Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen plastic meer gebruiken.

<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 22 Jun 2014 12:35

Geen plastic meer gebruiken.

Ik wist al dat plastic erg slecht was. Maar nu ik de film Bag It heb gekeken ben ik er helemaal klaar mee. Ik wil zo min mogelijk plastic gebruiken. Ik nam altijd al mijn eigen tassen mee naar winkels. Maar bij het kopen van spullen op de markt wordt toch alles nog in plastic zakjes gestopt. De appels, de sinaasappels etc. http://www.levenzonderafval.blogspot.nl/#!http://levenzonderafval.blogspot.com/p/winkel.html Ik heb op deze site stoffen tasjes besteld om mee te nemen naar de markt. (ik kan ze ook zelf maken maar de naaimachine moet eerst voor reparatie weg en ik wil meteen beginnen) Als ik nootjes wil kopen ga ik mijn eigen potjes meenemen. En echt goed bedenken van te voren wat ik wil kopen. Ooit is het doel om helemaal geen afval meer te hebben. Maar ik moet ergens beginnen. Plastic IN verzorgingsproducten ben ik al een tijdje mee gestopt. Ik wist dat dit al erg schadelijk is voor je lichaam maar na het zien van de film ben ik toch nog harder geschrokken hoe ontzettend slecht dit is.

Wie doet er met mij mee?
Laatst gewijzigd door Isolt op 22 Jun 2014 13:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem51

Bericht 22 Jun 2014 12:44

Re: Gen plastic meer gebruiken.

Lijkt me nog vrij lastig, aangezien in winkels alles in plastic blisters en verpakkingen etc zit verpakt. Hoe wil je dat gaan doen? Een simpele tandenborstel zit al in plastic, ís zelfs van plastic. Een tube tandpasta is van plastic. Wegwerpzakdoekjes zitten in plastic. En meer van dat soort dingen. Ik vind het op zich wel heel goed hoor, leven zonder plastic, want het is ook gewoon troep. Maar helaas wordt het zoveel gebruikt dat het volgens mij een onmogelijke taak is om het volledig uit te bannen.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 22 Jun 2014 12:50

Re: Gen plastic meer gebruiken.

Interessant, ik ga straks gelijk kijken! Ik zou dit ook wel willen, maar ik zie niet echt alternatieven voor sommige dingen. Wij nemen altijd zelf tasjes mee en de plastic tassen die we hebben hergebruiken we. Ons afval moet verplicht in plastic zakken in de container, de zakken zijn groen voor GFT en blauw voor plastic en worden door de gemeente gratis verstrekt, dus daar kunnen we niks aan doen. Papier, glas en metaal scheiden we ook, dus we hebben niet veel restafval. Oude kleding gaat in de kledingcontainer en we geven ook aan de kringloop. We kopen vrijwel al ons fruit en groente los, maar sommige dingen moeten wel in een zakje (kersen bijvoorbeeld). Brood zit hier eigenlijk altijd in een papieren zak, dus dat is al goed. We gebruiken vaak een broodtrommel/bakjes, maar soms nog plastic zakjes (om vlees in te vriezen bijvoorbeeld, dat neemt minder plek in dan een bakje van hard plastic). We hergebruiken veel, als de schoonmaakspray op is gebruiken we de fles voor een zelfgemaakte nieuwe spray en potjes worden hergebruikt voor nootjes of andere dingen.

Ik denk dus dat wij al beter dan gemiddeld bezig zijn, maar ik ga nog eens lezen op die website, ik kan nog veel leren!
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 22 Jun 2014 12:53

Re: Gen plastic meer gebruiken.

Daarom vind ik het ook een hele mooie uitdaging. Je zult er nooit helemaal aan ontkomen maar om zo min mogelijk te gebruiken moet wel kunnen. En juist door dat er steeds meer mensen kritischer naar gaan kijken worden er andere producten gebruikt om daar plastic van te maken. Zoals, mais of aardappels. Dit is compleet composteerbaar en kan dus zelfs in de grond van je moestuin. Maar je moet er wel goed naar kijken hoe het wordt gemaakt. Voor het maken van plastic wordt heel veel olie gebruikt. Maar daarom vind ik het goed er mee bezig te zijn. En je er bewust van worden hoe alles is verpakt en hoe je het misschien anders kan doen.
Tandpasta kun je heel goed zelf maken. (meer cosmetica) Dus geen plastic voor nodig. :)
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem103

Bericht 22 Jun 2014 12:54

Re: Gen plastic meer gebruiken.

Dundas schreef:Lijkt me nog vrij lastig, aangezien in winkels alles in plastic blisters en verpakkingen etc zit verpakt. Hoe wil je dat gaan doen? Een simpele tandenborstel zit al in plastic, ís zelfs van plastic. Een tube tandpasta is van plastic. Wegwerpzakdoekjes zitten in plastic. En meer van dat soort dingen. Ik vind het op zich wel heel goed hoor, leven zonder plastic, want het is ook gewoon troep. Maar helaas wordt het zoveel gebruikt dat het volgens mij een onmogelijke taak is om het volledig uit te bannen.


Overal is wel een alternatief voor. Een bamboe tandenborstel, zelf tandpasta maken en wegwerpzakdoekjes gewoon niet gebruiken. Het is een stuk lastiger dan gewoon naar de AH gaan maar op zich kom je wel een heel eind als je echt wil. Ik zou het niet kunnen hoor denk ik, helemaal zonder plastic. Volgens mij ben je er best veel mee bezig.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 22 Jun 2014 12:56

Re: Gen plastic meer gebruiken.

@Whoop heel goed bezig! Wij scheiden ook alles. Ik vind het gewoon een sport om de grijze container zo leeg mogelijk te houden. Hij gaat nu één keer in de twee maanden aan straat. Ik doe nog te veel boodschappen gewoon in de supermarkt. Dat moet minder en en kan het plastic nog minder. Dat heb ik nog wel te veel.
Dat van jullie afval kun je inderdaad niks aan doen. Dat is gewoon nog zo. Maar je doet al zo veel goede dingen. Dan valt dat bijna tegen weg te strepen.
10-08-2017 ♥
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 22 Jun 2014 13:02

Re: Gen plastic meer gebruiken.

10-08-2017 ♥
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 22 Jun 2014 13:09

Re: Gen plastic meer gebruiken.

Toevallig las ik dit gisteren op een plastic tas: 'Sinds dat er betaald moet worden voor plastic tasjes in deze winkel is het verbruik ervan met 40% gedaald. Dat scheelt 40.000 tasjes per dag in onze winkels'
En dat is dus 1 winkelketen in 1 land. Daar schrok ik best wel van, dat er dus zo veel tasjes gebruikt worden! En ze stoppen alles er ook automatisch in, zelfs als ik een mascara bij de H&M koop doen ze die nog in een tasje.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 22 Jun 2014 13:13

Re: Geen plastic meer gebruiken.

In heel veel landen zijn plastic zakjes ook gewoon verboden en zijn ze over gegaan op papier. Zou mooi zijn dat ze dat hier ook doen. In Deventer zijn ze daar ook al heel erg mee bezig. Er zijn zelf winkels die stevige tassen verkopen voor 1 euro. Is deze stuk, dan kun je de tas weer omruilen. Dus dat is ook al heel goed.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem168

Bericht 22 Jun 2014 13:33

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Goed initiatief. Ik ben me er er wel al heel lang van bewust hoeveel plastic we er doorheen jagen. Kijk ik alleen maar naar ons eigen huishouden. Hoe snel we een zak vol plastic afval hebben, niet normaal soms. Maar vind het dan ook regelmatig schrijnend hoe de producten die we kopen zijn verpakt. Laatst had ik bijvoorbeeld een nieuwe scheersysteem en scheermesjes gekocht. Nou het is echt niet te geloven, hoeveel verpakkingslagen je eraf moet halen voor je het eigenlijke product in handen hebt. Vind dat echt niet nodig, stoor me er ook aan hoe goed alles verpakt is.
Zo ook krijgen we (ongevraagd) geadresseerde reclame. Dan zit het verpakt in een plastic met een los adrespapiertje erin. En zo krijgen wij ook zo'n boekje van de uitvaartverzekering met nieuws eens in de paar maanden. Maar dan ook meteen twee per huishouden, dus 1 voor elk persoon. Vind dat ook echt overbodig en het adres kunnen ze tegenwoordig ook op het boekje zelf afdrukken, van de energiemaatschappij doen ze dat wel weer bijvoorbeeld.
Ik neem tegenwoordig ook mijn eigen (plastic) tas weer mee als ik boodschappen ga doen. Heb laatst ook een stoffen tas aangeschaft, die neem ik ook regelmatig mee. Tegenwoordig zeg ik er ook iets van als verkopers één of twee kleine lullige dingetjes in een tasje willen stoppen. Zeg dan zelf van dat het zo wel mee gaat.
<<

Anoniem151

Bericht 22 Jun 2014 14:26

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Ik vind het ook erg vervelend dat bij sommige winkels de spullen al in een plastic tasje zitten voordat ik ook maar kan zeggen dat het niet hoeft. En om het er nou weer uit te halen vind ik ook wat vreemd..

Ik heb deze voor groente en fruit
Afbeelding

En ik heb altijd m'n envirosax tasje mee
Afbeelding

Bij de AH xl waar je zelf de boodschappen scant leg ik de groente/fruit gewoon los op de weegschaal als ik de tasjes vergeten ben.
Bij de lidl eens zo'n groen tasje gebruikt, maar toen ging de cassière alles eruit halen om te wegen. Als ik daar 2 appels koop leg ik ze gewoon los op de band. Vind het ook zó'n onzin als mensen 1 komkommer in een plastic zakje doen, waarom??

Plastic boterhamzakjes gebruik ik trouwens ook niet, heb zulke zakjes
Afbeelding
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 22 Jun 2014 15:05

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Voor mij gaat het trouwens niet alleen om plastic, ik probeer ook op andere manieren iets milieuvriendelijker te leven. We gebruiken zo min mogelijk stroom, geen lichten aan, de wasmachine vol, etc. En ik probeer dit jaar geen kleding te kopen. Tot nu toe heb ik 3 broeken gekocht omdat ik die nodig heb voor op reis. Toch al 6 maanden waarin ik eigenlijk alleen eten en drinken gekocht heb. Als ik echt gesetteld ben wil ik wel meer gaan doen, maar voor nu is dat niet haalbaar. Ik ga in januari een jaar op reis en dan wil ik niks meer hebben dan mijn backpack en max. een paar dozen die ik ergens kan bewaren. Als ik nu dingen ga kopen is dat niet handig dus.

Ik ga wel nog eens kijken hoe zij van die blog zonder afval leeft. Neem nou mijn ontbijt; yoghurt komt in zo'n emmertje van een liter. Lijkt me niet dat daar iets aan gedaan kan worden, tenzij je echt zelf yoghurt gaat maken.
Bij de lunch zit mijn beleg in plastic. Bij sommige dingen (vleeswaren bijv.) zou dat voorkomen kunnen worden, maar bij smeerkaas ofzo lijkt me dat moeilijk.
Qua avondeten kopen wij ook groot in, 5 kg rijst in soort jutezak, 5 kg meel in papieren zak, aardappels los. Alleen de pasta zit in kartonnen dozen, maar daar lijkt ook niks aan te doen.

Als er een winkel zou zijn waar alles los te koop zou zijn zou ik dat wel doen trouwens!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 22 Jun 2014 15:29

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Ik kwam laatst dit artikel tegen, mooi initiatief dat ik hier wel mooi bijpast: http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/ ... RKRs8.like
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 22 Jun 2014 17:10

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Whoop! schreef:Voor mij gaat het trouwens niet alleen om plastic, ik probeer ook op andere manieren iets milieuvriendelijker te leven. We gebruiken zo min mogelijk stroom, geen lichten aan, de wasmachine vol, etc. En ik probeer dit jaar geen kleding te kopen. Tot nu toe heb ik 3 broeken gekocht omdat ik die nodig heb voor op reis. Toch al 6 maanden waarin ik eigenlijk alleen eten en drinken gekocht heb. Als ik echt gesetteld ben wil ik wel meer gaan doen, maar voor nu is dat niet haalbaar. Ik ga in januari een jaar op reis en dan wil ik niks meer hebben dan mijn backpack en max. een paar dozen die ik ergens kan bewaren. Als ik nu dingen ga kopen is dat niet handig dus.

Ik ga wel nog eens kijken hoe zij van die blog zonder afval leeft. Neem nou mijn ontbijt; yoghurt komt in zo'n emmertje van een liter. Lijkt me niet dat daar iets aan gedaan kan worden, tenzij je echt zelf yoghurt gaat maken.
Bij de lunch zit mijn beleg in plastic. Bij sommige dingen (vleeswaren bijv.) zou dat voorkomen kunnen worden, maar bij smeerkaas ofzo lijkt me dat moeilijk.
Qua avondeten kopen wij ook groot in, 5 kg rijst in soort jutezak, 5 kg meel in papieren zak, aardappels los. Alleen de pasta zit in kartonnen dozen, maar daar lijkt ook niks aan te doen.

Als er een winkel zou zijn waar alles los te koop zou zijn zou ik dat wel doen trouwens!


Hier doe ik het ook met veel meer. Maar plastic is voor veel gewoon handig. En ik wil eigenlijk laten zien dat het heel erg schadelijk is voor het milieu en dat het ook echt anders kan.
Ik weet niet of jullie de Zuivelhoeve in de buurt hebben? Daar hebben ze yoghurt los. Je kunt kiezen uit verschillende bekers om te vullen. Als ik het gebruik (ik gebruik bijna geen zuivel) wil ik daar naar toe om te vragen of het in mijn eigen glazen pot kan. Dat zou weer schelen. Zal deze week eens vragen.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem178

Bericht 22 Jun 2014 17:13

Re: Gen plastic meer gebruiken.

Isolt schreef:Daarom vind ik het ook een hele mooie uitdaging. Je zult er nooit helemaal aan ontkomen maar om zo min mogelijk te gebruiken moet wel kunnen. En juist door dat er steeds meer mensen kritischer naar gaan kijken worden er andere producten gebruikt om daar plastic van te maken. Zoals, mais of aardappels. Dit is compleet composteerbaar en kan dus zelfs in de grond van je moestuin. Maar je moet er wel goed naar kijken hoe het wordt gemaakt. Voor het maken van plastic wordt heel veel olie gebruikt. Maar daarom vind ik het goed er mee bezig te zijn. En je er bewust van worden hoe alles is verpakt en hoe je het misschien anders kan doen.
Tandpasta kun je heel goed zelf maken. (meer cosmetica) Dus geen plastic voor nodig. :)


Neehoor, zo makkelijk is dat niet te composteren. De condities die nodig zijn om het af te laten breken zijn zo specifiek, dat kun je niet zomaar in je achtertuin mikken. Daarbij is er zoveel energie nodig om die kunststof te maken dat je alle voordelen door die productie al direct teniet doet.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 22 Jun 2014 17:18

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Nou ja, het is nog steeds niet super goed. Maar het scheelt al wel weer 20% klimaatbelasting dan dat het gemaakt wordt van aardolie. Op de hele wereld is dat al wel een behoorlijk deel. Alle zakken met een kliemplantlogo kunnen in de tuin of op de composthoop. (Of natuurlijk in de bakken van het plastic scheiden. Dan wordt het gerecycled).Binnen een paar weken zie je er al niks meer van. En deze deeltjes vergaan echt. Het echt plastic vergaat nooit. Het biologische plastic wordt water en heeft dus geen verdere voedingsstoffen voor de bodem. Dus daarom is het eigenlijk beter dat het weer hergebruikt wordt.
10-08-2017 ♥
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 22 Jun 2014 20:39

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Het heeft zeker mijn interesse om onze plastic afval te reduceren. We scheiden inmiddels het plastic en het is echt bizar hoeveel plastic we eigenlijk verbruiken. Ik ben blij dat we hiervoor inmiddels wel een container hebben in de buurt.

Ik volg inmiddels ZeroPlasticWeek op twitter en kreeg als tip de volgende blog voor tips: http://myplasticfreelife.com. Eerlijk gezegd heb ik nog niet veel gelezen.

We willen erg graag minde plastic verbruiken en gaan a.s. donderdag eenvoudige wasnetjes meenemen voor groente en fruit. Dat scheelt al een piep beetje. De pest is dat wij eigenlijk zo min mogelijk tijd willen spenderen aan activiteiten zoals winkelen. Op een markt krijg ik letterlijk de kriebels van de drukte en we gaan dus 1x per week naar 1 supermarkt. In uitzonderlijke gevallen gaan we nog een tweede keer, maar dat is meer als we wat zijn vergeten ofzo. Oftewel, we zitten om die reden eigenlijk vast aan veel plastic.
L2014 & H2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 22 Jun 2014 20:40

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Ik zit dus hard te denken wat we nog meer kunnen doen. Ik lees dus graag mee in dit topic.
L2014 & H2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 22 Jun 2014 21:13

Re: Gen plastic meer gebruiken.

Whoop! schreef:We gebruiken vaak een broodtrommel/bakjes, maar soms nog plastic zakjes (om vlees in te vriezen bijvoorbeeld, dat neemt minder plek in dan een bakje van hard plastic).


Bestaat er niet zoiets als Bee's Wraps voor de vriezer? Of kunnen die misschien in de vriezer?
L2014 & H2017
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:49

Bericht 22 Jun 2014 21:22

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Ik heb ook Kassa Groen vorige week gevolgd, en heb er ook wel inspiratie voor opgedaan. Weet alleen nog niet heel goed hoe ik het moet omzetten naar iets haalbaars voor onze situatie.

Ik heb wel een praktische vraag voor mijzelf mbt plastic. Ik kook eens in de maand heel veel bonen, deze vries ik in in 1 persoonsporties in boterham zakjes. Onwijs veel plastic, wat ik dan weg gooi, want al die zakjes omspoelen en bewaren voor de volgende maand, vind ik niet heel haalbaar en hygienisch... Iemand een duurzamere oplossing?
Afbeelding
<<

Anoniem173

Bericht 24 Jun 2014 10:59

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Zwilling schreef:Ik heb ook Kassa Groen vorige week gevolgd, en heb er ook wel inspiratie voor opgedaan. Weet alleen nog niet heel goed hoe ik het moet omzetten naar iets haalbaars voor onze situatie.

Ik heb wel een praktische vraag voor mijzelf mbt plastic. Ik kook eens in de maand heel veel bonen, deze vries ik in in 1 persoonsporties in boterham zakjes. Onwijs veel plastic, wat ik dan weg gooi, want al die zakjes omspoelen en bewaren voor de volgende maand, vind ik niet heel haalbaar en hygienisch... Iemand een duurzamere oplossing?

Diepvriesbakjes? Gewoon kleine plastic bakjes gebruiken.
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:49

Bericht 24 Jun 2014 12:39

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Atelier Madame schreef:
Zwilling schreef:Ik heb ook Kassa Groen vorige week gevolgd, en heb er ook wel inspiratie voor opgedaan. Weet alleen nog niet heel goed hoe ik het moet omzetten naar iets haalbaars voor onze situatie.

Ik heb wel een praktische vraag voor mijzelf mbt plastic. Ik kook eens in de maand heel veel bonen, deze vries ik in in 1 persoonsporties in boterham zakjes. Onwijs veel plastic, wat ik dan weg gooi, want al die zakjes omspoelen en bewaren voor de volgende maand, vind ik niet heel haalbaar en hygienisch... Iemand een duurzamere oplossing?

Diepvriesbakjes? Gewoon kleine plastic bakjes gebruiken.

Wij hebben drie lades in de vriezer en als ik bonen kook, vries ik ongeveer 40 a 50 zakjes in, met bakjes gaat dat never nooit passen... Als we ook nog iets anders willen invriezen. Lastig lastig
Afbeelding
<<

Anoniem103

Bericht 25 Jun 2014 08:56

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Zwilling schreef:
Atelier Madame schreef:
Zwilling schreef:Ik heb ook Kassa Groen vorige week gevolgd, en heb er ook wel inspiratie voor opgedaan. Weet alleen nog niet heel goed hoe ik het moet omzetten naar iets haalbaars voor onze situatie.

Ik heb wel een praktische vraag voor mijzelf mbt plastic. Ik kook eens in de maand heel veel bonen, deze vries ik in in 1 persoonsporties in boterham zakjes. Onwijs veel plastic, wat ik dan weg gooi, want al die zakjes omspoelen en bewaren voor de volgende maand, vind ik niet heel haalbaar en hygienisch... Iemand een duurzamere oplossing?

Diepvriesbakjes? Gewoon kleine plastic bakjes gebruiken.

Wij hebben drie lades in de vriezer en als ik bonen kook, vries ik ongeveer 40 a 50 zakjes in, met bakjes gaat dat never nooit passen... Als we ook nog iets anders willen invriezen. Lastig lastig


Bij Ikea hebben ze herbruikbare zakjes maar dan zal je wel moeten schoonmaken inderdaad (maar ik neem aan dat je 1 of 2 zakjes tegelijk gebruikt dus dat is niet heel veel werk dan toch even een zakje omspoelen). En anders in plaats van 40 zakjes 20 bakjes tegelijk maken misschien en dan een keer extra koken.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 28 Jun 2014 20:22

Re: Geen plastic meer gebruiken.

Ik vraag me ook af hoe je in 's hemelsnaam helemaal plastic vrij kan gaan. Ik begin aan een pak kaakjes, daar zit toch een verpakking omheen. Het maakt ook niet zoveel uit welke kaakjes je dan kiest. Dan maar helemaal niet?

Ander voorbeeld: ik koop een bijtring voor L, zit in een papieren kaart met plastic aan de voorkant. Dat ding zelf is van plastic.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar in sommige gevallen ontkom je er niet aan. In andere gevallen is plastic (helaas) het beste (alternatief voor) verpakkingsmateriaal door de eigenschappen, maar soms ook door ruimtegebrek of omdat het onmogelijk is om te recyclen. Oh ja, of het groene alternatief is veel duurder.

We brengen plastic wel structureel naar een aparte container.
L2014 & H2017
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12141

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 28 Jun 2014 20:29

Re: Geen plastic meer gebruiken.

ik had dit topic afgelopen week een keer gelezen en bleef maar hangen. Je kant toch nooit zonder plastic leven? voorbeeld ik kreeg gisteren een bos bloemen die zit in plastic met plastic lintje erom heen. Vandaag familie bbq Vlees van de supermarkt zit in een bakje met plastic erom stokbrood in een plastic zak. Sausjes in plastic tubes.

Vraag me echt af hoe je dan helemaal geen plastic meer kan gebruiken.
Afbeelding
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers