10 Feb 2017 20:50 door Marin
Toevallig hadden wij hier van de week een gesprek over. Ik ben zelf gedoopt en hoewel ik niet heel actief gelovig ben opgevoed, wil ik absoluut wel wat meegeven.
Mijn man is atheïst en behoorlijk sterk van mening daarin. Zo is hij ook opgevoed. Hij wil dus absoluut niet dat onze kinderen bijbelverhalen leren als zijnde de waarheid. Ik vind het echter wel heel erg belangrijk dat onze kinderen de meest belangrijke bijbel verhalen kennen. Al is het om de algemene kennis. Ik vind het echt best schandalig als een volwassene geen idee heeft wat het verhaal achter Kerst en Pasen is, op z'n minst. Liefst nog wel meer, een basiskennis over het oude testament is ook wel redelijk belangrijk vind ik. Ik wil dat echt meegeven aan onze kinderen, dat vind ik wel echt belangrijk. Maar dan wel als mooie verhalen, niet perse als waarheid. Ik ga absoluut wel het kerstverhaal voorlezen bijvoorbeeld.
Qua basisschool willen we echter wel het liefst een openbare basisschool en anders een basisschool met christelijke achtergrond maar geen actief praktiserende school.
Wat ik ook belangrijk vind is een beetje kennis van meerdere religies, op latere leeftijd (bovenbouw basisschool of middelbare school) en ik hoop ook dat we daar een soort kennis en interesse over mee kunnen geven door te reizen. Een bezoekje aan een kerk, moskee of tempel vind ik belangrijk op reis om mee te geven aan kinderen, ook uit cultureel aspect.
Let's discover the world together.