Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ongewenst gedrag peuter

<<

Anoniem121

Bericht 03 Jul 2014 01:03

Ongewenst gedrag peuter

Hoe gaan jullie om met ongewenst gedrag van jullie kinderen?

Onze oudste zoon is ruim 3,5 maar man o man wat is die dwars en onuitstaanbaar af en toe. Van het ene op het andere moment veranderd ie van een lieve zoete peuter naar een springmarmot die op z'n minst 2 pillen teveel heeft geslikt... Als een malle rent ie door de kamer, slaat z'n zusje (die met een houten klomp gewoon terugslaat), schopt overal tegen aan en ga zo maar door.

Misschien heel fout heb ik altijd gezegd negatieve aandacht is ook aandacht dus daar niet te veel aandacht aan besteed en het positieve gedrag beloond gaat het vanzelf over. Maar helaas werkt dat dus niet. Ook uit de omgeving halen door hem even apart te zetten heeft geen effect en straf geven in de zin van iets waar ie mee speelt afpakken of zeggen dat het geplande uitje niet doorgaat maken ook totaal geen indruk.

M'n vriend is veel, heel veel, weg voor z'n werk dus de zorg komt volledig op mij neer. Vanavond hadden we weer een totaal onhandelbaar kind aan tafel en toen kwam m'n vriend met de lumineuze opmerking dat het aan de opvoeding ligt. En bedankt 'vader die altijd weg is' :thumbdown:

Iemand nog tips? Mijn trucendoos is leeg, m'n geduld best wel een beetje op en vriend kan ik wel schieten...
<<

Sugar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 03 Sep 2013 14:08

Bericht 03 Jul 2014 05:16

Re: Ongewenst gedrag peuter

Ik kan je blij maken en zeggen dat t naar alle waarschijnlijkheid niet aan je opvoeding ligt. Het zijn echt fases. Ze zijn toe aan school, hier thuis precies t zelfde. Gelukkig niet zo baldadig, maar o zo druk en uutd
agen, miepen en pfff.... wat is het sons heerlijk als t half 8 is en ze slapen. Wat ik vask probeer is haar goed bezig te laten zijn, speeltuin, lekker kliederen met water, kleien.
Hier zit ik ook nog in mn verlof, ze heeft net n zusjevgekregen, dus thuis is ook alles omgeschakeld, d
at is b ij jou volgens mij ook allemaal anders. Misschien eens een keer n ochtend je bij iemand anders laten spelen?
Mijn mooiste kadootjes
Oktober 2010 & April 2014
<<

Anoniem97

Bericht 03 Jul 2014 06:56

Re: Ongewenst gedrag peuter

Nou fijne opmerking van je vriend, zou flink boos op hem zijn.

Maar hier zijn er altijd van die periodes dat ze ontzettend druk en vervelend zijn, ik negeer zoveel mits mogelijk, benoem zijn gevoel ( ik zie dat je boos bent, waarom ben je boos ) maar als hij zijn zus schopt of in die trant dan zet ik hem even op de trap, ga ik ernaast zitten wacht ik even een minuutje en bespreek dan waarom hij daar zit, dat we elkaar niet pijn doen enzv.
En wat ook werkt als ze zo druk zijn is gewoon naar buiten gaan waar ze kunnen uitrazen.

Hier komen we vaak dan ook in een negatieve spiraal terecht bij zulke dagen, mijn zoontje en ik botsen dan ook enorm, gelukkig zie ik dat optijd en dan gaan we gewoon even wat doen, naar de speeltuin of kinderboerderij, even een ijsje halen of gewoon iets simpels, dat doorbreekt de spiraal.

En meestal komt negatief gedrag door iets, dus bespreken en benoemen is altijd goed.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 03 Jul 2014 09:45

Re: Ongewenst gedrag peuter

Mijn vriend is ook veel weg op momenten dat de kindjes thuis zijn en kan ook zulke lompe opmerkingen maken. Louise luistert dan ook altijd direct naar hem, maar naar mij? Nee.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem331

Bericht 03 Jul 2014 12:02

Re: Ongewenst gedrag peuter

Los van het feit dat het ongewenst gedrag is, is het ook natuurlijk gedrag. Dit doet uiteindelijk elke peuter wel een periode.
Ik denk dat het per peuter verschillend is welke aanpak werkt, dus daarin heb ik geen tips voor je.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Jul 2014 12:26

Re: Ongewenst gedrag peuter

Als mijn man er nooit zou zijn en mijn kind zou beter naar hem luisteren dan naar mij en vervolgens zou hij commentaar hebben op mijn opvoeding dan zou ik me echt moeten inhouden om niet te zeggen: 'Tja, vreemde ogen dwingen.'
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 03 Jul 2014 14:56

Re: Ongewenst gedrag peuter

Wat vervelend Pluis dat je zoontje zo dwars en druk is! Hier werkt afleiden vaak nog wel. Als ik bijvoorbeeld eten aan het koken ben, trekt L het liefst alle kastjes open terwijl ze weet dat ze dat niet mag. Tegenwoordig geef ik haar dan een "taakje" zoals bijvoorbeeld haar eigen bordje op tafel zetten en haar kinderstoel aan de tafel schuiven. Dit werkt hier heel erg goed.

Jammer dat je vriend zo'n opmerking maakt zeg, daar zou ik echt not amused over zijn! En zou tegen hem gezegd hebben waar de kinderen niet bij zijn dat hij makkelijk praten heb als hij bijna nooit thuis is.

@ Susan: Sorry dat ik het zeg, maar vind dit wel een grove opmerking! Hij is wel hun vader en geen vreemde.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Jul 2014 15:16

Re: Ongewenst gedrag peuter

Pinkel schreef:@ Susan: Sorry dat ik het zeg, maar vind dit wel een grove opmerking! Hij is wel hun vader en geen vreemde.


Daarom zeg ik dus ook dat ik me zou moeten inhouden om het niet te zeggen en zou ik het dus niet daadwerkelijk zeggen. :eyes:

Bij het zinnetje 'vader die altijd weg is' heb ik toch echt een beeld van de man die op zondag het vlees komt snijden. Ik zou me kapot ergeren als hij dan vervolgens dat soort commentaar zou leveren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 03 Jul 2014 20:20

Re: Ongewenst gedrag peuter

Susan schreef:
Pinkel schreef:@ Susan: Sorry dat ik het zeg, maar vind dit wel een grove opmerking! Hij is wel hun vader en geen vreemde.


Daarom zeg ik dus ook dat ik me zou moeten inhouden om het niet te zeggen en zou ik het dus niet daadwerkelijk zeggen. :eyes:

Bij het zinnetje 'vader die altijd weg is' heb ik toch echt een beeld van de man die op zondag het vlees komt snijden. Ik zou me kapot ergeren als hij dan vervolgens dat soort commentaar zou leveren.


Daar ging ik al vanuit dat je het niet daadwerkelijk zou zeggen hoor! Maar dan nog vind ik het een vervelende opmerking waar Pluis ook niks mee kan. En hun vader is zo vaak weg vanwege zijn werk, hij heeft dus geen keuze. En die laatste opmerking vind ik persoonlijk ook niet bepaald nodig, maar goed dat is mijn mening.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Jul 2014 20:55

Re: Ongewenst gedrag peuter

Ze noemt hem zelf de vader die altijd weg is hoor, dat heb ik niet bedacht. Kennelijk stoort ze zich daar op dat moment zelf ook aan. En het zijn dan misschien niet letterlijk vreemde ogen, maar ik denk wel degelijk dat het feit dat een kind beter luistert naar een vader die er weinig is er grotendeels mee te maken heeft dát hij er weinig is en niet omdat hij nou per se beter op kan voeden dan zij. Ik denk dat lastig gedrag vaak het moeilijkst aan te pakken is voor de ouder die er het meeste bovenop zit en er dus moeilijker wat meer afstand van kan nemen doordat ze er de hele dag middenin zit. Daarom vind ik zo'n opmerking van zijn kant niet zo eerlijk. Hij heeft toch wel een beetje makkelijk praten op zo'n moment en het zou hem sieren als hij haar zou steunen in plaats van bekritiseren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem51

Bericht 03 Jul 2014 21:03

Re: Ongewenst gedrag peuter

Ik snap de opmerking van Susan, in het verhaal zoals Pluis het verteld wel, hoor. Zoon was onhandelbaar, er ontstaan irritaties aan tafel tussen papa en mama, mama heeft het gevoel dat alles op haar schouders terecht komt, dat kán ik me voorstellen dat zo'n op ekring er weleens uit zou kunnen schieten.
<<

Fiene

Bericht 03 Jul 2014 21:24

Re: Ongewenst gedrag peuter

Ik zet R dan in de hoek, altijd zo gedaan eigenlijk. Eerst een waarschuwing en proberen af te leiden wanneer dat niet werkt in de hoek. Daarnaast idd duidelijk maken dat het gedrag niet kan, dat snapt een kind van 3.5 jaar al best wel. Slaan mag gewoon niet en anders in de hoek.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Jul 2014 21:29

Re: Ongewenst gedrag peuter

Fiene schreef:Ik zet R dan in de hoek, altijd zo gedaan eigenlijk. Eerst een waarschuwing en proberen af te leiden wanneer dat niet werkt in de hoek. Daarnaast idd duidelijk maken dat het gedrag niet kan, dat snapt een kind van 3.5 jaar al best wel. Slaan mag gewoon niet en anders in de hoek.


En als ze dat geen fluit interesseert?
Hier gaat B op de trap, maar 9 vd 10 keer staat ze op/rent ze weg/lacht ze je uit enz.
Ik waarschuw, ik waarschuw nog een keer en zeg dat het de laatste keer is, en dan de keer erna gaat ze op de trap.
Ik leg uit dat het pijn doet, heb zelfs wel eens een tik terug gegeven..
<<

Fiene

Bericht 03 Jul 2014 21:35

Re: Ongewenst gedrag peuter

Ik heb een hele lange adem, bij R is dit allemaal overigens ook nooit echt nodig geweest maar ik kan ( op mijn juffenstem;) ) enorm '' boos''' 1 2 3 zeggen. Ik zet ze continu terug, net zolang totdat ze blijven zitten. Misschien heb ik geluk maar na een paar keer is zelfs bij N duidelijk dat ze beter even kan blijven zitten en toch niet 'wint''.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 03 Jul 2014 21:39

Re: Ongewenst gedrag peuter

Ik zou hetzelfde als Susan zeggen. Kom op zeg, wat een rotopmerking van hem!

Bij ons werkt het om goed bedrag te belonen door bijv. een filmpje op de ipad te kijken. Bij slecht gedrag geen filmpje. Etc. Etc.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Jul 2014 21:40

Re: Ongewenst gedrag peuter

Fiene schreef:Ik heb een hele lange adem, bij R is dit allemaal overigens ook nooit echt nodig geweest maar ik kan ( op mijn juffenstem;) ) enorm '' boos''' 1 2 3 zeggen. Ik zet ze continu terug, net zolang totdat ze blijven zitten. Misschien heb ik geluk maar na een paar keer is zelfs bij N duidelijk dat ze beter even kan blijven zitten en toch niet 'wint''.


Ja, die heb ik ook al zo vaak ingezet.
Kan soms op mijn kop gaan staan hier, maakt allemaal niets uit.
Ik zet haar overigens ook terug, en als ze het echt te bont maakt, gaat ze naar de gang.
Geluk heb je denk ik wel ja :P
<<

Fiene

Bericht 03 Jul 2014 21:43

Re: Ongewenst gedrag peuter

hahaha ik vrees dat N ook wel wat pittiger erop zou kunnen gaan reageren maar tot nu toe is het na een paar minuutjes ook wel weer klaar.
<<

Anoniem121

Bericht 03 Jul 2014 21:46

Re: Ongewenst gedrag peuter

Bedankt voor de antwoorden. Goed om te lezen dat het een fase is en het ooit weer over gaat :hulde:

Wat betreft mijn vriend. We mochten willen hij de man is die op zondag het vlees snijd. Hij komt 's avonds tegen 22.00 thuis en in het weekend werkt hij ook of hij zit voor een paar weken in het buitenland...

Luisteren doet hij trouwens naar z'n vader ook niet en dat is denk ik ook het gene wat m'n vriend het meeste frustreerde. We zijn nu op vakantie en eten hier pas om 18.30 en dan heeft ie de dag gewoon helemaal gehad. Neem daar bij het temperamentje van meneer en het feest is compleet, niks meer mee te beginnen.

In de hoek zetten heeft ook totaal geen zin. De draak loopt zo weer weg en lacht me vierkant uit. Wat nog wel eens helpt is een tik op z'n billen maar dat vind ik ook niet de manier.
<<

Fiene

Bericht 03 Jul 2014 21:48

Re: Ongewenst gedrag peuter

Overigens luisteren de kinderen hier ook echt een stuk slechter naar man..maar dat is echt zijn eigen schuld. Hij kan ook niet mopperen of grenzen stellen richting de kinderen. Bij mij is klaar echt klaar, bij man weten ze dat dreinen kan helpen.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 03 Jul 2014 21:52

Re: Ongewenst gedrag peuter

Als wij vroeger onhandelbaar waren dan zette mijn moeder ons onder de koude douche om even af te koelen. Ik heb er twee x onder gestaan :cry: . Het hielp volgens haar wel...
<<

Fiene

Bericht 03 Jul 2014 21:56

Re: Ongewenst gedrag peuter

Dat kan ook nog SDL, als je het na 2x al geleerd hebt is het wel effectief geweest. Al kan ik me voorstellen dat het als kind niet echt prettig is natuurlijk.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jul 2014 21:57

Re: Ongewenst gedrag peuter

SDL schreef:Als wij vroeger onhandelbaar waren dan zette mijn moeder ons onder de koude douche om even af te koelen. Ik heb er twee x onder gestaan :cry: . Het hielp volgens haar wel...


Ik ben een keer gillend op de grond gestort. Toevallig had mijn vader net een emmer water in zijn hand en die kreeg ik over me heen. Ik heb het nooit weer gedaan.

Vooralsnog ben ik zelf wel tegen "lijf"straffen maar wie weet denk ik daar over een jaar anders over :eyes:
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem186

Bericht 03 Jul 2014 21:59

Re: Ongewenst gedrag peuter

Als mijn dochter echt heel vervelend is dan loop ik weg en laat ik haar alleen. Vanmorgen was ze echt heel vervelend. Toen ben ik samen met zoon in de achtertuin gaan spelen en heb ik haar alleen in de woonkamer gelaten. Dat vond ze niet leuk, dat maakt wel indruk.
En als ze het écht heel erg bont maakt, dat gebeurt gelukkig niet heel vaak, dan zet ik haar in de gang en brult ze de longen uit haar lijf. Toevallig gister nog gedaan. Daarna laat ik haar even herhalen waarom ze daarheen moest. En als m'n man 's avonds thuis is dan laat ik het haar nog een keer vertellen.

Over het algemeen geef ik echt heel weinig straf. Haha, dat klinkt nu misschien niet zo, maar dat is wel echt waar. Deze week was een uitzondering. Ik geloof echt dat straf alleen indruk maakt als je het niet te vaak doet. Anders raken ze er een soort immuun voor.
<<

Anoniem97

Bericht 04 Jul 2014 07:18

Re: Ongewenst gedrag peuter

Ik vind die lijfstraffen echt niet normaal :S

Pluis, als hij zo moe is om 18.30 waarom geef je hem dan niet wat eerder eten om 17/17.30 bijvoorbeeld, zo deden wij dat ook op vakantie, half 7 was gewoon te laat voor ze. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat hij dan niet meer luistert enzo..
<<

Anoniem186

Bericht 04 Jul 2014 07:59

Re: Ongewenst gedrag peuter

Gaia schreef:Ik vind die lijfstraffen echt niet normaal :S


Ik ook niet, maar vroeger was dat een vrij normale opvoedtechniek. En er zijn er nog steeds die wel eens een tik uitdelen.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers