Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragen over een tweeling

<<

Anoniem117

Bericht 27 Jun 2014 16:55

Vragen over een tweeling

Het oude tweelingtopic is heel ver weg gezakt. Ik heb onlangs weer een echo gehad en ben nu bijna 11 weken, dus het begint hier een beetje door te dringen. Niemand in mijn omgeving heeft een tweeling en ik weet zelf niet of je nu met andere of met meer dingen rekening moet houden.Vandaar een aantal vragen.

1. Ik ben sowieso heel erg benieuwd naar de kinderwagen die je hebt uitgekozen. Ik wandel zelf elke dag door het bos, dus daar moet hij wel geschikt voor zijn en het lijkt me ook fijn om door de meeste deuren te kunnen. Waar moet ik opletten bij deze aanschaf en welke hebben jullie?

2. Heb je gekozen voor een tweelingwieg of twee losse bedjes?

3. Met hoeveel weken had je de meeste spullen in huis (kamertje af, kinderwagen etc)?

4. Had je veel controles? De gyn zei dat ik nu elke 4 weken moet komen en vanaf 24 weken om de 2 weken.

5. Met hoeveel weken ben je bevallen?

6. Met hoeveel weken ben je minder gaan werken?

7. Heb je een natuurlijke bevalling of keizersnee gehad?

8. Ben je ingeleid? De gyn vertelde me dat als ik bij 38 weken nog niet zou zijn bevallen, ik dan zou worden ingeleid. Dus ik ben benieuwd.

9. Heb je complicaties gehad tijdens zwangerschap/bevalling?

10. Wat moet ik echt op tijd regelen?

11. Wat is belangrijk in aanschaf?

12. Wisten jullie vooraf het geslacht?

13. Was het moeilijk om 2 namen te verzinnen en hoe snel had je ze?

14. Heb je borstvoeding gegeven?

15. Heb je nog andere tips/ dingen die ik niet moet vergeten?

Alvast heel erg bedankt! Ik ben trouwens nog niet van plan iets aan te schaffen. Dat wil ik eigenlijk pas na 20 weken doen. Of is dat aan de late kant bij een tweeling? Ik voel nu nog helemaal niet de behoefte om kleertjes ofzo te kopen. Voelt nog allemaal heel onwerkelijk. Wat ik wel heb gedaan is een zwangerschapsdagboek aangeschaft en ik ga kijken bij een agrarisch kinderdagverblijf (ivm lange wachtlijst).
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 27 Jun 2014 17:16

Re: Vragen over een tweeling

Wat een leuke vragen, ik wacht op leesvoer :yes:
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem117

Bericht 27 Jun 2014 17:19

Re: Vragen over een tweeling

Happydobby schreef:Wat een leuke vragen, ik wacht op leesvoer :yes:


Ik ook! Ik ben nota bene 4 jaar bezig geweest met zwanger worden en nu ben ik het eindelijk en komt er zoveel op me af! Omdat ik er niet meer op durfde hopen, heb ik nooit verder gekeken dan het zwanger worden/ zwanger blijven stuk. Dus ik weet er echt heel weinig vanaf.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 27 Jun 2014 17:33

Re: Vragen over een tweeling

Ik heb geen tweeling maar sommige kan ik wel beantwoorden.


3. Met hoeveel weken had je de meeste spullen in huis (kamertje af, kinderwagen etc)?
35 weken was alles wel af. Als ik een tweeling zou krijgen zou ik iets eerder alles willen hebben.

10. Wat moet ik echt op tijd regelen?

Kraamzorg voor de 16de week. Aangezien je er 2 krijgt misschien een stagiaire erbij via de kraamzorg.

11. Wat is belangrijk in aanschaf?
Eigenlijk niet zoveel, als je fv wil geven zijn flessen en voeding wel handig en autostoelen.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem117

Bericht 27 Jun 2014 17:39

Re: Vragen over een tweeling

Bedankt alvast HappyDobby!

Met kraamzorg zit ik een beetje moeilijk. Wij zijn nog geen 6 maanden geleden verhuist (huur) maar omdat ik dacht dat het niet meer zou lukken, hebben we geen rekening gehouden met gezinsuitbreiding. Het huis waar we nu wonen is helemaal niet geschikt voor twee kindjes erbij (eigenlijk geen kamer voor beschikbaar). We moeten waarschijnlijk verhuizen. Als we het huurcontract namelijk niet opzeggen in december moeten we voor nog een jaar tekenen. En we weten nog niet in welk dorp we gaan wonen. En waar ik dus kraamzorg moet aanvragen.
<<

Anoniem166

Bericht 27 Jun 2014 17:44

Re: Vragen over een tweeling

Als je wel in de omgeving blijft wonen, is dat vast geen probleem, AnnaK.
Mijn kraamzorgorganisatie zat hier ook niet in de buurt, maar bediende wel drie provincies, waaronder de provincie waar ik woon.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 27 Jun 2014 17:48

Re: Vragen over een tweeling

Je kan een grotere organisatie bellen en dit voorleggen, ik denk niet dat dat een probleem is. Ik zou dat eerder doen dan afwachten of je nog gaat verhuizen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem117

Bericht 27 Jun 2014 17:48

Re: Vragen over een tweeling

Sanne schreef:Als je wel in de omgeving blijft wonen, is dat vast geen probleem, AnnaK.
Mijn kraamzorgorganisatie zat hier ook niet in de buurt, maar bediende wel drie provincies, waaronder de provincie waar ik woon.


Oke, niet aan gedacht. Dan ga ik toch snel informeren. Bedankt!
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3851

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 27 Jun 2014 17:49

Re: Vragen over een tweeling

Wij hebben de kinderwagen in september besteld toen ik nog geen 12 weken zwanger was. Uiteindelijk kon hij pas in maart geleverd worden en ben ik in april bevallen. De box had 10 weken levertijd. De grote dingen hadden wij dus al vrowg besteld en kan eventueel geannuleerd worden. Echt gaan shoppen ben ik pas na de 20 weken.
<<

Esmee

Noob

Berichten: 67

Geregistreerd: 04 Sep 2013 13:56

Bericht 27 Jun 2014 18:13

Re: Vragen over een tweeling

Allereerst van harte!! Spannend is het hé? Hier ook een tweeling op komst. Nog ongeveer 8 weken te gaan, als alles goed gaat. Ik kan nog niet alles beantwoorden en ben ook wel benieuwd naar de rest vd ingevulde vragenlijsten :)

1. Ik ben sowieso heel erg benieuwd naar de kinderwagen die je hebt uitgekozen. Ik wandel zelf elke dag door het bos, dus daar moet hij wel geschikt voor zijn en het lijkt me ook fijn om door de meeste deuren te kunnen. Waar moet ik opletten bij deze aanschaf en welke hebben jullie?
Hier wordt de Bugaboo Donkey Twin binnenkort geleverd. We hebben alle opties bekeken, maar vonden de rest van de tweelingwagens zo groot of vervelende handvaten hebben of geen wiegjes. De Bugaboo heeft alles wat aan onze wensen voldoet. Ik zou gewoon even gaan kijken bij een babyzaak en rondwandelen . Wel naar een grote gaan of vooraf even bellen of ze alle tweelingwagens hebben staan (niet elke zaak heeft ze allemaal staan)

2. Heb je gekozen voor een tweelingwieg of twee losse bedjes?
Wij zeten voor de eerste tijd twee houten wiegjes neer. Ik vind zelf de tweelingwieg zo groot. Met deze twee wiegjes hebben we iets meer bewegingsruimte om ons bed (we willen ze de eerste tijd op de kamer)

3. Met hoeveel weken had je de meeste spullen in huis (kamertje af, kinderwagen etc)?
Kinderwagen moet nog geleverd worden. Wel al rond week of 18 bestel.Die kon trouwens al dezelfde week geleverd worden, maar wij hadden hem liever iets later. Kamer moeten we nu nog aan beginnen, we hebben bijna vakantie en maken het dan in 1 week helemaal af. Spulletjes begin ik nu wat te verzamelen. Ik heb nog wat lakentjes en dekens in huis maar moet nog wel wat extra babyspullen hebben. Aankleedkussenhoes erbij, maxicosi erbij dat soort dingen.


4. Had je veel controles? De gyn zei dat ik nu elke 4 weken moet komen en vanaf 24 weken om de 2 weken.
Wij hebben elke twee weken gehad en nu elke week. Jouw tweeling is twee-eiig denk ik? Wij krijgen een een-eiige tweeling die de placenta en vlies deelt, dus die is wat gecompliceerder. ( vandaar ook dat we vrij laat alles in orde maken, ik vond het lastig te vertrouwen op dat het goed zou gaan).
5. Met hoeveel weken ben je bevallen?
nog nvt
6. Met hoeveel weken ben je minder gaan werken?
25 weken

7. Heb je een natuurlijke bevalling of keizersnee gehad?
nog nvt

8. Ben je ingeleid? De gyn vertelde me dat als ik bij 38 weken nog niet zou zijn bevallen, ik dan zou worden ingeleid. Dus ik ben benieuwd.
Nog nvt

9. Heb je complicaties gehad tijdens zwangerschap/bevalling?
Tot op heden niets ernstigs. Behalve extreem misselijk en moe. De misselijkheid zwakte af met 16 weken, maar die vermoeidheid blijft. Verder reageert mijn buik heel snel als ik teveel doe, veel harde buiken. Oja, en een constant ijzertekort die bijna niet bij te benen valt. Maar als dit het is, dan heb ik een erg goede zwangerschap gehad :)

10. Wat moet ik echt op tijd regelen?
Kraamzorg denk ik inderdaad. En verder weet ik het niet. Wij hebben het de eerste maanden vooral even op ons in laten werken. Ik lees iets over een stagiaire bij de kraamzorg. Wij hebben juist aangegeven dat niet te willen, omdat het ons juist allemaal al zo druk lijkt (ook voor ons andere kind). Maar dat zijn dingen waar je het samen even over moet ebben en je gevoel moet volgen denk ik.

11. Wat is belangrijk in aanschaf?
Bedje, wagen, maxiciosis? Ik spreek nog niet uit ervaring haha :)

12. Wisten jullie vooraf het geslacht?
Nee. Als we ook nog de optie jongen/meisje hadden gehad had ik het wel willen weten.
13. Was het moeilijk om 2 namen te verzinnen en hoe snel had je ze?
Wij zijn er nu eindelijk uit. Vonden het wel lastig!
14. Heb je borstvoeding gegeven?
Wel van plan.

15. Heb je nog andere tips/ dingen die ik niet moet vergeten?
Zorg voor jezelf! Al lijkt het nu nog zo ver weg, vanaf een zeker punt gaat het echt heel snel.
<<

Le Chat Noir

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:54

Bericht 27 Jun 2014 18:40

Re: Vragen over een tweeling

Jaaa ik mag ze beantwoorden :-)!

1. Ik ben sowieso heel erg benieuwd naar de kinderwagen die je hebt uitgekozen. Ik wandel zelf elke dag door het bos, dus daar moet hij wel geschikt voor zijn en het lijkt me ook fijn om door de meeste deuren te kunnen. Waar moet ik opletten bij deze aanschaf en welke hebben jullie?

Mountain urban jungle. Rijdt heel lekker, maar wel breed (past wel gewoon door de deur hoor) en ook meenemen in de auto niet zo handig. Wel stuk goedkoper dan de Bugaboo. ..die hadden we anders genomen.

2. Heb je gekozen voor een tweelingwieg of twee losse bedjes?

Twee losse ledikantjes tegen elkaar aan. Wieg past toch niet op onze kamer.

3. Met hoeveel weken had je de meeste spullen in huis (kamertje af, kinderwagen etc)?

Met 28 wk was alles wel af. Erg blij mee want na de 30 wk ben je niet meer zo mobiel meestal!

4. Had je veel controles? De gyn zei dat ik nu elke 4 weken moet komen en vanaf 24 weken om de 2 weken.
Ik had dat net zo en na de 30 wekelijks en iets later om de dag.

5. Met hoeveel weken ben je bevallen?
36+2 wk

6. Met hoeveel weken ben je minder gaan werken?
Met 20 wk halve dagen ivm veel harde buiken, met 30 wk gestopt

7. Heb je een natuurlijke bevalling of keizersnee gehad?
Uiteindelijk spoedkeizersnee ivm niet snel genoeg vorderende ontsluiting

8. Ben je ingeleid? De gyn vertelde me dat als ik bij 38 weken nog niet zou zijn bevallen, ik dan zou worden ingeleid. Dus ik ben benieuwd.

Nee spontaan vliezen gebroken

9. Heb je complicaties gehad tijdens zwangerschap/bevalling?
Ja...Tijdens zwangerschap veel harde buiken, bekkenklachten en op t laatst groeiachterstand van 1. Na keizersnede 5 liter bloedverlies waardoor het best kritiek was. En Y had een slechte start.

10. Wat moet ik echt op tijd regelen?
Kamertje en belangrijkste spullen. Dat geeft rust. En opvang.

11. Wat is belangrijk in aanschaf?
Niet alles hoeft dubbel. Twee aankleedkussens zijn wel handig! Verder kan ik nu even niet iets bedenken wat perse anders moet bij een tweeling. Behalve wat meer van hydrofiele luiers ed.

12. Wisten jullie vooraf het geslacht?

Ja erg handig. Vooral bij tweeling ivm bijv kleertjes.

13. Was het moeilijk om 2 namen te verzinnen en hoe snel had je ze?

Ja erg moeilijk. Moest goed bijelkaar passen ook nog. Wij wisten het met 30 wk zeker

14. Heb je borstvoeding gegeven?
3 wk geprobeerd maar moest dan kolven. Uiteindelijk niet genoeg productie. Bereid je goed voor als je het wil. Bijv naar lactatiekundige. Er zitten ook zeker voordelen aan fv bij een tweeling ;-)

15. Heb je nog andere tips/ dingen die ik niet moet vergeten?
Mijn tip: doe zoveel mogelijk tegelijk qua voeding etc. Rust en regelmaat. .zo blijft er ook tijd over voor jezelf.
En probeer bewust te genieten :-D.
Afbeelding
<<

Anoniem222

Bericht 27 Jun 2014 19:17

Re: Vragen over een tweeling

Hoi AnnaK, dit heeft helemaal niks met je tweeling te maken maar wel met je huurovk. Als jij nu een tijdelijke ovk hebt en die wordt niet opgezegd aan het eind van de termijn, dan wordt het automatisch een ovk van onbepaalde tijd. Dat betekent dat je gewoon op mag zeggen met inachtneming van de afgesproken opzegtermijn (deze is minimaal 1 maximaal 3 maanden).
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Jun 2014 20:01

Re: Vragen over een tweeling

OMG wat geweldig dat je dit topic mag en kan openen zeg!! :) :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 27 Jun 2014 20:07

Re: Vragen over een tweeling

Harrison schreef:Hoi AnnaK, dit heeft helemaal niks met je tweeling te maken maar wel met je huurovk. Als jij nu een tijdelijke ovk hebt en die wordt niet opgezegd aan het eind van de termijn, dan wordt het automatisch een ovk van onbepaalde tijd. Dat betekent dat je gewoon op mag zeggen met inachtneming van de afgesproken opzegtermijn (deze is minimaal 1 maximaal 3 maanden).


Dat wilde ik ook gaan posten!
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 27 Jun 2014 20:37

Re: Vragen over een tweeling

AnnaK schreef:Het oude tweelingtopic is heel ver weg gezakt. Ik heb onlangs weer een echo gehad en ben nu bijna 11 weken, dus het begint hier een beetje door te dringen. Niemand in mijn omgeving heeft een tweeling en ik weet zelf niet of je nu met andere of met meer dingen rekening moet houden.Vandaar een aantal vragen.
Laat ik voor op stellen dat ik van mezelf best nuchter ben en in het kader van een tweeling ook wel praktisch heb gedacht.
1. Ik ben sowieso heel erg benieuwd naar de kinderwagen die je hebt uitgekozen. Ik wandel zelf elke dag door het bos, dus daar moet hij wel geschikt voor zijn en het lijkt me ook fijn om door de meeste deuren te kunnen. Waar moet ik opletten bij deze aanschaf en welke hebben jullie?
Wij hebben voor een easywalker gekozen. Ik vond het een fijne wagen om mee te lopen, er konden twee maxicosi's op wat ik graag wilde. En ook belangrijk hij paste in ons budget.


2. Heb je gekozen voor een tweelingwieg of twee losse bedjes?
Twee losse bedjes, ook geen wiegjes. Zo groot is onze slaapkamer niet dus we hebben nooit de intentie gehad ze bij ons in de kamer te nemen. Ze hebben vanaf dat ze thuis waren in hun eigen bed geslapen.

3. Met hoeveel weken had je de meeste spullen in huis (kamertje af, kinderwagen etc)?
Aangezien mijn vriend natuurlijk veel weg is, wilde ik in zijn vakantie van aug/sept alles af hebben (uitgerekende datum was dec). In zijn vakantie hebben we dus de kamer klaar gemaakt en gezorgd dat in die weken de meubeltjes kwamen zodat we ze in elkaar konden zetten. In die week is volgens mij ook de kinderwagen gekomen. Uiteindelijk ben ik 2e week van oktober in het ziekenhuis terecht gekomen dus ik was er achteraf blij mee.

4. Had je veel controles? De gyn zei dat ik nu elke 4 weken moet komen en vanaf 24 weken om de 2 weken.
Het traject in het ziekenhuis is mij niet heel goed bevallen. Ik had elke keer een ander, vaak ook mensen in opleidng, heb ik niks op tegen, maar ik kreeg wel elke keer iets anders te horen, heel irritant. Ik heb nooit een gynaecoloog gezien helaas, op het moment dat ik een afspraak had staan moest ik die afzeggen omdat ik was opgenomen in het ziekenhuis, vanaf toen had ik wel een gynaecoloog met een goed en duidelijk verhaal dat gaf me wat meer rust.
Volgens mij had ik ook om de 4/5 weken een controle.


5. Met hoeveel weken ben je bevallen?
32weken en een dag.

6. Met hoeveel weken ben je minder gaan werken?
Het moest vanuit het ziekenhuis met 30 weken, dat vertelde ze met de controle met 26 weken. Ondanks dat ik me nog prima voelde toch wel gedaan.

7. Heb je een natuurlijke bevalling of keizersnee gehad?
Een natuurlijke bevalling. Waarbij van het begin is gezegd dat het nog steeds zo kon zijn dat het ene kindje natuurlijk werd geboren en de andere via een keizersnede. Is niet gebeurd gelukkig.

8. Ben je ingeleid? De gyn vertelde me dat als ik bij 38 weken nog niet zou zijn bevallen, ik dan zou worden ingeleid. Dus ik ben benieuwd.
Nee ik kreeg weeën met 30 weke en 6 dagen, toen ben ik opgenomen en heb ik weeënremmers gehad. Dat hebben ze een keer gedaan en daarna was het afwachten, ik had toen al wel 4 cm ontsluiting.

9. Heb je complicaties gehad tijdens zwangerschap/bevalling?
Nee, nou eigenlijk volgens de test had ik zwangerschapssuiker, maar volgens het bloedprikken wat ik daarna steeds moest doen niet echt. Maar ik heb daar verder niet veel last van gehad
V, was in een stuigligging gaan liggen nadat haar zusje geboren was, ik kreeg geen weeën of persweeën meer dus moest haar er op eigen kracht uit persen. Zij moest beademd worden en had een moeilijke start en een lage apgarscore, voor de zekerheid heeft zij een echo van haar hoofdje gehad voor eventuele hersenbloedingen, dat hebben ze na een paar dagen nog een keer herhaald.
.

10. Wat moet ik echt op tijd regelen?
Ik vond het gewoon heel belangrijk om het kamertje op tijd af te hebben. Ook al kwamen ze niet meteen naar huis ik had toen ze eenmaal geboren waren en ik op en neer ging naar het ziekenhuis niet de puf om nog een kamertje in te richten of op te knappen. Dus ben heel blij dat ik dat had gedaan.

11. Wat is belangrijk in aanschaf?
Poeh... weet ik zo niet, denk ik nog ff over na.

12. Wisten jullie vooraf het geslacht?
Ja dat wisten we met 20 weken echo, wilde we wel graag weten.

13. Was het moeilijk om 2 namen te verzinnen en hoe snel had je ze?
We zijn pas na gaan denken na dat we het geslacht wisten. De naam van L, hadden we heel snel, de naam van V pas op de zondag dat ik ben opgenomen :-) Toen zei ik tegen mijn vriend dat we echt nu een keuze moesten maken omdat ik kon gaan bevallen. Toen gaf hij aan dat hij V de leukste naam vond en die vond ik ook heel leuk dus keuze gemaakt.

14. Heb je borstvoeding gegeven?
Nee, ik ben dus veel te vroeg bevallen, de borstvoeding kwam slecht opgang, ik heb 3 weken gekolfd waarvan ik een keer in totaal 60cc had... na 3 weken heb ik het opgegeven.

15. Heb je nog andere tips/ dingen die ik niet moet vergeten?
Als ik achteraf terug kijk, had ik zelf meer duidelijkheid moeten vragen/eisen in het ziekenhuis, elke keer die tegenstrijdige verhalen en adviezen ik werd er onzeker van. Nu zou ik daar wat van zeggen.
En laat je niet gek maken door vage bekenden, het is goed te doen een tweeling op voeden :-)


Alvast heel erg bedankt! Ik ben trouwens nog niet van plan iets aan te schaffen. Dat wil ik eigenlijk pas na 20 weken doen. Of is dat aan de late kant bij een tweeling? Ik voel nu nog helemaal niet de behoefte om kleertjes ofzo te kopen. Voelt nog allemaal heel onwerkelijk. Wat ik wel heb gedaan is een zwangerschapsdagboek aangeschaft en ik ga kijken bij een agrarisch kinderdagverblijf (ivm lange wachtlijst).
:heart: :heart: 2011
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 27 Jun 2014 20:43

Re: Vragen over een tweeling

Oh over kraamzorg... vraag of je iemand kan krijgen die ervaring heeft met tweelingen en eventueel met premature kindjes. Wij hadden premature nazorg gekregen, helaas kwam er een mevrouw die niks wist van premature en alles "verkeerd" deed, in iedergeval niet zo als wij het hadden geleerd in het ziekenhuis, na een dag hebben we haar gezegd dat ze niet meer terug hoefde te komen, het kostte me zoveel energie om haar het allemaal uit te leggen. Ik vind het wel jammer dat ik niet de kraamhulp heb gehad, die ik hier wel eens lees, dat je lekker verwend wordt enzo.
:heart: :heart: 2011
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 27 Jun 2014 20:45

Re: Vragen over een tweeling

Oh, sorry nog iets.
Over het bestellen van de spullen, ivm levertijd hebben wij het wel op tijd bestelt maar gevraagd of het ook geannuleerd kon worden mocht er toch iets mis gaan. Dit was geen probleem. Misschien kun je dat ook na vragen.

Oh en ik lees hier over twee aankleedkussens, dat hadden wij niet. Ik kan toch geen twee kids tegelijk aan kleden :)
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem64

Bericht 27 Jun 2014 20:54

Re: Vragen over een tweeling

1. Ik ben sowieso heel erg benieuwd naar de kinderwagen die je hebt uitgekozen. Ik wandel zelf elke dag door het bos, dus daar moet hij wel geschikt voor zijn en het lijkt me ook fijn om door de meeste deuren te kunnen. Waar moet ik opletten bij deze aanschaf en welke hebben jullie?

Wij hadden de Urban Jungle Duo, omdat we die goedkoop konden overnemen en het kindjes 3 en 4 waren. Een dure wagen wildrn we dus niet, maar ik was er verder erg tevreden over. Loopt en stuurt echt heel soepel, zelfs op het strand. Zelf vind ik de Bugaboo Donkey ook mooi. Hoor daar ook veel positieve verhalen over. Ook handig dat je deze kunt verkleinen naar een enkele wagen, kun je evt ook een baby dragen.

2. Heb je gekozen voor een tweelingwieg of twee losse bedjes?

Wij hebben ze 10 maanden samen in een ledikantje gehad. Gewoon naast elkaar. Met de hoofdjes of voetjes tegenover elkaar wordt ook veel gedaan. Maar hier vonden en vinden ze het heerlijk naast elkaar. Ze zijn nu 3 en kruipen nogsteeds vaak bij elkaar.

3. Met hoeveel weken had je de meeste spullen in huis (kamertje af, kinderwagen etc)?

Kinderwagen al met 12 weken omdat we die dus konden overnemen. Bedjes hadden we ook al van de oudste 2. Bij de oudste hadden we de kamer met 27 weken af dacht ik.

4. Had je veel controles? De gyn zei dat ik nu elke 4 weken moet komen en vanaf 24 weken om de 2 weken. Eerst om de 4 idd, daarna om de 2, toen elke week en op het laatst 2x per week. Ook ivm hoge bloeddruk.

5. Met hoeveel weken ben je bevallen?

38 precies

6. Met hoeveel weken ben je minder gaan werken?

Ik werkte al minder, maar ben met 24 weken volledig gestopt. Werk in de zorg en mezelf aankleden ging al nauwelijks. En de andere waren nog maar 1,5 en 3 jaar dus ik was sowieso erg snel moe. Ook erg last van mijn bekken.

7. Heb je een natuurlijke bevalling of keizersnee gehad?

Ze lagen beide in stuit maar omdat ik al 2 bevallingen had gehad adviseerden ze me ern natuurlijke bevalling. Ik werd dus met 38 weken ingeleid maar helaas kwam met het breken van de vliezen de navelstreng van de onderste baby eruit dus het werd onverwachts een spoedkeizersnee.

8. Ben je ingeleid? De gyn vertelde me dat als ik bij 38 weken nog niet zou zijn bevallen, ik dan zou worden ingeleid. Dus ik ben benieuwd.

Ja. Ik was echt op, ze waren beide 6 pond. En mijn bloeddruk was veel te hoog, en dan is 38 weken een prima termijn. Ze hadden me anders gewoon laten lopen trouwens. Ken ook moeders die tot bijna 40 hebben doorgelopen maar ik had dat niet volgehouden. Sliep sinds de 26e week al nauwelijks meer.

9. Heb je complicaties gehad tijdens zwangerschap/bevalling?

Hoge bloeddruk dus met medicatie, daarom 2x per week bloedprikken en urine inleveren. En dus een spoedkeizersnee gehad ivm de uitgezakte navelstreng, maar verder verliep dat prima gelukkig.

10. Wat moet ik echt op tijd regelen?

Kraamzorg was al genoemd zag ik. En verder is het wel fijn als je toch een beetje op tijd de kamer klaar hebt ivm verhoogde kans op een vroeggeboorte. Dan kunnen ze natuurlijk niet mee maar hoef je daar iig geen zorgen meer over te hebben. Kaartjes uitzoeken. Enveloppen had ii bijv, al geschreven. Dan hoef je daarna alleen de drukker maar te bellen met de geboortegegevens en namen.

11. Wat is belangrijk in aanschaf?

Spuugdoekjes gingen erg hard hier. Niet door het spugen maar doordat ik erg lekte vd borstvoeding. Verder zijn er tig lijstjes te vinden maar bijv navelklemmen zijn niet nodig. Ik had ook maar 2 kruiken, omdat ze toch bij elkaar lagen en elkaar zo ook warm hielden.

12. Wisten jullie vooraf het geslacht?

Nee, bij geen van de 4

13. Was het moeilijk om 2 namen te verzinnen en hoe snel had je ze?

Ja, maar meer omdat we dus niet wisten of ze 1 of 2-eiig waren en de geslachten dus niet. Het kon dus j/j, m/m of j/m zijn. Erg lastig. We waren er op het laatst pas echt uit, en de jongensnamen waren het nét niet. Gelukkig waren die dus ook niet van toepassing achteraf ;)

14. Heb je borstvoeding gegeven? Ja, 1,5 jaar

15. Heb je nog andere tips/ dingen die ik niet moet vergeten?

Vluchttas op het laatst, briefje met de namen erbij, mijn man was zo van slag dat hij alles kwijt was. Muntje voor de rolstoel als je richting het zh gaat. Kleertjes heb ik in maat 50 gekocht. Ik heb een beetje de echo's aangehouden, daarom ook niks in maat 44 gekocht. Wat dus ook echt niet nodig was. Dus dat zou ik een beetje op het laatst bekijken. Dat je vast 50 haalt, maar niet extreem.


Bij de meeste winkels mag je trouwens alles annuleren of op laten halen als er alsnog iets misgaat. Dat vond ik wel een prettig idee. Wat dat betreft zou ik zelf rond 16 weken wel gaan rondkijken en bestellen. Er zit soms best een wachttijd aan.
Laatst gewijzigd door Anoniem64 op 27 Jun 2014 21:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem64

Bericht 27 Jun 2014 21:03

Re: Vragen over een tweeling

2 aankleedkussens had ik ook niet.
Een goed voedingskussen is wel erg fijn, ik heb deze met het voeden verder niet meer gebruikt, maar het sliep tijdens de zwangerschap erg fijn, en tijdens de kraamtijd lekker om tegen aan te zitten.
Mijn zus heeft ook een tweeling en geeft flesvoeding, zij gebruikt 'm wel erg veel. Kussen om haar buik en dan de kindjes er op, ieder aan een kant, zo kan ze 2 flesjes vasthouden.

Ik gaf borstvoeding en deed dit om de beurt.
<<

Le Chat Noir

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:54

Bericht 27 Jun 2014 21:15

Re: Vragen over een tweeling

Wij hebben boven en beneden een aankleedkussen. Dat lijkt me ook met 1 handig. Dus niet perse een tweelingding.
Wij hadden in februari wel echt 2 kruiken per baby nodig. Maar kun je ook op t laatst nog lenen van iemand.
Afbeelding
<<

Anoniem124

Bericht 28 Jun 2014 22:15

Re: Vragen over een tweeling

AnnaK schreef:Het oude tweelingtopic is heel ver weg gezakt. Ik heb onlangs weer een echo gehad en ben nu bijna 11 weken, dus het begint hier een beetje door te dringen. Niemand in mijn omgeving heeft een tweeling en ik weet zelf niet of je nu met andere of met meer dingen rekening moet houden.Vandaar een aantal vragen.

1. Ik ben sowieso heel erg benieuwd naar de kinderwagen die je hebt uitgekozen. Ik wandel zelf elke dag door het bos, dus daar moet hij wel geschikt voor zijn en het lijkt me ook fijn om door de meeste deuren te kunnen. Waar moet ik opletten bij deze aanschaf en welke hebben jullie? De koelstra flexxo twin geloof ik. Ik vond hem mooi in t beige en had allerlei wagens uitgeprobeerd en vond deze soepel rijden en nog vrij smal ook (blijkt handig) (al kom ik bij de Appie alleen bij kassa 7 naar buiten en bij de action nergens). Verder rijd ik veel door de natuur en het bos dus wilde eentje met goede vering.

2. Heb je gekozen voor een tweelingwieg of twee losse bedjes? Twee losse bedjes. Vond ik veel te eng met verstikking enzo. In het begin lagen ze trouwens samen dwars in een ledikantje.

3. Met hoeveel weken had je de meeste spullen in huis (kamertje af, kinderwagen etc)? Rond de 28 weken.

4. Had je veel controles? De gyn zei dat ik nu elke 4 weken moet komen en vanaf 24 weken om de 2 weken. Ik had enorm veel controles, soms wel elke dag maar hier ging ook erg veel mis: zwangerschspsvergiftiging, verdacht op waterhoofdje, bloedstollingsziekte (trombocytepenie), tromboseverleden....

5. Met hoeveel weken ben je bevallen? 37+1

6. Met hoeveel weken ben je minder gaan werken? Al met 7 weken omdat ik toen uitgedroogd was door het spugen en in het ziekenhuis kwam. Daarna wel nog een tijdje iets meer gewerkt maar m'n baan was eigenlijk al weg.

7. Heb je een natuurlijke bevalling of keizersnee gehad? Natuurlijke bevalling.

8. Ben je ingeleid? De gyn vertelde me dat als ik bij 38 weken nog niet zou zijn bevallen, ik dan zou worden ingeleid. Dus ik ben benieuwd. Ja, ik ben ingeleid.

9. Heb je complicaties gehad tijdens zwangerschap/bevalling? Ja, echt enorm veel. Mij is dan ook afgeraden ooit weer zwanger te worden. Ik kreeg steeds dunner bloed, steeds minder bloedplaatjes. Toen de bevalling naderde was m'n gehalte veel te laag, ik stolde amper nog. Dat is natuurlijk niet zo handig met eentweelingbevalling in zicht. Heb toen een zware kuur prednison gekregen, daarvan ga je met geluk bloedplaatjes genereren. Die kuur is verkeerd toegediend en ik ben in een allergische schock geraakt. Dit was echt traumatisch. Gelukkig had ik drie dagen later wel iets meer bloedplaatjes tijdens de ingeleide bevalling, net over het randje waarop een ruggenprik mag. Keizersnede was echt zeer gevaarlijk geworden echter, het mag een klein wonder heten dat ik de twee op natuurlijke wijze heb gekregen. Daarna toch nog 7 liter bloed gekregen per transfusie, te veel verloren e pn had een bloeding van de baarmoeder. Daar bovenop nog zwangerschspsvergiftiging. Waterhoofdje bleek gelukkig vals alarm.

10. Wat moet ik echt op tijd regelen? Alle praktische zaken zijn zo te regelen, let vooral op signalen van je eigen lichaam en pak je rust.

11. Wat is belangrijk in aanschaf? Wipstoeltjes, grote box of twee boxen, groot speelkleed, genoeg flesjes, draagzak (zodat je eentje minimaal bij je kan dragen, handen vrij voor de ander).

12. Wisten jullie vooraf het geslacht? Ja, dat wisten wij.

13. Was het moeilijk om 2 namen te verzinnen en hoe snel had je ze? Wij waren snel uit de namen, al rond de 16 weken toen we de geslachten wisten.

14. Heb je borstvoeding gegeven? Dat wilde ik wel maar had geen productie door het vele bloedverlies. Achteraf gezien beter voor mijn herstel, ik was te zeer afgezwakt en maar wat blij dat anderen konden helpen.

15. Heb je nog andere tips/ dingen die ik niet moet vergeten? In het begin gaven wij 16 flesjes melk per dag/nacht en minimaal zoveel luiers. Klinkt logisch, maar wij hadden dat vooraf niet gerealiseerd. En ook was onze kliko te klein voor al die luiers en afval, bestel als t kan een grotere. Verder: het word steeds leuker. Roze wolk enzo is gewoon anders bij veel tweelingmamas. Is niet erg, maar het had mij geholpen als me vooraf was verteld dat t gewoon pittig is, dat normaal is en alles goedkomt. alles komt goed, een tweeling is zo leuk!

Alvast heel erg bedankt! Ik ben trouwens nog niet van plan iets aan te schaffen. Dat wil ik eigenlijk pas na 20 weken doen. Of is dat aan de late kant bij een tweeling? Ik voel nu nog helemaal niet de behoefte om kleertjes ofzo te kopen. Voelt nog allemaal heel onwerkelijk. Wat ik wel heb gedaan is een zwangerschapsdagboek aangeschaft en ik ga kijken bij een agrarisch kinderdagverblijf (ivm lange wachtlijst).
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 28 Jun 2014 23:53

Re: Vragen over een tweeling

Geen tweelingtips, sorry... maar wat geweldig dat je zwanger bent, dat wist ik nog helemaal niet. Ik hoop dat je een hele fijne zwangerschap hebt en lekker mag genieten, het is je zo gegund!

Misschien wel een praktische tip met betrekking tot de kinderwagen die je aanschaft, wij hebben die op aanraden van de winkel pas twee weken voor de uitgerekende datum laten leveren. Veel mensen halen de wagen al veel eerder in huis, maar je garantie is dan al grotendeels verlopen voordat je hem überhaupt in gebruik hebt.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 29 Jun 2014 00:12

Re: Vragen over een tweeling

Le Chat Noir schreef:Wij hebben boven en beneden een aankleedkussen. Dat lijkt me ook met 1 handig. Dus niet perse een tweelingding.
Inderdaad, wij hebben er ook twee. Boven een aankleedkussen op zijn commode en beneden een verzorgingstafel (met een badje onderin, waar hij in het begin altijd in badderde) zodat ik daar ook alles bij de hand heb. Ik vind het echt heel handig (ook nu hij al wat ouder is en dus niet zo vaak een nieuwe pamper nodig heeft).
2012 & 2016
<<

Anoniem85

Bericht 29 Jun 2014 06:46

Re: Vragen over een tweeling

Pineco schreef:Geen tweelingtips, sorry... maar wat geweldig dat je zwanger bent, dat wist ik nog helemaal niet. Ik hoop dat je een hele fijne zwangerschap hebt en lekker mag genieten, het is je zo gegund!

Misschien wel een praktische tip met betrekking tot de kinderwagen die je aanschaft, wij hebben die op aanraden van de winkel pas twee weken voor de uitgerekende datum laten leveren. Veel mensen halen de wagen al veel eerder in huis, maar je garantie is dan al grotendeels verlopen voordat je hem überhaupt in gebruik hebt.



Dat ligt aan de winkel. Wij hebben toen bijna alles bij babydump besteld en daar gaat de garantietermijn in als de baby geboren is.
<<

Anoniem315

Bericht 29 Jun 2014 10:27

Re: Vragen over een tweeling

AnnaK, uiteraard kan ik jouw vragen niet beantwoorden, maar ik wil toch even melden dat ik het super voor je vind dat je in verwachting bent. Een tweeling lijkt me ontzettend spannend en zwaar, maar tegelijk ook vreselijk mooi en wonderlijk en iets om dankbaar voor te zijn. Succes met alles en hopelijk kun je er intens van genieten, nu en wanneer ze geboren zijn :hug:


Algemene aanraders:
-Ruim vóór de 30 weken het kamertje klaar hebben!
-Belangrijk in aanschaf: hydrofiele doeken, rompers met korte én lange mouwen, vitamine K en D (stond bij ons NIET op aanschaflijst, maar moet je wel direct vanaf de geboorte geven!).
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers