Kinderen "te klein" opvoeden
Hoe beslis jij hoe je je kinderen opvoed? Kijk je alleen naar wat je zelf wilt/belangrijk vind/je normen en en waarden zijn of kijk jij ook naar leeftijdsgenoten/klasgenoten.
Ik vraag dit omdat ik soms door schoolkinderen of volwassenen in mijn omgeving het gevoel heb dat ik mijn kinderen " te klein opvoed".
Vorige week was hier een vriendinnetje spelen, vlak voordat ze werd opgehaald keken ze even TV, dat meisje had een bult commentaar op de zender die ik op zetten (nick jr of disney junior) dat zijn de zenders of kindertijd die wij hier kijken. Ze lachte eigenlijk mijn dochters uit want het was voor kleine kinderen (ze zijn 5) toen vroeg ik wat zij dan keek, zij keek naar de gewone nickelodeon.
Sommige kinderen in de klas krijgen cola of ander soort drinken met prik. Hier niet ik vind het niet nodig maar ze hebben het wel eens geproefd maar lusten het ook niet.
De buren kunnen er erg over verbaasd zijn dat ik mijn kinderen niet s'avonds een hele avond mee neem naar een verjaardag " want dat is zo gezellig" nou niet voor mij denk ik dan mijn kinderen zijn gewoon moe na 7 uur savonds. Als mogen ze van mij wel langer opblijven het wordt er niet gezellig van.
Net zo als met oud en nieuw de halve klas is opgebleven wat ik begreep, tja mijn kinderen lagen om 9 uur in bed, en dat hebben ze al met heel veel moeite vol gehouden. Maar los van dat vind ik het zelf denk ik ook niet nodig en ik merk dat ik een rustigere avond heb met hele anders gesprekken met vrienden als mijn kinderen op bed iggen en dat vind ik ook belangrijk.
Dit zijn enkele voorbeelden van de afgelopen maand,dat ik een beetje twijfel. Aan de andere kant denk ik bij sommige dingen ook " dat vind ik gewoon niet nodig" maar ja weet je ik wil ook niet mijn kinderen buiten de boot vallen. Of dat je dat idee krijgt van een puber " Iedereen mag naar de feestje maar ik niet" Of "iedereen mag tot zo laat weg blijven ik moet altijd als eerste naar huis"
Hoe staan jullie hier in? Hoe ga je er mee om? Kijk je ook echt naar omgeving of meer naar wat je zelf vind of maak is het een mix :-)