Oef, wat moeilijk en verdrietig dat deze jarenlange, borrelende strijd nu ook nog eens op je bord terechtkomt. Ik vind je eerlijk gezegd al de redelijkheid zelve, omdat je alleen jezelf dit gekibbel wil besparen en je man en jullie dochter niet dwingt te kiezen. Zij kunnen nog gewoon contact hebben en dat is volgens mij voor iedereen op dit moment rustgevender en dus beter. Ik zou dus ook een pauze aanraden, voor wat betreft de verstoorde verstandhouding die jij met je schoonouders hebt. En nee, dan zou ik niet meegaan op bezoek. Dat is niet te doen, want daarmee geef je ook geen signaal af dat je grens is bereikt. Er wordt juist gelegenheid gegeven er nog eens overheen te denderen. Dat lijkt me voor jouw eigen gemoedsrust helemaal niet goed.
Ik vind het bijzonder laag dat je schoonmoeder zulke manipulatieve uitspraken doet. Dat dit je raakt en het je overstuur maakt, snap ik goed. Toch hoef je dit echt niet jouw verantwoordelijkheid te maken. 1) Omdat het domweg niet jouw verantwoordelijkheid is wat zij wel/niet doet, 2) in deze context geloof ik echt niet dat ze haarzelf in de rivier gooit. En ook al doet ze dat wel (waar echt wel wat meer voor nodig is dan weerstand krijgen van je schoondochter), dan gaat 1 weer op.
Dit valt nu niet te lijmen en ik denk dat je dat ook niet moet willen in deze hectische periode. Het heeft geen prioriteit als je kijkt wat er allemaal op je afkomt de laatste tijd. In het nieuwe jaar zou ik weer eens verder kijken naar een oplossing, maar daarin ook heel duidelijk van je schoonouders willen krijgen, wat zij voor ogen hebben in het contact met jou? Nu gaan ze er zogenaamd zo aan onderdoor, maar als met name je schoonmoeder zo naar tegen je doet, wat vindt zij dan precies de meerwaarde van het contact onderhouden? Dat zou ik heel helder willen hebben en mede op basis van dit antwoord een beslissing maken. Ik denk namelijk dat je jezelf nu in bescherming mag nemen voor zelfbehoud en dat daar op de bank gaan zitten en het maar ondergaan voor een paar uurtjes, jou niet ten goede komt.
Bovenal vind ik het heel rot voor je. Het komt wel even allemaal tegelijk nu en dat moet heel moeilijk voor je zijn.

Edit: zie nu dat we tegelijk hebben gepost. Wat rot dat het ook nog leidde tot een ruzie tussen jou en je man. Ik kan me zo voorstellen dat je het gevoel hebt dat hij impliciet toch partij kiest c.q. tegen jou kiest, door toch deze eerder gemaakte afspraak door te laten gaan. Vanuit zijn perspectief bekeken zal dit ook niet meevallen. Hij zit in een spagaat. Neutraal blijven is voor hem nu heel lastig, want jij bent zijn partner en zij zijn ouders. Daar kan hij bijna geen goede keuze in maken, want aan hem zal nu gevoelsmatig ook worden getrokken. Probeer te blijven bedenken dat als hij tegen jou zou kiezen, dat hij dat vooral zou laten merken in woorden. Hij zou dan net zo over jouw gevoelens heen aan het walsen zijn als zijn ouders. Dat lees ik niet terug in jouw verhaal. Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat ik zou moeten doen als er zo'n situatie was ontstaan tussen mijn ouders en partner. Ik zou denk ik maar 'wat' doen; wat me op dat moment het beste lijkt. Het zou heel zonde zijn als dit ook een wig drijft tussen jou en je man. Zolang jij voorlopig even nergens onderdeel van uit hoeft te maken, zodra het je schoonouders betreft, zou ik proberen het je niet persoonlijk aan te trekken dat je man soms keuzes maakt die jij niet zou maken. Hij is er onbedoeld tussenin gezet en ik denk dat hij daar een weg in probeert te vinden en beide partijen niet tekort wil doen.
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 18 Dec 2016 15:38, in totaal 1 keer gewijzigd.