Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Omgaan met boosheid

<<

Anoniem186

Bericht 03 Jul 2014 22:03

Re: Omgaan met boosheid

Choco* schreef:Hier werkte het wanneer afleiden niets deed om haar op te pakken en naar een andere kamer te gaan. Bijvoorbeeld woonkamer - haar kamer. En daar dan iets totaal anders doen.

Ik heb altijd geleerd dat je boosheid of verdriet juist niet moet sussen met eten/drinken. Emotie-eters ontstaan daardoor.

Dat geldt zeer zeker niet voor borstvoeding, wat heel veel meer is dan alleen voeding. Naast voeding is het ook huid op huidcontact en een rustmoment. Biologisch gezien is het heel normaal dat oudere kindjes die nog borstvoeding krijgen drinken op de momenten dat ze zich minder fijn voelen. Hoe ouder een kindje, hoe minder het 'slechts voeding' is. Meer geborgenheid, troost, of tot rust komen na een drukke dag.


Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik hou persoonlijk niet zo van straffen, maar van belonen ook niet. En ik vind een kind op deze leeftijd constant laten drinken wel een beloning.
Ik zou daar dan ook zeker mee stoppen. Maar goed.. Ik ben sowieso niet zo van het troostborsten.
<<

Anoniem85

Bericht 03 Jul 2014 22:03

Re: Omgaan met boosheid

Fiene schreef:Ik zie mezelf niet zozeer als '' de baas'' of heel erg streng maar ik ben wel duidelijk en heb met sommige dingen duidelijke regels. Sommige dingen wil ik gewoon niet hebben en volgt er een consequentie wanneer het wel gebeurd. Aan de ene kant ben ik erg voor dat kinderen ook mogen leren zeggen wat ze voelen en vinden maar sommige dingen moeten ze gewoon leren en valt niet onder een discussiepunt.

Met eten ben ik dan weer wel streng denk ik. Daarbij moeten ze gewoon blijven zitten, je wacht tot iedereen klaar is eerder niet van tafel. Dat werkt al vanaf het begin zo en dat weten ze goed.



Betreft eten zou ik het zo ook graag zien, maar hij schreeuwt echt moord en brand als hij moet blijven zitten totdat wij klaar zijn ( dat is dan niet lang tafelen, maar gewoon als hij na 1 hap klaar is) hoe doe jij dat dan, of zijn ze van begin af aan netjes blijven zitten zonder gemiep?
<<

Anoniem186

Bericht 03 Jul 2014 22:04

Re: Omgaan met boosheid

Ik vraag me hetzelfde af, sun.
Ik kan mijn zoon echt niet laten zitten. Die wurmt zich uit z'n gordel en gaat dan gewoon bovenop z'n stoel staan. Dat kan ik niet negeren.
<<

Anoniem57

Bericht 03 Jul 2014 22:06

Re: Omgaan met boosheid

Choco* schreef:Hier werkte het wanneer afleiden niets deed om haar op te pakken en naar een andere kamer te gaan. Bijvoorbeeld woonkamer - haar kamer. En daar dan iets totaal anders doen.

Ik heb altijd geleerd dat je boosheid of verdriet juist niet moet sussen met eten/drinken. Emotie-eters ontstaan daardoor.

Dat geldt zeer zeker niet voor borstvoeding, wat heel veel meer is dan alleen voeding. Naast voeding is het ook huid op huidcontact en een rustmoment. Biologisch gezien is het heel normaal dat oudere kindjes die nog borstvoeding krijgen drinken op de momenten dat ze zich minder fijn voelen. Hoe ouder een kindje, hoe minder het 'slechts voeding' is. Meer geborgenheid, troost, of tot rust komen na een drukke dag.


Maar ook een borstvoedingskind moet toch gewoon leren dat je niet de borst als oplossing voor al je boosheid kan hebben? Als een kind zich nou een gat in z'n hoofd valt en dat is z'n troost, dan snap ik dat al te goed, daar hebben wij de speen voor. Maar als een kind iets niet mag en dan boos wordt, dan zou ik persoonlijk echt niet de borst geven als troost hoor, dan voldoet een gesprekje en een knuffel ook wel.

Misschien zwart wit hoor, maar ik zie m'n peuter in de Hema huilend op de grond liggen en mezelf er naast gaan zitten en de borst geven, bij wijze van.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jul 2014 22:07

Re: Omgaan met boosheid

R krijgt sowieso geen borstvoeding in het openbaar meer, dus dat is hier sowieso geen optie hoor Parel. En ik ben het eigenlijk sowieso met je eens, hij kan niet altijd maar met drinken worden beloond omdat hij boos is.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem57

Bericht 03 Jul 2014 22:08

Re: Omgaan met boosheid

Hier hebben we L gewoon van tafel laten gaan, als zij klaar is, proberen het steeds iets langer te rekken door haar te betrekken in de conservatie die we voeren, nu eet ze tegenwoordig ook wel wat beter, maar eten is voor ons ook een rustmoment en ik geloof dat als ze een jaar of 4/5 is dat ze het dan heus wel beter begrijpt.
<<

Anoniem57

Bericht 03 Jul 2014 22:09

Re: Omgaan met boosheid

Carool schreef:R krijgt sowieso geen borstvoeding in het openbaar meer, dus dat is hier sowieso geen optie hoor Parel. En ik ben het eigenlijk sowieso met je eens, hij kan niet altijd maar met drinken worden beloond omdat hij boos is.


Gelukkig, ik wil echt geen bv moeders voor het hoofd stoten hoor, ik snap heus het principe er wel van, maar ik vind dat bozige buien sowieso niet beloond moeten worden.
<<

Anoniem186

Bericht 03 Jul 2014 22:10

Re: Omgaan met boosheid

Ja, mee eens, parel. Wij hebben dat bij dochter exact zo gedaan. En inmiddels snapt ze heel goed dat het fatsoenlijk is om even op de rest te wachten. Die manieren komen vanzelf wel. Die hoef je niet af te dwingen.
Ik word echt helemaal gestoord als m'n zoon het tijdens het eten op een brullen zet, ik kan dan echt niet zomaar rustig verder gaan zitten eten.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 03 Jul 2014 22:12

Re: Omgaan met boosheid

Parel schreef:
Choco* schreef:Hier werkte het wanneer afleiden niets deed om haar op te pakken en naar een andere kamer te gaan. Bijvoorbeeld woonkamer - haar kamer. En daar dan iets totaal anders doen.

Ik heb altijd geleerd dat je boosheid of verdriet juist niet moet sussen met eten/drinken. Emotie-eters ontstaan daardoor.

Dat geldt zeer zeker niet voor borstvoeding, wat heel veel meer is dan alleen voeding. Naast voeding is het ook huid op huidcontact en een rustmoment. Biologisch gezien is het heel normaal dat oudere kindjes die nog borstvoeding krijgen drinken op de momenten dat ze zich minder fijn voelen. Hoe ouder een kindje, hoe minder het 'slechts voeding' is. Meer geborgenheid, troost, of tot rust komen na een drukke dag.


Maar ook een borstvoedingskind moet toch gewoon leren dat je niet de borst als oplossing voor al je boosheid kan hebben? Als een kind zich nou een gat in z'n hoofd valt en dat is z'n troost, dan snap ik dat al te goed, daar hebben wij de speen voor. Maar als een kind iets niet mag en dan boos wordt, dan zou ik persoonlijk echt niet de borst geven als troost hoor, dan voldoet een gesprekje en een knuffel ook wel.

Misschien zwart wit hoor, maar ik zie m'n peuter in de Hema huilend op de grond liggen en mezelf er naast gaan zitten en de borst geven, bij wijze van.


Ik denk daar anders over. Overigens geen ervaring met huilende kindjes op de grond van de Hema, dus geen idee hoe ik daarin zou hebben Hier is borstvoeding lang de oplossing geweest voor veel. Niet dat ze boos was - borst eruit - klaar. Meer boos - knuffelen, even drinken en weer rustig worden, klaar. Ik wil alleen maar zeggen dat er, biologisch gezien, en met het verhaal op grotere kans op obesitas, niets mis mee is om een kind aan de borst te laten gaan bij pijn, verdriet, boosheid, wanneer dat voor moeder en kind goed voelt. Daar wordt een kind echt geen emotie eter van.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem57

Bericht 03 Jul 2014 22:15

Re: Omgaan met boosheid

Maar is dat bewezen dan? Ik denk namelijk weer vanaf de andere kant, dat de kans met bv ook zeker flink aanwezig is om een emotie-eter te creëeren. Bv is namelijk in de allereerste instantie natuurlijk gewoon voeding, ik denk niet dat alle kinderen dat los van elkaar zien.
<<

Anoniem57

Bericht 03 Jul 2014 22:16

Re: Omgaan met boosheid

Ik heb trouwens juist een jankend op de grond in de Hema kind, hoor, dus ik beredeneer wat koeler, hier werkt oppakken en doorlopen of streng toespreken helaas vaak alleen maar, dan breekt ze pas.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jul 2014 22:18

Re: Omgaan met boosheid

Ik ben ook niet geheel tegen (en dit vind ik echt een vréselijke term) een troostslokje (ik krijg het bijna niet getypt!). Als hij op zijn hoofd valt helpt het wel heel goed en dan vind ik het gewoon fijn dat het verdriet snel voorbij is. Ik denk niet dat dat kwaad kan. Maar bij boosheid vind ik het gewoon geen goed idee.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem57

Bericht 03 Jul 2014 22:19

Re: Omgaan met boosheid

Ja, maar dat gaf ik ook als voorbeeld, dat je troost als een kind een been breekt bijvoorbeeld. Wij hebben daar haar speen voor, maar een borst kan ik me ook voorstellen.
<<

Anoniem186

Bericht 03 Jul 2014 22:20

Re: Omgaan met boosheid

Carool schreef:Ik ben ook niet geheel tegen (en dit vind ik echt een vréselijke term) een troostslokje (ik krijg het bijna niet getypt!). Als hij op zijn hoofd valt helpt het wel heel goed en dan vind ik het gewoon fijn dat het verdriet snel voorbij is. Ik denk niet dat dat kwaad kan. Maar bij boosheid vind ik het gewoon geen goed idee.


Ja, ik vind het bij verdriet ook weer anders dan bij boosheid. Soms is even laten tieren toch gewoon goed. Ik vind het ook heerlijk om me soms even flink te laten gaan. En kinderen kunnen/mogen dat nog meer en beter.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jul 2014 22:21

Re: Omgaan met boosheid

Haha dus ik zit straks niet alleen met een dreinende baby aan mijn been op het eiland, jij gaat ook los? Nouja, als je maar niet aan mijn been hangt :P Nee gekheid, ik snap wel wat je bedoeld. Alleen R gaat er zo vreselijk lang in door en ik heb echt een hekel aan dat gedrein en helemaal als ik geen stap kan verzetten.
R. 2013
D. 2016
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 03 Jul 2014 22:25

Re: Omgaan met boosheid

Ik denk dat 'boosheid' bij kindjes van ruim 1 jaar zoals bij Carool niet per definitie boos zijn is. Het zal meer onmacht en frustratie zijn. Niet kunnen communiceren en nog geen inzicht hebben wat wel mag en wat niet en waarom dat is.

T is ook net 1 jaar en is ook erg heethoofdig. Hij heeft breath holding spells in het ergste geval maar hij begint vaak ook aan mijn kleren te trekken of te knijpen. Laatst in de supermarkt kreeg ik echt gericht een kopstoot van hem omdat hij niet mocht kruipen! Ik probeer in die situaties te benoemen wat hem dwars zit en neem hem bij me, aai zijn ruggetje en troost hem. Als hij erg van streek is krijgt hij de borst. Meestal is dat voldoende en wilt hij alweer zitten voor ik überhaupt een toeschietreflex heb dus om de melk gaat het dan niet. Echt om troost en geborgenheid.
Mother of 3 adorable children
<<

Anoniem186

Bericht 03 Jul 2014 22:27

Re: Omgaan met boosheid

Carool schreef:Haha dus ik zit straks niet alleen met een dreinende baby aan mijn been op het eiland, jij gaat ook los? Nouja, als je maar niet aan mijn been hangt :P Nee gekheid, ik snap wel wat je bedoeld. Alleen R gaat er zo vreselijk lang in door en ik heb echt een hekel aan dat gedrein en helemaal als ik geen stap kan verzetten.


Aan je been hangen? Ben jij mal! Ik wil veel meer. :dance:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jul 2014 22:27

Re: Omgaan met boosheid

Jans schreef:
Carool schreef:Haha dus ik zit straks niet alleen met een dreinende baby aan mijn been op het eiland, jij gaat ook los? Nouja, als je maar niet aan mijn been hangt :P Nee gekheid, ik snap wel wat je bedoeld. Alleen R gaat er zo vreselijk lang in door en ik heb echt een hekel aan dat gedrein en helemaal als ik geen stap kan verzetten.


Aan je been hangen? Ben jij mal! Ik wil veel meer. :dance:

:cry:
R. 2013
D. 2016
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 03 Jul 2014 22:29

Re: Omgaan met boosheid

Oh, even boos zijn is zéker ook goed. Als ze boos is, heeft dochter het vaak ook nodig om even te kunnen tieren.

Als ik naar onze eigen situatie kijk dan was troostdrinken iets waarbij ze vooral even wilde knuffelen. En bij knuffelen, wilde ze vaak ook even aan de borst. En dat vond ik prima. Ik denk dat dat voor haar als ultieme nabijheid voelde, ofzo. Het ging haar dan ook echt niet om het drinken, want vaak stopte ze al voor de melk toe schoot. Het is ook niet zo dat de borst de enige oplossing was hier. Dat ging samen met uitleggen. Naarmate ze ouder werd en meer is gaan begrijpen had ze het steeds minder nodig om aan de borst te gaan en volstond uitleg en knuffelen steeds meer. Ze is het dus ook uit zichzelf ontgroeid.

Sorry, geen onderzoeken paraat. Wat ik zo kan zeggen zonder heel veel te gaan speuren is dat het wel iets heel gebruikelijks is in veel culturen bij langervoeden, en dat de kans op overgewicht bij borstvoeding kleiner is dan bij flesvoeding, maar dat is van meerdere factoren afhankelijk dan alleen de soort voeding/voedingsmomenten.

Ik kan me ook aansluiten bij wat Maia zegt; dat ik denk dat boosheid op die leeftijd vaak niet per definitie boosheid is.
Laatst gewijzigd door Tiramisu op 03 Jul 2014 22:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 03 Jul 2014 22:30

Re: Omgaan met boosheid

Jans schreef:
Carool schreef:Haha dus ik zit straks niet alleen met een dreinende baby aan mijn been op het eiland, jij gaat ook los? Nouja, als je maar niet aan mijn been hangt :P Nee gekheid, ik snap wel wat je bedoeld. Alleen R gaat er zo vreselijk lang in door en ik heb echt een hekel aan dat gedrein en helemaal als ik geen stap kan verzetten.


Aan je been hangen? Ben jij mal! Ik wil veel meer. :dance:


Dat wordt wat daar op dat strand :banaan:
Veel plezier alvast, volgens mij gaan jullie het hartstikke gezellig hebben.
februari 2012
november 2015
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jul 2014 22:33

Re: Omgaan met boosheid

Nee het is niet alleen boosheid inderdaad, dat ben ik met jullie eens. Hij wil iets en hij weet niet waarom het niet mag en soms mag het wel en soms niet en je kan niks vertellen wat je wil.

En inderdaad Choco, ik denk ook dat het erg leuk gaat worden :dance: :dance:
R. 2013
D. 2016
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 03 Jul 2014 22:35

Re: Omgaan met boosheid

En wat boosheid betreft ben ik zó blij dat wij die fase voorbij zijn. Het is hier heel veel makkelijker geworden sinds ze kan praten en vertellen wat ze wil.
februari 2012
november 2015
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jul 2014 22:36

Re: Omgaan met boosheid

Choco* schreef:En wat boosheid betreft ben ik zó blij dat wij die fase voorbij zijn. Het is hier heel veel makkelijker geworden sinds ze kan praten en vertellen wat ze wil.


Sinds hij zo boos kan worden kan hij ook kussen en knuffelen dus ik krijg er wel wat voor terug :love: :love:
R. 2013
D. 2016
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 03 Jul 2014 22:37

Re: Omgaan met boosheid

Oh van die lekkere, kleffe, natte kusjes? :love:
Dat is inderdaad de andere kant. Daar maar extra van proberen te genieten dan :)
februari 2012
november 2015
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jul 2014 22:38

Re: Omgaan met boosheid

Jep, met open mond tegen me aan bonken. Heerlijk!
R. 2013
D. 2016
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron