Keet, maan en sterren zijn wel echt een vak apart, maar verder vind ik nachtfotografie echt heel erg leuk! Ik raad je aan om gewoon met je kitlens te gaan proberen, heb ik ook jaren gedaan. Ik vind zelf steden erg leuk in de nacht, dus Rome zal perfect zijn. Kleine straatjes met langsrijdende scooters en auto's, ga lekker oefenen met die lichtstrepen enzo.
Ik merk zelf dat deze instellingen het beste werken voor mij:
- Een stevige plek. Ik loop op citytrip niet met een statief, maar zoek hekjes, muurtjes etc op. Krast je camera aan de onderkant wel van, maar vind ik het wel waard.
- Zorg dat je 'm stevig en stabiel vast kan houden op die plek
- Zet 'm op M stand
- Een lange sluitertijd van tussen de 1" en 20" (seconden dus, vandaar dat je ' m lang stil moet kunnen houden). Statief kan hoor, maar meeslepen is niet handig. Ik heb ook wel eens een gorillapod gebruikt, een handig dingetje, maar ik merk zelf dat ik gewoon zo uit de hand best kan.
- Een hoog diafragma van tussen de 14 en 22. Het liefst zo hoog mogelijk. Wat er namelijk gebeurd is dat je super mooie stervorming krijgt in het licht dan. Zoals straatlantaarns enzo. Geen grote bollen plat licht, maar van die hele mooie scherpe sterretjes.
- Ik maak meestal wel paar foto's, goed stevig vast houden (adem in houden zoveel mogelijk of heel licht ademen), en maar proberen!
Dit is even geen foto van mij (geen tijd, moet nu naar m'n werk), maar hier zie je die stervorming goed. Vind ik zo mooi!

En dit met dat soort strepen vind ik ook leuk. Toevallig in Rome:

Dit is ook echt een goede manier om je camera te leren begrijpen! En lekker mee te spelen.