Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een kind adopteren?

<<

Anoniem119

Bericht 24 Jun 2014 17:59

Re: Een kind adopteren?

Zora ben je niet bang dat je met een pleegkind veel meer tegen problemen en heftige situaties aan zou lopen? Daar zou ik dan weer meer huiverig voor zijn.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 24 Jun 2014 18:07

Re: Een kind adopteren?

Marin schreef:Zora ben je niet bang dat je met een pleegkind veel meer tegen problemen en heftige situaties aan zou lopen? Daar zou ik dan weer meer huiverig voor zijn.


Ja daar zou ik wel bang voor zijn, maar pleegouderschap is in principe doorgaans van tijdelijke aard. Het komt wel eens voor dat het definitie wordt hoor, maar over het algemeen ben jij gewoon verantwoordelijk over de praktische zaken voor het kind (de TLC zeg maar :)) en heeft het kind daarnaast nog een voogd die het echte gezag heeft. Met een beetje mazzel/pech is er daarnaast ook nog een pleegzorgbegeleider/gezinsvoogd etc etc. Natuurlijk heb je dan nog steeds al die problemen 'in huis' maar ik merk iig op mijn werk dat driekwart van de problemen ondervangen kunnen worden door gewoon een beetje normaal samen te werken met z'n allen.

Problemen die het kind zelf heeft die het dan ook uit in jouw gezin zijn wel moeilijker natuurlijk. Ik denk dat je daar per geval naar moet kijken, ook wat voor kind je zelf wel en niet zou willen en kunnen helpen. Je weet van jezelf als het goed is het beste wat voor problematiek je aankunt. Maar goed, ik heb niet de illusie dat je alles kunt voorzien. Het gebeurt helaas nou eenmaal toch vaak dat een kind in meerdere pleeggezinnen heeft gezeten, en dat ligt dan echt niet (altijd) aan het gezin en hun pedagogische skills...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem75

Bericht 24 Jun 2014 18:08

Re: Een kind adopteren?

Ik zou het alleen willen als ikzelf geen kinderen had kunnen krijgen.
<<

Anoniem162

Bericht 24 Jun 2014 18:30

Re: Een kind adopteren?

Ja hier heb ik (en mijn man ook) wel over nagedacht maar wij willen geen kind adopteren.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 24 Jun 2014 19:18

Re: Een kind adopteren?

Zure Mat schreef:
Denk dat je veel problemen voorkomt, wanneer je een baby adopteert die pas een paar maanden oud is, maar ja, ik wil ook niet teveel eisen aan een kind stellen, want dat vind ik zo egoïstisch, alsof je alleen een kind wil dat precies aan al je eisen voldoet.


Ik heb de afgelopen jaren van redelijk dichtbij gezien wat voor een, grote, problemen een gezin heeft met twee geadopteerde kinderen, beide naar NL gekomen toen ze erg jong waren. Hun precieze leeftijd weet ik niet maar ze waren nog geen half jaar oud. De omstandigheden waarin/mee zij ter wereld zijn gekomen zullen daarbij ongetwijfeld meespelen en of iemand dan na 1 week, 1 maand of 1 jaar geadopteerd wordt lijkt me niet zoveel uitmaken, vroeg of laat komt dat blijkbaar toch naar voren. Al zal het voor een kind ongetwijfeld beter zijn om zsm uit een nare situatie gehaald te worden en zal er een grotere kans zijn dat de (latere) problematiek groter wordt als ze langer in een nare situatie zitten.

Overigens heb ik zelf nog nooit echt serieus over adoptie nagedacht. Niet zozeer omdat ik tegen adoptie ben of een andere reden heb om het niet te willen doen maar meer omdat ik überhaupt, nog, geen sterke kinderwens heb. Om dezelfde reden heb ik ook nog nooit over pleegkinderen nagedacht.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Jun 2014 19:29

Re: Een kind adopteren?

Marin schreef:Zora ben je niet bang dat je met een pleegkind veel meer tegen problemen en heftige situaties aan zou lopen? Daar zou ik dan weer meer huiverig voor zijn.



Ik denk niet dat het bij een pleegkind meer of minder is dan bij een adoptie kind. Ze hebben beide een geschiedenis, een situatie waar ze uit komen die vaak niet heel prettig voor ze is geweest.

Een voordeel voor pleegkinderen kan zijn, dat ze wel contact kunnen onderhouden met hun biologische familie. Dat is toch waar ze vandaan komen, dat is wie hun ouders en familie zijn. Voor een adoptie kind is dat toch wat lastiger en vaak heb je dat wel nodig om je eigen identiteit te ontwikkelen.
:heart: :heart: 2011
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 24 Jun 2014 19:57

Re: Een kind adopteren?

Ik vind het een moeilijk onderwerp en ik ben te weinig ingelezen om een theoretische beslissing te maken. Ik heb het wel altijd gezegd dat ik liever zou adopteren dan een medische molen in te gaan, maar dat is meer op grond van egoïstische redenen dan idealisme. En met idealisme bedoel ik niet dat het hier beter zou zijn, maar het ideaal om een ongewenst of ouderloos kind een warm, liefdevol huis te bieden.
L2014 & H2017
<<

Anoniem147

Bericht 24 Jun 2014 20:19

Re: Een kind adopteren?

Mijn vriend en ik hebben het daar ook wel eens over gehad. Ik heb adoptie ook altijd 'interessant' gevonden en het spookt ook altijd wel ergens door mijn hoofd. Ik heb mezelf er echter nog nooit heel erg ver in verdiept. Ik weet niet of dat ooit gaat komen of niet. Maar ik ben niet het type die er direct 'nee' tegen zegt.

Bij pleegzorg trouwens wel. Ik weet niet hoe het met leeftijdsverdeling zit, maar het lijkt mij veel moeilijker om een band op te bouwen met een puber die ineens bij je in huis komt. Dan een kindje van 2 maanden wat de rest van zijn jonge leven bij jou in huis blijft.

Het feit dat je weet dat je pleegkinderen binnen een periode van tijd weer weg zijn, spreekt mij ook echt niet aan.
<<

Anoniem125

Bericht 24 Jun 2014 20:21

Re: Een kind adopteren?

Heb hetzelfde als jij, Marni. Ik vind een pleegkind in huis halen iets totaal anders dan een baby adopteren. Een pleegkind wil ik niet, maar de optie om een kind te adopteren heeft me altijd aangesproken.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Jun 2014 20:26

Re: Een kind adopteren?

Bij een pleegkind mag je tijdens de cursus die je volgt, je aanbod aangeven. Dus je kan zeggen dat je open staat voor een 0-6 jaar of juist een puber. Vroeger was de tendens wel dat als een pleegkind uit huis is geplaatst het voor een groot percentage tot hun 18e bij het pleeggezin bleven (mits alles natuurlijk goed loopt daar) Tegenwoordig wordt voor of tijdens een uithuisplaatsing meer gekeken binnen het netwerk van het kind of ouders, of het daar terecht kan als dan niet voor langere tijd of een kortere periode.

Het is dus echt niet zo dat dat een pleegkind altijd maar kortere tijd bij je woont. Er zijn genoeg kinderen die echt niet meer terug kunnen naar hun ouders maar prima functioneren in een pleeggezin en daar ook heel goed en fijn wonen voor een hele lange tijd.
:heart: :heart: 2011
<<

Fiene

Bericht 24 Jun 2014 20:31

Re: Een kind adopteren?

Nee ik zou nooit een kind willen adopteren. Gewoon puur op gevoel en alles wat erom heen speelt. Wanneer ik geen kinderen had kunnen krijgen was het 'helaas' geweest maar kinderen adopteren zou geen optie zijn geweest voor mij. Dan had ik, op andere manieren, gelukkig geworden.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 24 Jun 2014 22:43

Re: Een kind adopteren?

Ik zou niet willen adopteren. Ik vind de regels en het geld wat gemoeid gaat met adoptie echt heel erg krom. Elke gek die vruchtbaar is, kan maar kinderen maken. Maar als je wil adopteren moet je een berg geld hebben, getrouwd zijn en zelfs een medische keuring ondergaan.... Ook de grote kans op hechtingsproblematiek zou voor mij een issue zijn.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 24 Jun 2014 22:47

Re: Een kind adopteren?

Het is weleens door mijn hoofd geschoten voor het geval kinderen krijgen op de natuurlijke manier niet zou werken maar het was voor mij geen optie. Het traject wat er aan vooraf gaat duurt lang, je wordt helemaal binnenste buiten gekeerd en je familie blijkbaar ook. Dat lijkt me zo intensief als er al een heel traject van onvruchtbaarheid aan vooraf is gegaan.
Bovendien moet je er een aardig bedrag voor neertellen en met mijn vliegangst zag ik het ook niet zitten om het kindje ergens ver weg op te halen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Jun 2014 22:48

Re: Een kind adopteren?

Op zich vind ik dat niet onlogisch. Mensen hebben de mogelijkheden om zich voort te planten en ze hebben een zelfbeschikkingsrecht, dat zelfbeschikkingsrecht kan je niet zomaar worden afgenomen, dus het is logisch dat iedereen die vruchtbaar is kinderen kan maken. Je kunt niet zomaar ingrijpen in andermans lichaam en iemand dat recht afnemen. Bij adoptie gaat het om kinderen die er al zijn, kinderen die al door een ander op de wereld hebben gezet en daar hebben ze de mogelijkheid om selectief te zijn, omdat niemand op voorhand het recht heeft een van die kinderen bij zich te nemen en op te voeden. Ik zou het raar vinden als er helemaal niet kritisch naar adoptieouders wordt gekeken, puur omdat ook iedereen biologische ouder kan worden.

En dat het geld kost komt mede doordat er gewoon veel kosten bij komen kijken. Als je dat allemaal bij elkaar optelt dan kom je nou eenmaal op een flink bedrag. Een kind produceren kost niks, dat is nou eenmaal zo.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 24 Jun 2014 22:53

Re: Een kind adopteren?

Ik vind het natuurlijk niey gek dat er regels zijn en dat het geld kost. Maar ik vind het wel raar dat er heel bekwame ongewenst kinderloze mensen zijn, en honderderden(misschien wel duizenden) kindjes daar in een prima liefedvol gezin zouden kunnen komrn. Maar dat dit niet mogelijk is omdat 1 van de 2 een jaartje te oud is, of dat ze de duizenden euro's niet op kunnen hoesten.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 24 Jun 2014 22:54

Re: Een kind adopteren?

Ik vind dus vooral de hoeveelheid regels en het absurd hoge bedrag raar.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Jun 2014 23:02

Re: Een kind adopteren?

Ik snap op zich wel dat ze ergens een concrete grens stellen wat betreft het leeftijdsverschil, om te voorkomen dat iemand van 60 een baby adopteert bij wijze van spreken. Nou is dat natuurlijk overdreven, maar mensen gaan wel redeneren: als het met 35 kan, waarom dan niet met 38? En als het met 38 kan, waarom dan niet met 40? Et cetera, et cetera.

Een groot aantal andere regels wordt volgens mij voornamelijk bepaald door de landen zelf.

Dat er helemaal niets van de kosten vergoed wordt vind ik trouwens ook wel jammer. Dat er niet een mogelijkheid is dat mensen die niet de medische molen in willen, het geld dat niet voor vruchtbaarheidsbehandelingen wordt gebruikt voor dat doel kan worden gebruikt. Maar goed, dat zijn natuurlijk totaal andere potjes, dus dat zal praktisch wel niet haalbaar zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 25 Jun 2014 11:13

Re: Een kind adopteren?

Nee, nooit serieus. Voor ons is dit ook op meerdere vlakken geen optie (oa. gezondheid)
<<

Anoniem126

Bericht 25 Jun 2014 12:12

Re: Een kind adopteren?

*
Laatst gewijzigd door Anoniem126 op 29 Sep 2015 21:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 25 Jun 2014 12:44

Re: Een kind adopteren?

Nee nooit, maar dat komt meer door privé omstandigheden waardoor ik heel anders tegen geadopteerde kinderen aan ben gaan kijken.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Thunder