Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werk & studie biechttopic

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 01 Mrt 2017 08:40

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje schreef:Binnenkort word ik ontslagen. De onderhandeling loopt nog en ik ben nog niet vrijgesteld van werkzaamheden.
Nu ben ik bijna jarig, zou je dan wel je collega's trakteren?
Mijn verjaardag valt op een werkdag en trakteren is niet verplicht.


Ik denk het wel, je collega's kunnen er niets aan doen dat je ontslagen wordt toch.
Wel stom dat je dat al weet, maar dat je wel nog moet komen werken..
<<

Anoniem185

Bericht 01 Mrt 2017 10:27

Re: Werk & studie biechttopic

Ik zou ook je collega's het niet kwalijk kunnen nemen. Zij ontslaan je niet, dat is van hogerop.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Mrt 2017 10:50

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje schreef:Binnenkort word ik ontslagen. De onderhandeling loopt nog en ik ben nog niet vrijgesteld van werkzaamheden.
Nu ben ik bijna jarig, zou je dan wel je collega's trakteren?
Mijn verjaardag valt op een werkdag en trakteren is niet verplicht.


Word je ontslagen of loopt je contract af en wordt dit niet verlengd?
In het eerste geval zou ik geen zin hebben in trakteren (gevoel, geen ratio uiteraard). Ik snap dat je collega's er niets aan kunnen doen, maar ik zou dan met veel tegenzin op het werk zijn. In het tweede geval zou ik wel trakteren; dan zou ik er ook met tegenzin nog zijn, maar zou het toch anders voelen.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 05 Mrt 2017 11:43

Re: Werk & studie biechttopic

Mijn man en ik werken allebei op dezelfde school.
Nu bestaat de kans dat mijn man promotie krijgt, hij wordt dan mijn direct leidinggevende (teamleider)

Een fantastische kans voor mijn man, maar het heeft behoorlijk wat consequenties voor mij.

1. ik moet uit het team en naar een ander team. Dat doet mij zeer. Ik zit behoorlijk goed op mijn plek in dit team bij dit type leerling
2. of ik ga helemaal weg van deze school, en dat is ook best een behoorlijke stap na bijna 13 jaar.

Hoe zit het eigenlijk juridisch?
Wij zijn al bijna 10 jaar samen en ook collega's en ook werkzaam in hetzelfde team.
Dat lijkt me geen probleem, maar hoe zit dat wanneer 1 van de twee in de tussentijd een leidinggevende functie krijgt?
Kan mijn werkgever mij zonder pardon uit een team zetten of overplaatsen naar een andere vestiging?

Ik worstel hier al de hele vakantie mee, zonder hier eigenlijk met het onderwerp van gesprek (mijn man) over te praten, dat vind ik nogal lastig. Vandaar mijn vraag hier anoniem op het forum.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Mrt 2017 11:59

Re: Werk & studie biechttopic

Bij ons is het ook zo dat er geen echtparen in hetzelfde team mogen zitten. Er is/was behoefte aan bepaalde kennis in een team, maar dat kan niet omdat er dan een echtpaar in het team aanwezig is. Er zijn bij ons meerdere stellen op het werk en afgelopen jaar zijn meerdere mensen daardoor plek gewisseld. Natuurlijk gebeurt dit ook in overleg.

Ene optie is dat jij wisselt van team, dan zal er met jou worden gekeken waar je ook op je plek bent (binnen zelfde organisatie, maar kan ook andere vestiging zijn).

Of je man krijgt promotie qua functie, maar komt als hoofd aan een ander team. Kortom hij wisselt van team/locatie. Dit heeft voor hem natuurlijk ook voordelen dat de mensen onder hem, hem niet eerder in een andere functie hebben gezien. Bij mij op het werk is het heel gebruikelijk dat teamleiders elke x jaar met elkaar van plek wisselen.

Enige manier om het inzichtelijk te krijgen is het gesprek aangaan met diegene die boven de teamleiders staat, het management?
08/2018
05/2021
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 05 Mrt 2017 12:20

Re: Werk & studie biechttopic

Bedankt voor je reactie MissEnergy.

Als het een probleem geweest zou zijn dat mijn man en ik een relatie kregen en in hetzelfde team zouden komen te werken, dan hadden ze denk ik 10 jaar geleden dat al moeten zeggen. Nooit 1 woord over gerept.
Bij ons op school werken ook meerdere echtparen en ook in dezelfde teams. Er staat naar mijn weten hier niets zwart op wit over op papier. Waar zou ik dat überhaupt kunnen opvragen die regelgeving?

Mijn man kan geen teamleider worden van een ander team. Bijkomstigheid is dat mijn man al jaren onbevoegd voor de klas staat, niet van plan is zijn bevoegdheid te halen, maar met deze functie wel na een jaar eindelijk een vaste aanstelling kan krijgen en natuurlijk een beter salaris. Het feit dat mijn man al ruim 13 jaar telkens een jaarcontract krijgt is natuurlijk ook niet helemaal volgens de regels, maar is denk ik een andere discussie.

Hij wint er dus behoorlijk wat mee.

Alleen ik niet. Een andere vestiging is geen optie (dat gaat nou eenmaal niet zo makkelijk en levert me nog meer reistijd op) en een ander team zie ik niet zitten, dan worden het voornamelijk brugklassen waar ik aan lesgeef. En dat station ben ik een aantal jaar terug al gepasseerd.
Het enige dat school voor mij zou kunnen doen is een plek op een geheel andere school binnen de overkoepelende organisatie zoeken, bij mij in de buurt. Maar dat vind ik wel even slikken...en gaat school dat voor mij doen?

Onze directrice is geen prettig persoon om mee in overleg te gaan. Ze zoekt volgens mij al jaren een reden om ons uit elkaar te halen, zonder dat ze echt een poot heeft om op te staan. Zij denkt vooral uit eigen belang.
Voor iemand die in het onderwijs werkt,is zij vooral een keiharde zakenvrouw en geen 'mensenmens'.

Ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik met dit topic wil...waarschijnlijk gewoon even mijn hart luchten.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Mrt 2017 13:31

Re: Werk & studie biechttopic

Lastige situatie, met diverse haken en ogen (bevoegdheid, jaarcontracten etc.). Ik begrijp dat je in het middelbaar onderwijs werkt. Ik zit in dezelfde sector, maar werk wat oudere 'leerlingen'.

Ik geloof dat het beleid rondom relaties binnen hetzelfde team ook pas de laatste jaren echt speelt. Eerder is dit niet echt een issue geweest. Daardoor zie ik de afgelopen 2 jaar meer mensen van team wisselen. Misschien is het dus geen regelgeving, maar meer beleid van de organisatie?

Zelf denk ik dan: twee volwassenen werknemers en promotie gaat op competenties. Kortom dat jullie een relatie hebben zou dat niet in de weg moeten staan en daar zou je professioneel mee om kunnen moeten gaan. De vraag is enkel hoe de school er tegenover staat. Ze kunnen jullie ook niet zomaar ontslaan. Ook al heeft je man jaarcontracten, ik denk dat de rechter dit gelijk zou stellen aan een vast contract. Jij zal ook vast in dienst zitten.

Ik zou denk ik het gewoon op jullie af laten komen, maar eens horen hoe de school erover denkt en niet te snel acties of toezeggingen doen voordat je weet wat er van je verwacht wordt. Dat zal best moeite kosten, maar is voor nu misschien het beste?

MIsschien heb je hier nog wat aan: https://www.akd.nl/b/Paginas/De-arbeids ... 90613.aspx
08/2018
05/2021
<<

Anoniem197

Bericht 06 Mrt 2017 07:38

Re: Werk & studie biechttopic

Ben je lid van de bond? Dat zou ik wel doen namelijk en daar jouw vraag neerleggen.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 06 Mrt 2017 09:32

Re: Werk & studie biechttopic

Ja ben ik lid van.
Ik zal t.z.t. contact met ze opnemen.

Bedankt MissEnergy voor je uitgebreide reactie.
Ik wacht het inderdaad maar gewoon af.
Het heeft naast mijn werk ook organisatorisch nogal wat gevolgen deze eventuele promotie zeker m.b.t. onze kinderen en de opvang daarvan.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 07 Mrt 2017 12:09

Re: Werk & studie biechttopic

Ik zou waarschijnlijk wel trakteren. Of het moet voor meer dan 20 man zijn.
Ik zie trakteren niet als iets wat je voor je baas of het bedrijf doet, meer voor je collega's. En ik ga er niet vanuit dat die voor jouw ontslag gezorgd hebben.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 21 Apr 2017 13:04

Re: Werk & studie biechttopic

Ik wil even iets van mij af schrijven, niet perse als biecht, maar hier past het misschien wel goed.

Gisteren ben ik op sollicitatie gesprek geweest.
Ik heb dus afgebeld, en in dat gesprek kreeg ik het grote compliment dat ik het anders waarschijnlijk was geworden.
Het voelt zo alsof ik moet kiezen tussen een carrière en mijn gezin en alsof ik nu een identiteit moet kiezen: Huismama of carrièrevrouw.
Hoe maak je die keuze? En hoe weet je dan of het goed is? Krijg ik er spijt van dat ik niet alles meemaak van mijn kinderen of juist van een carrière die ik liet gaan? Waarschijnlijk een issue voor meer mama's, dus kom maar door met die keuzes.

Liever niet quoten, vind het al best spannend om zo mijn verhaal te doen
* verhaal aangepast en ingekort*
Laatst gewijzigd door Soleil op 21 Apr 2017 19:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 21 Apr 2017 13:16

Re: Werk & studie biechttopic

Lijkt me heel lastig Soleil. Het 'probleem' is natuurlijk ook dat je nooit weet of je nu de 'juiste' keuze hebt gemaakt.
Ik heb er geen ervaring mee (gelukkig) maar wilde je even een hart onder de riem steken.
30-04-2017
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 21 Apr 2017 13:29

Re: Werk & studie biechttopic

Het eerste wat in mij opkomt: waarom 'mag' jouw vriend wel zo veel werken en ben jij automatisch verantwoordelijk voor kinderen en huishouden? Kan hij niet wat meer concessies doen? Op deze manier kun jij natuurlijk nooit een carrière opbouwen. Jullie hebben samen een gezin, dus jullie zijn samen verantwoordelijk. Het geldaspect vind ik ook niet echt er toe doen. Jullie brengen dan samen meer geld binnen en gaan er niet op achteruit. Wie precies hoeveel binnenbrengt lijkt me niet relevant?
(Misschien formuleer ik het wat kort door de bocht, maar dit is wel wat ik als eerste dacht)
<<

Anoniem278

Bericht 21 Apr 2017 13:45

Re: Werk & studie biechttopic

Ik denk dat het niet zo zwart/wit is Soleil.
Ze zeggen niet dat jij maar een simpel bijbaantje zou moeten nemen, of dat je huismoeder zou moeten worden als je dat niet wilt. Jullie hebben specifiek deze baan besproken en daar zaten teveel nadelen aan.
Want wees eens eerlijk, stel, deze baan was op tien minuten fietsen en je kon daardoor het wegbrengen/halen/opvang gedoe heel eenvoudig regelen, dan had je toch direct 'ja' gezegd?
Ik zie vooral praktische bezwaren, als te weinig tijd voor de combinatie tussen het moederschap en een carrière maar dat is met de juiste baan waarschijnlijk al veel minder?

Misschien kun je eens kijken wat er praktisch gezien nodig is, zodat jij een baan kunt aannemen die bij je past, en wel wat tijd kost. Is dat bijvoorbeeld hulp in de huishouding? Een gastouder met flex mogelijkheden?

Ik ben niet zo van 'kan je man niet dit of dat' omdat ik denk dat jullie daar onderling al over gesproken hebben. Ik ben vooral van 'als dit de situatie is wat is er dan nodig'.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 21 Apr 2017 19:31

Re: Werk & studie biechttopic

Bedankt voor jullie reacties.
Quizzle: je hebt gelijk hoor, maar ik had het blijkbaar sterker gewild dan ik dacht. Het was gewoon ook even moeilijk te verwerken op deze manier.
Kees: dank je wel. En op dit moment heb ik liever dat ik misschien te lang bij de kinderen ben dan te kort.
Miss: dit is op dit moment onze afspraak. Hij kan weinig concessies doen omdat hij een eigen zaak heeft, en het kost geld als hij niet werkt. hij staat er compleet voor open als ik kostwinner zou zijn, maar ik zou dan de kinderen te veel missen denk ik.

Ik zoek gewoon rustig verder naar iets wat nog beter zou passen bij mij en mijn gezin. Pffft
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 24 Apr 2017 20:06

Re: Werk & studie biechttopic

Ik ben ongetwijfeld herkenbaar, maar ik wil het niet nu aan mijn forumnaam gekoppeld hebben, dus even onder dit account.

Ik moet/ga deze week mijn baan opzeggen. Ik stop namelijk met werken ivm mijn pasgeboren kind en we hebben er voor gekozen dat (voorlopig) thuis ga blijven. Mijn leidinggevende weet al dat ik hier sterk over zat te twijfelen, maar nu moet ik het dan echt gaan zeggen.
Mijn idee hiervan is: Ik ga hem een dezer dagen een appje sturen (zo gaan we met elkaar om) dat ik hem graag even wil bellen op het moment dat hij aan het werk is (ivm onregelmatigheid kan ik niet zomaar op kantooruren bellen). Tijdens dat telefoontje geef ik dan aan dat ik ga stoppen. Wel wil ik heel graag op een normale, leuke manier afscheid nemen zodat ik het goed afsluit. Ik ga dan dus wel voorstellen nog een keer langs te komen. Ik moet immers ook laptop inleveren en kluis legen etc en dan kan ik de baby ook wel meenemen om te laten zien. Soort kort afscheid dus.

Als je dit zo leest, klinkt dat alsof dat realistisch is om voor te stellen als je stopt met werken? Ik denk dat het bij ons op de afdeling heel goed kan, maar ik vind het wel lastig. Heeft iemand nog goede tips om aan te geven dat ik ga stoppen? Zijn er trouwens nog andere dingen waar ik aan moet denken? Ik zou mid juni terug moeten komen na verlof, dus ik wil eigenlijk per 1 juni stoppen en dus voor 1 mei opzeggen. Lijkt me goed dus toch?
<<

Anoniem282

Bericht 24 Apr 2017 20:17

Re: Werk & studie biechttopic

Ik zou je telefoongesprek nog op mail bevestigen. Dan weet je zeker dat er geen ruis is over per wanneer je uit dienst treedt. :)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 20:28

Re: Werk & studie biechttopic

Ja wat Guattari zegt zou ik ook doen. Overigens kan het aan mij liggen maar ik vind het ergens niet heel netjes om dit nu pas te zeggen. Je wist dit al (veel) langer toch? Ik zou hier als werkgever wel een beetje van balen eerlijk gezegd.

♥♥
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 24 Apr 2017 20:39

Re: Werk & studie biechttopic

Bij ons op het werk is het ook verplicht om het schriftelijk op te zeggen.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem282

Bericht 24 Apr 2017 20:45

Re: Werk & studie biechttopic

Anna schreef:Bij ons op het werk is het ook verplicht om het schriftelijk op te zeggen.


In theorie geldt dat volgens mij (nagenoeg) overal, maar in de praktijk geef je dat vaak in een gesprek aan met je leidinggevende. Nu is dit in bovenstaand geval niet mogelijk, dus zou ik het wel schriftelijk bevestigen. :)
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 24 Apr 2017 20:47

Re: Werk & studie biechttopic

Het lijkt me inderdaad wel zo handig om het ook op papier te zetten (en ook te zorgen dat dat dus op tijd binnen is), maar alleen maar extra vriendelijk om even normaal in een telefoongesprek toch iets persoonlijker je besluit mede te delen en toe te lichten ipv een mailtje "yo, ik kom toch niet meer terug, sorry dat ik jullie niet de volle verlofperiode de kan gegeven heb iemand te zoeken, dit is mijn opzegtermijn, ik kom de computer nog wel even langsbrengen, zorgen jullie voor taart of zal ik dat meenemen".
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 24 Apr 2017 21:04

Re: Werk & studie biechttopic

Guattari schreef:
Anna schreef:Bij ons op het werk is het ook verplicht om het schriftelijk op te zeggen.


In theorie geldt dat volgens mij (nagenoeg) overal, maar in de praktijk geef je dat vaak in een gesprek aan met je leidinggevende. Nu is dit in bovenstaand geval niet mogelijk, dus zou ik het wel schriftelijk bevestigen. :)


Dan moet je er alleen niet te lang mee wachten, want 1 mei is volgende week maandag al en het moet dan vóór die tijd geregeld zijn. Ja, dat dacht ik al inderdaad, heb niet zoveel ervaring met andere bedrijven.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 24 Apr 2017 21:10

Re: Werk & studie biechttopic

Elliot schreef:Ja wat Guattari zegt zou ik ook doen. Overigens kan het aan mij liggen maar ik vind het ergens niet heel netjes om dit nu pas te zeggen. Je wist dit al (veel) langer toch? Ik zou hier als werkgever wel een beetje van balen eerlijk gezegd.


Dat kan ik me voorstellen dat het niet heel netjes is. M'n leidinggevende heeft wel zelf gezegd dat ik na de bevalling maar moet aangeven wat ik kies. Dat was de afspraak. Dus dat moment lijkt me daar nu. Had wel iets eerder gekund natuurlijk maar wilde ook niet direct na de bevalling bellen.

Dat schriftelijk nog aangeven is een goede tip. Dank jullie.
<<

Anoniem243

Bericht 24 Apr 2017 21:34

Re: Werk & studie biechttopic

Ik heb, weliswaar toen ik alweer een tijdje aan het werk was, mijn leidinggevende destijds gevraagd om een gesprek waarin ik heb verteld dat ik wilde stoppen, mijn redenen daarvoor toegelicht en overlegd hoe de zaken afgehandeld zouden worden. Ook heb ik daarbij mijn opzeggingsbrief overhandigd waarin duidelijk stond aangegeven per wanneer (gewoon de opzegtermijn aangehouden) en een dankwoordje voor de fijne tijd die ik daar heb gehad. Natuurlijk een iets andere situatie omdat ik eerst nog een tijdje gewerkt heb na mijn verlof en het stoppen met werken überhaupt nooit eerder ter sprake was gekomen maar wie weet heb je er wat aan.
<<

Pitty

Bericht 24 Apr 2017 21:50

Re: Werk & studie biechttopic

Mijn man is geswitched van werkgever, en hij heeft idd eerst gebeld om dit te vertellen. Daarna moest hij in drievoud een aangetekende brief versturen naar oa HRM. Later heeft hij nog een afspraak gemaakt op kantoor om zijn laptop in te leveren.

Elliot, ik snap enerzijds wel dat je het niet 'netjes' vind, maar anderzijds: biechtje werkt niet in de zorg ofzo, er hangen geen levens vanaf en dus is een maand opzegtermijn toch prima?
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers