Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Brood bakken

<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 04 Jul 2014 13:48

Brood bakken

Als ik brood bak en het ongesneden bewaar in een stoffen zak, hoe lang blijft het dan goed? Is het bijvoorbeeld haalbaar om op zondag 3 broden te maken voor de volgende week? Zou het dan tegen het einde van de week nog lekker mals zijn?
AfbeeldingAfbeelding
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 04 Jul 2014 14:03

Re: Brood bakken

Ik denk het niet. Waar ik tot nu toe ook een brood heb gehaald is geen een houdbaar geweest tot einde van de week. Denk dat dat met zelfgebakken brood ook zo is. Heb je geen mogelijkheid om in het midden van de week 's nachts nog een keer het apparaat te laten draaien dat je 's ochtends vers brood hebt.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 04 Jul 2014 14:05

Re: Brood bakken

Als je daar een recept voor hebt, dan wil ik die graag hebben!
Als ik brood bak is het dezelfde dag nog erg lekker, de dag erna eetbaar en 2 dagen erna te droog om zo te eten. Ik maak er dan meestal toast of croutons van. Verschil met de bakker/supermarkt is dat je er thuis geen broodverbeteraar door doet en dat merk je gewoon echt heel erg.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 04 Jul 2014 14:32

Re: Brood bakken

Ik vind nu net van niet :'') Ik heb woensdag het brood gebakken en vandaag was de korst nog lekker knapperig en de binnenkant goed zacht, dus ik dacht dat het misschien wel kon. Ik vind brood van bij de bakker/supermarkt na een dag al vies; klef, geen knapperige korst en snel uitgedroogd.

Of misschien test ik het gewoon uit.

Bloemetjesgordijn: ik heb geen machine, ik doe het met de hand, vandaar dat ik het graag in het weekend wil doen ;-)
AfbeeldingAfbeelding
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 04 Jul 2014 14:34

Re: Brood bakken

Dan zou ik het inderdaad gewoon een keer proberen!

Mag ik jouw recept? Dan zal ik kijken of het aan mijn recept ligt of gewoon aan mij :P
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 04 Jul 2014 14:35

Re: Brood bakken

Ah vandaar, veel succes. Ben benieuwd of het je lukt en anders ben ik ook erg benieuwd naar het recept.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 04 Jul 2014 14:36

Re: Brood bakken

Kun je het anders niet invriezen en dan afbakken op het moment dat je het nodig hebt?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 04 Jul 2014 14:43

Re: Brood bakken

Nee, dat vind ik vies, Caro. :-/ Dat smaakt anders.

Ik gebruik 400 g volkoren bloem (allez, zo bloem voor bruin brood), 300 ml lauw water, 1 el olijfolie, 1 el gist (geen verse), 1 kl honing (vaste), 1 kl zout en dan alles mengen. Ik kneed tot mijn handen en het werkoppervlak proper zijn en dan laat ik het een eerste keer rijzen 30-45 min, dan in de juiste vorm zetten, eventueel inkepingen en zaadjes erop, dan een 2de keer rijzen tot het in volume verdubbeld is en dan bak ik het af. Ik laat het afkoelen op een rooster zodat de onderkant ook knapperig is.

Het is nu net nog maar mijn tweede brood, hoor, dat ik zelf gebakken heb.

De bakker is hier meer gesloten dan open en ze gebruiken oa melkproducten als meelverbeteraars (Julie is allergisch), vandaar dat ik wil kijken of het zou lukken om altijd zelfgebakken brood te eten.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 10 Jul 2014 21:43

Re: Brood bakken

Ik heb mijn oude, brakke Macbook die zo goed als dood is geruild tegen een broodbakmachine. Hoe top is dat?!
AfbeeldingAfbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 10 Jul 2014 22:01

Re: Brood bakken

Slakje schreef:Ik heb mijn oude, brakke Macbook die zo goed als dood is geruild tegen een broodbakmachine. Hoe top is dat?!

:yes: :good:

Slakje ik vind je tof, super hoe jij met je meiden om gaat en het regelt. Je lijkt helemaal je draai gevonden te hebben en rust te hebben. Super!
2015 💙
<<

Anoniem205

Bericht 10 Jul 2014 22:01

Re: Brood bakken

Mooi ruil, Slakje! Als die broodbakmachine maar niet net zo brak als je macbook is :)

Wij bakken gemiddeld elke week een half brood met de broodbakmachine. Maar, na maken en afkoelen snijd ik het in plakjes en gaat het de vriezer in. Anders is het na 4 dagen (luchtdicht afgesloten in een trommel) al beschimmeld! Dus liever in de vriezer :)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 10 Jul 2014 22:17

Re: Brood bakken

Mijn oma vroor het ook altijd in, maar als het dan vers was was het zo lekker, warm rozijnen brood met roomboter.
2015 💙
<<

Anoniem205

Bericht 10 Jul 2014 22:19

Re: Brood bakken

Ja, vers is heerlijk :heart:
Mijn favo op dit moment is bananen notenbrood! En dan een sneetje met boter en wat honing!
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 11 Jul 2014 11:19

Re: Brood bakken

Met een bakmachine, is dat gewoon alle dinges in die bak gooien en opzetten?

Leuke tips hier :-) Binnenkort allemaal eens uitproberen!

Ik heb deze week 1 groot brood gebakken en het is nog steeds lekker vers!
AfbeeldingAfbeelding
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 11 Jul 2014 12:36

Re: Brood bakken

Slakje schreef:Met een bakmachine, is dat gewoon alle dinges in die bak gooien en opzetten?

Leuke tips hier :-) Binnenkort allemaal eens uitproberen!

Ik heb deze week 1 groot brood gebakken en het is nog steeds lekker vers!


Even de gebruiksaanwijzing lezen. Voordeel is dat je kan instellen wanneer je het brood klaar wilt hebben. Dus wil je s ochtens vers brood dan doe je de ingredienten er de avond er voor er in. De machine gaat dan zelf kneden, rijzen en bakken op het juiste tijdstip zodat het s ochtends klasr is, ideaal! Zo hadden wij thuis altijd vers brood!
Oh en om dan mooie plakken te snijden is een elektrisch mes ook een fijne investering.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 11 Jul 2014 16:15

Re: Brood bakken

goed topic dit.. ik heb ook een BBM staan maar kneed altijd met de hand. De timer tip van Jorja maakt dat ik hem deze week maar eens ga afstoffen.. Net werd R. wakker terwijl ik met mijn handen in het deeg stond, niet ideaal.
<<

Anoniem205

Bericht 11 Jul 2014 20:42

Re: Brood bakken

Let wel op dat je niet een kant-en-klaar pak gebruikt voor een uitgestelde timer. Dat werkt niet :) (ja, ervaring mee :))
Bij brood met toevoegingen zoals banaan moet je wachten tot het piepje na het kneden. Dan de ingredienten erbij en dan komt 't goed. Maar idd de gebruiksaanwijzing lezen!
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 13 Jul 2014 13:21

Re: Brood bakken

Ik heb de gebruiksaanwijzing goed gelezen :-) De meneer kwam al vandaag langs. Ik ben benieuwd! Het eerste brood steekt in.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 13 Jul 2014 14:00

Re: Brood bakken

Oh dat is super Slakje!
Ik kan je trouwens het broodmeel van Souby aanraden! Dat is net niet helemaal kant en klaar, je moet er nog zelf gist, water, boter en zout aan toevoegen. We zijn nu aan ons tweede pak bezig (een pak van 6kg :)). Heb gisteren maar het meel eruit geschept met een grote soeplepel :) Brood smaakt iig prima, jummie!
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 13 Jul 2014 14:15

Re: Brood bakken

Ik zal het onthouden Oreo. Ik heb nu volkorenmeel van Marc Puyot. Maar ben wel van zin om bij de volgende grote boodschappen nog wat ander bij te kopen. En ook zaadjes enzo.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 16 Jul 2014 21:22

Re: Brood bakken

Dat klinkt ook wel lekker, met zaadjes!

Ik had me trouwens in de naam vergist, het is Soubry...
Afbeelding
we hebben nu donker brood gehad en 6 granen.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers