Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Loslaten/beschermdrang

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Apr 2017 17:31

Loslaten/beschermdrang

Ik heb altijd een heel intense band gehad met dochter, waarschijnlijk door de situatie toen. Maar haar alleen laten vond ik verschrikkelijk. Na een half jaar een hhakf dagje voor mezelf vond ik verschrikkelijk. Het duurde 2 jaar voordat ik haar ook maar durfde te laten logeren, en dan nog moest ik voor en na het slapen een foto. Ik wilde graag weten waar ze was en hoe het daar was. Als het enigzins kon was ik bij haar.
In die 4 jaar tijd ben ik hier wel in gegroeid natuurlijk. Ook ik vond het heerlijk een oaar uurtjes voor mezelf te hebben, en haar soms te laten logeren omdat ze het zelf wilde, niet omdat het mij uitkwam.

Maar nu ze naar de basisschool gaat lijk ik wel een terugval te hebben. Ik had niet verwacht dat ik het leuk zou vinden, dat was algemeen bekend haha. Maar ik vind het verschrikkelijk. Al die eerste keren, het feit dat iemand anders bepaalt en weet wat E doet, nieuwe regeltjes, andere kinderen waarvan ik niet weet hoe ze er mee omgaat (of hoe zij met E om gaan). En ze doet het allemaal goed hoor! Maar ik vind het moeilijk. Ik merk dat ik haar iveral in wil beschermen, en dat gaat natuurlijk niet. Ik vind het ergens aandoenlijk om haar op het stoeltje te zien zitten, maar ook moeilijk, omdat ze dan 'alleen'. Is. Krijgt ze een appel mee, blijkt dat dit teveel is waardoor ze alles uitspuugt en voel ik me schuldig (van mij mocht ze laten staan wat ze niet wilde, blijkbaar moeten ze daar alles opeten). Eerste keer bso; ik had gebeld hoe het ging (fout 1 waarschijnlijk al van mij haha). Ik hoor dat ze wel even om zich heen keek, wat verkegen en afwachtend, maar verder goed gespeeld heeft. En ik zie alleen dan maar een verlegen meisje voor me, aan de hand bij de juf, en voel me dan schuldig. Terwijl net gewoon zo normaal is, dat weet ik ook wel.
En net kreeg ze 2 knikkers van iemand anders, heel lief. Zegt ze; die stop ik in een tasje, dan neem ik die morgen mee naar school. Zo wijs, en zo groot, en daardoor zo aandoenlijk. Wil ze net na het eten nog even buitenspelen, zegt ze oh mn knikkers mee! En ipv genieten dat ze zo groot wordt, zo zelfstandig kan zijn, plezier heeft etc, wil ik haar beschermen tegen het leed van verliezen (van in dit geval de knikkers) omdat ze natuurlijk nog niet weet hoe dat moet enz. En om dat nog erger te maken zie ik voor me hoe ze 'speelt' met grotere kindjes, die dan 'misbruik' maken en zo de knikkers winnen.

Echt het gaat waarschijnlijk nergens over, maar terwijl ik dit typ huil ik alweer. En ik wil helemaal niet zo'n overbeschermende moeder zijn! En ze doet het zo goed de eerste dagen op school. Waarom ben ik dan geen moeder die daar gewoon van kan genieten?
Sow, dat lucht al wat op haha
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Apr 2017 18:00

Re: Loslaten/beschermdrang

Wat knap dat je bij jezelf signaleert dat je overbeschermend bent. Zo kun je jezelf er een beetje in bijsturen. Wel vervelend dat je hierdoor minder kunt genieten.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Apr 2017 18:03

Ik kan er niet echt over meepraten, want ook al heb ik twee kinderen, hier heb ik amper tot geen last van. Maar wil toch even reageren.

Het is jouw gevoel, ik denk dat je jezelf daarvoor niet op de kop moet geven. Waarschijnlijk door jullie situatie in het begin en misschien ook wel door je eigen ervaringen vroeger is dit gevoel er nou eenmaal. Ik denk dat het mettertijd wel zal slijten, mits je er wel op let dat je het niet haar ook al dan niet onbewust oplegt. Knuffel haar lekker veel, laat je moederliefde volop blijken, dat kan nooit fout zijn. Maar probeer wel ook van een afstandje naar je eigen reacties op gebeurtenissen te kijken en rationeel te handelen. Laat haar (binnen de grenzen van het redelijke uiteraard - maar volgens mij weet jij verstandelijk gezien heel goed wat 'normaal' is) vrij, zodat zij zichzelf op haar eigen manier kan ontwikkelen, hopelijk zonder al te veel angsten en met een flinke dosis zelfvertrouwen.

Sterkte, het zal vast niet makkelijk zijn. :hug:
<<

anoniem203

Bericht 11 Apr 2017 20:15

Ik heb hier bij de jongste ook ontzettend veel last van. Ik zie er zo ontzettend tegenop dat hij volgend jaar naar de Basisschool moet. Ik heb nu ook door mijn pnd verleden ook zo'n soort gevoel van nu moet ik alles goed doen. En omdat het mijn laatste kind is zijn ook alle eerste dingen ook gelijk de laatste keer dat ik dat echt ga meemaken. Bij de oudste heb ik het ook hoor. Bang dat hem iets overkomt. Op school dan weer niet. Hij zit er inmiddels ook weer ruim 2,5 jaar op en eigenlijk vanaf het begin voelde dat goed. Maar wel met spelen bij een ander kindje heb. Of alleen naar de speeltuin laten gaan. Ik ben zo bang dat andere kinderen hem verkeerd beinvloeden, plagen of dat hij een ongeluk krijgt. Terwijl dat natuurlijk helemaal niet hoeft te zijn. Ik heb helaas geen tips maar ik wil je wel meegeven dat je niet de enige bent :wink:
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Apr 2017 08:17

LG, ik zei t gisteren ook tegen m'n vriend, en die zei ook al hormonen kun je niet de schuld geven, je had je anders toch ook zo gevoeld;) maar ze zit pas een week op school, geef t de tijd. Naast t feit dat hij ook zegt dat t niet nodig is omdat ze t goed doet, en kinderen moeten leren en blabla haha. Ik denk dat t ook wel voor komt uit m'n eigen onzekerheid.
De dingen die je zegt zal ik denk ik ook wel doen, juist omdat ik t wel in zie. Ze zal hoogstens ietswat meer uitleg krijgen en kleine poging tot inpraten op haar. Maar ze moet t dan idd wel zelf leren. Maar damn wat is dat gevoelsmatig lastig zeg, doet me ech t pijn!

Avar, jij hebt er natuurlijk ook nog iets achter liggen, wat mee speelt. Net als bij mij waarschijnlijk.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018

Terug naar Zwangerschap & kinderen