Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

<<

Anoniem125

Bericht 17 Jun 2014 00:09

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ik heb een aantal jaar geleden mijn excuses aangeboden via social media. Ze reageerde daar heel lief op. Nu vind ik het zielig voor haar, omdat ze al een moeilijke periode doorging in haar thuissituatie en wij op school dan ook nog een onveilige situatie creëerde. Voor mezelf is het niet traumatisch geweest, omdat ik aan de goede kant stond. Ik neem het mezelf ook niet echt kwalijk, omdat ik nog een kind was.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 09:41

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Hoe oud was je toen dan? Ik vind over het algemeen niet dat je pesten achteraf helemaal af kunt schuiven op 'ik was toen nog een kind', op de middelbare schoolleeftijd heb je echt wel het besef dat je iemand iets heel gemeens aandoet. Je kunt de gevolgen misschien nog niet zo goed overzien, maar je hebt echt wel dondersgoed door dat je iemand pijn doet en het leven op dat moment tot een hel maakt. Ik vind het wel erg laconiek om dan achteraf te roepen dat je nog maar een kind was.

Fijn voor jou dat ze zo lief reageerde, ik denk dat er genoeg mensen zijn die er niet positief of gewoon helemaal niet op zouden reageren en eerlijk gezegd vind ik dat niet onbegrijpelijk.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2014 09:42

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Zure Mat schreef:Ik heb een aantal jaar geleden mijn excuses aangeboden via social media. Ze reageerde daar heel lief op. Nu vind ik het zielig voor haar, omdat ze al een moeilijke periode doorging in haar thuissituatie en wij op school dan ook nog een onveilige situatie creëerde. Voor mezelf is het niet traumatisch geweest, omdat ik aan de goede kant stond. Ik neem het mezelf ook niet echt kwalijk, omdat ik nog een kind was.

Dat vind ik ook wel weer makkelijk gedacht. Als je een jaar of 10-11-12 bent snap je heus wel dat het kwetsend is wat je doet.

Verder ben ik het overigens wel in grote lijnen met je eens, sommige mensen (zeker in die programma's als Gepest) hebben een bepaalde 'vibe' over zich heen waardoor ze gevoeliger zijn voor pestgedrag, en bepaalde opmerkingen ook sneller als pesten ervaren.

♥♥
<<

Anoniem321

Bericht 17 Jun 2014 10:53

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Wat ik in programma's als gepest niet snap is dat de slachtoffers altijd excuses willen van degenenen door wie ze zijn gepest. Waarom? En daarna dan? Het is niet dat je dan ineens verlost bent van de (soms ernstige) gevolgen die het pesten kan hebben op je leven.
Soms vind ik ook dat de slachtoffers te veel in een slachtofferrol blijven zitten.

Ik zeg dit als iemand die op de basisschool en middelbare school ernstig gepest is. Hier ondervind ik nu nog de gevolgen van. Maar nooit heb ik de behoefte gehad om sorry te horen van de pesters. Wat schiet ik daar mee op? Vaak zie je dat, als er al excuses wordt aangeboden, dit niet gemeend is, of pesters weten niet meer precies hoe iets gegaan is, of ze beseften niet dat het zo ernstig was.

Ik moet met mezelf verder, ik kan mezelf alleen maar beter maken. Daar heb ik de pesters niet voor nodig.

Edit: en ik neem het de pesters nu ook niet (meer) kwalijk dat ze me vroeger gepest hebben. Toevallig was ik de pineut, maar het had ook iemand anders kunnen zijn. Ik was toevallig degene met geen zelfvertrouwen, stelde me (te) kwetsbaar op, wist niet van me af te bijten. Dan ben je gauw de sjaak.
<<

Anoniem57

Bericht 17 Jun 2014 10:56

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ik heb ook nooit de behoefte gehad om excuses te krijgen van mijn pesters.

Ik ben echt dagelijks vernederd, van genegeerd tot in elkaar geslagen toe, maar nooit heb ik sorry hoeven horen, ze meenden het toch niet.

Ik denk trouwens dat de pesters ook heel goed uit een slechte thuissituatie komen, slecht voorbeeld doet slecht volgen.
<<

Anoniem321

Bericht 17 Jun 2014 10:57

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Parel schreef:Ik denk trouwens dat de pesters ook heel goed uit een slechte thuissituatie komen, slecht voorbeeld doet slecht volgen.


Dat denk ik ook, Parel.. Ik denk dat in veel gevallen de pesters misschien niet zo'n leuke thuissituatie hadden of weet ik veel. Pesten doe je ook niet zomaar.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 17 Jun 2014 11:02

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ik denk dat het een combinatie van uitstraling en gedrag is. Sommige volwassenen hebben dat ook nog, heel erg maar dan zie ik iemand en dan denk ik als ik 14 was geweest was dat echt een slachtoffer geweest.

Ik heb vroeger wel gepest maar ik heb zelf niet het idee dat ik echt te ver ben gegaan. Aardig was het zeker niet maar ik denk niet dat iemand van mij excuses zou willen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem321

Bericht 17 Jun 2014 11:04

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ik heb zelf ook gepest. In ons dorp woonde een beetje een aso familie met 3 kinderen die misschien net zo 'raar' waren als ik. Zo nu en dan verplaatste de aandacht zich van mij naar een van die kinderen en dan deed ik ook keihard mee. Dankbaar dat ze die dag niet achter mij aan zaten. Ik moet eerlijk bekennen dat dat een heerlijk gevoel was en die schaarse momenten had ik het gevoel dat ik er bij hoorde.
En dat terwijl ik wist hoe akelig pesten was.
<<

Anoniem156

Bericht 17 Jun 2014 11:09

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ragazza schreef:
Parel schreef:Ik denk trouwens dat de pesters ook heel goed uit een slechte thuissituatie komen, slecht voorbeeld doet slecht volgen.


Dat denk ik ook, Parel.. Ik denk dat in veel gevallen de pesters misschien niet zo'n leuke thuissituatie hadden of weet ik veel. Pesten doe je ook niet zomaar.



Ik denk eigenlijk dat pesten vaker voortkomt vanuit onzekerheid/ gebrek aan sociale vaardigehden dan vanuit de thuissituatie.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 11:17

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Bij ons op school waren de meeste 'pesters' - voor zover het dus pesten was, ik ervaarde het toen wel zo en ik vind het er nog wel onder vallen, maar het was gewoon niet zo heftig en extreem als op sommige andere scholen, meer buitensluiten en nare opmerkingen dan echt mensen opwachten, fysiek geweld, spullen vernielen en mensen echt terroriseren - juist wel de populaire types. Ik had een groepje meisjes in de klas en dat waren echt van die Mean Girls, mooi, populair en gemeen. Niet allemaal, sommige meisjes van dat groepje waren wel aardig, maar de meeste echt niet.
Laatst gewijzigd door Susan op 17 Jun 2014 11:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 17 Jun 2014 11:17

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Maar dat is vaak toch ook een gevolg van problemen in de opvoeding of ouders die zelf problemen ervaren op sociaal-emotioneel gebied. Het kan bijvoorbeeld ook ontstaan door een verstoorde hechting, karakter, invloeden vanuit de omgeving. Het kan eigenlijk allerlei oorzaken hebben maar feit blijft dat de pester problemen heeft in zijn sociale ontwikkeling.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 11:20

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ik weet niet of dat altijd zo is. Ik denk dat het ook gewoon een kwestie is van meeloopgedrag, iets wat klein begint en steeds groter wordt, elkaar opjutten en kijken hoe ver je kunt gaan. Er zullen zeker wel pesters zijn die zelf problemen hebben, maar ik denk niet dat dat voor allemaal geldt. Ik denk dat sommige mensen op die leeftijd ook gewoon tamelijk meedogenloos zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 17 Jun 2014 11:25

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Susan wat jij zegt herken ik wel van mezelf. Ik was namelijk zo op de middelbare school. Maar weet je? Ik was juist heel lief en nam het in mijn klas voor anderen op. Echter, meisjes die mij niet kende (die mij dus alleen in de pauze/buiten school zagen) waren bang voor mij/het groepje waar ik bij hoorde, vertelde ze me jaren later. Gewoon omdat wij 'het populaire groepje' waren. Zo heb je de cirkel alweer rond, wij deden nooit een vlieg kwaad maar toch zagen anderen dat, wellicht door onzekerheid, wel zo.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 17 Jun 2014 11:29

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Susan schreef:Ik weet niet of dat altijd zo is. Ik denk dat het ook gewoon een kwestie is van meeloopgedrag, iets wat klein begint en steeds groter wordt, elkaar opjutten en kijken hoe ver je kunt gaan. Er zullen zeker wel pesters zijn die zelf problemen hebben, maar ik denk niet dat dat voor allemaal geldt. Ik denk dat sommige mensen op die leeftijd ook gewoon tamelijk meedogenloos zijn.


Maar als je jezelf zo laat meeslepen dat je daarmee andere kwetst ervaar je toch ook een sociaal probleem? Je beschikt dan niet over de vaardigheid voor jezelf op te komen, laat anderen voor je praten, kan je niet voldoende inleven in een ander.. Om maar wat dingen te noemen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 11:35

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Toet schreef:Susan wat jij zegt herken ik wel van mezelf. Ik was namelijk zo op de middelbare school. Maar weet je? Ik was juist heel lief en nam het in mijn klas voor anderen op. Echter, meisjes die mij niet kende (die mij dus alleen in de pauze/buiten school zagen) waren bang voor mij/het groepje waar ik bij hoorde, vertelde ze me jaren later. Gewoon omdat wij 'het populaire groepje' waren. Zo heb je de cirkel alweer rond, wij deden nooit een vlieg kwaad maar toch zagen anderen dat, wellicht door onzekerheid, wel zo.


Ik zag dat toen ook al wel, hoor. Het was een groepje van denk ik zes meisjes waarvan drie echt valse types, twee gewoon neutraal, niet echt aardig maar ook niet echt naar, en een meisje was heel lief. Ze hoorde wel bij dat groepje maar ik heb haar nooit iets vervelends horen zeggen, ik vond haar toen al anders. Maar die drie waren wel echt krengetjes, vooral eentje. Met Valentijn anoniem een roos sturen naar de nerd van de klas (die hij dan ook in de klas kreeg waar iedereen bij zat) met een rare tekst erbij, dat soort dingen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 17 Jun 2014 11:35

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

(Let niet op onlogische taalfouten en random woorden/hoofdletters, mijn telefoon werkt niet mee)
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 17 Jun 2014 11:38

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ja precies, zo ging het in mijn groepje ook wel. En ondanks dat ik het voor 'zwakkere' opnam had ik dan weer niet het lef tegen mijn eigen vriendinnen in te gaan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 11:39

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Toet schreef:
Maar als je jezelf zo laat meeslepen dat je daarmee andere kwetst ervaar je toch ook een sociaal probleem? Je beschikt dan niet over de vaardigheid voor jezelf op te komen, laat anderen voor je praten, kan je niet voldoende inleven in een ander.. Om maar wat dingen te noemen.


Klopt, maar misschien is dat wel gewoon de groepsdynamiek die er nou eenmaal is op die leeftijd. Niet dat je daardoor geen verantwoordelijkheid meer hebt voor wat je doet, want dat vind ik wel, maar op sommige middelbare scholen is het ook wel een beetje eten of gegeten worden en de een zal zich daar sneller door laten leiden dan de ander.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 11:40

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Toet schreef:Ja precies, zo ging het in mijn groepje ook wel. En ondanks dat ik het voor 'zwakkere' opnam had ik dan weer niet het lef tegen mijn eigen vriendinnen in te gaan.


Nee, maar goed, ik heb het dat lieve meisje ook nooit aangerekend dat haar vriendinnen pestkoppen waren. Was dat bij jullie wel?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem117

Bericht 17 Jun 2014 11:46

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Toen ik op de basisschool zat werden er twee soorten kinderen gepest. Een kind zag er anders uit, onverzorgd, droeg in de winter korte broeken en in de zomer sandalen met sokken erin. Zijn haar zat in de war en hij was heel mager. Hij zei geen woord. Hij deed ook niets terug. Hij werd geduwd, geslagen en er werd gezegd dat hij luizen had en vies was. Daar heb ik nooit aan mee gedaan, dat vond ik echt heel zielig. Maar ik kan me wel herinneren dat ik hem heel raar vond, ik snapte niet waarom hij er zo vreemd uitzag en niet gewoon mee deed met de rest.

En we hadden kinderen die heel snel op de kast zaten. Daar hoefde je maar iets tegen te zeggen en die sloegen door en barsten uit in een woede aanval. Die heb ik met vriendinnetjes weleens getriggerd. Zo van durf jij 'koe' of iets anders onschuldig tegen laten we zeggen Klaas te zeggen. En als je dat dan deed kwam hij woest met zijn armen maaiend op je af en dan renden wij natuurlijk gillend weg. Tijdens gymlessen kon hij ook niet tegen zijn verlies en gooide dan met kegels door de zaal. Hij mocht daarom ook bijna nooit mee doen. Achteraf niet leuk dat ik samen met mijn beste vriendin zijn agressie weleens expres heb uitgelokt. Mijn stiefdochter heeft dit ook. Die slaa t om het minste geringste erop. Iemand hoeft haar naam maar op een rare toon uit te spreken en ze vliegt er op af. Wat er in resulteert dat kinderen het uitlokken en zij straf krijgt omdat ze slaat.

Op de middelbare school ben ik zelf door groepen meisjes heel erg buitengesloten. Door de populaire meisjes. Zij hadden unaniem besloten dat ik stom was en dat lieten ze ook duidelijk merken ook. Ik werd geduwd in de gangen, uitgescholden en op deuren en tafel stond AnnaK is een slet/hoer gekerfd. Dat vond ik niet leuk, maar ik ben er niet door getraumatiseerd ofzo. Ik houd nog steeds niet van grote groepen vrouwen en zou me nooit aanmelden bij een sportclub of onderdeel willen uitmaken van een grote vriendinnengroep, maar verder heb ik er geen last van gehad. Ik heb ook altijd wel vriendinnen gehad. Een stuk of 3. En met jongens ging het ook altijd goed. Die vonden me wel leuk : )
<<

Anoniem125

Bericht 17 Jun 2014 12:52

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Susan schreef:Hoe oud was je toen dan? Ik vind over het algemeen niet dat je pesten achteraf helemaal af kunt schuiven op 'ik was toen nog een kind', op de middelbare schoolleeftijd heb je echt wel het besef dat je iemand iets heel gemeens aandoet. Je kunt de gevolgen misschien nog niet zo goed overzien, maar je hebt echt wel dondersgoed door dat je iemand pijn doet en het leven op dat moment tot een hel maakt. Ik vind het wel erg laconiek om dan achteraf te roepen dat je nog maar een kind was.

Het begon al in groep 4 van de basisschool, ging door tot groep 7, dus van mijn 7e tot mijn 10e, zo ongeveer. En nee, ik kan mezelf dat nu echt niet kwalijk nemen. Die groepsdynamiek ontstond toen ik nog zo klein was. Op mijn 10e had ik inderdaad wel door dat het niet goed was wat we deden, maar dan zit je er al zo diep in, dat het ook moeilijk is om van de ene op de andere dag alles en iedereen om je heen te veranderen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 12:55

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ik dacht dat je het over de middelbare school had, in groep 4 ben je inderdaad nog wel erg jong, al vind ik het wel schokkend dat al die dingen die je beschrijft kunnen gebeuren op een basisschool zonder dat een leerkracht dat doorheeft en/of ingrijpt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem125

Bericht 17 Jun 2014 12:56

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ragazza schreef:
Parel schreef:Ik denk trouwens dat de pesters ook heel goed uit een slechte thuissituatie komen, slecht voorbeeld doet slecht volgen.


Dat denk ik ook, Parel.. Ik denk dat in veel gevallen de pesters misschien niet zo'n leuke thuissituatie hadden of weet ik veel. Pesten doe je ook niet zomaar.

Bij ons was er echt een soort 'queen bee', zij kwam inderdaad uit een moeilijke thuissituatie waar veel geweld was enzo. Zij was wel echt de leider van al het gepest, maar ik wilde graag vrienden met haar zijn. Aan de ene kant omdat ik haar heel stoer vond en ze ook echt leuk en creatief was en humor had. Aan de andere kant omdat ik een beetje bang voor haar was en haar niet tegen me wilde hebben.
<<

Anoniem125

Bericht 17 Jun 2014 13:01

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Susan, het gebeurde ook wel na schooltijd. We wachten haar op en dan sloegen we haar in elkaar in het bos. We hebben haar ook een keer opgesloten, ik ben toen teruggegaan omdat ik me zorgen om haar maakte, anders was ze daar misschien wel de hele nacht blijven zitten. Het was wel heel extreem. Daarom vond ik het ook passend om op latere leeftijd mijn excuses te maken, misschien heeft ze er wel niks aan gehad, maar ze zei van wel. Ze zei dat ze het fijn vond een bepaalde erkenning te krijgen voor het leed dat haar was aangedaan. Je herinneringen vervormen ook en we waren nog zo klein, zij vond het fijn dat iemand uit die tijd bevestigde dat het echt zo erg was als zij zich herinnerde.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 17 Jun 2014 13:18

Re: Waarom worden altijd dezelfde mensen gepest?

Ik ben ook gepest, en denk dat dit kwam omdat ik mager was, niet veel aan mijn uiterlijk deed en heel onzeker was, en niet zo mondig (nog steeds niet trouwens maar het is wel beter geworden). Het pesten heeft 3 jaar geduurd en het was in elke klas steeds maar 1 meisje dat echt pestte (en een paar meelopers die me wel negeerden maar verder niet echt lelijk deden). Achteraf bekeken waren dit alle drie meisjes die niet al te intelligent waren, niet mee konden komen in de klas en bij 2 van de 3 was de thuissituatie ook niet denderend (en deze 2 waren ook beide op hun 16e zwanger). Waarschijnlijk waren ze juist heel onzeker en wilden ze dat op deze manier verbloemen.
Het is dus zeker een wisselwerking. Toen ik naar de 4e klas ging, werd ik me meer bewust van mijn uiterlijk en ging daar ook echt meer tijd aan besteden, met als gevolg dat ik meer zelfvertrouwen kreeg en het pesten stopte. Ik ben daarna ook nooit meer gepest, niet op school en ook niet in een werksituatie. Het heeft nu ook niet meer veel invloed op me, maar in situaties met veel mensen voel ik me nog steeds ongemakkelijk en onzeker. Ik kwam trouwens niet uit een slechte thuissituatie.

Zure mat, ik vind het heel akelig en ook heel extreem wat jullie dat meisje hebben aangedaan, wat zal zij bang zijn geweest. Maar ik vind het wel moedig van je dat je je excuses hebt aangeboden en ik denk ook zeker dat ze dat kan waarderen. Het maakt niets goed, maar is wat jij ook zegt wel erkenning van haar leed.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers