Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Is er een dokter in de zaal?

<<

ChiQ

Bericht 25 Jun 2014 19:37

Is er een dokter in de zaal?

Vandaag kwamen we er bij de huisarts achter dat na 3 dagen Amoxicilline (antibio) dat 't niets uithaalt bij Julian, we kregen dus een ander middel mee. Ik ben vergeten te vragen of het wel eens mee te maken kan hebben dat mijn kind daarom sinds oktober vorig jaar continu ziek is geweest omdat ik toen ook Amoxi had, het wel eens zo kan zijn dat Julian toen al niet reageerde en maar 'flauwtjes' is opgeknapt en daarom we zo aan het kwakkelen zijn...

is er een dokter in de zaal die dit kan ontkrachten/bevestigen?

Ik heb nu Azitromycine gekregen, sterker.. ENG!
<<

Anoniem186

Bericht 25 Jun 2014 19:38

Re: Is er een dokter in de zaal?

Poeh geen idee, zou best kunnen. Is hij niet allergisch voor die antibiotica? Dat hoor ik regelmatig.

Vervelend zeg, dat getob! Wat heeft hij?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Jun 2014 19:40

Re: Is er een dokter in de zaal?

Ik hoop voor je dat Whatever reageert, of misschien kun je haar anders een PM sturen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

ChiQ

Bericht 25 Jun 2014 19:40

Re: Is er een dokter in de zaal?

Vrijwel altijd oorontsteking, luchtwegeninfectie en doorlopend verkouden + koorts en véél huilen. En dat al vanaf oktober.
<<

Anoniem87

Bericht 25 Jun 2014 19:54

Re: Is er een dokter in de zaal?

Is het geen goed plan om eens met Julian naar een KNO-arts te gaan? Mocht de azitromycine niet helpen (hopelijk wel). Ik was vroeger als kind ook altijd ziek (of nja, paar dagen ziek, dan weer beter, etc.) en toen ik buisjes heb gekregen ging het veel beter! Hopelijk helpt de azitromycine, maar anders kan je dat misschien overwegen.
<<

Anoniem186

Bericht 25 Jun 2014 19:56

Re: Is er een dokter in de zaal?

ChiQ schreef:Vrijwel altijd oorontsteking, luchtwegeninfectie en doorlopend verkouden + koorts en véél huilen. En dat al vanaf oktober.


Wat een ellende....

Ab werkt toch alleen bij een bacterie? Zouden het dan steeds virussen zijn wat hij heeft?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 25 Jun 2014 19:57

Re: Is er een dokter in de zaal?

Ik zou om een tripje KNO vragen
<<

Anoniem173

Bericht 25 Jun 2014 20:05

Re: Is er een dokter in de zaal?

Wel eens een kweek laten maken van opgehoest slijm (sputum?) als hij al iets opgeeft, kereltje is natuurlijk 1 jaar. Als ze de bacterie weten kunnen ze veel gerichter behandelen.
<<

applestar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Woonplaats: Ergens in het Westland

Bericht 25 Jun 2014 20:22

Re: Is er een dokter in de zaal?

Het kan ook zijn dat amoxciline kuur niet sterk genoeg is, vandaar de overgang naar een ander soort. Daar hoeft hij niet perse allergisch voor te zijn.

Maar ik denk dat een bezoekje aan de KNO arts geen kwaad kan.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw!
<<

ChiQ

Bericht 25 Jun 2014 20:34

Re: Is er een dokter in de zaal?

Ik krijg die doorverwijzing maar niet. Maar vanaf nu ga ik bij elke wissewasje langs want ze nemen me niet serieus ofzo.
<<

Anoniem130

Bericht 25 Jun 2014 20:35

Re: Is er een dokter in de zaal?

Oeh, lastige. Ik wil best meedenken, maar eigenlijk kun je hier niet heel veel van zeggen. Kunnen veel redenen voor zijn. Dat het virale infecties zijn geweest, dat het steeds herhaaldelijke infecties zijn geweest, dat de antibiotica destijds wel aangeslagen heeft maar dat de infectie niet helemaal weg was en toch weer teruggekomen is... Kun je eigenlijk niet zeggen zo..

Ik kan het bevestigen in zoverre dat het zo kan zijn ja. Als de antibiotica nu niet aanslaat en jullie daarom nu wat anders gaan proberen en J. in de tussentijd de hele tijd eigenlijk niet echt beter is geweest, dan kan het best zijn dat het de hele tijd nooit echt goed genezen is en de amoxi destijds inderdaad ook al niet geholpen heeft. Maar nogmaals, die andere dingen kunnen dus ook..

Oftewel, aan mijn antwoord heb je ook niets! :smile:

KNO arts is lastig om iets van te zeggen. Die kleintjes mogen ca. 10-15x per jaar verkouden zijn en aangezien ze dat meestal in de winter zijn kan het gevoelsmatig zijn alsof ze het hele jaar door ziek zijn. Vaak is het minder afwijkend dan je zou denken. Ik zou nu eerst even afwachten wat deze antibiotica doet, hopelijk knapt hij snel op! Buisjes zijn ook een lastig iets, bij sommige kinderen héél effectief en bij sommige kinderen helemaal niet. Terwijl het nog best een ingreep is en het vaak meermaals herhaald moet worden. Is ook een beetje een kentering bezig wat dat betreft, of we dat nog moeten doen.
<<

Anoniem186

Bericht 25 Jun 2014 20:38

Re: Is er een dokter in de zaal?

Whatever, weet jij waar die kentering door is ontstaan? Wat daar de reden van is?
Ik hoorde laatst ook zo iets. Net zo met het verwijderen van de amandelen.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 25 Jun 2014 20:39

Re: Is er een dokter in de zaal?

Waarschijnlijk heeft hij een bacterie die niet gevoelig is voor amoxi, daarom stap je over op een andere antibiotica. Wat niet wil zeggen dat Zihromax sterker is. Amoxi is namelijk de eerste keus bij oorontstekingen en helpt dat niet dan is Zithromax de volgende. Maar zoals andere zeggen als hij meerdere malen oorontstekingen gehad heeft dan zou ik ook eens naar de KNO gaan.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 25 Jun 2014 20:46

Re: Is er een dokter in de zaal?

Bij mijn weten is Amoxi een breedspectrum AB. Die reageert op veel verschillende soorten bacteriën, maar is daardoor ook niet altijd gericht genoeg. Azitromycine is een smal spectrum antibiotica en reageert daardoor sterker op een bepaalde kleine groep bacteriën. Hopelijk werkt dit beter bij Julian. Of Julian draagt inderdaad een virus bij zich, daar reageert AB inderdaad niet op.

Een overgevoeligheidsreactie heeft hier weinig mee te maken, dat staat los van de werking van het medicijn.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

ChiQ

Bericht 25 Jun 2014 20:55

Re: Is er een dokter in de zaal?

Bedankt voor alle antwoorden! Ik weet niet t verschil tussen bacterie en virus. Wat ik wel weet, Julian was tot hij 10 maanden was 1x een beetje verkouden geweest en daarna alleen maar. Hoe kan ik er achter komen of t een virus of bacterie is?
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 25 Jun 2014 21:20

Re: Is er een dokter in de zaal?

ChiQ schreef:Bedankt voor alle antwoorden! Ik weet niet t verschil tussen bacterie en virus. Wat ik wel weet, Julian was tot hij 10 maanden was 1x een beetje verkouden geweest en daarna alleen maar. Hoe kan ik er achter komen of t een virus of bacterie is?


Viraal verspreid zich via de lucht. Het komt vanzelf, en gaat ook weer vanzelf over (al kan dat soms nog best een tijdje duren...)
Een bacterie komt vanuit het lichaam zelf en moet dus ook van binnenuit weer behandeld worden door middel van een antibioticum. Een virale infectie zal dus ook nooit verbeteren of verdwijnen door een AB-kuur.

Sterkte ChiQ, vorige week had L een flinke keelontsteking en wat heb ik mij een zorgen gemaakt om dat kleine meisje! Hoop dat J snel weer opknapt. Vind het altijd zo sneu als die kleintjes ziek zijn! Beterschap!!
Afbeelding

Afbeelding
<<

ChiQ

Bericht 25 Jun 2014 21:25

Re: Is er een dokter in de zaal?

Pinkel schreef:
ChiQ schreef:Bedankt voor alle antwoorden! Ik weet niet t verschil tussen bacterie en virus. Wat ik wel weet, Julian was tot hij 10 maanden was 1x een beetje verkouden geweest en daarna alleen maar. Hoe kan ik er achter komen of t een virus of bacterie is?


Viraal verspreid zich via de lucht. Het komt vanzelf, en gaat ook weer vanzelf over (al kan dat soms nog best een tijdje duren...)
Een bacterie komt vanuit het lichaam zelf en moet dus ook van binnenuit weer behandeld worden door middel van een antibioticum. Een virale infectie zal dus ook nooit verbeteren of verdwijnen door een AB-kuur.

Sterkte ChiQ, vorige week had L een flinke keelontsteking en wat heb ik mij een zorgen gemaakt om dat kleine meisje! Hoop dat J snel weer opknapt. Vind het altijd zo sneu als die kleintjes ziek zijn! Beterschap!!


Thanks voor het antwoord! Wat kunnen ze ziek zijn he? Gelukkig is L weer helemaal opgeknapt.
<<

Anoniem130

Bericht 25 Jun 2014 21:30

Re: Is er een dokter in de zaal?

ChiQ schreef:
Pinkel schreef:
ChiQ schreef:Bedankt voor alle antwoorden! Ik weet niet t verschil tussen bacterie en virus. Wat ik wel weet, Julian was tot hij 10 maanden was 1x een beetje verkouden geweest en daarna alleen maar. Hoe kan ik er achter komen of t een virus of bacterie is?


Viraal verspreid zich via de lucht. Het komt vanzelf, en gaat ook weer vanzelf over (al kan dat soms nog best een tijdje duren...)
Een bacterie komt vanuit het lichaam zelf en moet dus ook van binnenuit weer behandeld worden door middel van een antibioticum. Een virale infectie zal dus ook nooit verbeteren of verdwijnen door een AB-kuur.

Sterkte ChiQ, vorige week had L een flinke keelontsteking en wat heb ik mij een zorgen gemaakt om dat kleine meisje! Hoop dat J snel weer opknapt. Vind het altijd zo sneu als die kleintjes ziek zijn! Beterschap!!


Thanks voor het antwoord! Wat kunnen ze ziek zijn he? Gelukkig is L weer helemaal opgeknapt.


Het is alleen niet echt een juist antwoord. Virussen en bacteriën kunnen allebei via de lucht verspreiden en kunnen allebei via bijvoorbeeld lichaamsvloeistoffen en lichaamscontact verspreid worden. Daarop kun je geen onderscheid maken. Ook kan je lichaam sommige virussen en bacteriën wel bestrijden en sommige virussen en bacteriën niet. Ook dat is een vrij slechte vergelijking. Het enige juiste is dat een antibioticakuur inderdaad niet werkt voor virussen. De reden daarvoor is dat een virus geen organisme of 'beestje' is. Een virus is eigenlijk enkel, wat genetisch materiaal en wat eiwitten in een kapsel. Het leeft niet, het eet niet, plant zich niet voort (het kopieert alleen dat eiwit zeg maar en kan dat ook alleen met behulp van jouw lichaamscellen), etc. Een bacterie daaarentegen is echt een organisme, het eet, leeft, plant zich voort, kunnen we opkweken etc. Antibiotica richt zich op bepaalde eiwitten dat de bacterie nodig heeft om te leven. Een virus heeft die eiwitten helemaal niet en daarom werkt antibiotica niet voor virussen.

Erachter komen of iets bacterieel of viraal is, is niet heel eenvoudig. Op klinisch beeld kun je dat meestal niet, hoewel er wel veel verhalen rond gaan dat doorzichtig slijm bij viraal past en groen slijm bij bacterieel etc. maar dat is inmiddels sterk achterhaald. Als die antibiotica nu opeens als een trein aanslaat, dan was het waarschijnlijk bacterieel. Maar als het nou niet werkt, dan weet je nog niets.. Dan kan het viraal geweest zijn, of weer een bacterie die niet gevoelig was voor dit antibioticum. Ze zouden eventueel slijm kunnen kweken en PCR kunnen doen, maar dat is geen standaard onderzoek en al die dingen kosten geld en je moet je wel altijd afvragen of je weet waar je naar zoekt en of het nodig is voor je beleid om dat onderzoek op dat moment te doen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 25 Jun 2014 21:36, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 25 Jun 2014 21:33

Re: Is er een dokter in de zaal?

ChiQ schreef:
Pinkel schreef:
ChiQ schreef:Bedankt voor alle antwoorden! Ik weet niet t verschil tussen bacterie en virus. Wat ik wel weet, Julian was tot hij 10 maanden was 1x een beetje verkouden geweest en daarna alleen maar. Hoe kan ik er achter komen of t een virus of bacterie is?


Viraal verspreid zich via de lucht. Het komt vanzelf, en gaat ook weer vanzelf over (al kan dat soms nog best een tijdje duren...)
Een bacterie komt vanuit het lichaam zelf en moet dus ook van binnenuit weer behandeld worden door middel van een antibioticum. Een virale infectie zal dus ook nooit verbeteren of verdwijnen door een AB-kuur.

Sterkte ChiQ, vorige week had L een flinke keelontsteking en wat heb ik mij een zorgen gemaakt om dat kleine meisje! Hoop dat J snel weer opknapt. Vind het altijd zo sneu als die kleintjes ziek zijn! Beterschap!!


Thanks voor het antwoord! Wat kunnen ze ziek zijn he? Gelukkig is L weer helemaal opgeknapt.


Graag gedaan hoor!

Ja echt zo maar vanuit het niets, BAM doodziek was ze ineens! Omdat ze natuurlijk haar weerstand weer moet opbouwen, pikt ze sneller een virusje mee. Nu heeft ze sinds gister de waterpokken. Afgezien van het feit dat ze flink wat pokjes op haar gezichtje en over haar lijfje heeft, merk je er vrij weinig van. Ze heeft weinig jeuk en geen koorts, wel komt ze wat vaker bij mij op schoot zitten om te knuffelen. (dat vind ik dan wel weer leuk als ze wat ziekig is. :wink: )
Afbeelding

Afbeelding
<<

ChiQ

Bericht 25 Jun 2014 21:52

Re: Is er een dokter in de zaal?

Wauw, bedankt Whatever, heel duidelijk. Ik hoef me bij beide niet zorgen te maken dus. Het is zielig, maar ik denk zomaar dat deze antibiotica wel gaat aanslaan. Ik zelf knap ook niet op van penecilline.
<<

ChiQ

Bericht 25 Jun 2014 21:53

Re: Is er een dokter in de zaal?

O, wat sneu Pinkel zo na dat ziek zijn ook de waterpokken erbij. Sterkte ermee, en dat geknuffel is lief en leuk.
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 25 Jun 2014 21:58

Re: Is er een dokter in de zaal?

ChiQ schreef:O, wat sneu Pinkel zo na dat ziek zijn ook de waterpokken erbij. Sterkte ermee, en dat geknuffel is lief en leuk.


Dankje!

@ Whatever:

Volgens mij moet ik nodig weer eens de studieboeken induiken! :palm: Al is het inmiddels alweer 13 jaar geleden dat ik mijn diploma haalde voor Doktersassistente, en ben er ook al jaren niet meer werkzaam in. Een hele duidelijke uitleg inderdaad. Jij studeert toch voor arts als ik me niet vergis?
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem130

Bericht 25 Jun 2014 21:58

Re: Is er een dokter in de zaal?

Pinkel schreef:
ChiQ schreef:O, wat sneu Pinkel zo na dat ziek zijn ook de waterpokken erbij. Sterkte ermee, en dat geknuffel is lief en leuk.


Dankje!

@ Whatever:

Volgens mij moet ik nodig weer eens de studieboeken induiken! :palm: Al is het inmiddels alweer 13 jaar geleden dat ik mijn diploma haalde voor Doktersassistente, en ben er ook al jaren niet meer werkzaam in. Een hele duidelijke uitleg inderdaad. Jij studeert toch voor arts als ik me niet vergis?


Ja klopt, ik heb biomedische wetenschappen gestudeerd en doe nu een master tot arts-klinisch onderzoeker. Ik heb nog twee jaar te gaan, start in oktober aan mijn coschappen. :)
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 25 Jun 2014 22:40

Re: Is er een dokter in de zaal?

Whatever schreef:
Pinkel schreef:
ChiQ schreef:O, wat sneu Pinkel zo na dat ziek zijn ook de waterpokken erbij. Sterkte ermee, en dat geknuffel is lief en leuk.


Dankje!

@ Whatever:

Volgens mij moet ik nodig weer eens de studieboeken induiken! :palm: Al is het inmiddels alweer 13 jaar geleden dat ik mijn diploma haalde voor Doktersassistente, en ben er ook al jaren niet meer werkzaam in. Een hele duidelijke uitleg inderdaad. Jij studeert toch voor arts als ik me niet vergis?


Ja klopt, ik heb biomedische wetenschappen gestudeerd en doe nu een master tot arts-klinisch onderzoeker. Ik heb nog twee jaar te gaan, start in oktober aan mijn coschappen. :)


Spannend hoor! Heb je toevallig ook veel op gynaecologisch gebied onderzocht? Ik heb nl als ik me niet vergis in hetzelfde ziekenhuis gelegen als waar jij toendertijd eind 2012 werkte/stage liep. In U toch?
Afbeelding

Afbeelding
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 25 Jun 2014 23:15

Re: Is er een dokter in de zaal?

Hier heeft de jongste heel wat kuurtjes gehad altijd oor (en bleek later ook keel) klachten.
Ze kreeg op een gegeven moment alleen maar de sterke. Hier was het probleem dat ze op een gegeven moment ging koortsstuippen en dit was het enige middel. Tot ik bij een andere kinderarts kwam diestuurde ons Door naar een groter ziekenhuis en die hebben binnen 3 weken haar keel amandelen er uitgehaald. Ze mega goed opgeknapt en het gaat nu goed met haar.
maar wat je al zegt aan de bel blijven trekken. En je kan ook zelf om een doorverwijzing vragen. Met bijna 2 werd voor het eerst buisjes geplaatst en neusamandel gedaan.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers