Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eerste hapjes

<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 11:56

Eerste hapjes

Mijn meisje is bijna 4 maanden en gaan dan beginnen met de eerste hapjes. Wat heb jij als eerste gegeven? Hoe heb je dit opgebouwt? Ik wil alles vers gaan maken, iemand nog tips welke groenten lekker zijn?
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 24 Apr 2017 12:00

Re: Eerste hapjes

Wij zijn begonnen met wortel. Dit hebben we een dag of 4/5 achter elkaar gegeven.
Ik heb het toen klaargemaakt met de Philips Avent Babycook. Ideaal vond ik hem! Straks ga ik hem weer gebruiken :)
<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 12:01

Re: Eerste hapjes

Snirp schreef:Wij zijn begonnen met wortel. Dit hebben we een dag of 4/5 achter elkaar gegeven.
Ik heb het toen klaargemaakt met de Philips Avent Babycook. Ideaal vond ik hem! Straks ga ik hem weer gebruiken :)



Hoe werkt zo'n babycook? Wij beginnen ook met wortel en idd een paar dagen achter elkaar.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 24 Apr 2017 12:04

Re: Eerste hapjes

Je schilt de groente (of het fruit of de aardappel).
Alles erin, water in het stoomgedeelte en dan stoomt hij een aantal minuten (aangegeven per soort fruit/groente).
Als hij klaar is met stomen kun je de unit omdraaien en dan is het een blender :)
<<

Anoniem316

Bericht 24 Apr 2017 12:08

Re: Eerste hapjes

Hier begonnen met wortel en gewoon gekookt in de pan en gepureerd met de staafmixer. Ondertussen heeft L de volgende dingen gehad:
Pastinaak
Pompoen
Broccoli
Bloemkool
Zoetermeer aardappel
Bruine bonen met appel (potje)
en diverse combinaties van bovenstaanden

Voor fruit ben ik beginnen met banaan.
Verder heeft ze nu grhad:
Appel
Peer
Aardbei
Mango
En ook hiermee veel gecombineerd ( 2 of 3 smaken samen).
<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 12:28

Re: Eerste hapjes

Snirp schreef:Je schilt de groente (of het fruit of de aardappel).
Alles erin, water in het stoomgedeelte en dan stoomt hij een aantal minuten (aangegeven per soort fruit/groente).
Als hij klaar is met stomen kun je de unit omdraaien en dan is het een blender :)

Klinkt goed, dank je!
<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 12:28

Re: Eerste hapjes

Hoe warmen jullie de hapjes uit de vriezer weer op? In de pan? Moet goed heet worden toch?
<<

Anoniem313

Bericht 24 Apr 2017 12:31

Re: Eerste hapjes

Champagne schreef:Hoe warmen jullie de hapjes uit de vriezer weer op? In de pan? Moet goed heet worden toch?


De eerste hapjes vroor ik nooit in, ik gaf gewoon een paar dagen achter elkaar hetzelfde, gekookte groenten blijven wel 3 dagen goed. Later warmde ik wel dingen op, maar volgens mij hoeft het niet heet te worden, het is immers al gaar.
<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 12:32

Re: Eerste hapjes

Caulfield schreef:
Champagne schreef:Hoe warmen jullie de hapjes uit de vriezer weer op? In de pan? Moet goed heet worden toch?


De eerste hapjes vroor ik nooit in, ik gaf gewoon een paar dagen achter elkaar hetzelfde, gekookte groenten blijven wel 3 dagen goed. Later warmde ik wel dingen op, maar volgens mij hoeft het niet heet te worden, het is immers al gaar.


Gaf je de groente de dag erna koud?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 12:38

Re: Eerste hapjes

Ik ben begonnen met wortel (gewoon zelf gekookt en gepureerd), maar hij vond het vreselijk. Niet perse wortels maar gewoon het hele concept hapjes. Na twee weken opnieuw geprobeerd en toen begonnen met geprakte banaan. Dat ging heel goed. Daarna steeds uitgebreid en nu eet hij elke keer z'n hele bordje leeg.
Wat ik heb gegeven aan groente:
- wortels
- bietjes
- broccoli
- bloemkool
- doperwtjes
- pompoen

En aan fruit:
- appel (zelf moes gemaakt)
- peer
- blauwe bessen
- mango
- banaan

Dee, aardbei mag toch pas na een jaar?

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 12:39

Re: Eerste hapjes

Champagne schreef:Hoe warmen jullie de hapjes uit de vriezer weer op? In de pan? Moet goed heet worden toch?

Ik doe het gewoon direct uit de vriezer in de magnetron tot het ontdooit is en niet meer ijskoud. Maar ik maak het ook niet heel heet hoor, gewoon iets warmer dan kamertemperatuur denk ik.

♥♥
<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 12:55

Re: Eerste hapjes

En hoeveel geef je in het begin?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 12:56

Re: Eerste hapjes

De eerste keren gaf ik één of twee eetlepels maar hij at in de praktijk misschien 2 lepeltjes? Nu krijgt hij tussen de 100 en 150 gram per keer. Gaat schoon op! :)

♥♥
<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 12:57

Re: Eerste hapjes

Elliot schreef:De eerste keren gaf ik één of twee eetlepels maar hij at in de praktijk misschien 2 lepeltjes? Nu krijgt hij tussen de 100 en 150 gram per keer. Gaat schoon op! :)

Thanks! Hoeveel maanden is hij nu?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Apr 2017 13:03

Re: Eerste hapjes

Is jouw kleine meid alweer bijna vier maanden Champagne? Whuut. Veel plezier met de hapjes, hopelijk vindt ze t gauw lekker.

Ik kijk hier zo naar uit he, lijkt me zo leuk om te proberen met je kindje. Fijn dat D intussen wat beter eet, Elliot! Heb je denk ik goed aangepakt door even rustig te wachten en iets anders te proberen.

Hoe zit het ook alweer met vanaf vier maanden of zes maanden bijvoeden? Was vier nou beter ivm het voorkomen van allergieen en snel aan smaken wennen?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 13:08

Re: Eerste hapjes

Ja dat gaat snel he Marin! Het is idd beter om te starten tussen de 4 en 5 maanden, zo zou je voedselallergieen kunnen voorkomen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 13:39

Re: Eerste hapjes

Marin schreef:Ik kijk hier zo naar uit he, lijkt me zo leuk om te proberen met je kindje. Fijn dat D intussen wat beter eet, Elliot! Heb je denk ik goed aangepakt door even rustig te wachten en iets anders te proberen.

Hoe zit het ook alweer met vanaf vier maanden of zes maanden bijvoeden? Was vier nou beter ivm het voorkomen van allergieen en snel aan smaken wennen?

Haha ik keek er ook enorm naar uit, dus de deceptie was enorm toen hij het niet moest :nopompom:

Ze zeggen dat starten met vier maanden beter is i.v.m. het voorkomen van allergieën. Het wennen aan smaken is geloof ik niet leeftijdsgebonden, maar dat durf ik niet te zeggen.

♥♥
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 24 Apr 2017 13:42

Re: Eerste hapjes

Daar zijn de meningen nog steeds sterk over verdeeld hoor. Hier werd door de allergoloog nota bene juist aangeraden om pas met 6 maanden te starten ivm allergieën en de darmrijping.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 13:51

Re: Eerste hapjes

Fiwen schreef:Daar zijn de meningen nog steeds sterk over verdeeld hoor. Hier werd door de allergoloog nota bene juist aangeraden om pas met 6 maanden te starten ivm allergieën en de darmrijping.

Dit is uit wetenschappelijk onderzoek van het VU MC gebleken en hier zijn de JGZ richtlijnen ook op aangepast.
https://www.vumc.nl/afdelingen/over-vum ... -allergie/

♥♥
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 24 Apr 2017 13:53

Re: Eerste hapjes

Ik weet nog goed dat ik 10 jaar geleden een foto postte van mijn 4 maanden baby die een fruithapje kreeg. Nou, het forum was bijna te klein, haha! Het was veel te vroeg en wat dacht ik wel niet, 6 maanden was de norm! :laughcry:
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem316

Bericht 24 Apr 2017 13:54

Re: Eerste hapjes

Volgens mij mogen aardbeien ook wel gewoon hoor. En L is over 2 weken 6 maanden dus mocht het wel zo zijn, dan is het nog niet zo'n ramp. Ze reageert er verder nog niet op.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 13:59

Re: Eerste hapjes

Dee schreef:Volgens mij mogen aardbeien ook wel gewoon hoor. En L is over 2 weken 6 maanden dus mocht het wel zo zijn, dan is het nog niet zo'n ramp. Ze reageert er verder nog niet op.

Nou die twee weken zouden niet uitmaken als ik een half jaar zei, maar ik dacht dat het pas vanaf een jaar mocht :razz:

Anyway, als ze er niet op reageert komt het vast wel goed maar ik dacht wel dat je met aardbeien voorzichtig moet zijn omdat er veel histamine in zit.

♥♥
<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 14:01

Re: Eerste hapjes

Fiwen schreef:Daar zijn de meningen nog steeds sterk over verdeeld hoor. Hier werd door de allergoloog nota bene juist aangeraden om pas met 6 maanden te starten ivm allergieën en de darmrijping.

En hier door de kinderarts 4 maanden ;-).
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 14:02

Re: Eerste hapjes

Thunder schreef:Ik weet nog goed dat ik 10 jaar geleden een foto postte van mijn 4 maanden baby die een fruithapje kreeg. Nou, het forum was bijna te klein, haha! Het was veel te vroeg en wat dacht ik wel niet, 6 maanden was de norm! :laughcry:

Tja dat komt denk ik doordat dit onderzoek toen nog niet uitgevoerd was, en 6 maanden toen dus nog de norm/richtlijn was. Inmiddels is er meer onderzoek naar gedaan en is de richtlijn daarop aangepast.

♥♥
<<

Anoniem253

Bericht 24 Apr 2017 14:02

Re: Eerste hapjes

Elliot schreef:
Fiwen schreef:Daar zijn de meningen nog steeds sterk over verdeeld hoor. Hier werd door de allergoloog nota bene juist aangeraden om pas met 6 maanden te starten ivm allergieën en de darmrijping.

Dit is uit wetenschappelijk onderzoek van het VU MC gebleken en hier zijn de JGZ richtlijnen ook op aangepast.
https://www.vumc.nl/afdelingen/over-vum ... -allergie/

Dit staat ook op de site van vereniging allergiologen inderdaad :).
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers