Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 17 Apr 2017 23:04

Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Ik kom er via de mama van een vriendinnetje van mijn dochter net achter dat een ander 'vriendinnetje' van haar een eigen youtube-kanaal heeft (ze is 7...) waarin ze doet alsof ze onze dochter is en mijn dochters haar zusjes zijn. We staan met naam en toenaam in haar omschrijving.

Ik baal er echt van, ze zit al een aantal jaar bij mijn oudste in de klas. Ze is uit een Roemeens gezin en ik had aanvankelijk altijd met haar te doen. Ze was en is vaak alleen thuis, kwam vaak met kapotte kleding naar school. Ze is kleiner dan mijn dochter, dus ik gaf haar vaak kleding en schoenen mee en nam haar regelmatig mee naar huis om te spelen als ik wist dat er thuis toch niemand op haar wachtte. Inmiddels zitten ze in het tweede leerjaar (groep 4) en ik merk al een tijdje dat mijn dochter niet meer graag met haar omgaat. Ze is zich een beetje teveel thuis gaan voelen bij ons en is erg manipulatief, ook op school. Zo zegt ze regelmatig dat mijn dochter een speelafspraak bij ons moet regelen, anders mag ze haar vriendin niet meer zijn. Zelfs de juf begon er tijdens het 10-minutengesprek laatst over, dat ze merkte dat onze dochter erg makkelijk te beïnvloeden is door het meisje in kwestie. Nu we verhuisd zijn, zitten ze niet meer met elkaar in de bus en is het contact vanzelf wat minder. Daar ben ik wel blij om eigenlijk. Maar nu dit dus. Ik heb de filmpjes net bekeken en vind het niet kunnen wat ze er voor haar leeftijd op zet, maar dat is de verantwoordelijkheid van haar ouders (waar overigens niet echt mee te praten valt, omdat zij allang blij zijn dat hun dochter iets te doen heeft als zij er niet zijn, nog afgezien van het feit dat ze nauwelijks Nederlands verstaan).

Ik weet niet goed wat ik hiermee moet. Kan ik via Youtube bezwaar maken tegen haar account? Liefst vraag ik haar persoonlijk om onze namen te verwijderen, maar ik ben bang dat dochter het dan op haar bord krijgt. Ze is al zo gevoelig voor pesterijen. Praten met de ouders is lastig, het is vaak al lastig een tijdstip voor een speelafspraak te plannen. Of ze snappen me echt niet, of ze komen haar bewust altijd ruim een uur te laat ophalen :palm: Een serieus gesprek hierover met hen lijkt zinloos. Ik wil het sowieso ook even met hun juf bespreken, die maakte zich ook al zorgen over haar Facebook-account (ook daar bestookte ze me met berichtjes tot ik haar blokkeerde, soms zelfs na middernacht). En ik wilde het sowieso even kwijt. Mijn man is nog op zijn werk en hij zal not amused zijn als hij het hoort ben ik bang. Hij heeft me altijd al gewaarschuwd dat ik me veel te veel met haar inliet, maar ik heb gewoon moeite met kinderen die zo aan hun lot worden overgelaten.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem221

Bericht 17 Apr 2017 23:10

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Wat een ongelofelijk lastige situatie. Ik zou haar sowieso rapporteren bij Youtube. Ik neem aan dat de optie er net zo is als op Facebook? De vraag is alleen of ze er iets mee gaan doen. Verder zou ik het niet weten. Je zit met een minderjarig kind waarvan de ouders nauwelijks Nederlands verstaan/spreken. Verschrikkelijk lastige situatie. Bah!
<<

Daarom

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 17 Apr 2017 22:58

Bericht 17 Apr 2017 23:12

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Ik zou het sowieso via school doen, zeker aangezien je er zelf met die ouders niet uit gaat komen.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 17 Apr 2017 23:13

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Ik heb net op Rapporteren geklikt, maar blijkbaar is er alleen sprake van schending van de privacy als mensen jouw beelden misbruiken. En dat is niet het geval. Ze maakt de filmpjes zelf, maar praat voortdurend over onze dochter erin. En hoe vervelend hun kleine zusjes zijn (mijn jongste twee dus, ook met naam en toenaam). Ik denk niet dat veel mensen haar filmpjes bekijken overigens, maar ik vind het gewoon niet kunnen.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem221

Bericht 17 Apr 2017 23:18

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Persoonlijk vind ik dat er wel sprake is van schending van de privacy, maar ik weet ook dat dergelijke bedrijven met hele goed uitgelijnde procedures werken. Procedures die niet ingaan op persoonlijke situaties en enkel kijken naar hun eigen 'regels'.

Als ik het goed zie, en dat is altijd maar de vraag, ziet dat meisje enorm op tegen jullie dochter. Zij heeft immers alles wat zij ook wil hebben. Geen wonder dat ze jullie familie kopieert, vooral als ze het zelf niet heeft. De andere tip, school inschakelen, vind ik ook wel een goede. Maar verder heb ik het idee dat jullie op deze manier met de rug tegen de muur worden gedrukt en het maar gewoon moeten laten, omdat ze qua strafrecht niets fout doet. :(
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 17 Apr 2017 23:42

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Ik zou het ook rapporteren onder het kopje maakt inbreuk op mijn rechten.
Als je het heel objectief bekijkt klinkt het als identiteitsfraude en dat is gewoon strafbaar.

Daarnaast zou ik het inderdaad ook op school bespreekbaar maken als het niet bij de ouders bespreekbaar gemaakt kan worden.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 17 Apr 2017 23:50

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het morgen sowieso even bij de juf melden en vragen hoe we het het best kunnen aanpakken zonder dat het consequenties heeft voor mijn dochter. Het meisje is zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust, maar moet wel weten dat dit echt niet door de beugel kan.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem221

Bericht 17 Apr 2017 23:58

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Dat is meestal het probleem bij zulke sites. Door hun eigen regels bekijken ze het niet tot nauwelijks objectief of op de persoon gericht. Ze gaan uit van de hoofdlijnen en dan doet het meisje niets verkeerd, terwijl ze dat wel doet.

Ik probeer al twee jaar een anti-site van/voor mijn vriend uit de lucht te halen, opgericht door zijn ex, en ik krijg het niet voor elkaar. En dat is zo storend dat ik de pagina maar gewoon geblokkeerd heb. Kleppen op en doorgaan.
<<

Anoniem304

Bericht 18 Apr 2017 06:58

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

YouTube en ook Facebook bekijken dat soort dingen steeds beter hoor. En anders vaker rapporten.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 18 Apr 2017 08:52

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Arrgh dan probeer jij het goed te doen, door dat meisje te helpen en dan krijg je zo iets.
Wat rot!
Volgens mij is het idd wel een schending van je privacy en rapporteer in elk geval.
De juf aanspreken is ook een goede, maar ik denk toch dat je de ouders ook zult moeten spreken (of de juf dit laten doen).
Ik herkende gevoel van een kind wat verder niks heeft proberen te helpen. Je eigen kind vertel je over de gevaren van internet en leer je daarmee om te gaan. Als kinderen van 7 zonder toezicht een tablet in hun handen krijgen gedrukt, is het nog hopen dat dit het enige 'gekke' is wat ze op het internet doet. Dit zou ik ook even meenemen in hoe je de juf/ouders aanspreekt.
<<

Anoniem282

Bericht 18 Apr 2017 12:34

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Het vervelende is dat dit zich geheel buiten de muren van school afspeelt, dus ik vraag me of de school hierin iets kan betekenen. Melden bij de juf kan natuurlijk altijd, alleen vermoed ik dat je er via de school weinig mee kunt.

Ik ging even kijken, want vond het wel interessant en kwam dit tegen: https://www.meldknop.nl/oplichting/identiteitsfraude/ en https://www.vraaghetdepolitie.nl/privac ... ielen.html
Je bent echt aangewezen op rapporteren en bij de ouders dit aankaarten en dan hopen dat dit wordt opgepakt, want voor aangifte moet aan bepaalde vereisten zijn voldaan en dat is nu (nog) niet het geval. Er staan nog links in de tekst zelf van de politie, daar heb ik niet gekeken. Hopelijk weet je nu wat meer, ook al is het waarschijnlijk niet wat je had gehoopt.
<<

Elle123

Bericht 18 Apr 2017 14:14

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Jeetje wat vervelend zeg. Ook sneu voor het meisje in kwestie, zij wordt idd aan haar lot overgelaten en zoals ik het opvat zou ze veel liever jouw dochter willen zijn dan dat ze zichzelf is. Misschien probeert ze op die manier een normaal en fijn gezinsleven voor zichzelf te creeren.
Denk dat je er met de ouders inderdaad niet over kunt praten (misschien is er nog iets mogelijk met een tolk ofzo?). misschien kan de juf er klassikaal iets mee doen, bijvoorbeeld een les over social media en wanneer je nou eigenlijk iemand zijn privacy schendt. Misschien beseft dat meisje het zich helemaal niet.

Zou je kunnen proberen haar wat minder in huis te laten komen? Als ze niet meer meekrijgt wat er bij jullie thuis gebeurt kan ze er ook geen filmpjes meer over maken. Of krijgt je dochter dan problemen?
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 18 Apr 2017 22:06

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, ik ga de links lezen Guattari, heel fijn! Ik heb de vader vanmorgen gevraagd de betreffende filmpjes te verwijderen en de omschrijving van haar profiel aan te laten passen, hij zou er zo snel mogelijk voor zorgen. Hij leek het wel te begrijpen, maar zag volgens mij niet in waarom ik het vervelend vond.

Ik heb de juf wel ingelicht en haar gevraagd een beetje te letten op het gedrag van het meisje naar mijn dochter toe. Ze schrok er wel van en wil de ouders er toch nog eens op aanspreken, ook voor de veiligheid van hun dochter. Verder laat ik het even zo, ervan uitgaand dat de vader zijn belofte nakomt.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 26 Apr 2017 00:09

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Nu ik toch aan het updaten ben, hier ook maar even hoe het afgelopen is. Het is uiteindelijk heel goed opgepakt door de juf. Zij heeft het verhaal toch ook bij de schooldirecteur neergelegd en die maakte op dinsdag al meteen een afspraak met mij om me te laten weten dat ze het erg op prijs stellen dat dit soort dingen gemeld worden. Het vriendinnetje in kwestie bleek nog in Roemenië te zijn met haar moeder. De filmpjes staan er nog steeds op, haar vader beloofde mij ze eraf te halen, maar ik denk dat hij dat zelf niet kan. Ik verwacht wel dat ze verwijderd worden als ze terug zijn.
De directeur zal het vriendinnetje meteen na terugkomst bij zich roepen en samen met de juf een gesprekje met haar voeren over wat je wel en niet online mag zetten, wat het gevaar kan zijn en welke dingen gewoon echt niet door de beugel kunnen. Ze zitten sowieso een beetje met hun handen in het haar wat betreft dit meisje, omdat haar ouders alle regels aan hun laars lappen. Ze is regelmatig niet op school, zoals nu, omdat haar moeder graag zo vaak mogelijk in Roemenië is. Haar ouders bemoeien zich ook nooit met huiswerk, zetten geen handtekening onder rapporten of toetsen, ze wordt echt een beetje aan haar lot overgelaten en dat is op school natuurlijk te merken.

Ik blijf het wel moeilijk vinden en vind echt dat ze meer aandacht verdient.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

anoniem196

Bericht 26 Apr 2017 06:30

Re: Misbruik gegevens op Youtube door vriendinnetje dochter

Fijn dat school er zo goed mee omgaat.
Hopelijk zijn de filmpjes snel verwijderd.

Zielig voor dat meisje. Haar ouders zouden meer tijd en aandacht aan het moeten geven.
Desnoods BSO na school.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers