Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Hoog)begaafdheid

<<

Anoniem272

Bericht 15 Jun 2018 11:14

Re: (Hoog)begaafdheid

In reactie op Snoezel:

Onze zoon haalde de eerste jaren op de cito's steeds de hoogste score, kon in groep 1 al lezen en rekenen en zit in een plusklas, maar hij is toch niet hoogbegaafd. We hebben de Wisc test gedaan en daar kwam uit dat hij er tegenaan zit (gemiddeld IQ 120 ongeveer). Hij is vooral verbaal verder dan leeftijdsgenoten, performaal valt het wel mee.

Ze doen bij zo'n Wisc test niet alleen sommetjes, maar ook opdrachten waarbij je bijvoorbeeld plaatjes met gebeurtenissen in de goede volgorde moet zetten, doolhoven maken. Dingen die bij de cito's op school niet aan bod komen. Het gaf ons veel inzicht.

Met T. hebben we nu een modus gevonden die werkt. Dat zijn relatief kleine aanpassingen geweest. Het geeft hem nu voldoende uitdaging dat hij die plusklas heeft en dat hij al in groep 6 zit (hij is een najaarskind en had nu ook in groep 5 kunnen zitten).

Het lijkt me veel heftiger als je kind echt in een compleet andere belevingswereld zit dan leeftijdsgenootjes, en de reguliere stof echt véél te makkelijk is. Als het niet meer gaat om een voorsprong van 1 of 2 jaar, maar een voorsprong van 5 jaar. Ik heb om me heen gezien wat voor problemen dat kan geven. Dat los je niet meer op met een plusklasje.

Het is wat dat betreft raar dat we het zwart-wit hebben over 'hoogbegaafd' of 'niet hoogbegaafd', want het maakt nogal uit of je een IQ hebt van 80 of 120 (valt allebei onder 'niet hoofbegaafd'). Of 130 of 170 (valt allebei onder 'hoogbegaafd').

Het lijkt mij heel terecht dat scholen dat goed willen testen. Als een kind de hoogste score op de cito haalt, kan dat betekenen dat dat precies het niveau van het kind is, maar misschien ligt het eigenlijke niveau nog wel veel hoger. Niet alle kinderen laten op school zien wat ze kunnen. Soms uit een soort aanpassingsgedrag. En dan zijn er dus nog de soorten intelligentie die je niet met een taal- of rekentoets meet.

En het hangt er natuurlijk nog vanaf hoe het kind sociaal-emotioneel is, of er nog andere problemen zijn etc, hoe je de situatie aan moet pakken als school en als ouders.

Maar ik ben het dus met Muppetje eens dat je er niet te makkelijk over moet denken.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 17 Jun 2018 23:04

Re: (Hoog)begaafdheid

Pompoen, dat klinkt inderdaad alsof ze op zijn minst een enorm goed inzicht heeft, meer dan je op basis van haar leeftijd zou mogen verwachten. Als je je ongerust maakt over haar ontwikkeling op wat voor manier dan ook, dan zou ik een test toch overwegen. Het geeft gewoon extra inzicht en dat kan soms best heel fijn zijn. Zo weet ik door die test dat onze dochter een enorme verwerkingssnelheid heeft en begrijp ik daardoor soms beter waarom ze op een bepaalde manier reageert. Voordat we dat wisten begrepen we dat helemaal niet en raakten we een stuk sneller geïrriteerd of gefrustreerd. Nu begrijpen we beter dat wanneer zij iets hoort, ziet of voelt, dat een enorme kettingreactie kan veroorzaken. Dat begrip is voor zowel haar als voor ons heel fijn.

Ik ga na de zomer een post-HBO opleiding volgen, helemaal gericht op het coachen en begeleiden van HB-kinderen, ouders en scholen. Daar heb ik enorm veel zin in! In eerste instantie om er binnen ons gezin iets mee te kunnen, maar daarnaast zou ik er ook echt wel iets mee willen in professioneel opzicht.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6794

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 05 Jul 2018 12:32

Re: (Hoog)begaafdheid

Even een update hier.
We hebben oudergesprek gehad met de juf van de kleuters. Voel me wel gerustgesteld. Die juf praat nooit in termen van mogelijke diagnoses, wat erg fijn is, Lo. is voor haar gewoon Lo., echt jammer dat we haar moeten gaan missen.
Ze loopt op het gebied van lezen en rekenen enorm voor, de juf gaat dat ook overdragen, dat ze niet in het klassikaal lees- en rekenonderwijs van groep 3 mee gaat, ze leest nu de E3 boekjes in een kwartiertje uit, ze vind ze leuk dus we laten het zo en halen gewoon elke week nieuwe bij de bieb, maar we denken dat ze M4 boekjes qua niveau ook prima aan kan. En misschien nog wel meer, maar ach dat zien we dan wel weer. Met rekenen kon ze volgens de juf wel met vermenigvuldigen bezig gaan. Ze heeft alle tafels al gemaakt bij de kleuters, ze moet ze gaan automatiseren en er meer mee doen.
Waar ze wel tegen aan loopt is dat ze motorisch (of misschien is het ook qua hoe je hersenen verder werken) wel op het niveau van begin groep 3 zit. Ze moet echt nog leren ‘schrijven’ (ze tekent de letters meer) en de cijfers gaan vaak nog verkeerd om.
Wat ik vooral heel fijn vindt is dat de mogelijkheden er gewoon zijn om gedeeltelijk mee te doen met de groep en gedeeltelijk niet. Dat is heel normaal want de kinderen van groep 4 en 5 doen ook niet allemaal mee met de groep 3 instructies dus ze heeft ook niet gelijk een uitzonderingspositie. Bovendien heeft ze ene vriendinnetje die ook al heel ver is en ze gaan samen naar deze klas.
Daarnaast heeft de juf heel goed gekeken naar de samenstelling van de klas, ze denkt dat deze kinderen het meest aansluiten bij wat bij haar past, wellicht kan ze nieuwe vriendinnen maken, dat is iets wat heel goed voor haar zou zijn denkt de juf (en wij ook).
We kennen een meisje dat nu in die groep zit en nu naar de bovenbouw gaat en haar ouders zeggen dat wat betreft het extra uitdagingen bieden en inspringen op het niveau van het individuele kind ze bij deze juffen ook wel goed zit. De moeder is kinderpsychologe en kent Lo. ook erg goed dus dat vind ik een fijne geruststelling.
We gaan het zien, vooralsnog geen redenen om haar te gaan testen oid, we gaan gewoon eerst eens zien hoe het straks in groep 3 gaat. Ik ben wel heel benieuwd wat er gaat gebeuren als ze toetsen bij haar gaan afnemen voor bijvoorbeeld lezen en rekenen.
We merken nu in ieder geval dat de uitdaging er totaal af is, ze is thuis niet te stuiten, ze gaat alle kanten op, daagt ons uit, bedenkt honderden plannetjes die NU uitgevoerd meten worden en we krijgen vaak moeilijk contact met haar. Op school is ze met haar vriendinnetje voor zichzelf begonnen, ook de juf krijgt nog weinig contact en ze laat ze maar want ze bedenken uitdagingen voor zichzelf en dat is op zich ook wel prima (ze hebben bijvoorbeeld laatst een mierenhotel gebouwd).
Ze is echt heel erg slim concludeerde de juf, dat is waar we het voor nu mee gaan doen.

Is hb overigens erfelijk? Mijn man heeft een iq van 145+, Lo. lijkt heel erg op hem, ook qua gedrag, we denken niet dat ze dyslectisch is gelukkig, mijn man is dat wel. Maar zou natuurlijk wel een indicatie kunnen zijn dat de kans groot is dat ze ook hb is. We houden het gewoon in ons achterhoofd, mocht het nodig zijn gaan we stappen zetten.
Blog: http://nog1ding.nl over liefde, luierwasjes, duurzaamheid en nog veel meer!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6794

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Jan 2019 17:30

Re: (Hoog)begaafdheid

Even een up voor dit topic, wij zijn op het punt aangeland dat we wel actie denken te moeten ondernemen. Lo. zit nu dus in groep 3 en ze wordt dwarser en dwarser, heeft vreselijke driftbuien en stuitert door het huis.
We merken meer en meer dat ze haar leeftijdsgenootjes ver vooruit is, we weten alleen totaal niet wat nou eigenlijk ‘normaal’ is.
Ze hebben op school de leesmethode veilig leren lezen, daarin heb je twee niveaus, Lo. Is een zonnetje, het niveau voor kinderen die al een beetje kunnen lezen. Ze vindt het vreselijk saai, ze vindt de opdrachten zó makkelijk. Ze hebben haar toen ze in groep 4 de avitesten ging afnemen ook laten lezen. Avi m3 was veel te makkelijk, m4 ook, eind 4 ook en toen ze gestopt met testen. Wij denken dat ze een heel stuk verder is dan dat en haar leesbegrip is ook heel goed volgens mij, ze kan van alles vertellen over wat ze gelezen heeft. We gaan regelmatig naar de bieb want de boeken zijn niet aan te slepen. Ze leest als ze voorleest bijna net zoals wij, heel soms kent ze een woord niet en bijvoorbeeld leenwoorden moet je soms anders uitspreken dan je leest maar verder leest ze snel, hoeft niet na te denken, slaat soms woorden over in haar gretigheid. Het is alleen nog vrij monotoom, maar ja wat wil je.
Ook rekenen vind ze vreselijk saai, ze zegt dat het sommen zijn die ze al lang kan en dat geloof ik direct. Lo. die telt jaar zakgeld door steeds groepjes van 100 cent te maken, 1 euro dus. Ze snapt dat je er 20 van 5 nodig hebt en 10 van 10 en toen ze dat na 1 keer uitleggen door had kon ze het steeds opnieuw toepassen. Ook heeft ze afgelopen weekend uitgerekend hoeveel maanden oud ze precies was, 84 en een half kwam ze op uit.

Wij hebben niet echt overzicht waarmee ze voorloopt, maar de juffen ook niet. Frapant genoeg kwam op het moment dat mijn man naar de juf wilde gaan afgelopen maandagochtend de juf net naar hem toe of ze thuis ook zo vreselijk druk was. Ze vliegt op school ook alle kanten op. We hebben aangegeven dat we graag een gesprek willen en de juf gaat vast kijken naar wat extra uitdaging.

Wij willen wel ondertussen gaan kijken waar we met haar terecht kunnen, naast haar begaafdheid speelt ook haar boze en drukke gedrag mee. Ze is bovendien erg grenzeloos, dan is de juf met een kind bezig en zit Lotte ineens op schoot. Ze knuffelt andere kinderen zo hard dat ze bijna omvallen, of ze het nu willen of niet en ook haar babybroertje moet het ontgelden, ze kan gewoon niet van hem afblijven, ook niet als we het haar uitleggen of net gezegd hebben. Daarnaast heeft ze het ook regelmatig over haar moeder (die overleden is).

Ik ben wel benieuwd hoe het traject bij jullie is verlopen en hoe het nu gaat met de kinderen uit dit topic!
Blog: http://nog1ding.nl over liefde, luierwasjes, duurzaamheid en nog veel meer!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem272

Bericht 23 Jan 2019 21:08

Re: (Hoog)begaafdheid

Ze is al wel 7 zie ik in je onderschrift, betekent dat dat ze extra lang gekleuterd heeft? Het klinkt alsof ze qua lesstof meer op haar plek zou zijn in groep 4 nu. Wat zegt school daarover?

Naar dat ook haar gedrag zo moeilijk is. Wat doet zij precies tijdens driftbuien? Het lijkt me zo lastig in te schatten welk gedrag komt door de begaafdheid, wat heeft met rouwverwerking te maken, en wat met een eventuele andere stoornis... Hebben jullie op het moment een traject lopen bij een psycholoog?

Hoe het met T. gaat: we hebben van de intern begeleider op school een nieuwe psychologiepraktijk getipt gekregen. Daar is T. opnieuw getest en was zijn score op de WISC zo'n tien punten hoger dan de vorige keer. Verder is ADD geconstateerd. Maar omdat hij vrolijk en gelukkig is, gaan we geen medicijnen geven. We hebben wel hulp van een remedial teacher met huiswerk. Zijn gedrag thuis en met vriendjes wordt alleen maar relaxter en beter naar mate hij ouder wordt. Zo fijn! Wat hem heeft geholpen:
- sport: hij doet nu ruim twee jaar aan klimmen en hij vindt dat zo'n heerlijke sport! Uitdagend en goed voor het zelfvertrouwen. Moederkoekjes dochter doet dat ook toevallig.
- muziek: trombone speelt hij, heerlijke uitlaatklep
- spelen met gelijkgestemde kinderen. In zijn klas zitten ze niet echt, maar er wonen een paar jongens in de buurt met wie hij allerlei ingewikkelde bordspelletjes doet in het weekend
- dingen zelfstandig mogen doen: zelf naar school fietsen, zelf een boodschapje doen etc. Elke zomer een week op kamp zonder ons (dat doet hij sinds hij 6 is)
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 23 Jan 2019 21:49

Re: (Hoog)begaafdheid

Pompoen, het klinkt alsof ze op school geen uitdaging heeft en veel last heeft van frustraties. Hoe is ze met andere kinderen in de klas? Weet je nog dat jij een keer bij ons thuis was en ik me kapot schaamde omdat F. zich zo asociaal opstelde tegenover het ‘vriendinnetje’ dat hier kwam spelen? Ze was toen denk ik een jaar of 4/5. Nu snap ik dat ze vaak enorm teleurgesteld was in andere kinderen, omdat ze meer verwacht van anderen dan ze kunnen waarmaken. Als deze meiden zichzelf als referentiekader hebben en dezelfde verwachtingen van andere hebben als van zichzelf, dan is het misschien wel logisch dat ze zoveel frustratie opbouwen. Daarom denk ik dat het hebben van peers en rolmodellen enorm belangrijk is. Dat ze ook kinderen zien die wél op dezelfde golflengte zitten. Sinds F. op haar nieuwe school zit, tussen de HB-ers is die frustratie enorm verminderd.

Je beschrijft ook dat ze het zo makkelijk vindt op school. Waarschijnlijk is ze aan het onderpresteren: niet absoluut (ze haalt goede resultaten als ik het zo lees), maar wel relatief (ze zou veel meer kunnen als ze op haar niveau werd geprikkeld). Dat zou ik wel met school bespreken, want het betekent waarschijnlijk dat ze een heleboel dingen niet leert: leren leren bijvoorbeeld, het doormaken van een leerkuil (frustratie!), doorzetten (want dat is niet nodig) en omgaan met fouten. De kans is groot dat ze daar ooit in haar leven tegenaan gaat lopen.

Wat hier helpt: autonomie en verantwoordelijkheid geven! Geef haar een taak en ze gaat ‘aan’. Koken, een project op school (zeker als het iets creatiefs is) of bijvoorbeeld voor haar nichtjes zorgen.

Klimmen, zoals Filoria al zegt: je grenzen verleggen zonder competitie met andere kinderen, maar alleen zij tegen de muur. Na afloop is ze meestal helemaal ontspannen en rustig.

En in haar geval: zingen. Koptelefoon op en losgaan. Bij de jongste is het lezen: boeken worden verslonden. Lo zal vast ook een uitlaatklep hebben :)

Was er op jullie school ook iets van HB-onderwijs mogelijk? Wat ik wel mooi vind om te lezen is dat ze blijkbaar wel zo sterk is dat ze zichzelf niet aanpast aan het niveau van de klas. Dat is iets dat veel HB-meisjes doen. Bij F en Lo zit dat er niet in en dat vind ik eigenlijk wel super stoer! Blijkbaar hebben ze een bepaalde drive die je er niet uitkrijgt, hoe mooi is dat?
<<

Anoniem272

Bericht 23 Jan 2019 22:24

Re: (Hoog)begaafdheid

Typisch, en fijn, dat die autonomie en verantwoordelijkheid geven bij jullie ook zo goed werkt Moederkoekje!
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:54

Bericht 24 Jan 2019 12:19

Re: (Hoog)begaafdheid

Wat een herkenbaar topic, wist wel dat onze middelste best wel slim was, maar wat ik lees is wel echt alsof ik in grote lijnen J. beschrijf. Hij is van groep 1 min of meer naar groep 3 gegaan, dat is een goede keuze geweest, minder discussies en minder strijd. Heerlijk kind, maar nu zit hij een half jaar in groep 3 en kan het eigenlijk allemaal makkelijk... en begint hij best weer gefrustreerd te raken. Eigenlijk weer hetzelfde gedrag als groep 1. (Hij heeft half jaar 1 en een half jaar 2 gedaan)
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6794

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Jan 2019 13:48

Re: (Hoog)begaafdheiden

@filoria: ze is net 7 geworden, ze is van januari, ze heeft dus 2,5 jaar bij de kleuters gezeten, wat normaal is eigenlijk. Dit was een heel bewuste keuze, ze had het sociaal zo moeilijk en ook met het ‘verzorgen’ van haar omgeving. Ook bij de kleuters was ze al dwars en hebben we een periode gehad met veel driftbuien tot ze beter gewend was. De juf die ze bij de kleuters had kon haar erg goed ‘aan’ en kon haar heel lang nog flink uitdaging bieden. Bovendien kreeg ze veel ruimte op creatief gebied. Wel merkten we in het laatste half jaar van groep 2 dat ze het echt saaier begon te vinden. Ze kon toen al goed lezen, de juf besteedde extra aandacht aan het schrijven van de letters en cijfers omdat ze die vaak nog omdraaide terwijl ze verder al zo ver was. Verder liet ze haar een beetje begaan en werken aan grotere projecten. Ze heeft een mierenhotel gemaakt, deed proefjes die ze dan in de klas kon laten zien en zo. Maar we merkten wel dat ze echt nodig verder moest toen.

Ze verheugde zich ook echt enorm op groep 3, maar denk dat het haar nu toch tegenvalt. Ik heb het idee dat de juffen nog geen idee hebben van haar capaciteiten. Ze doet namelijk we wat haar wordt opgedragen, maakt dan wel slordigheidsfoutjes en zo en doet tussendoor zo veel andere dingen (afgeleid raken en zo) dat ze ook niet echt aan extra taakjes toe komt.

Wij zien driftbuien altijd wel aankomen maar ze zijn bijna niet af te wenden, het lijkt wel alsof ze die driftbui móet hebben. Eerst gaat ze heel dwars doen, zegt ze op alles nee, vervolgens gaat ze ruzie zoeken, bewust dingen doen die niet mogen of die echt niet door de beugel kunnen, laatst stond ze met ene houten opstapje in haar handen eerst te dreigen naar mijn man en vervolgens smeet ze het ding aan diggelen in de keuken. Andere keren gaat ze naar ons spugen, vaak maakt ze ook schop- en slabewegingen en als ze echt heel boos is mept ze in het rond, ze loopt rood aan, gilt keihard en staat te springen, gooit met deuren en met spullen. Het duurt vaak wel een half uur voordat ze weer een beetje aanspreekbaar is, een hele verbetering, vroeger duurde het een uur.

Ze zit trouwens op zwemvaardigheid (moest laatst proefzwemmen terwijl ze nog niet wist of ze het wel al kon en toenwilde ze accuut van zwemles af, waterpolo, acrogym en ze gaat misschien nog op scouting. Klimmen zou ze trouwens denk ik ook super vinden, maar ze is vrij klein en qua leeftijd kon dat hier in de buurt nog niet. Ze heeft wel al een aantal keer hoogteparcours gedaan, dat vindt ze heel leuk.

@Moederkoekje, dat weet ik nog wel van F., dat is ook wel herkenbaar, Lo. doet zulke gekke dingen naar andere kinderen. Ze kan ook maar moeilijk spelletjes doen want het moet allemaal volgens haar regels en oh wee als het anders gaat.
Verantwoordelijkheid geven is moeilijk, ze heeft er wel behoefte aan, maar is in andere opzichten te jong en te impulsief om dat aan te kunnen. Ze mocht laatst van de juf schilderen samen met een vriendinnetje. De juf had het helemaal aan ze overgelaten maar schrok naderhand nogal want ze hadden er een vreselijke rommel van gemaakt, overal zat verf en om kleuren te mengen hadden ze halve flessen verf gebruikt. Ook het aankleden na gym of het jas en schoenen aantrekken en spullen verzamelen na school levert grote problemen op. Ze is dan vanalles aan het doen, maar niet wat ze moet doen, ze is dan als allerlaatste klaar, ruimschoots na de rest van de klas. Die futiliteiten interesseren haar helemaal niks. Net als met mes en vork eten. Als ik haar iets met F. laat doen dan voelt ze zich heel serieus genomen, helaas moeten we haar echt goed in de gaten houden want ze kan echt boos op hem worden als hij niet stopt met huilen en dan dumpt ze hem gewoon ergens als je niet uit kijkt.

Op onze school is geen hb-onderwijs volgens mij, er is wel een leonardoschool in de stad, maar liever binnen de school. Hoewel wat jij zegt ook echt ene punt is wat ik mee ga nemen, dat ze weinig met gelijkgestemden kan spelen zo. Ze heeft wel een vriendinnetje, die twee zijn water en vuur af en toe maar ze kunnen elkaar goed aan. Dat meisje is niet zo ver als Lotte, maar loopt ook wel een stuk voor.

Inderdaad stoeren meiden zijn F en L, ze laat zich echt niet wegzetten, maar ze presteert inderdaad wel onder op het moment denk ik, ze vraagt gewoon niet zelf om meer, heeft denk ik ook geen idee dat dat kan, voelt zich gevangen in wat ze aangeboden krijgt en doet dat dan prima, maar heeft eigenlijk zo veel meer nodig om lekker in haar vel te zitten.
Wat je zegt over dat leren is ook een punt. Als ze iets niet kan dan stopt ze er mee. Ze wilde een skateboard maar toen ze na twee keer niet gewoon zo weg kon rijden hield ze het voor gezien, op de vraag waarom ze dat niet meer deed zei zei: ik kan het niet dus ik vind het stom. Dat je moet oefenen en dat je leert met vallen en opstaan, dat fouten maken er bij hoort dat is iets wat ze totaal niet kent. En als ze eens een fout maakt dan noemt ze zichzelf dom.

Mijn man heeft haar inmiddels aangemeld bij een praktijk waar ze haar op allerlei gebieden kunnen testen en helpen. We moeten dat zelf betalen maar gelukkig is dat geen probleem. En mijn man vindt dat ook eigenlijk wel prettig, dat het echt onafhankelijk is. Ze is ook gespecialiseerd in passend onderwijs dus we denken dat we daar wel goed zitten. Nu hopen dat we dar een beetje snel terecht kunnen.
Blog: http://nog1ding.nl over liefde, luierwasjes, duurzaamheid en nog veel meer!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8174

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 24 Jan 2019 14:10

Re: (Hoog)begaafdheid

Dit topic sluit wel weer mooi aan op mijn topic over eerder starten op de basisschool. Ik herken zoveel dingen die ik hier lees.

Hoe pakken jullie dit trouwens aan naar andere ouders. Ik merk dat ik het lastig vind om erover te praten. Toen ik dat wel een keer deed zei een moeder "dat kunnen ze nu echt nog niet zien, dan zal ze wel autistisch zijn" dat vond ik zo erg. Ik merk dat ik het nu een beetje voor onszelf wil houden.Maar stel dat ze eerder gaat starten op de basisschool wil je daar toch een verklaring voor geven.
2015 ♥
2018 ♥
2021 ♥
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 24 Jan 2019 14:15

Re: (Hoog)begaafdheid

Herken ik ook Uffe. Ik praat er eigenlijk niet over. Met een paar collega’s wel, en m’n familie weet dat hij getest is en wat zn iq is. Maar dat is info die we verder vrijwel voor onszelf houden.
Kun je niet zeggen dat je kind extra uitdaging nodig heeft? Lijkt me een prima uitleg. En qua mensen die dat niet willen of kunnen begrijpen: dat zal vast vaker gaan voorkomen. Kun je weinig aan doen.
#teammaple🍁
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8174

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 24 Jan 2019 14:20

Re: (Hoog)begaafdheid

Denk dat dat inderdaad wel een goede optie is. Dat heb ik namelijk wel eens vaker aangegeven. Lastig allemaal hoor!
2015 ♥
2018 ♥
2021 ♥
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6794

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Jan 2019 15:42

Re: (Hoog)begaafdheid

Lastig Uffe, hier ging Lo toen nog 4 dagen in de week naar de opvang en had ze het geluk dat ze daar leuke leidsters hadden die haar prima aankonden. Bij ons is er nooit gesproken over eerder starten, maar goed, Lo. is in haar gedrag dan ook nog wel vrij jong en dat was toen ook al. Maar ze was die periode voordat ze eindelijk naar school mocht echt niet te genieten, dat weet ik nog wel.
Blog: http://nog1ding.nl over liefde, luierwasjes, duurzaamheid en nog veel meer!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6794

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Feb 2019 01:20

Re: (Hoog)begaafdheid

Inmiddels gesprek gehad met de juffen. Ze hebben haar met avi lezen al doorgetest. Ze komt in ieder geval tot m6, toen zijn ze gestopt omdat ze het geloof ik een beetje spannend vond worden.
Ze hebben ook net Citotoetsen gedaan en met rekenen had ze sowieso erg hoog gescoord, de andere wisten ze geloof ik nog niet maar ze gingen haar daarbij ook doortesten. Verder zouden ze naar de ib-er gaan om te bespreken hoe dit aangepakt moet worden. Testen kan waarschijnlijk het best via school, maar schijnen ze niet zo snel meer te doen. De praktijk waarvoor we haar hadden aangemeld had voorlopig geen tijd. We gaan het zien wat via school lukt en hoe snel en anders gaan we het alsnog zelf regelen.
Ik geloof dat de juffen nu wel ook echt wat meer bezig gaan met haar uitdaging bieden. Ze waren zelf ook op dat punt aangeland maar wilden eigenlijk eerst de basis aanbieden.
Blog: http://nog1ding.nl over liefde, luierwasjes, duurzaamheid en nog veel meer!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem272

Bericht 02 Feb 2019 11:59

Re: (Hoog)begaafdheid

Pfoe, Pompoen, dan loopt ze qua lezen wel echt flink voor. Heb het even opgezocht: T. zat op die leeftijd (7 jaar en twee maanden) ook op niveau M6, maar hij zat toen wel al in groep 4 (hij heeft juist korter geleuterd).

Goed dat de school bezig gaat en dat jullie zelf actie ondernemen als het allemaal niet snel genoeg gaat.

Hoe zit ze nu in haar vel?
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1221

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 02 Feb 2019 12:33

Re: (Hoog)begaafdheid

Fijn dat je serieus genomen wordt op school. Ik ben zelf leerkracht van groep 3/4. Als wij het vermoeden van hb bij een leerling hebben, kunnen we een Psychologisch Onderzoek aanvragen dat dan bij ons op school wordt afgenomen. Hierbij zit dan ook een IQ bepaling. Wat gek dat ze testen bij jullie op school niet snel meer doen, ik laat er ieder jaar minimaal wel één afnemen (om zeer uiteenlopende redenen). Met welk doel gaan ze haar vooruittoetsen met de Cito? Zelf ben ik geen voorstander van versnellen. Het is op deze leeftijd erg belangrijk dat de basis goed wordt aangeleerd, vooral op rekengebied. Mijn voorkeur gaat uit naar zoveel mogelijk compacten van de stof en daarnaast zoveel mogelijk verrijken. Let er goed op dat ze niet gaat onderpresteren. Dat zie je regelmatig bij hb leerlingen die niet worden uitgedaagd. Hopelijk kunnen de juffen haar voldoende uitdaging bieden! Er is genoeg leuk materiaal voor te vinden.
2011 2012 2017
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6794

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Feb 2019 19:31

Re: (Hoog)begaafdheid

@Filoria, ze is erg boos steeds, heel dwars en wil liever niet naar school. Ze is regelmatig alles bij elkaar aan het schreeuwen en wat ze in haar kop heeft dat moet het en zo is het. En als het dan niet blijkt te kloppen dat veranderd ze net zo snel van verhaal. Ze is ook regelmatig zo boos dat ze totaal uit haar vel springt en daarnaast heeft ze mega huilbuien.
Kortom, wij hebben niet het idee dat ze echt lekker in haar vel zit.

@Indigo, ja wij waren ook een beetje verbaasd over hun antwoord over het laten testen. Maar goed, dat gaat vooral ook via de ib-er denk ik. Die hebben ze als het goed is afgelopen week gesproken.
Het doortesten is vooral bedoeld om te kijken waar ze zit qua niveau. De juffen vinden de basis ook heel erg belangrijk en hebben haar tot nu toe die basis met wat extraatjes ook aangeboden. Maar ze vind die basis vreselijk saai want ze kent daar echt al een groot deel van. Maar niet alles en we moeten zeker zorgen dat er geen dingen worden overgeslagen. Volgens mij zit de school juist ook op dat pad, het is montessori, ze zijn in principe niet van het versnellen maar van het differentieren op niveau en het aanbod aanpassen aan het kind zonder dat ze gelijk doorstromen naar een hogere groep. Sociaal gezien is ze soms meer een kleuter dan een schoolkind dus wat dat betreft houden wij haar ook graag hier op school en in groep 3. Maar hoe en wat moeten we wel gaan uitzoeken nu.
Blog: http://nog1ding.nl over liefde, luierwasjes, duurzaamheid en nog veel meer!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1221

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 02 Feb 2019 21:33

Re: (Hoog)begaafdheid

Haar gefrustreerdheid komt waarschijnlijk ook voort uit haar hb. Ik vind haar gedrag wel verklaarbaar. Ze voelt zich waarschijnlijk niet begrepen op school, groep 3 valt tegen en ze zit nog volop in de rouwverwerking. Heeft ze externe hulp, in de vorm van een kindercoach o.i.d.? Ik denk dat dat wel goed voor haar zou zijn.

Ik snap op zich wel waarom ze willen vooruittoetsen met de Cito, maar ik zie de meerwaarde er niet van in. Ze gaat voorlopig toch niet versnellen, dat lijkt me sociaal emotioneel gezien nu geen goed idee, dus dan waarom al die toetsen afnemen terwijl je er toch niets mee kunt? Ik zou juist inzetten op vooruittoetsen van de methode. Dus bijv. met rekenen één blok vooruittoetsen, kijken wat ze beheerst en dan het minimale aanbod voor dat blok aanbieden, dus de basis compacten. Voor de rest veel verrijkingsmateriaal. Met lezen en spelling is dat in groep 3 wat lastiger, maar er zijn ook zeker mogelijkheden daarvoor. Het aanvragen van de testen verloopt bij ons inderdaad ook via de IB'er, maar ik moet zelf de formulieren invullen en zorgen dat ouders dat ook doen. Hopelijk komt de school met een goed plan. Hebben ze ook een hb-specialist op school? Is er ook de mogelijkheid voor een plusklas?
2011 2012 2017
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13504

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 02 Feb 2019 22:02

Re: (Hoog)begaafdheid

Gaan jullie met haar ook naar een kinderpsycholoog of iets dergelijks? Voor mijn gevoel -maar ik kan er helemaal naast zitten- wordt nu enorm gefocust op een eventuele hoogbegaafdheid maar uit jouw verhalen krijg ik veel vaker het idee dat ze totaal andere problemen heeft. Het gemis van haar moeder, gevoelens die daar bij horen maar door haar niet herkent worden. Mijn idee zou zijn dat er eerst eens heel breed naar haar gekeken wordt voordat er op één ding wordt gefocust.
28 april 2015 - Your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Little hero!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6794

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Feb 2019 23:53

Re: (Hoog)begaafdheid

@Lady: In dit topic wordt daar op gefocust, dat klopt wel denk ik. In de praktijk is dat juist niet het eerste waar we mee bezig zijn. Wel voor op school, maar wij zijn juist al een tijdje op zoek naar de juiste hulp voor haarzelf. Niet omdat ze al dan niet hoogbegaafd is maar juist omdat er zo veel andere dingen spelen. Het zelfde geldt overigens voor de mogelijkheid dat ze ADHD zou kunnen hebben. Voor ons is het belangrijkste dat ze op de juiste manier geholpenm wordt. Voor school ligt de focus wel op ADHD/hoogbegaafdheid omndat dat een van de paden is die we willen bewandelen. Maar daarnaast zijn we op zoek naar een goede kinderpsycholoog die haar (en ons) kan begeleiden bij wat er ook is dat haar dwars zit. Want de situatie is complex, er is sprake van rouw, een samengesteld gezin, intelligentie, hyperactiviteit maar we zien ook wel autistische trekjes en wij zijn natuurlijk geen experts. Wel herkennen we dingen van onszelf/onze partner.

@Indigo, zie antwoord aan Lady, externe hulp zijn we sowieso mee bezig. Vooruittoetsen met cito vind wij voor nu voor de beeldvorming wel handig en volgens mij vind Lo. het ook wel prima maar ik begreep ook dat ze bij bepaalde scores sowieso door moeten toetsen tot ze een gemiddelde score halen. Cito zegt niet alles, maar dan hebben we (en de leerkrachten) in elk geval meer inzicht dan nu.
Vooruittoetsen van de methode vind ik ook wel een goeie, dat ga ik zeker onthouden. Maar werkt dat ook als ze echt veel verder zijn met de stof?
Er is geen hb-specialist voor zover ik weet en er is ook geen plusklas. Onze hoop is er op gevestigd dat montessori rekening houd met de verschillen tussen kinderen en ze sowieso in groep 3/4/5 zit en dus ook makkelijk met iets met groep 4 mee kan doen zonder van groep te moeten wisselen. Alleen is dat wel ook een beetje het verplaatsen van het probleem.
Mijn man grapte al dat we dan maar een jaar op wereldreis moeten gaan. Moet er alleen nu even niet aan denken met een baby en twee uitdagende kinderen haha.
Blog: http://nog1ding.nl over liefde, luierwasjes, duurzaamheid en nog veel meer!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1221

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 03 Feb 2019 13:15

Re: (Hoog)begaafdheid

Ik vind het heel goed van jullie dat jullie al op zoek zijn naar een kinderpsycholoog voor haar, je zou ook kunnen denken aan een kindercoach. Ik denk dat ze hier veel baat bij zal gaan hebben.

Cito ben je niet verplicht om door te toetsen hoor, maar dat zou best protocol van de school kunnen zijn. Wij doen het in ieder geval niet standaard bij hoge scores. Alleen wanneer we een kind een klas willen laten overslaan. Wij doen liever een psychologisch onderzoek met IQ bepaling, daarmee krijg je ook veel meer inzicht in het kind zelf. Vooruittoetsen in de methode vind ik persoonlijk wel werken, ook als ze al ver vooruit zijn. Je schrapt dan per blok de stof wat ze al goed beheersen en daarnaast bied je ze verrijkingsmateriaal aan. Zo voorkom je dat ze eigen maniertjes aanleren bijv. bij het oplossen van rekenensommen. Nu laten meedoen met groep 4 is inderdaad verplaatsen van het probleem. Er is echt zoveel leuk en uitdagend materiaal te vinden naast de methodes, ik zou daar zoveel op in gaan zetten voor haar. Misschien heeft de school in de schoolgids iets van een protocol voor hb-kinderen opgenomen? Een wereldreis is niet eens zo'n gek idee, maar dan zou ik er wel voor zorgen dat ze eerst goed in haar vel komt te zitten, alles een plaats heeft gegeven en heeft verwerkt.
2011 2012 2017
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 03 Feb 2019 19:22

Re: (Hoog)begaafdheid

Pompoen, als jullie haar laten testen, let er dan op dat het gebeurt door iemand met specifieke kennis op het gebied van HB. Dat hebben wij bij beide kinderen niet laten doen en daar heb ik bij de jongste wel spijt van. Hij is behoorlijk faalangstig en verlegen, maar vooral erg perfectionistisch. Degene die hem getest heeft, was daarin niet erg thuis en bovendien was het de eerste keer dat zij een WISC V afnam (de nieuwe WISC is dat). Hierdoor scoorde hij bijvoorbeeld op verwerkingssnelheid vrij laag, terwijl ik dat niet bij hem terugzie. Iemand met specifieke kennis kan daar beter doorheen prikken. Sowieso komen uit de WISC V lagere scores dan uit de WISC III. Dat is niet erg, maar maakt het vergelijken wel moeilijk. (Hier hebben we getest om dat een IQ van >130 een ingangseis was voor de HB-klas)

Ik lees dat jullie kenmerken terugzien van ADHD en ASS. Wist je dat veel HB-ers ten onrechte een dergelijke diagnose krijgen? Net als ODD bijvoorbeeld. Er is hier een heel interessant boek over: Misdiagnoses bij HB oid volgens mij van Webb. Hou dat in je achterhoofd: als de symptomen voortkomen uit HB, dan zouden ze minder moeten worden of zelfs verdwijnen als ze wél op haar eigen niveau wordt uitgedaagd.

Wat versnellen betreft: bij F werkte het niet, bij T werkt het fantastisch. Dat zou ik niet bij voorbaat uitsluiten, zeker niet omdat ze lang gekleuterd heeft. (Of geleuterd zoals Filoria zei haha)

En heeft Lo de film Brammetje Baas gezien? Die staat sinds kort op Netflix. Echt een aanrader! Over een bijdehand mannetje dat denkt dat hij in groep 3 eindelijk moeilijke dingen gaat leren, maar daarin zwaar teleurgesteld wordt, met de nodige gevolgen.
<<

renskenijn

Noob

Berichten: 21

Geregistreerd: 26 Apr 2015 11:17

Bericht 03 Feb 2019 19:53

Re: (Hoog)begaafdheid

Pompoen, hier een berichtje van een juf uit jullie woonplaats. Het eerste wat ik denk als ik jouw verhaal lees; wat proberen jullie goed het belang van je dochter in het oog te houden.

Ik wil je als tip meegeven (want ik begreep niet zo goed of je dat nu wel/niet deed) om als het kan de testen via school te laten lopen. Op het moment dat het niet meer gaat met jullie dochter op school en je moet wel naar de HB school dan moet dit ook via school worden aangevlogen. Altijd fijn als haar gegevens dan al in het systeem staan en haar naam al bekend is bij mensen die hier voor 'iets' in werking moeten zetten.

Misschien is het wel goed om daar (Leonardo) gewoon al eens een keer te kijken en je te laten informeren. Er zijn daar lange wachtlijsten en (zoals ik heb begrepen) als je kind weinig kans maakt om er te komen (als voor die jaargroep de wachtlijst al heel lang is) dan kun je eigenlijk niet eens op gesprek komen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6794

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 03 Feb 2019 21:26

Re: (Hoog)begaafdheid

@Moederkoekje, ik wist niet dat daar zo’n verschil in zat, dat degene die test dus eigenlijk invloed heeft op de uitkomst daarvan. Sowieso ben ik niet zo thuis in die testen. Wel zien wij dus dat haar drukke gedrag toeneemt naarmate de uitdaging afneemt dus ik denk ook zeker dat het mogelijk zou kunnen zijn dat een (groot) deel van haar gedrag eerder veroorzaakt wordt door mogelijk HB zijn. Daarom denk ik dat het zeker goed is om dat te checken. Ik ga die film ook eens opzoeken, goeie tip! Ik heb toevallig ook pas een boek gekocht, ‘ferm’ heet het, echt een lief boek over boosheid en kinderen met grote woeste plannen en hoe dat mis kan lopen. Het is alleen voor haar eigenlijk te simpel, hoewel ze de boodschap prettig vond.

@renskenijn, wat lief, bedankt. Wij willen inderdaad het liefst alles via school laten lopen qua testen. We weten dat dit kan via het samenwerkingsverband. We staan nog een beetje aan het begin van alles. Maar ik vind alle tips hier heel fijn en ik neem ze allemaal mee in onze overdenkingen. Eerst maar eens de eerste stappen, het testen in gang zetten en haar meer uitdaging op school gaan bieden en verder een goede therapeut of coach zoeken.
Blog: http://nog1ding.nl over liefde, luierwasjes, duurzaamheid en nog veel meer!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem272

Bericht 03 Feb 2019 21:53

Re: (Hoog)begaafdheid

Hahaha, geleuterd heeft hij ook zeker, Moederkoekje :thumbup:

Een vriendin van mij die met hoogbegaafde middelbare scholieren werkt zei ook dat er veel onterecht AD(H)D wordt vastgesteld bij hoogbegaafde kinderen, omdat bepaalde kenmerkend gedrag binnen allebei die 'hokjes' voorkomt. Lastig verhaal is dat. Wij zitten nu zelf voor T. in een oudercursus over AD(H)D. De andere ouders in die cursus hebben kinderen die niet bovengemiddeld begaafd zijn. Toch herkennen we heel veel van elkaars verhalen en heb ik echt wat aan de tips. Of T. nu terecht dat stempeltje ADD heeft gekregen, dat weet ik niet. Het kunnen inderdaad ook symptomen van iets anders zijn. Aan de ene kant zou het vervelend zijn als hij nu een onterechte 'sticker' heeft, aan de andere kant: wij leren nu wel veel over hoe we met hem om kunnen gaan.

Pompoen, wat een heftig gedrag beschrijf je. Wat zal dat voor jullie ook moeilijk en vermoeiend zijn. Zitten jullie erg in de overleefstand nu?

Vandaag had dochter even een slechte dag met wat driftbuien (heeft ze zelden), en toen herinnerde ik me ineens weer levendig hoe dat toen ging met T. een paar jaar terug. Aan het einde van de dag voelde het alsof alle energie uit me was gezogen.

Zijn er dingen waar ze van ontspant? Kleien, wandelen, tekenen, gemasseerd worden, iets in die trant?

Wij hebben jaren een kinderpsycholoog gehad die werkte d.m.v. speltherapie. T. heeft daar uren bij de zandtafel doorgebracht. Dat was eigenlijk al heerlijk voor hem.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers