Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer begin je met opvoeden?

<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 12 Sep 2013 15:05

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Twellie schreef:
Milady schreef:
Febe schreef:Driftbuien is ook niet per se aandacht vragen met negatief gedrag hoor. Peuters kunnen gewoon HEEl ERG gefrustreerd zijn en dat komt er een beetje rottig uit vaak.

Lekker meegaan in die driftbui werkte hier veel beter. Bij negeren werden ze zó overstuur.


Maar er zit weer een verschil in een driftbui uit frustratie omdat iets niet lukt of een driftbui in de supermarkt omdat ze geen snoep krijgen.


Da's ook frustratie, denk ik.


Ja ik bedoel meer dat ik anders zou reageren op beide driftbuien. In de supermarkt ga ik er denk ik niet in mee. Maar dat zeg ik nu, wie weet denk ik er tegen die tijd wel weer heel anders over.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 12 Sep 2013 15:05

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Twellie schreef:
Teddyaapje schreef:Helemaal met je eens Febe. Ben even benieuwd wie je eerst was, of ben je nieuw hier?

T. hebben we ook nooit laten huilen en aan zijn behoeften van aandacht voldaan. Het is een heel onafhankelijk (voor zover dat al kan) jongetje met veel zelfvertrouwen.

Het woord 'nee' vermijden we hier juist zoveel mogelijk. We zeggen bijv. als hij een kast opentrekt niet 'nee/niet doen' maar 'doe t kastje maar dicht'. Als hij iets vraagt wat op dat moment niet kan zeggen we 'dat kunnen we inderdaad wel een keertje doen'. We hebben hier ook geen 2=nee fase gehad trouwens...kinderen kopieren


Zo praat ik ook zoveel mogelijk tegen mijn kinderen (ik zeg heus ook wel eens nee hoor, als de uitleg te ver voert) maar het woordje nee kennen ze hier toch erg goed :) .


Het is niet dat T. nooit nee zegt, maar ik kan t echt niet als een 2=neefase bestempelen.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 15:14

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Met 'erin meegaan' bedoel ik ook niet dan maar snoep kopen hoor.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 12 Sep 2013 15:27

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Nee dat bedoel ik ook niet haha.

Ik heb er nog even over nagedacht en het beste is natuurlijk het voorkomen van. En op dat gebied merk ik gewoon dat ik D. al veel beter ken doordat ik al die weken met mijn verlof en nu vakantie met hem doorbreng terwijl mijn man momenteel veel moet werken.
D. is op dit moment bijvoorbeeld aan het leren om speelgoed met 2 handjes vast te pakken (en het vervolgens in zijn mond te stoppen). Alleen lukt hem dit niet altijd en dan kan hij erg gefrustreerd raken. Dit soort dingen oefen ik dan ook met hem samen.
Als ik eten ga koken zet ik D. in zijn wipper in de keuken. Aan die wipper zit zo'n boog met speeltjes maar die haal ik er af. Want ik weet dat D. met heel veel moeite eindelijk zo'n speeltje vast weet te pakken maar vervolgens krijgt hij het dus niet in zijn mond omdat het vast zit en zet hij het op een huilen. Ik haal dus die boog er af en geef hem een rammelaar of een tutteldoek en daar kan hij zich dan wel even mee vermaken. Daarmee voorkom ik dus al dat D. gaat huilen.
Mijn man is hier veel minder op bedacht en zet hem dus wel met de boog erop in de wipstoel als hij wat wil gaan doen. Met het gevolg dat hij dus veel vaker met een huilende en gefrustreerde D. zit en mijn man niet zo goed snapt wat er dan is.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 12 Sep 2013 15:41

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Milady schreef:Gelijk vanaf de geboorte? Of vanaf het moment dat ze het kunnen begrijpen?

Hier had ik gister een discussie over met mijn man. Wij willen positief gedrag gaan stimuleren door aan te moedigen en te belonen en negatief gedrag proberen zoveel mogelijk te negeren/afleiden e.d..
Maar wanneer begin je hier mee? D. is best wel een temperamentvol kereltje wat heel goed weet wat hij wel en niet wil en een aardige keel kan opzetten (je hoort dan echt dat hij "boos" is) wanneer zijn "zijn zin niet krijgt".
Maar in hoeverre kun je een baby van 3 maanden "zijn zin" wel of niet geven?

Mijn man vindt namelijk dat hij moet leren dat hij niet altijd gelijk zijn zin krijgt wanneer hij huilt of aandacht wil en soms ook even moet wachten. Dus laat hij D. soms even huilen (als het echt over de toeren huilen is natuurlijk niet).
Ik ben van mening dat een baby van 3 maanden niet begrijpt dat hij soms even moet wachten en dat hij niet huilt om zijn zin te krijgen maar juist omdat hij aangeeft iets niet fijn te vinden.

Voorbeeldje: D. heeft van die dagen dat hij lekker bij je wil zitten. Zodra je hem in de box/op het kleed/in de wipstoel zet/legt begint hij direct te huilen. Zodra je hem oppakt is hij ook gelijk stil.
Mijn man vindt dat hij moet leren dat dit niet altijd kan en laat hem dus wel eens bewust even een paar minuten huilen.
Ik ben het met hem eens dat D. moet leren dat hij soms even moet wachten maar ik vind ook dat hij niet voor niets huilt. Als D. duidelijk behoefte heeft om lekker dicht bij ons te zijn wat is er dan op tegen om dat te doen?
Plus dat ik D. nu nog te jong vind om dat te begrijpen.
Ik laat D. ook wel eens even huilen want ik moet tenslotte ook wel eens even naar de wc/wat eten etc maar het liefste wel zo min mogelijk.

Hoe zien jullie dit?


Jeetje! Wéér beschrijf je gedrag dat hier exact hetzelfde gaat! Geen raad voor je, ik les mee! Al vind ik dat je nu nog mee moet gaan in de wensen van je baby. Die zijn nog puur instinctief.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 12 Sep 2013 16:10

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Het enige wat ik doe wat in mijn ogen een soort van opvoeding is is dat ik L. vertel dat hij maar lekker moet gaan slapen en dat ik au zeg als hij me pijn doet. Niet hard of boos, maar ik zeg wel au want het dóet gewoon pijn en dat wil ik hem wel vertellen. Overigens zonder een verwijt want hij probeert natuurlijk gewoon uit wat hij allemaal kan doen.

Kortom, ik merk dat hij nu hij tegen de 6 maanden loopt dingen doet waarvan ik soms denk, hmm, liever niet. Mopperen voor het slapen gaan bijvoorbeeld en kopstoten geven en knijpen en krabben. Echt opvoeden doe ik niet, ik doe wat werkt en ik praat tegen hem. Nu snapt hij er nog niks van, over 3 maanden snapt hij er misschien meer van. Ik zeg geen nee dat mag niet of dat soort dingen, eigenlijk ben ik alleen maar bezig om een soort oorzaak-gevolg verbindingen te maken (hij doet me pijn en ik zeg au), oordelen snapt hij écht nog niet.
Ik denk ook dat je een kindje van die leeftijd die D. heeft niet echt op die manier iets kan aanwennen. Hij leert al dat hij niet bij elke kik word opgepakt doordat je gewoon je ding doet (koken, naar de wc gaan etc.). Hij leert er niet van als je hem laat liggen huilen terwijl jij er naast staat want dat snapt hij gewoon allemaal nog niet. Dat snapt L. ook nog niet, die brult soms omdat hij honger heeft en die snapt echt niet dat ik dan weg loop om een flesje voor hem te maken, hij brult gewoon door tot hij dat felbegeerde flesje heeft. Hij leert daar nu ook nog niets van, hij is gewoon enorm verdrietig, boos en gefrustreerd dat hij honger heeft maar nog niet gelijk wat krijgt.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 12 Sep 2013 16:41

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Pompoen schreef:Het enige wat ik doe wat in mijn ogen een soort van opvoeding is is dat ik L. vertel dat hij maar lekker moet gaan slapen en dat ik au zeg als hij me pijn doet. Niet hard of boos, maar ik zeg wel au want het dóet gewoon pijn en dat wil ik hem wel vertellen. Overigens zonder een verwijt want hij probeert natuurlijk gewoon uit wat hij allemaal kan doen.

Kortom, ik merk dat hij nu hij tegen de 6 maanden loopt dingen doet waarvan ik soms denk, hmm, liever niet. Mopperen voor het slapen gaan bijvoorbeeld en kopstoten geven en knijpen en krabben. Echt opvoeden doe ik niet, ik doe wat werkt en ik praat tegen hem. Nu snapt hij er nog niks van, over 3 maanden snapt hij er misschien meer van. Ik zeg geen nee dat mag niet of dat soort dingen, eigenlijk ben ik alleen maar bezig om een soort oorzaak-gevolg verbindingen te maken (hij doet me pijn en ik zeg au), oordelen snapt hij écht nog niet.
Ik denk ook dat je een kindje van die leeftijd die D. heeft niet echt op die manier iets kan aanwennen. Hij leert al dat hij niet bij elke kik word opgepakt doordat je gewoon je ding doet (koken, naar de wc gaan etc.). Hij leert er niet van als je hem laat liggen huilen terwijl jij er naast staat want dat snapt hij gewoon allemaal nog niet. Dat snapt L. ook nog niet, die brult soms omdat hij honger heeft en die snapt echt niet dat ik dan weg loop om een flesje voor hem te maken, hij brult gewoon door tot hij dat felbegeerde flesje heeft. Hij leert daar nu ook nog niets van, hij is gewoon enorm verdrietig, boos en gefrustreerd dat hij honger heeft maar nog niet gelijk wat krijgt.


En mijn man noemt hem dan dus ongeduldig terwijl ik iedere keer blijf uitleggen dat baby's niet weten wat ongeduldig zijn is en het niet snappen dat ze even moeten wachten omdat ik bezig ben. Dat baby's gewoon net zolang blijven huilen totdat ze krijgen wat ze nodig hebben.
Als ik D. bijvoorbeeld aan het voeden ben en ik moet wisselend van borst gaat D. wel eens huilen. Dan probeer ik aan mijn man uit te leggen dat dit niet is omdat hij ongeduldig is maar omdat D. dan aangeeft nog niet klaar te zijn. Want als hij rustig is en ligt te lachen denk ik dat hij klaar is en niet meer hoeft.
Mijn man snapt het dan wel en geeft mij dan gelijk maar een week later hebben we toch weer die discussie. :laughcry:
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2013 16:44

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Maar is dat ook niet wat man-eigen? Mijn vriend verwacht hier ook regelmatig dingen van de kinderen die mijn in ziens gewoon niet haalbaar zijn voor een peuter/kleuter. Dan moet ik dat ook altijd uitleggen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 12 Sep 2013 16:48

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Mijn man had er ook meer moeite mee als hij huilde hoor en had soms ideeën over 'opvoeding' waar mijn oren van klapperden. Gelukkig luisterde hij meestal wel naar me als ik het er niet mee eens was. Maar hij vond ook veel meer dat baby's soms gewoon maar eens even moesten huilen.
<<

Anoniem44

Bericht 12 Sep 2013 16:50

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Tangerine schreef:Maar is dat ook niet wat man-eigen? Mijn vriend verwacht hier ook regelmatig dingen van de kinderen die mijn in ziens gewoon niet haalbaar zijn voor een peuter/kleuter. Dan moet ik dat ook altijd uitleggen.

Nee hoor, hier hebben man en ik over dat soort dingen eigenlijk altijd ongeveer hetzelfde inzicht gehad. Misschien komt het omdat vrouwen meer geneigd zijn om veel te lezen over de ontwikkeling, tenminste dat hoor ik van vriendinnen. Hier zijn we daarin allebei wel geïnteresseerd geweest.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 12 Sep 2013 17:06

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Dat zou t best wel eens kunnen zijn ED. Mijn vriend wil ook niks lezen. Ook gaar hij niet bij vrienden op bezoek met de kids erbij dus kan dat gedrag ook niet echt vergelijken.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 12 Sep 2013 19:21

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Milady, hier gaat het precies hetzelfde.
Bij Lotte liet ik haar wat meer huilen, ook omdat ik haar niet getroost kreeg door haar bij me te houden en ze het nodig leek te hebben om in slaap te vallen.
Niels is een heel ander kindje, hij huilt eigenlijk alleen als hij honger heeft of als hij aandacht wil. En ik wil er dan dus ook meteen iets mee doen.
Het scheelt ook dat ik nu, zoals ED aangeeft, inderdaad ook meer gelezen heb en me ten eerste niet prettig meer voel bij het laten huilen en ten tweede nu ook weet dat bv op verzoek betekent dat het ook best mag als hij een uurtje geleden nog gehad heeft.
Mijn man zegt dan, hij kan nu toch nog geen honger hebben, hij heeft net gehad! Maar hij wil ook geen verdere informatie, de kraamhulp had gezegd dat het zo was, dus daar gaat hij vanuit.
Wel is het nu helaas een paar keer voorgekomen dat hij aan het huilen was terwijl we Lotte in bed legden. We hebben afgesproken dat we haar ritueel niet onderbreken omdat hij huilt, op dat moment zal hij even moeten wachten. De helft van de keren valt hij dan wel in slaap.

Ik mocht Lotte ook niet 's morgens bij me in bed laten liggen van hem, daar zou ze maar aan wennen en dan zit je ermee vond hij. Niels ligt nu zowat elke morgen bij me!
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2013 19:23

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Uitzonderingen daar gelaten!
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 12 Sep 2013 22:29

Re: Wanneer begin je met opvoeden?

Ja dat is het denk ik ook wel. Ik lees natuurlijk een hoop hier en ik zoek ook een hoop op op internet terwijl mijn man dat niet doet en wat meer afgaat op ervaringen die hij hoort in zijn omgeving (van zijn zus en zijn moeder dus).
D. huilt trouwens vaak ook wel even voordat hij in slaap valt, dat lijkt hij inderdaad ook even nodig te hebben maar verder laat ik hem liever ook zo min mogelijk huilen.
Maar mijn man wil inderdaad wel eens vergeten dat D. nog zo klein is en het allemaal niet zo vanzelfsprekend is.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny