Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen en taalfouten

<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 25 Apr 2017 23:01

Re: Juffen en taalfouten

Haha misschien maak je überhaupt nooit fouten hoor, maar ik zit niet met een rode pen op het forum. Dus alleen aan- of afwezigheid van dramatische fouten valt me op. :smile:
<<

Anoniem273

Bericht 25 Apr 2017 23:06

Re: Juffen en taalfouten

Whatever schreef:Haha misschien maak je überhaupt nooit fouten hoor, maar ik zit niet met een rode pen op het forum. Dus alleen aan- of afwezigheid van dramatische fouten valt me op. :smile:



Vast wel! Ben gelukkig ook maar een mens, haha. Werkwoordspelling gaat me gelukkig wel goed af :nerd:. Maar ik maak heus wel fouten. Vind taal wel echt ontzettend leuk. Van 7 jaar lesgeven aan groep 0/1/2/3 word je overigens wel sneller 'dommer' :palm:
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 26 Apr 2017 00:19

Re: Juffen en taalfouten

Hier ook een juf. Maar ik heb geen opleiding tot juf gedaan, wat misschien een beetje helpt in mijn verdediging ;)
Ik geef alleen maar les in taal, spelling en cultuur, dus ik zou eigenlijk geen fout moeten maken. Ben ook wel echt een grammar nazi naar anderen en TOCH glipt er wel eens een foutje doorheen. Met name als ik vanaf mijn telefoon typ: op het het forum, in whatsapp of gewone berichtjes. Dan kan ik het niet heel goed nalezen en typ ik sneller. Ik weet echter 100% zeker dat in communicatie naar ouders of op rapporten nooit fouten zijn verschenen, want die kijk ik echt 3 keer na voordat ik verstuur. Ik vind dat namelijk onwijs knullig overkomen.

Beetje off topic, maar mijn man is schrijver. Telefoons hebben nu telkens autocorrectie, wat ideaal is soms. Bij man gebeurt het dan weleens dat you're - your wordt. Niet tragisch maar dat vind ik zo onnozel staan; ben je een schrijver en maak je zo'n fout.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 26 Apr 2017 07:03

Re: Juffen en taalfouten

Sookie schreef:Dat idee heb ik ook Silly-One. Met rekenen zag ik het eigenlijk ook vaker de mist in gaan om me heen ja... Zelf ben ik ook niet de beste rekenaar maar ik stond wel boven de stof van groep 8. Toch wel handig als je in de bovenbouw werkt. :wink: Tafels werden zeker wel gestampt en herhaald. Maar ik hoor(de) inderdaad vaker dat de lesstof van, met name, rekenen/wiskunde slecht aansluit op vervolgonderwijs.


Ik merk ook dat in de diverse rekenmethodes gewoon veel en veel te weinig aandacht is voor het automatiseren. Er wordt zoveel stof hap-snap aangeboden, maar veel en vaak inoefenen ho maar.. dat zou je als leerkracht vaker los erbij moeten doen maar ja, er moet nog zoveel anders.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 26 Apr 2017 07:38

Re: Juffen en taalfouten

Ik hoop trouwens echt dat dit niet allemaal om die ene fout van mij draait.. Volgens mij is mijn kennis van taal namelijk prima. Ook bij mij op de Pabo worden verslagen met meer dan 3 spellingsfouten en/of een verslag met een slechte zinsopbouw afgekeurd. Dat is me nog nooit gebeurd.

Bleegh. Ik merk dat ik me aangevallen voel en dat vind ik stom. Ik post hier echt met veel enthousiasme en heb bij het typen van berichten de snelheid in mijn hoofd waar ik ook mee praat. Ik denk dat mensen die mij in real life kennen wel snappen wat ik daarmee bedoel. Misschien ben ik op het forum dan inderdaad wel heel anders dan op mijn werkplek. Daar ben ik een stuk rustiger en controleer ik mijn werk en handelingen.

En misschien heb ik dan niet dat fanatastische taalgevoel waarin er geen enkele fout wordt gemaakt, maar dat maakt mij echt geen slechte juf. Bij sommige op het forum, ik zal geen namen noemen, is het echt zwart of wit.
Laatst gewijzigd door Frankie op 26 Apr 2017 07:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 26 Apr 2017 07:43

Re: Juffen en taalfouten

Oh Frankie het is in jouw bovenstaande post gebeurd ipv gebeurt :P Ok flauw.
Ik geloof ook zeker niet dat jij een slechte juf bent hoor, ik vind het met jouw taalfouten over het algemeen nog wel meevallen. Ik heb ergere juffen gezien hier :wink:

♥♥
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Apr 2017 07:48

Re: Juffen en taalfouten

Elliot schreef:Oh Frankie het is in jouw bovenstaande post gebeurd ipv gebeurt :P Ok flauw.
Ik geloof ook zeker niet dat jij een slechte juf bent hoor, ik vind het met jouw taalfouten over het algemeen nog wel meevallen. Ik heb ergere juffen gezien hier :wink:


Helemaal eens. Frankie is nou zeker niet de eerste die bij me opkomt hier en ik vind het jammer als je je nu zo rot voelt!
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 26 Apr 2017 07:52

Re: Juffen en taalfouten

Haha dank! Maar dit vind ik juist fijn!

Deze woorden bestaan beide, dus geen spellingscontrole. Ik lees mijn berichten niet na, dus als ik het getypt heb is de fout gemaakt.

Ik kan je de regel zo vertellen. Gebeuren, -en eraf, r zit niet in 't sexy fokschaap (dat gebruiken ze op mijn school nu haha), dus je schrijft een d.

Gebeurt met een t, als het nu gebeurt.

Ik ben echt niet dom haha ;)
<<

Anoniem245

Bericht 26 Apr 2017 07:55

Re: Juffen en taalfouten

Nou, dat je je aangevallen voelt vind ik ook wel stom. Ik vind het wel raar als juffen de ene fout na de andere maken, en als er op officiele schooldingen spelfouten staan. De directeur van onze school maakt de nieuwsbrieven en die staan altijd vol fouten, vind ik raar als hoofd van een school. Maar je mag best eens in je dagelijks leven een fout maken.
<<

Anoniem273

Bericht 26 Apr 2017 07:57

Re: Juffen en taalfouten

Frankie, ik wilde nog zeggen dat ik het met je eens ben over het stuk dat een goede leerkracht zijn echt zo veel meer inhoudt dan goed zijn in taal, rekenen en spelling.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Apr 2017 08:07

Re: Juffen en taalfouten

Aziraphale schreef:Frankie, ik wilde nog zeggen dat ik het met je eens ben over het stuk dat een goede leerkracht zijn echt zo veel meer inhoudt dan goed zijn in taal, rekenen en spelling.


Heel erg eens maar dat maakt goed zijn in taal, rekenen en spelling niet minder belangrijk. Het zijn basisvaardigheden die je moet beheersen, naast een hele boel andere belangrijke skills. Net zoals naar mijn mening sociaal en empathisch zijn een van de belangrijkste eigenschappen van een arts is/zou moeten zijn, maar nooit compenseert voor een gebrek aan kennis.

Overigens mag ik hier eigenlijk niets zeggen. Wat ik de laatste maanden via mijn telefoon post is regelmatig praktisch onleesbaar. :smile:
<<

Anoniem273

Bericht 26 Apr 2017 08:18

Re: Juffen en taalfouten

Ben ik het zeker ook mee eens, Whatever.
Maar wanneer mensen hun pabo-diploma halen, hebben ze dus wel degelijk die toetsen gehaald. Zeker de nieuwere lichting, bij hen gelden echt wel strenge regels daarvoor.

Ik reageerde hierboven op Frankie haar stukje en ook als antwoord op de vraag van Carrie uit de openingspost. Als je dan niet goed bent in taal, waarom je het dan wel leuk vindt om leerkracht te worden. Er komt echt zo veel meer bij kijken dan rekenen en taal. En nogmaals, zeker niet om het goed te praten want ik ben groot voorstander van kennis bezitten en je vak goed verstaan, maar in de methode (handleiding) staat erg veel informatie over de lessen die je geeft. Dus echt dingen verkeerd aanleren gebeurt niet vaak.
Maar ik vind ook gewoon dat leerkrachten de basisvaardigheden moeten beheersen en het verbaast me ook wanneer leerkrachten enorme spelfouten maken. Ook al maak ik me daar soms misschien zelf schuldig aan, fouten maken gebeurt nou eenmaal.
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 26 Apr 2017 08:25, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 26 Apr 2017 08:22

Re: Juffen en taalfouten

Aziraphale schreef:Frankie, ik wilde nog zeggen dat ik het met je eens ben over het stuk dat een goede leerkracht zijn echt zo veel meer inhoudt dan goed zijn in taal, rekenen en spelling.


Eens!

En ik vind het stom dat hier de juffen zo onder een vergrootglas liggen, net alsof je in andere niet-onderwijs beroepen wel spel- en taalfouten mag maken.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem222

Bericht 26 Apr 2017 08:37

Re: Juffen en taalfouten

Hmm, ik vind dat juffen moeten weten hoe het werkt en als ze les geven (zeker als het over Nederlands gaat) geen fouten mogen maken. Ik zag laatst een rapport van iemand waar in het commentaar van de juf een dikke spelfout stond, dat vind ik wel erg. Maar ik denk ook dat iedereen wel eens fouten maakt. Mijn Nederlands is best prima (al ben ik slecht in wel of geen spatie, maar soit) maar ik maak ook wel eens een foutje als ik snel typ en het niet over lees. Ik zie het wel meteen als ik het wél over lees maar goed als ik een vriendin even snel tussendoor app dan doe ik dat niet. Dus dat gebeurt juffen vast ook wel eens.

Ik heb op de basisschool (voor zover ik me kan herinneren) nooit heel goed de regels geleerd en het heeft me op de middelbare school dan ook best wel moeite gekost om het eigen te maken. Inmiddels ken ik die regels wel en gaat het me makkelijk(er) af maar ik had dus liever een meester (in mijn geval) gehad die me de regels leerde en zelf af en toe een foutje maakte, dan een meester die het wel goed deed maar het mij niet aanleerde wáárom het zo moest. Overigens was die meester verder fantastisch en heb ik een heleboel andere dingen van hem geleerd die leerkrachten die nooit fouten maken in het Nederlands mij misschien wel niet hadden kunnen leren.

Tot zo ver mijn bijdrage :smile:
<<

Anoniem301

Bericht 26 Apr 2017 08:53

Re: Juffen en taalfouten

Tom schreef:
Aziraphale schreef:Frankie, ik wilde nog zeggen dat ik het met je eens ben over het stuk dat een goede leerkracht zijn echt zo veel meer inhoudt dan goed zijn in taal, rekenen en spelling.


Eens!

En ik vind het stom dat hier de juffen zo onder een vergrootglas liggen, net alsof je in andere niet-onderwijs beroepen wel spel- en taalfouten mag maken.

Nee ook niet. Maar hoe kan je het een ander leren als je er zelf ook niet (heel) goed in bent?
Secretaresse zijnde vind ik ook dat ik geen spelfouten mag maken. Maar ik zie helaas ook genoeg secretaresses die echt niet goed zijn in Nederlands.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 26 Apr 2017 09:07

Re: Juffen en taalfouten

Je leert kinderen de stof echt heel anders dan dat je zo in een gesprek met iemand zou doen. Zoals Azi ook al zegt, bij iedere les zit een handleiding van 2 (of meer) pagina's waarin precies staat hoe je de les kunt geven. Soms echt met voorbeelden dat je denkt, serieus? Dit kan ik zelf ook wel bedenken.

Ik sta er sowieso echt van te kijken hoe kinderen de stof nu aangeboden krijgen in vergelijking met toen ik zelf op de basisschool zat. Het is echt compleet anders. Leuk als je makkelijk kunt rekenen en dat zal je vast helpen maar de tactiek/regels die je aangeleerd zijn in 1995 kun je in de helft van de gevallen nu niet meer gebruiken omdat er een nieuwe manier voor is.

De (linker) methode van delen kun je kinderen van nu echt niet meer aanleren. Terwijl ik daar vroeger heel erg goed in was. Nu moet het (ineens ;) ) op de rechter manier. Voor mij was dat echt een hele omschakeling waar ik de eerste toets echt volledig de mist mee in ging omdat in mijn ogen de aanpak heel anders is en ik gewoon vast zat in de oude manier.

Afbeelding

Ik merk dat ik daar best vaak tegenaan loop op de Pabo/stage en dan ben ik blij dat de handleiding mij nog even stap voor stap vertelt wat ik nu precies (stap voor stap) aan de kinderen moet leren.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 26 Apr 2017 09:10

Re: Juffen en taalfouten

Oh Frankie ik leerde het toen ook al op de rechtermanier. Die linker snap ik nog steeds niet :laughcry:

♥♥
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 26 Apr 2017 09:24

Re: Juffen en taalfouten

Hahaha ooh ik niet. Mijn man wel. Die snapt ook echt niet dat ik die oude manier makkelijker vind.

Maar dat cijferen op die oude manier vond ik echt het allerleukste van rekenen! De rechter manier is wel veel beter. Die manier geeft je veel meer inzicht in wat je nu daadwerkelijk aan het doen bent.

Op mijn oude stageschool hadden ze ook een hele andere manier van kolomsgewijs optellen. Daar telde ze op van links naar rechts. Ik heb altijd van rechts naar links geleerd (met 1 op schrijven, 10 'onthouden'). Zij deden het dus zo.. Dat duurt lang! Helemaal bij hele grote getallen. Maar ook hier heb je veel meer inzicht in wat je doet. Je doet namelijk 500+300=800 en niet zoals vroeger alles in eenheden optellen (5+3=8 en dan toevallig stonden daar nog wat nullen achter).

Afbeelding
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 26 Apr 2017 09:32

Re: Juffen en taalfouten

Maar dit is kolomsgewijs optellen, dat is de voorloper van cijferend optellen. Dat komt daarna. Ze leren het dus nog wel op de manier die jij noemt, maar dit is een soort tussenstap.
❤ 7 juni 2018
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 26 Apr 2017 09:34

Re: Juffen en taalfouten

Carrie schreef:
Tom schreef:
Aziraphale schreef:Frankie, ik wilde nog zeggen dat ik het met je eens ben over het stuk dat een goede leerkracht zijn echt zo veel meer inhoudt dan goed zijn in taal, rekenen en spelling.


Eens!

En ik vind het stom dat hier de juffen zo onder een vergrootglas liggen, net alsof je in andere niet-onderwijs beroepen wel spel- en taalfouten mag maken.

Nee ook niet. Maar hoe kan je het een ander leren als je er zelf ook niet (heel) goed in bent?
Secretaresse zijnde vind ik ook dat ik geen spelfouten mag maken. Maar ik zie helaas ook genoeg secretaresses die echt niet goed zijn in Nederlands.


Echt hè. Ongelooflijk. Tijdens mijn opleiding had het merendeel van de meiden in de klas gewoon een onvoldoende op Nederlands. :eyes:
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem222

Bericht 26 Apr 2017 09:44

Re: Juffen en taalfouten

Oh wow, ik heb de linker manier geleerd maar die rechter is echt zoveel makkelijker haha!
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 26 Apr 2017 10:02

Re: Juffen en taalfouten

Bliss schreef:Maar dit is kolomsgewijs optellen, dat is de voorloper van cijferend optellen. Dat komt daarna. Ze leren het dus nog wel op de manier die jij noemt, maar dit is een soort tussenstap.


Ja klopt, maar op mijn oude stageschool moesten ze dit blijven doen met hele grote getallen. Ik liep stage in groep 8 en daar gebeurde dit dus ook. Ik begrijp nog steeds niet waarom trouwens (en moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt doorgevraagd heb. Had een takkewijf van een mentor). Haar antwoord was dat de methode dat zo voorschreef (Wizwijs).

Nu heb ik bij alle andere stagescholen alleen maar gewerkt met 'De wereld in getallen' en daar gingen ze gewoon van rechts naar links in groep 7, zoals ik het ook aangeleerd heb gekregen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Apr 2017 10:27

Re: Juffen en taalfouten

Tom schreef:
Aziraphale schreef:Frankie, ik wilde nog zeggen dat ik het met je eens ben over het stuk dat een goede leerkracht zijn echt zo veel meer inhoudt dan goed zijn in taal, rekenen en spelling.


Eens!

En ik vind het stom dat hier de juffen zo onder een vergrootglas liggen, net alsof je in andere niet-onderwijs beroepen wel spel- en taalfouten mag maken.


Als je schrijver bent vinden mensen het ook niet kunnen, kijk maar naar de reactie van Marsy. Ik heb niet de illusie dat ik nooit een foutje maak. Werkwoordspelling beheers ik best goed, maar soms staat er toch nog een d of t verkeerd, simpelweg omdat ik dan aan een zin heb zitten rommelen, uiteindelijk iets anders ervan heb gemaakt maar dat woord over het hoofd heb gezien waardoor er een t is blijven staan (bijvoorbeeld, eerst stond er: jij wordt, later heb ik jij achter het werkwoord gezet maar ben die t vergeten weg te halen). Daarom schrijf ik als ik een stuk echt ga herschrijven in principe alles overnieuw, zodat je niet dat soort rare dingen krijgt, en ik doe sowieso mijn uiterste best om alles zo netjes mogelijk in te leveren, maar er glipt echt wel eens iets doorheen. Als er meteen al geen fouten meer in zouden staan en alles werd perfect ingeleverd, zoudende bureauredacteur of de corrector stukken minder te doen hebben.
Laatst gewijzigd door Susan op 26 Apr 2017 10:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 26 Apr 2017 10:33

Re: Juffen en taalfouten

Carrie schreef:
Tom schreef:
Aziraphale schreef:Frankie, ik wilde nog zeggen dat ik het met je eens ben over het stuk dat een goede leerkracht zijn echt zo veel meer inhoudt dan goed zijn in taal, rekenen en spelling.


Eens!

En ik vind het stom dat hier de juffen zo onder een vergrootglas liggen, net alsof je in andere niet-onderwijs beroepen wel spel- en taalfouten mag maken.

Nee ook niet. Maar hoe kan je het een ander leren als je er zelf ook niet (heel) goed in bent?
Secretaresse zijnde vind ik ook dat ik geen spelfouten mag maken. Maar ik zie helaas ook genoeg secretaresses die echt niet goed zijn in Nederlands.


Nee ook niet, dat ben ik met je eens. Mijn punt was alleen dat vergrootglas ;).

Ik weet nog wel op de pabo dat er met of de taal of de rekentoets je 200 punten kon halen, waarbij onder de 50 een 1 was en vanaf 150 een 10, ofzoiets. Ik heb me toen echt super erover verbaasd dat er iemand nog ver onder die 50 zat. Echt, hoe dan?

En in de praktijk vinden kinderen het juist leuk om hun juf (of meester) eens te betrappen op een fout, kan gebeuren.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Apr 2017 10:45

Re: Juffen en taalfouten

Tjah, dan weet je gewoon niks én ben je slechte gokker als je het mc is. Ik verbaas me eerder dat 150 van de 200 punten een 10 is. Hoe dan? Je hebt een KWART fout. Dat is echt hooguit een zeven waard.

Van twee universiteiten en een hbo ben ik altijd gewend dat ca. 70%-75% goed een voldoende was en de rest daarboven werd dan verdeeld in tienden van een 6.0, 6.1 etc tot 10.0 (ook 6 was voldoende idd, geen 5.5, gaven ze geloof ik ook niet). En als het meerkeuze was was het nog strenger want dan was inderdaad je eerste 50 punten al gokscore (even uitgaande van 4 keuze vragen en 200 punten/200 vragen). Dan ging van die 150 nog 70% om een voldoende. Dan zou je dus met 155 een voldoende/6hebben en de rest oplopen naar 10 bij de volle 200. Zo werkte dat bij mijn tentamens biomedisch en bij het begin van mijn huidige master toen ik nog meerkeuze had in het eerste jaar ook. Normering varieerde een beetje en als het slechter gemaakt is ging het soms meer richting 65 of heel sons zelfs 60% goed voor een voldoende, maar lager echt never nooit niet. En dat lijkt me ook logisch. Je mag toch wel verwachten dat studenten minstens de helft goed hebben om een voldoende te halen en ook gokscore meenemen als het mc is? Open tentamens zijn iets lastiger en meer variabel maar alsnog was het altijd wel dat je rond de 70% van de punten nodig had voor een voldoende en een 10 is 100% goed. Dat lijkt me normaal, ik vind het echt heel raar dat het als je driekwart goed hebt (en een kwart fout) blijkbaar niet meer uitmaakt of je het 100% beheerst of maar 75%. En dan ook niet eens een voldoende/onvoldoende afgeven wat dan prima zou zijn maar gewoon een tien terwijl je niet alles goed had. Heel bizar.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers