verlof opneemt, maar direct daarna uren laat vallen.

Maar welk aantal uren wil jij gaan werken?
Als je nu 32 uren werkt en straks 24 uren wilt werken na je bevalling moet je over die 24 uren je ouderschapsverlof berekenen.
<<

Anoniem74

Bericht 07 Jul 2014 20:18

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Volgens mij geldt die boete alleen wanneer je een vergoeding van de werkgever krijgt toch?
Ik krijg niets uitbetaald vanuit de werkgever, alleen vanuit de beldienst.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 07 Jul 2014 20:20

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Pleun schreef:
Lejow schreef:Ja ok, dus zou ik nog minder gaan verdienen als ik nu verdien met de drie dagen werken.
Dat kunnen we helaas echt niet missen.


Nee, je zou tijdelijk meer gaan verdienen. Totdat je het aantal ouderschapsverlofuren over je huidige ( ma-di-woe is bijv 0.58.. ) werktijdfactor hebt opgemaakt, daarna ga je terug naar je huidige salaris.



Heh?
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 07 Jul 2014 20:25

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Dat is volgens mij iets wat je moet bespreken met je werkgever in dat geval. Dat kun je in je ouderschapsverlofverklaring vastleggen. Wat ook kan, zoals bij mijn vriend het geval is is dat hij tenminste 6 maanden na beeindiging van het verlof in dienst moet blijven. Anders kan er een boete van 1000 euro worden geeist door zijn werkgever.
<<

Fiene

Bericht 07 Jul 2014 20:27

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Bij R heb ik toen 1 dag in de week opgenomen en daarna mijn wtf naar beneden gezet.

Van N heb ik het nog niet opgenomen, wilde dat eigenlijk pas doen wanneer ze bijna 4 jaar wordt, als het da nog bestaat.
<<

Gizmo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 557

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:36

Bericht 07 Jul 2014 20:30

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Exogenesis schreef:Die boete geldt in het onderwijs alleen wanneer je dus verlof opneemt, maar direct daarna uren laat vallen.

Maar welk aantal uren wil jij gaan werken?
Als je nu 32 uren werkt en straks 24 uren wilt werken na je bevalling moet je over die 24 uren je ouderschapsverlof berekenen.


Inderdaad van 32 naar 24 uur! Ff onthouden dus, want dit zeggen ze er niet bij in al die info die ik lees.
Grote broer september 2014
Kleine zus maart 2018
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 07 Jul 2014 20:31

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Ja ik maak gebruik van ouderschapsverlof. September stopt het en heb ik besloten ontslag van 8 uur te nemen en 24 uur te blijven werken. Nu krijg ik van personeelszaken allerlei mails, dat ik nu geld terug moet betalen omdat ik een vergoeding van mijn werkgever heb ontvangen. Maar zij waren vergeten dat ik ook maar voor 24 uur verlof heb opgenomen dus ik hoef niks terug te betalen
:heart: :heart: 2011
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 07 Jul 2014 21:09

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Exogenesis schreef:Die boete geldt in het onderwijs alleen wanneer je dus verlof opneemt, maar direct daarna uren laat vallen.

Maar welk aantal uren wil jij gaan werken?
Als je nu 32 uren werkt en straks 24 uren wilt werken na je bevalling moet je over die 24 uren je ouderschapsverlof berekenen.


Klopt! Dus als je 40 uur wilt blijven werken dan bereken je het aantal uren ouderschapsverlof keer 40 uur, maar als je daarna 24 uur wilt werken bereken je hoeveel ouderschapsverlof je krijgt met 24 uur. Als je daarna deeltijdontslag neemt hoef je niks terug te betalen.

Lejow, ik dacht eerst inderdaad dat ik dan weer volledig moest gaan werken maar dat hoeft niet in het geval je deeltijdontslag neemt na afloop.
2014 2016 2019
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 07 Jul 2014 21:13

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Ik.. snap het niet meer..
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 07 Jul 2014 21:15

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Ig-Nore schreef:Volgens mij geldt die boete alleen wanneer je een vergoeding van de werkgever krijgt toch?
Ik krijg niets uitbetaald vanuit de werkgever, alleen vanuit de beldienst.

Dit vraag ik me ook af ja.
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Fiene

Bericht 07 Jul 2014 21:15

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Lejow schreef:Ik.. snap het niet meer..


Ik ook niet. Voor mijn ouderschapsverlof werkte ik 4 dagen, ik heb op 1 dag ouderschapsverlof ingeleverd en toen dat op was heb ik die dag ook nooit meer gewerkt. Of klopt dat dan wel gewoon? Het zal wel want tot nu toe heb ik er nooit iets over gehoord en het is inmiddels 2-3? jaar geleden.
<<

Appel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1210

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:42

Bericht 07 Jul 2014 21:26

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Ik ga van 4 dagen werken naar 2,5 dag werken. Op.basis.van deze dagen heb ik mijn ouderschapsverlof op genomen. Omdat ik twee weken voor de zomervakantie weer moest beginnen heb ik 2 weken volledige ouderschapsverlof genomen en na de zomervakantie heb ik ouderschapsverlof op de woensdag.
1 april 2014
31 juli 2017
<<

Appel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1210

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:42

Bericht 07 Jul 2014 21:31

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Lejow schreef:Ik.. snap het niet meer..


Als je voor je zwangerschap volledig hebt gewerkt en je weet dat je na de bevalling part-time wil gaan werken, dan kun je het beste je ouderschapsverlof over die part-time uren gaan berekenen. Want als je dat over je fulltime uren laat berekene en je gaat na de ouderschapsverlof dan ineens toch part-time werken, dan moet je de uren dat je teveel hebt gekregen terug betalen.
In het omderwijs krijg je je oudeerschapsverlof namelijk gewoon doorbetaald.
1 april 2014
31 juli 2017
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 07 Jul 2014 22:24

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Normaal is ouderschapsverlof 26 keer je contracturen.
Hoe je de ouderschapsverlof opneemt gaat in overleg met de wg.
Als je ouderschapsverlof op is heb je het recht om terug te keren in je contracturen of je laat je contract aanpassen.
Hier zit geen boete van terug betaling aan.

Als opname ouderschapsverlof niet onbetaald is kunnen er andere voorwaarden aan verbonden zijn, ook kan dit per cao specifiek verschillen.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 07 Jul 2014 22:34

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Lejow, voor jou is dit niet meer van toepassing. Jij werkt al parttime, dit kan alleen als je van fulltime naar parttime gaat. Of bij een parttime baan nog minder uren wilt gaan werken. Jij wilt niet meer minder uren werken, dan blijft het dus zo. Al zal het boekhoudkundig misschien nog wel ergens kunnen, dat weet ik niet.

Het zit zo:
Bij een fulltime baan krijg je bijvoorbeeld 100 uur ouderschapsverlof, deze neem je in 10 weken met 10 uur per week op. Dan moet je daarna weer gewoon fulltime aan het werk. Je krijgt dan salaris over je dagen die je werkt + geld van de belastingdienst (+geld van je werkgever)
Bij een parttime baan (3 dagen) krijg je een deel van deze 100 uur, zeg 60 uur. Als je na je zwangerschapsverlof en je ouderschapsverlof altijd 3 dagen wilt blijven werken neem je geen 100 maar 60 uur verlof op. Je hebt dan tijdelijk hetzelfde salaris als wanneer je fulltime zou werken en verlof zou nemen maar dan minder lang als wanneer je uiteindelijk weer fulltime zou gaan werken. In dit geval dus 6 weken ipv 10 weken waarin je salaris voor je werkdagen + geld van de belasting (+geld van je werkgever) krijgt.

Uren zijn fictief om het uitlegbaar te maken.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 07 Jul 2014 22:39

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Ik snap het ook niet meer. Zit ook in het onderwijs en werkte voorheen 1,0 fte. Dit is ook mijn vaste aanstelling. Nu ga ik na de zomervakantie 0,6 werken en neem ik 0,4 fte ouderschapsverlof op. De school zei dat ik dan 1 dag zelf betaal en de andere dag betaalt de school, dus ik krijg dan 0,8 fte uitbetaald.
En dit geldig t/m 8 maart, dan is het op. Ze zeiden dat ik vanaf dan of aansluitend onbetaald ouderschapsverlof kan opnemen, dus krijg dan betaald wat ik werk, maar bouw nog wel 1,0 fte pensioen op, of ik kan deeltijd ontslag nemen, dus dat mijn contract wordt aangepast naar de hoeveelheid die ik nog wil werken, bijv 0,6 of 0,8.
Maar nu lees ik hier dat als je dus daarna minder gaat werken, een boete moet betalen? Dat hebben ze mij helemaal nooit verteld, alleen bovenstaande.
iemand die het me kan uitleggen? Exo?
04-2014
10-2015
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 07 Jul 2014 22:42

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Over welke werktijdfactor is jouw verlof berekend Milou? Dat is hierin belangrijk om te weten, dat kan los staan van je aanstelling. Heeft jouw school misschien andere afspraken gemaakt omtrent ouderschapsverlof? Dan kan namelijk ook.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 07 Jul 2014 22:56

Re: Ouderschapsverlof, maken jullie er gebruik van?

Over 1,0 Pleun. In de brief staat dat ik 0,41 fte ouderschapsverlof opneem en dat dat 8 maart afgelopen is.
04-2014
10-2015
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers