Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer begin je met opvoeden?

<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 12 Sep 2013 15:22

Wanneer begin je met opvoeden?

Gelijk vanaf de geboorte? Of vanaf het moment dat ze het kunnen begrijpen?

Hier had ik gister een discussie over met mijn man. Wij willen positief gedrag gaan stimuleren door aan te moedigen en te belonen en negatief gedrag proberen zoveel mogelijk te negeren/afleiden e.d..
Maar wanneer begin je hier mee? D. is best wel een temperamentvol kereltje wat heel goed weet wat hij wel en niet wil en een aardige keel kan opzetten (je hoort dan echt dat hij "boos" is) wanneer zijn "zijn zin niet krijgt".
Maar in hoeverre kun je een baby van 3 maanden "zijn zin" wel of niet geven?

Mijn man vindt namelijk dat hij moet leren dat hij niet altijd gelijk zijn zin krijgt wanneer hij huilt of aandacht wil en soms ook even moet wachten. Dus laat hij D. soms even huilen (als het echt over de toeren huilen is natuurlijk niet).
Ik ben van mening dat een baby van 3 maanden niet begrijpt dat hij soms even moet wachten en dat hij niet huilt om zijn zin te krijgen maar juist omdat hij aangeeft iets niet fijn te vinden.

Voorbeeldje: D. heeft van die dagen dat hij lekker bij je wil zitten. Zodra je hem in de box/op het kleed/in de wipstoel zet/legt begint hij direct te huilen. Zodra je hem oppakt is hij ook gelijk stil.
Mijn man vindt dat hij moet leren dat dit niet altijd kan en laat hem dus wel eens bewust even een paar minuten huilen.
Ik ben het met hem eens dat D. moet leren dat hij soms even moet wachten maar ik vind ook dat hij niet voor niets huilt. Als D. duidelijk behoefte heeft om lekker dicht bij ons te zijn wat is er dan op tegen om dat te doen?
Plus dat ik D. nu nog te jong vind om dat te begrijpen.
Ik laat D. ook wel eens even huilen want ik moet tenslotte ook wel eens even naar de wc/wat eten etc maar het liefste wel zo min mogelijk.

Hoe zien jullie dit?
<<

Anoniem75

Bericht 12 Sep 2013 15:27

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Direct vanaf de geboorte vind ik niet dat je een kind gelijk kunt opvoeden. Voor mij gevoel begon het opvoeden pas echt toen S. een jaar/1,5 jaar was.
<<

Anoniem103

Bericht 12 Sep 2013 15:30

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Als ik echt wat moest doen (naar de wc, broodje maken enz.) liet ik ze wel even liggen. Maar als ik op de bank zat legde ik ze wel bij me. Ik ga geen kleine baby laten huilen terwijl ik ernaast zit.
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 15:30

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Een baby van 2 maanden opvoeden en leren dat hij niet altijd zijn zin krijgt? Dat vind ik eerder heel erg dom (want kan niet, baby kan dat nog niet leren) en gemeen, want een baby kan dat nog niet begrijpen waarom mama niet komt, je kunt het immers niet uitleggen, een baby doet geen dingen om uit te proberen, een baby heeft nog niet door dat hij en mama twee verschillende wezens zijn, hij weet niet dat bij honger er stráks weer eten komt, hij ís dan honger, hij kan niet relativeren of denken 'komt zo wel'.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2013 15:32

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Met 3 maanden is het meer voeden dan opvoeden. Wachten tot ze een jaar/anderhalf zijn vind ik ook niet perse nodig, want met 10 maanden bij wijze van kun je ze ook dingen leren/afleren. Een kind dat kan kruipen en steeds een la overhoop trekt mag gecorrigeerd worden, dan wacht je niet tot hij een jaar of anderhalf is. Hangt ook wat van het kind af!
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 15:32

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

En temperament? Zijn zin niet krijgen? Je hebt het over een baby van 2 maanden hè? Niet over een kleuter van 4.

Een baby heeft geen honger, hij ís dan honger. En honger doet pijn bij baby's. Een baby voelt zich niet even alleen, in de wetenschap dat mama zo weer komt, een baby is dan alleen op de wereld, zonder iemand om hem te helpen. Dat er wel iemand is leert hij pas een jaar of 1,5 later.

Een baby die je negeert leer je niet dat hij moet wachten en die voed je niet op. Die leer je dat mama en papa onbetrouwbaar zijn en dat hij en zijn behoeften er niet toe doen.

Niet als je eerst nog even moet plassen voordat je hem pakt, wel als het structureel zo gaat. En inderdaad,hij zal dan minder huilen en zeuren,want dat heeft toch geen zin.
<<

Anoniem75

Bericht 12 Sep 2013 15:35

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Tangerine schreef:Met 3 maanden is het meer voeden dan opvoeden. Wachten tot ze een jaar/anderhalf zijn vind ik ook niet perse nodig, want met 10 maanden bij wijze van kun je ze ook dingen leren/afleren. Een kind dat kan kruipen en steeds een la overhoop trekt mag gecorrigeerd worden, dan wacht je niet tot hij een jaar of anderhalf is. Hangt ook wat van het kind af!


Natuurlijk is het niet bij ieder kind hetzelfde nee. Hier begon het rond die leeftijd toen hij zich ging optrekken en daarna ging lopen inderdaad.
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 15:36

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

En een kind van 10 maanden ga je ook nog niets leren, niet dat je ze dan niet weg moet halen en uiteraard moet je zeggen dat iets niet mag, maar snappen doen ze het niet. En ze gaan ook niet uit zichzelf denken 'oh dat mocht niet'

Overigens ben ik nooit zo bewust aan het opvoeden geslagen. Sommige dingen mogen, andere niet, ik doe nooit iets 'uit principe' of 'omdat hij het maar eens moet leren'.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2013 15:38

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Ik ken ook een jochie dat tot bijna 2 jaar zat waar hij zat, en pakte alleen wat in zijn handbereik lag. Kwam verder nergens aan, en deed helemaal niks. Vergt minder 'opvoeden' dan een dreumes die de hele dag grenzen op zoekt.
Oftewel, ik zou er geen leeftijd aan hangen, afwachten hoe je kind zich ontwikkelt.
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 15:39

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Tangerine schreef:Ik ken ook een jochie dat tot bijna 2 jaar zat waar hij zat, en pakte alleen wat in zijn handbereik lag. Kwam verder nergens aan, en deed helemaal niks. Vergt minder 'opvoeden' dan een dreumes die de hele dag grenzen op zoekt.
Oftewel, ik zou er geen leeftijd aan hangen, afwachten hoe je kind zich ontwikkelt.

Opvoeden is toch niet alleen maar vertellen wat niet mag? Maar toch ook stimuleren, uitdagen, uitleggen, vragen, helpen?
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2013 15:40

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Zo ga je lekker he. Dat zeg ik toch ook niet. Maar met stimuleren, uitdagen en uitleggen begin je toch ook niet pas met anderhalf?
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 12 Sep 2013 15:42

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Maar als hij echt ligt te huilen reageert mijn man ook wel gelukkig. Hij laat D. ook weer niet aan zijn lot over.
Maar hij had gelezen op internet dat je een baby niet kunt verwennen maar wel aan dingen kunt laten wennen. En dat als je een baby bij iedere kik gelijk oppakt ze hier aan wennen en dan op latere leeftijd ook altijd alles gelijk willen en geen geduld hebben.
Ik ben dus inderdaad van mening dat je baby niet kunt verwennen en dat het niks met ongeduld te maken heeft. Ik laat ook niet alles per direct vallen wanneer D. 1 kik geeft (ik wacht het ook wel eens af, soms ligt D. wat te mopperen als hij wakker wordt maar valt dan een paar minuten later weer in slaap) maar ik merk wel dat ik sneller reageer.

Mijn moeder is trouwens van mening dat je niet vroeg genoeg met nee zeggen kunt beginnen. Dus als D. mijn haar vast grijpt zou ik al moeten zeggen nee D. dat mag niet. :confused:
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 15:43

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Nee, maar omdat je zegt dat je een jochie kent wat alleen maar zit, dus daar heb je dan minder werk mee. Terwijl ik denk dat je daar net zoveel werk mee zou moeten hebben, want opvoeden doe je toch niet alleen maar om te zorgen dat ze niets doen wat niet mag, maar ook om te zorgen dat ze niet alleen maar zitten. Dat was mijn punt.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 12 Sep 2013 15:44

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Het enige wat een baby naar mijn mening moet leren is dat hjj op zn papa en mama kan vertrouwen, dat ze er voor m zijn als hij ze nodig heeft.

Negatief gedrag negeren zou ik ook niet doen, al snap ik jullie beredenering. 'Negatief' gedrag is een reactie op iets, op een emotie waarmee een klein kindje nog niet weet hoe ermee om te gaan. Je zou zelf ook niet genegeerd willen worden als je ergens mee zit.
Als je negatief gedrag bedoelt in de zin van expres iers kapot gooien bijv. dan doen ze dat ook omdat ze willen ontdekken. Het is reuze interessant (en leerzaam) voor ze om te zien wat er gebeurt. Je kunt er dan beter voor kiezen om dingen uit te leggen.

Opvoeden bij zo'n kleintje kan nog niet echt, heeft nog niet echt effect. Wel kun je jezelf 'trainen'.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2013 15:47

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Febe schreef:Nee, maar omdat je zegt dat je een jochie kent wat alleen maar zit, dus daar heb je dan minder werk mee. Terwijl ik denk dat je daar net zoveel werk mee zou moeten hebben, want opvoeden doe je toch niet alleen maar om te zorgen dat ze niets doen wat niet mag, maar ook om te zorgen dat ze niet alleen maar zitten. Dat was mijn punt.


Eens, maar dat vond zijn moeder niet! Was een zoet kind.
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 15:47

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Ik heb mijn kinderen echt nog nooit laten huilen. Sterker nog, de tweede was altijd zo dicht bij me in de buurt dat hij de kans niet eens kreeg, want honger merkte ik al voordat hij huilde, vieze luiers ook, hij sliep bij me en was de hele dag of in de draagdoek of in dezelfde kamer.

Ik heb beide kinderen altijd opgepakt als ze huilden, altijd bij me in bed genomen als dat even beter werkte, enzovoorts. En ze slapen in hun eigen bed, eten wat de pot schaft, zijn geduldig (voor zover mogelijk) en beleefd en eigenlijk gewoon best goed gelukt. Dus maak je niet teveel zorgen. Als een kind niet hoeft te strijden om gezien te worden of aandacht te krijgen zullen dingen als eten en slapen ook geen strijd worden. Soms hebben ze even een lastige fase, maar als je daar zelf niet te moeilijk over doet en met je kind meebeweegt waar kan komt het vanzelf goed.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 12 Sep 2013 15:50

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Ja dat bedoel ik dus Teddyaapje, naar mijn idee valt er voor D. op dat gebied nog niks te leren en heeft het helemaal geen zin om hem te negeren want hij snapt het concept even wachten niet.
Naar mijn mening komt dat meer van toepassing wanneer hij driftbuien krijgt, hij met negatief gedrag aandacht vraagt, dat wil ik proberen zoveel mogelijk te negeren.
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 15:52

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Driftbuien is ook niet per se aandacht vragen met negatief gedrag hoor. Peuters kunnen gewoon HEEl ERG gefrustreerd zijn en dat komt er een beetje rottig uit vaak.

Lekker meegaan in die driftbui werkte hier veel beter. Bij negeren werden ze zó overstuur.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 12 Sep 2013 15:55

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Helemaal met je eens Febe. Ben even benieuwd wie je eerst was, of ben je nieuw hier?

T. hebben we ook nooit laten huilen en aan zijn behoeften van aandacht voldaan. Het is een heel onafhankelijk (voor zover dat al kan) jongetje met veel zelfvertrouwen.

Het woord 'nee' vermijden we hier juist zoveel mogelijk. We zeggen bijv. als hij een kast opentrekt niet 'nee/niet doen' maar 'doe t kastje maar dicht'. Als hij iets vraagt wat op dat moment niet kan zeggen we 'dat kunnen we inderdaad wel een keertje doen'. We hebben hier ook geen 2=nee fase gehad trouwens...kinderen kopieren
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 12 Sep 2013 15:57

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Febe schreef:Ik heb mijn kinderen echt nog nooit laten huilen. Sterker nog, de tweede was altijd zo dicht bij me in de buurt dat hij de kans niet eens kreeg, want honger merkte ik al voordat hij huilde, vieze luiers ook, hij sliep bij me en was de hele dag of in de draagdoek of in dezelfde kamer.

Ik heb beide kinderen altijd opgepakt als ze huilden, altijd bij me in bed genomen als dat even beter werkte, enzovoorts. En ze slapen in hun eigen bed, eten wat de pot schaft, zijn geduldig (voor zover mogelijk) en beleefd en eigenlijk gewoon best goed gelukt. Dus maak je niet teveel zorgen. Als een kind niet hoeft te strijden om gezien te worden of aandacht te krijgen zullen dingen als eten en slapen ook geen strijd worden. Soms hebben ze even een lastige fase, maar als je daar zelf niet te moeilijk over doet en met je kind meebeweegt waar kan komt het vanzelf goed.


D. wil niet in de draagdoek. Het liefste wordt hij de hele dag omhoog gehouden omdat hij graag rond kijkt. Maar dat kan dus niet altijd. Bij mij liggen heeft hij ook niet altijd zin in, soms wil hij helemaal niks, is niks goed. Hij wil heel veel maar heel veel kan hij nog niet en daar kan hij behoorlijk giftig om worden. Dat bedoel ik met temperamentvol.
Hij kan het ook echt op een krijsen zetten als iets niet lukt of als hij iets niet wil maar een halve minuut later is er niks meer aan de hand.
<<

Anoniem 42

Bericht 12 Sep 2013 15:57

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Febe: ik heb ineens door wie je bent en daar vind ik je avatar wel humoristisch bij gekozen :D .

Ik heb zelf eigenlijk niet helder voor ogen wanneer het opvoeden precies begint of wat het uberhaupt is, heb er zo geen definitie van. Maar baby's snappen toch niet dat je man een punt probeert te maken. Bij een baby vind ik het altijd het beste om zoveel mogelijk aan zijn / haar behoeften tegemoet te komen.
<<

Anoniem 42

Bericht 12 Sep 2013 15:59

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Teddyaapje schreef:Helemaal met je eens Febe. Ben even benieuwd wie je eerst was, of ben je nieuw hier?

T. hebben we ook nooit laten huilen en aan zijn behoeften van aandacht voldaan. Het is een heel onafhankelijk (voor zover dat al kan) jongetje met veel zelfvertrouwen.

Het woord 'nee' vermijden we hier juist zoveel mogelijk. We zeggen bijv. als hij een kast opentrekt niet 'nee/niet doen' maar 'doe t kastje maar dicht'. Als hij iets vraagt wat op dat moment niet kan zeggen we 'dat kunnen we inderdaad wel een keertje doen'. We hebben hier ook geen 2=nee fase gehad trouwens...kinderen kopieren


Zo praat ik ook zoveel mogelijk tegen mijn kinderen (ik zeg heus ook wel eens nee hoor, als de uitleg te ver voert) maar het woordje nee kennen ze hier toch erg goed :) .
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 12 Sep 2013 16:00

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Febe schreef:Driftbuien is ook niet per se aandacht vragen met negatief gedrag hoor. Peuters kunnen gewoon HEEl ERG gefrustreerd zijn en dat komt er een beetje rottig uit vaak.

Lekker meegaan in die driftbui werkte hier veel beter. Bij negeren werden ze zó overstuur.


Maar er zit weer een verschil in een driftbui uit frustratie omdat iets niet lukt of een driftbui in de supermarkt omdat ze geen snoep krijgen.
<<

Anoniem 42

Bericht 12 Sep 2013 16:02

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Milady schreef:
Febe schreef:Driftbuien is ook niet per se aandacht vragen met negatief gedrag hoor. Peuters kunnen gewoon HEEl ERG gefrustreerd zijn en dat komt er een beetje rottig uit vaak.

Lekker meegaan in die driftbui werkte hier veel beter. Bij negeren werden ze zó overstuur.


Maar er zit weer een verschil in een driftbui uit frustratie omdat iets niet lukt of een driftbui in de supermarkt omdat ze geen snoep krijgen.


Da's ook frustratie, denk ik.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 12 Sep 2013 16:02

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Mylady, misschien is t boek 'kijk eens wat ik kan' iets voor jullie. Ik ben niet enthousiast over de manier van hoe om te gaan met situaties, maar t is wel heel fijn om te lezen dat t 'negatieve' gedrag bij de leeftijd hoort en dus normaal is. Het kindje kan er niks aan doen. Mijn vriend ziet niet veel kindje van de leeftijd van T. en dacht steeds dat t T. was die onhandelbaar gedrag vertoonde. Hij geloofde me niet als ik zei dat t de leeftijd was. Door t boek begrijpt hij T.beter.

Ook zou ik opgroeien in vertrouwen, how2talk2kids en unconditional parenting willen aanraden. Hele fijne boeken die je leren kijken vanuit t kind. Helpt heel goed om meer geduld en begrip te krijgen.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers