Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rechten fotografie

<<

Zero

Bericht 17 Jun 2014 10:45

Re: Rechten fotografie

Overigens ga ik een topic openen bij Werk & Studie in september over werken als fotograaf, daar snij ik dit soort onderwerpen ook aan - ik merk dat er toch best veel vragen over zijn en ik ga mijn tekst er even op aanpassen!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 10:46

Re: Rechten fotografie

Huh, waarom ga je dat topic pas in september openen?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 17 Jun 2014 11:03

Re: Rechten fotografie

Omdat dat in de planning staat, er hebben best veel forummers zich aangemeld om wat te vertellen over hun werk dus het duurt even voor ik aan de beurt ben :) Maar des te meer info kan ik geven....
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 11:04

Re: Rechten fotografie

Oh, zo'n topic. Ik dacht gewoon een kletstopic.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 17 Jun 2014 11:25

Re: Rechten fotografie

Hihi nee, mag best een kletstopic worden maar daar hebben we in principe het fotografie topic voor natuurlijk...
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2014 11:27

Re: Rechten fotografie

Zero schreef:Hihi

Ik kreeg hier kippenvel van toen ik het las. :nopompom:
Haha! Ik vind jou helemaal geen hihi-type.

♥♥
<<

Zero

Bericht 17 Jun 2014 11:40

Re: Rechten fotografie

Elliot schreef:
Zero schreef:Hihi

Ik kreeg hier kippenvel van toen ik het las. :nopompom:
Haha! Ik vind jou helemaal geen hihi-type.



hihihihihihihihihihi :hulde:

Ik ben inderdaad meer het whaha type. Ik weet ook niet waarom ik heb ge-hihit. Ik was er niet helemaal bij met mijn giechel.
<<

Zero

Bericht 17 Jun 2014 11:41

Re: Rechten fotografie

Zal het niet meer doen.
<<

Rain

Noob

Berichten: 220

Geregistreerd: 12 Mrt 2014 08:02

Bericht 17 Jun 2014 12:50

Re: Rechten fotografie

Marin schreef:Er is ook geen wet voor ofzo, dus in principe heb je daarmee ook niet iets fout gedaan. Maar het Is gewoon niet zo netjes. Zelfde als jij een uitgebreid rapport zou schrijven en een collega het aan het hele bedrijf presenteert zonder jouw naam er op. Die overtreedt ook echt geen wet want het is geen plagiaat bijvoorbeeld maar je zult er wel van balen want jouw naamkaartje is weg als het ware.


Kijk dit voorbeeld is wat voor mij dus een beetje het dilemma vormt. Want het gaat in dit geval dan misschien om andermans werk, de vastlegging, maar de inhoud betreft jezelf. Bijna alsof dus het rapport is geschreven door jezelf, een ander het omzet in een hippe presentatie en jij er dan geen vrijheid meer in krijgt om het te presenteren..
<<

Anoniem119

Bericht 17 Jun 2014 12:54

Re: Rechten fotografie

Maar de vormgeving Is dan al gedaan alleen gooi jij die uitgebreide photoshop animatie er af en plaats je een Word clipart. Dat idee zeg maar. Mag best. Maar beetje lullig naar diegene die uren in al dat werk heeft gestoken Is het wel.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Jun 2014 12:57

Re: Rechten fotografie

Het lijkt me ook gewoon vervelend als mensen jouw met liefde gemaakte en bewerkte foto zelf bewerken tot iets waar jij helemaal niet meer happy mee bent. Ik gebruikte een paar jaar geleden ook van die filters en als ik die foto's nu terugzie vind ik dat helemaal niet meer mooi. Ik zou het dus ook zonde vinden als mensen dat nu met mijn foto's zouden doen.
Ik vind het wel leuk als mensen de foto's die ik heb gemaakt op Facebook zetten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2014 13:22

Re: Rechten fotografie

Een kennis van mij is evenementenfotograaf en hij maakt af en toe foto's van het orkest waar ik in speel. Als we zijn foto's gebruiken op onze website (dat mag van hem, hij mailt ze altijd naar me) dan vermeld ik altijd zijn naam erbij. Dat vind ik niet meer dan logisch. Zijn foto's komen ook regelmatig in de krant en ik gebruik die krantenartikels altijd op onze social media, met een linkje naar zijn website.
Maar dat vind ik toch anders dan portretfoto's. Dat zijn foto's die gemaakt zijn tijdens een shoot waar ik voor heb betaald, en de foto's die ik op social media gebruik heb ik gewoon gekocht. Ik vind het dan irritant/storend als daar reclame op staat in de vorm van een watermerk. Ik wil best de naam van de fotograaf vermelden in de opmerkingen, geen probleem. Maar zo'n watermerk vind ik iets anders.

♥♥
<<

Anoniem119

Bericht 17 Jun 2014 13:27

Re: Rechten fotografie

Waarom kies je dan geen fotograaf die geen watermerk plaatst? Je ziet toch wel wat voorbeelden van te voren neem ik aan. Ik snap t probleem geloof ik niet zo.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2014 13:32

Re: Rechten fotografie

Oh maar ik bedoel niet dat ik altijd maar watermerken loop te knippen hoor, ik bedoel meer dat ik me goed kan voorstellen dat mensen het eraf knippen en dat ik er zelf ook geen benul van had dat dat als vervelend ervaren werd bij foto's die door de gebruiker aangekocht zijn.

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2014 13:37

Re: Rechten fotografie

Marin, nog even een andere vraag, want volgens mij hebben wij het nu allebei een beetje over iets anders. Als jij foto's maakt van een bruidspaar, dan mail je ze dus een stuk of wat foto's met watermerk vrij kort na de bruiloft zodat ze iets op social media kunnen delen. Maar je stuurt ze neem ik aan ook een dvd met foto's zonder watermerk? Als zij er dan voor kiezen om enkele van die foto's zonder watermerk te delen, zou je dat dan ook vervelend vinden?

Als ik nu een portretfoto zou laten maken en de fotograaf mailt mij er vanmiddag één met watermerk en ik ontvang over een maand de foto zonder watermerk, dan zou ik dus de foto zonder watermerk op FB zetten.

♥♥
<<

Anoniem119

Bericht 17 Jun 2014 13:48

Re: Rechten fotografie

Ja je beschrijft mijn werkwijze juist. Eerst pakweg 20 foto's als selectie preview met watermerk op lage resolutie, daarna de dvd met pakweg 300 foto's op hoge resolutie zonder watermerk. En die mogen ze allemaal gebruiken voor Facebook, canvas, al laten ze ze op bushokjes plakken. Maakt niet uit. Hun foto's. En als zij willen wachten met op Facebook zetten tot een maand later zodat t zonder watermerk kan, natuurlijk be my guest. Maar dat zal geen enkel bruidspaar doen. Er is een reden dat ik binnen enkele dagen direct een preview sturen. Mensen vinden dat geweldig om direct even wat te zien en te kunnen laten zien! En terecht. Ik zou dat ook vinden. Dus ik vind dat geen gekke gang van zaken, marketingtechnisch gezien niet en meedenkend vanuit t oog van de klant. Zo heb je allebei uiteindelijk wat je wilt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2014 13:54

Re: Rechten fotografie

Ik vind het ook helemaal geen gekke gang van zaken hoor! Ik snap je juist heel goed. En als ik zou gaan trouwen zou ik ook de foto's inclusief watermerk plaatsen, want je wil natuurlijk alles zo snel mogelijk delen. Hartstikke logisch.

Ik dacht alleen dat jij het ten alle tijde vervelend vond als mensen foto's zonder watermerk plaatsten, dus stel, jij stuurt in die sneak preview foto A met watermerk en ze krijgen hem een maand later nogmaals maar dan zonder watermerk en ze gebruiken dan na die maand foto A zonder watermerk als profielfoto. Snap je het nog? Ik snap mezelf geloof ik ook niet meer. Haha! Lekker bezig.

♥♥
<<

Zero

Bericht 17 Jun 2014 14:04

Re: Rechten fotografie

Elliot schreef:Maar dat vind ik toch anders dan portretfoto's. Dat zijn foto's die gemaakt zijn tijdens een shoot waar ik voor heb betaald, en de foto's die ik op social media gebruik heb ik gewoon gekocht.



Hier zit het misverstand. Je hebt die foto's niet gekocht. Je hebt de contactbeelden gekregen. Je betaalt de fotograaf zijn/haar uren en krijgt daarna een selectie van de foto's die gemaakt zijn.
Hier kun je een afdruk van kopen, of een hoog resolutie bestand (en hier hoort dan uiteraard geen watermerk op)
Beelden voor op FB zijn geen gekochte foto's.

Vroeger kreeg je een blad met contacten er op waar je alle foto's op zag in het klein. Dit zijn dezelfde beelden.
Deze foto's zijn puur om te kunnen beslissen wat je wilt hebben, het maakt jou niet de eigenaar er van. En dat is het meest verwarrende bij mensen!
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 17 Jun 2014 14:16

Re: Rechten fotografie

Elliot schreef:Een kennis van mij is evenementenfotograaf en hij maakt af en toe foto's van het orkest waar ik in speel. Als we zijn foto's gebruiken op onze website (dat mag van hem, hij mailt ze altijd naar me) dan vermeld ik altijd zijn naam erbij. Dat vind ik niet meer dan logisch. Zijn foto's komen ook regelmatig in de krant en ik gebruik die krantenartikels altijd op onze social media, met een linkje naar zijn website.
Maar dat vind ik toch anders dan portretfoto's. Dat zijn foto's die gemaakt zijn tijdens een shoot waar ik voor heb betaald, en de foto's die ik op social media gebruik heb ik gewoon gekocht. Ik vind het dan irritant/storend als daar reclame op staat in de vorm van een watermerk. Ik wil best de naam van de fotograaf vermelden in de opmerkingen, geen probleem. Maar zo'n watermerk vind ik iets anders.


En als je echt naar auteursrecht gaat kijken dan mag dat dus ook niet, want het krantenartikel is van de krant en mag dus zonder toestemming niet gebruikt worden....Nou zijn de meeste kranten daar niet heel moeilijk in, maar auteursrechtelijk gezien mag het dus niet (tenzij je het online artikel van de krant deelt natuurlijk, want dan is de bron duidelijk).
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2014 14:30

Re: Rechten fotografie

Jorja, ik knip altijd het online artikel uit de pdf-versie van de krant die zij online zetten, en dan meld ik erbij: 'Leuk artikel uit de *naam krant* van deze week, met mooie foto van *naam fotograaf*'. Volgens mij is het dan prima, toch?

Zero, dat zal dan inderdaad het misverstand zijn. Ik snap wel dat het auteursrecht van de foto altijd bij de fotograaf blijft, maar ik leefde altijd in de veronderstelling dat de foto's die ik op dvd ontving (dus de foto's die ik echt aankoop op hoge resolutie) echt van mij zijn, in die zin dat ik daar alles mee mag doen wat ik wil. Dat de fotograaf rechten op de foto houdt begrijp ik, maar niet dat de foto niet ook van mij is.

♥♥
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 17 Jun 2014 15:02

Re: Rechten fotografie

Elliot schreef:Jorja, ik knip altijd het online artikel uit de pdf-versie van de krant die zij online zetten, en dan meld ik erbij: 'Leuk artikel uit de *naam krant* van deze week, met mooie foto van *naam fotograaf*'. Volgens mij is het dan prima, toch?

Zero, dat zal dan inderdaad het misverstand zijn. Ik snap wel dat het auteursrecht van de foto altijd bij de fotograaf blijft, maar ik leefde altijd in de veronderstelling dat de foto's die ik op dvd ontving (dus de foto's die ik echt aankoop op hoge resolutie) echt van mij zijn, in die zin dat ik daar alles mee mag doen wat ik wil. Dat de fotograaf rechten op de foto houdt begrijp ik, maar niet dat de foto niet ook van mij is.


Op die manier zullen ze zeker niet moeilijk doen, aangezien het ook niet commercieel is. Als ze dat allemaal moeten achterhalen kunnen ze wel wat extra mensen aannemen :S

Over die gekochte foto's, tenzij anders afgesproken met de fotograaf, zou je er tot op zekere hoogte alles mee mogen doen, afdrukken, canvas, t-shirt whatever als het maar prive is, echter publiceren (en met name publiceren voor commercieel gebruik), moet je toestemming hebben van de fotograaf. Dus stel jij wordt geinterviewd voor een tijdschrift of krant en ze vragen aan jou of je nog een leuke foto hebt om er bij te gebruiken, dan mag je die foto niet geven, tenzij je toestemming hebt.
Facebook is wat dat betreft natuurlijk een nieuw gebied wat lastig is, want het is prive, maar ook weer openbaar. Voordeel is dat een lage resolutie ook voor Facebook voldoende is en fotografen daar minder problemen mee zullen hebben (hoge resolutie kan ieder ander van van internet afplukken en voor andere doeleinde gebruiken, met lage resolutie is het zeer beperkt wat je er mee kan doen).
<<

Zero

Bericht 17 Jun 2014 15:02

Re: Rechten fotografie

Als je op hoge resolutie af koopt, koop je een licentie. Dat betekent dat je die foto's in principe mag bewerken en zelf afdrukken en dat soort dingetjes, alleen je mag niet publiceren. En technisch gezien is internet ook publicatie.
Op die high res foto's horen dan ook echt geen watermerk te zitten, want je koopt een licentie voor vrij gebruik (vrij gebruik voor persoonlijke doeleinden)

Ik reken zelf Facebook daar niet onder. Zou ik mogen doen technisch gezien, maar ik vind dat mierengeneuk. Als iemand bij mij de High res afneemt, mag hij/zij van mij best die beelden op FB zetten (naamsvermelding zou ik waarderen maar eis ik niet). Maar daarom geef ik ook contactbeelden zonder watermerk - dan kunnen mensen die de bestanden niet willen afkopen op high res ook gewoon hun foto's op FB zetten.

Ik zou eigenlijk met een watermerk moeten werken, maar ik ben er echt gewoon niet goed mee :') zeker met bruiloften niet, ik stuur het bruidspaar binnen 24 uur de eerste selectie, ik ben dan niet eens echt bezig met een watermerk maar gewoon snel die foto's op hun plek krijgen voor dat het bruidspaar 'telefoon foto's' als FB foto gaan gebruiken of op vakantie zijn voordat ik wat heb kunnen laten zien.
Watermerk... ja... sja ik zou het moeten doen... ja.. tja... watermerk... zucht.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 17 Jun 2014 15:10

Re: Rechten fotografie

Marin schreef:Wat is anders het nut van een watermerk, Elliot?
Ik snap dat je het er via FB af kunt knippen als je er een profiel foto van maakt, maar eigenlijk Is dat dus niet heel netjes naar de fotograaf toe.
Ik gebruik ze niet op al mijn foto's, alleen op de Facebook gepubliceerde foto's.


Ik had laatst ook een foto van R. op fb gezet met watermerk. Kreeg binnen een uur de foto van mijn broer zonder watermerk. Het watermerk stond midden op de foto, vlak naast het hoofd van R. Ik snap dat reclame maken de bedoeling is, maar dat was natuurlijk wel jammer. Nu maakte het me niet zoveel uit omdat ik de foto's ook zonder watermerk van de fotograaf (kan) krijg(en).
Laatst gewijzigd door Olivia op 17 Jun 2014 15:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 17 Jun 2014 15:12

Re: Rechten fotografie

Ik had dat de ook altijd zero haha. Sinds een paar maanden werk ik nu met watermerk bij de selectie alleen. Verder vind ik t idd ook niet nodig

Olivia, daarom heb ik een relatief bescheiden watermerk. Ik hoef dat schreeuwerige ook niet echt.
<<

Zero

Bericht 17 Jun 2014 15:46

Re: Rechten fotografie

Ik vind jouw watermerk ook heel subtiel Marin, daar zou ik me ook compleet niet aan storen. Ik heb dit ook eens bij een concert gedaan (gewoon naam en website tekst onderin, ik ben ons logo een beetje zat stiekem)
Ik hou er niet van om tekst door iemand's hoofd heen te boren. Dat doet je foto ook niet bepaald ten goede, als mensen blij zijn met je werk dan vertellen ze het inderdaad wel door.

Fotografie opdrachten is ook voor 50% een gun factor. Ik geloof er niet in dat fotografen die een waterlogo door iemand's hoofd boren een grotere gunfactor voor zichzelf creëren.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron