Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waar dient eten voor?

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Jun 2014 19:45

Re: Waar dient eten voor?

Jans schreef:Ik heb soms juist het idee dat mensen die norm naar zichzelf toetrekken.
Ik heb echt nog nooit iemand in het clean topic veroordelend uit zien laten naar anderen.


Nou, ik wel, bijvoorbeeld laatst een tekst dat als je op een dag al ongezond gegeten hebt en dan nog meer ongezonde dingen eet met het idee 'gezond eten lukt me vandaag toch niet meer, morgen weer een dag' dat net zoiets is als je mobiel laten vallen en vervolgens er net zo lang op rammen tot ie stuk is. Ik vond dat wel vrij moraliserend en bovendien een vrij stomme vergelijking. Het is maar een voorbeeld en ik vind het zeker niet van alles, maar soms toch echt wel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem186

Bericht 22 Jun 2014 19:49

Re: Waar dient eten voor?

Dundas schreef:Maar Jans, zal dat miet komen omdat je in het clean-topic gewoon met gelijkgestemden zit? En dit, hier, is een topic waar verschillende partijen komen met een verschillende kijk op voeding. Dus dan is de kans op een discussie gewoon aanwezig. Van mij hoef je er verder ook echt niet mee op te houden.
Overigens baseer ik m'n mening niet op het clean-topic, want daar kom ik nooit :)


Zou best kunnen, ik weet het niet.
Maar voor mij zit er een verschil tussen discussiëren en veroordelen. Dat eerste vind ik leuk, dat tweede niet.
<<

Anoniem186

Bericht 22 Jun 2014 19:50

Re: Waar dient eten voor?

Susan schreef:
Jans schreef:Ik heb soms juist het idee dat mensen die norm naar zichzelf toetrekken.
Ik heb echt nog nooit iemand in het clean topic veroordelend uit zien laten naar anderen.


Nou, ik wel, bijvoorbeeld laatst een tekst dat als je op een dag al ongezond gegeten hebt en dan nog meer ongezonde dingen eet met het idee 'gezond eten lukt me vandaag toch niet meer, morgen weer een dag' dat net zoiets is als je mobiel laten vallen en vervolgens er net zo lang op rammen tot ie stuk is. Ik vond dat wel vrij moraliserend en bovendien een vrij stomme vergelijking. Het is maar een voorbeeld en ik vind het zeker niet van alles, maar soms toch echt wel.


Stond dat in het clean topic? Echt joh?! Wat erg. Ik ga het even teruglezen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Jun 2014 19:51

Re: Waar dient eten voor?

Volgens mij wel, maar het kan ook in het afvallen-topic zijn geweest nu ik erover nadenk. In dat geval heb je gelijk over het Clean-topic, maar het was in elk geval wel in een conversatie over gezond eten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 22 Jun 2014 20:16

Re: Waar dient eten voor?

Als ik even puur on topic kijk naar waar eten voor dient: ja het is om je lichaam te voeden, zodat het kan functioneren. Gezonde voeding levert meer voedingsmiddelen op en is daardoor beter voor je lijf.

Maar los daarvan heeft eten in onze samenleving ook écht een sociale/ emotionele/financiele functie. Het sociale aspect zit vooral in 'lekker gezellig eten met vrienden, 'uiteten met vrienden' etc. Dan dient eten niet alleen om je lijf te laten functioneren maar ook om het samenzijn met elkaar en om de gezelligheid.

Emotioneel: mensen gebruiken soms voeding om zichzelf te troosten, te belonen of juist om zichzelf te straffen (niet eten).

Financieel: het zorgt voor behooooorlijk veel banen en omzet.

Al die aspecten maken het gewoon gecompliceerder dan 'eten is slechts om je lijf te laten functioneren'.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Jun 2014 21:41

Re: Waar dient eten voor?

Goede post.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 22 Jun 2014 21:46

Re: Waar dient eten voor?

Susan schreef:Goede post.


Ben je sarcastisch of niet? :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Jun 2014 21:52

Re: Waar dient eten voor?

Eh, nee, waarom zou ik? Ik zie niet hoe je die post sarcastisch kunt opvatten. Het is gewoon een heldere post.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 22 Jun 2014 21:58

Re: Waar dient eten voor?

Susan schreef:Eh, nee, waarom zou ik? Ik zie niet hoe je die post sarcastisch kunt opvatten. Het is gewoon een heldere post.



Hahah. Je had ook heel droog kunnen zeggen 'goede post' terwijl je sarcastisch was. Ligt aan mijn interpretatie hoor, vandaar dat ik het vroeg :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Jun 2014 22:00

Re: Waar dient eten voor?

Mijn tweede post staat er dan wel weer vaag. Ik bedoel: jouw post is gewoon een heldere post. Die vat het antwoord op de vraag goed samen, feitelijk, zonder in een welles/nietes-discussie over gezond eten te vervallen. Daarom vind ik het een goede post.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 22 Jun 2014 22:09

Re: Waar dient eten voor?

Susan schreef:Mijn tweede post staat er dan wel weer vaag. Ik bedoel: jouw post is gewoon een heldere post. Die vat het antwoord op de vraag goed samen, feitelijk, zonder in een welles/nietes-discussie over gezond eten te vervallen. Daarom vind ik het een goede post.



Dank je :). Ik had het nl helderder in mijn hoofd dan ik het eruit kreeg!
<<

Anoniem147

Bericht 22 Jun 2014 22:18

Re: Waar dient eten voor?

Ik weet het allemaal niet meer haha.

Ik heb net ook gewoon een toetje op met softijs en chocosaus, maar dan wel de helft aan mijn vriend gegeven. Niet omdat ik het niet op kon (no problem there), maar omdat ik het niet nodig vond om die mega portie op te eten. Dat heeft verder niets met schuld gevoel te maken, maar meer met 'dat ik het niet nodig vind'.

Ik kan mezelf nog wel herinneren dat ik vroeger dan 2 snoepjes op had en dan vroeg ik een derde en die kreeg ik dan niet, want dat was niet nodig. Precies zo ervaar ik dat nu met grote toetjes of grote stukken taart. Of sowieso grote maaltijden. Dan laat ik liever wat liggen, dan dat ik alles opeet omdat het nou eenmaal op mijn bordje ligt.

Ondanks dat ik vroeger echt wel streng ben opgevoed met 'bordje leeg eten, anders mag je niet van tafel'. (Hee, en ik mocht geen derde snoepje.. Flauw!) Ik ben wat dat betreft wel heel blij dat ik nu zelf de keuze kan maken qua hoeveelheden die ik op eet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Jun 2014 22:27

Re: Waar dient eten voor?

Ik heb wel dat ik een slecht gevoel kan krijgen over een te grote portie en dat dus ook niet op ga eten. Bijvoorbeeld met chips, ik zou best een hele gezinszak op kunnen en ook lusten van mijn favoriete chips (Salt & Vinegar van Kettle of Tyrell) maar dat zou ik nooit doen omdat ik daar echt een slecht gevoel over zou krijgen. Dus eet ik zo'n hele zak alleen als er meer mensen mee eten, of ik neem alleen een schaaltje en tape de zak weer dicht, of ik neem zo'n portiezakje.

IJs in een restaurant eet ik wel altijd helemaal op, maar zoveel is dat meestal ook weer niet, drie bolletjes of zo, dat vind ik wel gewoon een eenpersoonsportie.

Ik ben, moet ik zeggen, wel een beetje allergisch voor het argument dat iets 'niet nodig' is, maar dat komt door mijn vroegere beste vriendinnetje, zij mocht van thuis echt vrijwel niets wat leuk was, met het simpele argument dat haar ouders het niet nodig vonden. Dus dan waren er verder geen redenen voor, behalve dat het niet nodig was. Dus als ik dat nu hoor dan vind ik dat nog steeds zo'n chagrijnig, vreugdeloos zinnetje.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem147

Bericht 23 Jun 2014 08:59

Re: Waar dient eten voor?

Als het overal op toegepast wordt lijkt het mij ook niet leuk. Maar bij snoepjes snap ik het wel. Als je er als kind al een paar op hebt is het ook een keer klaar. Als volwassene moet je dat voor jezelf kiezen. Een stuk moeilijker haha.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 23 Jun 2014 10:15

Re: Waar dient eten voor?

Grappig, ik heb hier dit weekend ook over na zitten te denken. Ik merk dat ik doorgaans de keuze voor gezond(er) verkies boven lekker. Ik eet geen dingen die ik vies vind hoor, maar als ik kan kiezen uit aardbeien met slagroom verkies ik qua smaak boven aardbeien zonder slagroom. Maar doorgaans eet ik ze dus wel zonder slagroom, omdat het gewoon gezonder is.

Maar ik merk ook dat ik er weer teveel mee bezig ben, dus ik moet de post van SoGood maar even nog goed gaan doorlezen en daar wat meer naar gaan leven. Ik wil me niet meer schuldig voelen na het eten van wat ongezonds en dat heb ik nu wel te vaak.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Jun 2014 10:29

Re: Waar dient eten voor?

Het ligt eraan, als ik doordeweeks aardbeien eet dan eet ik ze naturel of door de yoghurt, maar als we ze in het weekend wel eens als toetje hebben dan vind ik het wel erg lekker met slagroom en/of ijs.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem58

Bericht 23 Jun 2014 12:33

Re: Waar dient eten voor?

Voor mij dient het om van mijn honger gevoel af te komen, en mijn lichaam de brandstof te geven op die manier. Verder kan ik enorm genieten van eten en mijn voorkeur gaat dan uit naar hartig. Ik eet liever chips dan snoepjes, of worst en kaas ipv taart.
Ik snap wel waar Dundas het over heeft, ik denk namelijk dat ik volgens de normen hier op het forum super ongezond eet terwijl ik het wel een goede balans vind allemaal.
<<

Anoniem301

Bericht 26 Jun 2014 12:59

Re: Waar dient eten voor?

Susan schreef:
Ik ben, moet ik zeggen, wel een beetje allergisch voor het argument dat iets 'niet nodig' is, maar dat komt door mijn vroegere beste vriendinnetje, zij mocht van thuis echt vrijwel niets wat leuk was, met het simpele argument dat haar ouders het niet nodig vonden. Dus dan waren er verder geen redenen voor, behalve dat het niet nodig was. Dus als ik dat nu hoor dan vind ik dat nog steeds zo'n chagrijnig, vreugdeloos zinnetje.


Compleet off topic, maar mijn vriend zegt vaak "dat hoeft van mij niet" net zo'n achterlijk vreugdeloos zinnetje inderdaad. Kan hem dan wel wurgen. Dusss haha
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Jun 2014 13:04

Re: Waar dient eten voor?

Ja, dat is er eentje uit dezelfde categorie inderdaad.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 26 Jun 2014 13:24

Re: Waar dient eten voor?

Mijn man zegt soms als ik vraag of hij koffie wil: 'ja mag wel.' Dan zeg ik 'oh van mij hoeft het niet hoor.'
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 26 Jun 2014 13:31

Re: Waar dient eten voor?

Urban Naked schreef:Mijn man zegt soms als ik vraag of hij koffie wil: 'ja mag wel.' Dan zeg ik 'oh van mij hoeft het niet hoor.'


Hahah sjonge jonge.
<<

Anoniem147

Bericht 26 Jun 2014 14:19

Re: Waar dient eten voor?

Hahaha in hetzelfde rijtje..

Heb je al zin om wat te eten?

'Mowah, maar er gaat wel wat in'.

Ja, maar geniet je dan lekker van het eten? Of eet je dan maar omdat ik wat wil eten haha.

Of nog vervelender. Wat wil je eten of drinken? Jah, hmm, doe maar wat :palm: (Ja wat dannnn??)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Jun 2014 14:21

Re: Waar dient eten voor?

Wat ik ook wel eens hoor (gelukkig niet thuis) over eten: 'Dat is best binnen te houden.' Dus dat het wel redelijk lekker is, of in elk geval niet vies. Net of je normaal alles uitkotst wat je niet lust. Ik vind dat zo'n smerige uitdrukking.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem301

Bericht 26 Jun 2014 14:41

Re: Waar dient eten voor?

Whaha inderdaad Susan. Weinig complimenteus ook. Min zwager zei laatst dat hij onze ketchup van het AH merk smerig vond. Ehm, het is geen poep hoor, het is alleen geen Heinz.
<<

Anoniem186

Bericht 26 Jun 2014 14:45

Re: Waar dient eten voor?

Ik vind het sowieso irritant als mensen over eten zeggen dat ze het smerig of vies vinden. Mijn dochter zegt dat ook wel eens. Van mij moet ze dan zeggen dat ze het niet lekker vindt. Dat klinkt net even wat anders.
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers