Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 24 Apr 2017 23:21

Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Onze oudste is 7, zit in groep 3 (heeft langer gekleuterd) en loopt op school inmiddels in alles behoorlijk voor. Hij leest nu op avi e6 bijvoorbeeld, als het al niet hoger is. Kortom: een rustige en slimme jongen waar we altijd maar weinig mee van doen hadden.

Tot een aantal maanden geleden ging hij altijd tegelijkertijd met zijn zusje en broertje naar bed, rond 19.00/19.30 uur. Aangezien het meestal best een tijdje duurde voordat hij sliep, hadden we de afspraak gemaakt dat hij nog even mocht lezen totdat wij kwamen zeggen rond 20.00 uur dat hij moest gaan slapen. Dit ging in het begin prima, maar toen begon hij stiekem te lezen. En dan niet een kwartiertje waarna hij alsnog in slaap viel, maar rustig tot 22.00 uur of nog later. Nadat we hem een aantal keer "betrapt" hadden hebben we geprobeerd afspraken te maken. Je mag tot zo laat lezen, het is ook belangrijk dat je uitrust, etc. Iedere keer weer gaf hij aan dat hij het niet meer zou doen en iedere keer weer deed hij het toch wel. Ik was het op gegeven moment beu en heb al zijn boeken van de kamer gehaald. Toen hij deze weer terug kreeg ging het even goed en al snel ging hij toch weer lezen.

Toen hebben we wat anders bedacht. Ipv lezen mag hij nog mee naar beneden. Even 1 op 1 aandacht, kletsen, spelen, wat hij wil. Voorwaarde was wel dat hij dan zonder nog te lezen zou gaan slapen. Dit ging ook even goed, totdat we er achter kwamen dat hij daarna toch weer ging lezen. Weer al zijn boeken van de kamer af gehaald, waarnaar we hem betrapten dat hij de boeken van onze kamer (waar ze nu liggen) pakt als wij beneden zijn en hij dus alsnog leest.

Vanavond weer een goed gesprek gehad, hij mocht weer langer opblijven, 20.30 uur naar bed, daar ook nog duidelijk samen de afspraak gemaakt dat hij nu zou gaan slapen, ik heb alle boeken meegenomen etc. Ik kom nu boven, lamp aan op zijn kamer, boek open in zijn bed, nog 2 boeken onder zijn kussen, hij heeft weer van alles van onze kamer gepakt terwijl we hier echt hele duidelijke afspraken samen over hebben gemaakt.

Dat hij wil lezen: prima, deed ik vroeger ook. Dat hij minder slaap nodig heeft dan de gemiddelde 7jarige, ook prima. Maar dat stiekeme gedoe trek ik heel slecht. Ik heb nu de neiging om alle boeken beneden neer te leggen en al zijn lampen eruit te draaien maar dat lijkt mij ook niet de oplossing. Als ik vraag aan hem waarom hij dat dan toch zo doet kan hij geen verklaring geven.

Zo, lang verhaal, sorry! Maar komt dit jullie bekend voor? Hebben jullie tips, ideeën? Ik weet echt even niet wat nou de beste manier is. Hem zijn gang laten gaan resulteert in een jongen die iedere avond pas om 22.00 uur of later slaapt en na 2 dagen begin je dat overdag goed aan hem te merken...

Ik hoor het graag!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 25 Apr 2017 00:21

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik spreek met mijn zoon een tijd af waarop zijn lampje uit moet. Een minuut of tien na de afgesproken tijd controleer ik of het uit is. Zo niet moet het uit. Doet hij daarna stiekem zijn lampje weer aan, haal ik het lampje van de muur en mag hij de volgende avond niet lezen. Gebeurt eigenlijk nooit meer. Wel dat zijn lampje nog aan is na de afgesproken tijd maar dan doet hij hem uit en gaat meestal wel slapen.
2010 2012
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 25 Apr 2017 01:42

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Alsof het over mij gaat. Ik was ook zo'n boekenwurm die tot diep in de nacht kon liggen lezen. Mijn ouders haalden ook de boeken en lampen weg maar er was altijd wel iets te lezen. Met een zaklamp onder de dekens tot zelfs kledinglabeltjes ontcijferen bij het licht van de straatlantaarns (waardoor voorbijgangers gingen zwaaien en ik alsnog werd betrapt) :angel:

Aan de andere kant waren mijn ouders blij dat ik zoveel las. Mijn broertje was weer het andere uiterste hij vertikte het om te lezen. Beide dyslexie maar ik kon me daar door het vele lezen veel beter mee redden.
Afbeelding
<<

Anoniem211

Bericht 25 Apr 2017 06:21

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik zou het hem een tijdje zelf laten ondervinden. Hij ervaart op gegeven moment zelf wel hoe moe hij er van wordt toch?
Dingen steeds afpakken werken blijkbaar niet, dus snapt hij blijkbaar niet goed waarom het is. Zelf ervaren is dan de beste leerweg ;-)
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 25 Apr 2017 06:36

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik deed dit vroeger ook.
Ik heb geen idee wat echt werkt hoor maar misschien afspreken om om de avond te gaan lezen? Dus op di en do en het weekend? Misschien is dat voor hem te overzien en krijgt hij een paar dagen in de week wel meer slaap?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem201

Bericht 25 Apr 2017 08:00

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Is hij wel uitgerust in de ochtend? Want misschien heeft hij dan helemaal niet zoveel slaap nodig. Idd wat Marilyn zegt, gewoon zelf laten ondervinden. Hij zal hoe dan ook toch moe worden en in slaap vallen.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 25 Apr 2017 08:04

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Het lastige is dat we al van alles hebben afgesproken met hem, maar hij alsnog stiekem altijd wel ergens een boek vandaan tovert en alsnog gaat lezen. Dus afspraken werken niet, of we moeten inderdaad iedere 10 minuten gaan controleren, dat is nog wel een goede ja.

Ik herken het ook heel erg van mijzelf, ik las ook uuuuren in bed en ben ook blij dat hij lezen zo leuk vindt, maar hij is wel een stukje jonger dan ik toen was en het stiekeme eraan vind ik heel vervelend.

Gisteravond heeft hij dus gelezen, nu is hij uit zichzelf om 7 uur wakker geworden dus nee, moe is hij niet echt. Meestal komt dat na een paar dagen wel. Het is nu vakantie dus misschien moeten we het hem inderdaad maar laten ondervinden, goede tip ook!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 25 Apr 2017 08:24

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik heb exact hetzelfde gedaan toen ik klein was. Mijn ouders lieten me ook gewoon gaan, het leverde van beide kanten alleen maar frustratie op om hier op te gaan controleren. Ik zou hem wel duidelijk maken dat het niet de bedoeling is om dingen stiekem te doen, en dat hij gewoon eerlijk moet zijn over wat hij doet.

♥♥
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 25 Apr 2017 08:40

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik deed het ook. Ook tijdens het eten, als ik niks had meegesmokkelt las ik alle verpakkingen haha.

Het is net zoiets als nu Netflix. Ik weet dat ik moet stoppen, ik weet dat ik echt moe ben als ik verder kijk en toch doe ik het.
Dat voorkomen lijkt me echt heel lastig. Misschien geen tijd maar een aantal bladzijden/hoofdstukken afspreken? Dan komt de eindtijd niet zo abrupt.
R. 2013
D. 2016
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11397

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 25 Apr 2017 08:47

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

En ipv 1 op 1 tijd en kletsen beneden hem lekker laten lezen beneden van 18:30-20:30?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 25 Apr 2017 09:46

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Dat hij graag leest is super, dat hij dat stiekem doet is balen. Kun je het niet omdraaien, dat je hem kan laten zien dat hij te vertrouwen is? Nu kun je hem niet vertrouwen want hij houdt zich niet aan de afspraken en dat heeft gevolgen (tijd inperken, boeken afnemen, licht weghalen etc). Als hij zich wel aan de afspraken kan houden heeft dat voor hem voordelen (wel mogen lezen, geen gedoe en gemopper). Als hij zich aan de afspraken kan houden laat hij zien dat hij te vertrouwen is, dat is voor hem en voor jullie fijn. Een optie zou kunnen zijn, je bent te vertrouwen als je gaat slapen als het lampje uitgaat (tijdschakelaar). Dan kun je hem bijv 10 en 5 minuten van tevoren nog vertellen dat het bijna zover is, dat je blij bent dat je hem kunt vertrouwen. Vooraf met hem bespreken wat de gevolgen zijn als hij niet gaat slapen (een bepaald speelgoed niet meer, geen televisie oid. Niet direct gelinkt aan het slapen maar wel iets wat hij zelf vervelend zou vinden om op te geven. Iets kleins, geen voetbaltraining of kinderfeestjes ontzeggen)
Natuurlijk ken ik je kind niet en weet ik niet of dit werkt, je haalt het zo misschien uit het negatieve en geeft hem meer eigen verantwoordelijkheid.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 25 Apr 2017 09:51

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Jip schreef:En ipv 1 op 1 tijd en kletsen beneden hem lekker laten lezen beneden van 18:30-20:30?


Ja precies? Hij wil lezen dus laat hem lezen. Focus er vooral op dat hij ook moet slapen en probeer een middenweg te vinden in hoeveel slaap hij nodig heeft en jij denkt dat hij nodig heeft.

Ik was ook een stiekeme boekenwurm vroeger (nachtlampje, nachtlamp afgepakt, zaklamp, zaklampen afgepakt, grote lamp en snel uitdoen als ze de trap opkwamen en dan doen alsof je sliep - uiteindelijk ook weer betrapt omdat mama het van buiten had gezien en aan de lamp voelde aan het plafond en ja, ook al vanaf die leeftijd) en ik vind eerlijk gezegd dat je nogal overdrijft over hoe erg je het stiekeme gedrag vindt. Wees blij dat hij stiekem doet over een boek lezen en niet over koekjes jatten of zijn zusje slaan. Hij doet stiekem omdat het van jou niet mag. Laat hem overdag en s avonds veel lezen zonder "het mag niet" gevoel en iets langer opblijven om te lezen en wie weet werkt dat? Of juist wel met broertjes en zusjes mee en dan heeft ie de tijd om nog even langer te lezen.
Laatst gewijzigd door Whatever op 25 Apr 2017 10:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 25 Apr 2017 10:11

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Oh even snel, maar als hij beneden is doet hij gewoon wat hij zelf wil, kan dus ook lezen zijn. Meestal leest hij, soms kletsen we, soms op de iPad, wat hij zelf wil.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem209

Bericht 25 Apr 2017 10:18

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik kan mij voorstellen dat je het ervaart als iets stiekems. Maar hebben we vroeger niet allemaal zulke dingen uitgehaald? Zo keek ik vroeger altijd stiekem tv of luisterde ik naar muziek. Ik zou hem gewoon laten gaan en even een week of twee afwachten hoe hij zich voelt de rest van de dag. Mocht hij erg moe zijn of chagrijnig dan kan je hem ook nog altijd eerder naar bed doen.
<<

Anoniem301

Bericht 25 Apr 2017 10:49

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik deed dat inderdaad ook vroeger. Ik zou hem gewoon laten lezen en het loslaten. Heerlijk dat hij er zo van kan genieten en er in opgaat.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 25 Apr 2017 11:06

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

N. doet dit ook. Rond 19.30 uur ligt ze in bed. Rond 20.30 uur haal ik haar boek weg. Ze is ook zo'n slechte slaper en heeft weinig slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Ze slaapt pas rond 22.30 uur in. Ik twijfel dus ook of ik er goed aan doe het boek steeds weg te halen. Het is namelijk niet zo dat ze er eerder door slaapt of zo. Lastig.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 25 Apr 2017 11:11

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Pleun schreef:. Vooraf met hem bespreken wat de gevolgen zijn als hij niet gaat slapen (een bepaald speelgoed niet meer, geen televisie oid. Niet direct gelinkt aan het slapen maar wel iets wat hij zelf vervelend zou vinden om op te geven. Iets kleins, geen voetbaltraining of kinderfeestjes ontzeggen)


Dit hebben mijn ouders ook geprobeerd maar werkte totaal averechts. Er kwam door het straffen zoveel druk te liggen op het moeten slapen dat ik daardoor helemaal niet meer sliep. Snachts wakker liggen en overdag ook nog vanalles niet mogen is een extreem vervelend kind.

Spencer schreef:Ik deed het ook. Ook tijdens het eten, als ik niks had meegesmokkelt las ik alle verpakkingen haha.

Het is net zoiets als nu Netflix. Ik weet dat ik moet stoppen, ik weet dat ik echt moe ben als ik verder kijk en toch doe ik het.
Dat voorkomen lijkt me echt heel lastig. Misschien geen tijd maar een aantal bladzijden/hoofdstukken afspreken? Dan komt de eindtijd niet zo abrupt.

Herkenbaar. Altijd de pakken vla lezen en bij de lunch het broodbeleg

Met netflix heb ik er geen last van maar met internet wel. Nog even dit lezen en ow dat is interessant even meer info zoeken.
Afbeelding
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 25 Apr 2017 11:14

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik zou het hem zelf laten ondervinden en vind het eigenlijk alleen maar positief dat hij zo van lezen houdt.
Zelf deed ik dit vroeger ook, tot ik een tv op mijn kamer kreeg.
Ik had zelfs een heel dik boek met een leeslampje erop, de Cheerleader serie van RL Stine geloof ik. Of Fear street.
04-2014
10-2015
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 25 Apr 2017 11:20

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik zou de uitdaging eruit weghalen. Hij wil lezen, laat hem lekker lezen. Misschien dat je inderdaad kan zeggen dat hij beneden mag lezen totdat hij zo moe is dat hij naar boven gaat uit zichzelf. Ik weet nog wel als kind dat ik het dus heerlijk vond om lekker op mijn eigen kamer, met mijn eigen spullen me terug te trekken en dan te lezen.

Ik snap dat je het stiekeme niet fijn vindt, maar daarom zou ik het gewoon opengooien met je zoon en er dus ook zelf geen issue van maken. Hoe meer jij dat doet, hoe meer stiekem hij gaat doen.
<<

Pitty

Bericht 25 Apr 2017 12:08

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Fantastisch!!! Ik zou hem lekker laten lezen hoe lang hij ook wil. Als hij de volgende ochtend moeite heeft om uit bed te komen, is dat zijn probleem. Hij moet leren om naar zijn eigen lichaam te luisteren. Als hij dat nu leert, heeft hij er later alleen maar profijt van. Stel je voor dat hij straks 15 is, dan ga je toch ook niet meer zeggen dat hij nu het licht uit moet doen?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Apr 2017 12:15

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Volgens mij doe je er sowieso weinig aan als je kind een late slaper is. Mijn dochter gaat om die tijd nog rustig een balletdansje oefenen op bed, of prangende vragen stellen als: 'Als iemand een zwarte snor heeft, is zijn hoofdhaar dan ook altijd zwart?' Zij slaapt meestal tot 7.30 en in het weekend wat langer, ik denk dat als je kind uit zichzelf vroeger wakker wordt, hij er ook gewoon genoeg aan heeft.

Op internet staat zo'n rekentool waarmee je kan berekenen hoe laat je kind moet gaan slapen (dus dan vul je de leeftijd in en de tijd waarop hij of zij wakker wordt) en volgens die tool slaapt ze wel genoeg.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 25 Apr 2017 12:17

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Haha Susan dat zijn inderdaad ontzettend belangrijke vragen 's avonds! :D

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43705

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Apr 2017 13:50

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Misschien ligt het aan mij maar ik vind het lastig dat zoiets goeds als lezen dan gestraft wordt.
Ik begrijp jouw oogpunt van rust en het stiekeme wel goed, maar om dan eigenlijk iets wat heel goed en stimulerend is juist af te straffen vind ik wel een beetje moeilijk.
Ik ben het het meeste eens met Caro (en ook wel veel anderen): Haal de uitdaging er uit. Ik denk dat je op die manier de stiekem-factor weg kan halen, wat voor jou blijkbaar ook een groot deel van het probleem is. Ik zou geen boeken afpakken, lampen er uit draaien en dat soort dingen. Dat geeft zo'n negatieve draai er aan.
Let's discover the world together.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 25 Apr 2017 14:06

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

Ik ben het eigenlijk niet met het merendeel eens. Oke lezen is goed, maar daar gaat het nu niet om. Een kind van 7 heeft gewoon een bepaald aantal uren slaap nodig en persoonlijk vind ik om 22 uur gaan slapen echt te laat. Het lichaam heeft gewoon genoeg uren nodig, ook voor de verwerking van de dag etc. Ik zou nogmaals duidelijke afspraken maken en een wekkertje zetten tot wanneer hij mag lezen. Gaat de wekker af, dan boek inleveren en gaan slapen (wat dan meestal nog wel even duurt, omdat hij nog aan z'n boek zal denken). Ik zou wel consequenties hangen aan het stiekeme gedrag als hij dat blijft doen. Misschien kun je hem ook uitleggen waarom zijn lichaam een bepaald aantal uren slaap nodig heeft.

Als hij gewoon aan het spelen zou zijn, zou iedereen het afkeuren maar met lezen mag het dan ineens wel? Voor mij zou dat in dit geval geen verschil maken. Slaaptijd is slaaptijd.
Als mijn oudste bijv. nog huiswerk zit te maken om 22 uur heeft hij ook pech! Dan had je er eerder aan moeten beginnen.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 25 Apr 2017 14:07

Re: Zoon (7) leest 's avonds erg lang en doet dit stiekem

In de vakanties zou ik hem trouwens wel lekker zijn gang laten gaan. Dan is dat speciaal en extra leuk.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers