En nou heb ik eens camera advies nodig ;)
Ik ben bijna jarig en eigenlijk wil ik dus al tijden een wat kleinere camera. Soms word ik gewoon gek van dat grote bakbeest wat een 7D heet, en voor kleine tripjes en dagelijkse dingen (zoals bijv maaltijden fotograferen), zou ik een kleine camera in m'n pocket een heel stuk meer waarderen.
Nou heb ik al die tijd gezegd dat ik een systeemcamera wilde, maar de EOS M heeft op dit moment nog niet echt een lens van mijn voorkeur (eentje met groot diafragma). Eigenlijk wil ik niet over naar een Nikon, al heb ik er wel over getwijfeld, maar een extra lens er bij wordt ook wel weer duur, en andere merken zijn ook vast wel goed hoor, maar bijv de Olympus Pen die ik dan zou willen, is weer ver boven het cadeautjesbudget. Maar toen had ik het er met m'n vriend over, en eigenlijk.. waarom zou ik persé een systeemcamera willen? Met een systeemcamera ga je toch weer meerdere lenzen willen, en hoewel ze kleiner zijn, is het nog een verzamelwoede, dus duur en dingen meeslepen. Ik wil iets met een goede lens, met groot diafragma voor mooie scherptediepte en lichtsterkte. Tegenwoordig zijn er ook genoeg compact camera's die dat hebben!
Al met al.. Zou een goede compact camera een alternatief zijn? Puur voor in de zak, onderweg, in het bos, restaurants, avondeten, familiekiekjes, maar wél altijd met goede kwaliteit van foto's.
Ik heb al even gekeken naar wat modellen, je komt dan al snel op de Powershot serie uit van Canon. Toch heerlijk om de oude vertrouwde Canon menuutjes te hebben natuurlijk. Sommige van deze kunnen ook RAW aan, en ze hebben goede lenzen. Aantal optische zoom enzo maakt me niet uit, ik ga geen leeuwen op 100 meter afstand meer fotograferen, het gaat me meer om de scherptediepte. Is dat echt wat, of is dat eigenlijk toch niets bij een compact camera? Voorkeur voor één model? ZERO!?
Canon Powershot S110 zwart, met f/2.0

(= moooi I love it, lijkt op m'n oude Ixus)
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... TabsAnchorCanon PowerShot G15, met f/1.8-2.8 (kan dat echt voor een compact, komt dat beetje overeen met SLR?)

(ziet er uit als een powerrrr camera. Met viewfinder [voor zover dat werkt])
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... rshot-g15/Ben al flink reviews aan het lezen, maar tips zijn hier ook welkom