Ik ben echt in zo'n nieuwjaars-mood, haha, dus doe hier ook nog even mee.
2016 was een fantastisch jaar, ondanks ook wel wat tegenslagen. Maar ook daar zie ik de goede dingen van in.
Het was het jaar dat ik beter voor mezelf ben gaan zorgen. Een (alternatieve) therapeut gevonden die me lekker zegt hoe hij dingen ziet en me aan het denken zet, ik ben begonnen met mediteren, ik ben gaan paardrijden (iets wat ik nog nooit had gedaan). Met dat laatste heb ik tegenwoordig dus iedere week een avond echt voor mezelf, waarin ik buiten ben, weg ben, en even helemaal bezig ben met andere dingen. Dit had ik ook wel nodig nadat mijn man van de zomer (ein-de-lijk) toegaf een drankprobleem te hebben. Daar nog wel druk mee gehad, ook veel mijn gedachten in beslag genomen.
Al met al hebben al die dingen wel iets positiefs voor mezelf gebracht, ik sta er bewuster en fijner door in mijn schoenen.
Verder een aantal keer heerlijk wezen kamperen met mijn twee meisjes naar verschillende campings en ik merk dat me dat heeellll veel energie en positieve-vibe aan het jaar heeft gegeven. Het waren steeds maar een paar nachten, maar als ik terugdenk aan het afgelopen jaar denk ik vooral aan die heerlijke weekenden.
2016 was ook het jaar dat mijn tante overleed. Dat had aardig wat inpact op me, het was mijn lievelingstante waarmee ik vooral een schrijvende relatie had (ze had al haar hele leven vermoeidheidssyndroom en leefde het liefst teruggetrokken). Vooral in de tijd dat mijn zus ernstig ziek was en overleed heb ik heeellll veel met haar geschreven, dus ook veel uit die tijd kwam terug (incl al mijn geschreven brieven). Heftig was dat ze langere tijd dood onderaan haar trap heeft gelegen, moeilijk te verteren (wel te begrijpen, aangezien ze soort kluizenaarsleven had). De uitvaart was heel bijzonder: er waren opvallend veel mensen, met wie ze dus ook al 20jaar schrijvend een relatie mee onderhield... Nog meer bewondering gekregen voor mijn tante die op die manier toch betrokken is gebleven bij iedereen...
Qua werk was het een verschrikkelijk jaar, waarin de werkdruk veel te hoog is geweest (bezuinigingen
.gif)
), mijn naaste collega dan ook met een burnout thuis kwam, ik met elke keer wisselende inval moest werken (bezuinigingen
.gif)
), ik ook echt op mijn tandvlees heb gelopen en ik mijn ideaalbeeld los heb moeten laten. Werk is nu gewoon nog werk voor me ipv passie.
Ook nog flinke kopzorgen gehad over de opvang van de jongste dochter, maar uiteindelijk voor haar een prachtige warme gastouder gevonden waar ze zich in alle liefde gewoon zichzelf kan zijn. Dus ook daar uiteindelijk heel blij mee, maar de hele situatie ervoor deed wel pijn aan mijn moederhart
Maar al met al was het fantastisch jaar