Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stakingen basisonderwijs

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Apr 2017 10:26

Stakingen basisonderwijs

Ik lees net dat er misschien een grote staking komt in het basisonderwijs: http://www.ad.nl/binnenland/basisschool ... ~ab8c7f3d/

Nu wil ik echt geen dooddoeners erin gooien zo van 'ze hebben een luizenleven want 10 weken vakantie', maar ik begrijp dit oprecht niet.
Ik snap wel dat er een lerarentekort is en dat de klassen groter zijn en dus meer werk opleveren, maar waarom is het een probleem om in de schoolvakanties nog gedeeltelijk door te moeten werken? Binnen zo goed als alle andere werkgebieden hebben medewerkers toch ook gewoon rond de 4-5 weken vakantie op jaarbasis? Waarom zou het een probleem opleveren als leerkrachten vakanties moeten inleveren om administratie/nakijkwerk te doen?

Kan iemand het mij even helder uitleggen want ik merk dat ik hier een mening over heb zonder goed geïnformeerd te zijn en ik denk nu dus telkens: jemig, miep niet zo. Maar misschien (waarschijnlijk?) zie ik grote problemen over het hoofd.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 13 Apr 2017 10:31

Re: Stakingen basisonderwijs

Elliot schreef:Ik lees net dat er misschien een grote staking komt in het basisonderwijs: http://www.ad.nl/binnenland/basisschool ... ~ab8c7f3d/

Nu wil ik echt geen dooddoeners erin gooien zo van 'ze hebben een luizenleven want 10 weken vakantie', maar ik begrijp dit oprecht niet.
Ik snap wel dat er een lerarentekort is en dat de klassen groter zijn en dus meer werk opleveren, maar waarom is het een probleem om in de schoolvakanties nog gedeeltelijk door te moeten werken? Binnen zo goed als alle andere werkgebieden hebben medewerkers toch ook gewoon rond de 4-5 weken vakantie op jaarbasis? Waarom zou het een probleem opleveren als leerkrachten vakanties moeten inleveren om administratie/nakijkwerk te doen?

Kan iemand het mij even helder uitleggen want ik merk dat ik hier een mening over heb zonder goed geïnformeerd te zijn en ik denk nu dus telkens: jemig, miep niet zo. Maar misschien (waarschijnlijk?) zie ik grote problemen over het hoofd.


Volgens mij - maar ik ben ook geen expert - zijn die lange vakanties er juist om te compenseren voor al het werk wat ze bovenop hun normale contracturen al doen door het jaar heen. Dus iemand met een contract van zeg 24 uur per week werkt iedere week sowieso een paar uur extra voor administratie. rapporten, oudergesprekken et cetera, en om daarvoor te compenseren hebben ze meer vakantie dan mensen die gewoon de omvang van hun contract werken. Als je dan in die vakanties ook nog vanalles moet doen klopt het niet meer.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Apr 2017 10:35

Re: Stakingen basisonderwijs

Ohja dat klinkt wel logisch. Dus als je een aanstelling hebt van 24 uur per week ben je eigenlijk al 24 uur aan het lesgeven en moet je daarnaast nog de administratie doen? Dat klinkt wel scheef ja.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Apr 2017 10:40

Re: Stakingen basisonderwijs

Wat ik nog weet uit het (voortgezet) onderwijs is dat een full time aanstelling inderdaad rond de 25 uur lag, zoiets meende ik. Dat is dan lesuur. Daar bovenop komt dan inderdaad de administratie, voorbereiding, nakijkwerk etc. En incidentele extra's zoals ouderavonden en extracurriculaire activiteiten. Het was voor mij sowieso enorm wennen om full time te werken, maar ik vond het ook écht zwaar in het onderwijs. Ondanks alle schoolvakanties vrij.

Je artikel heb ik nog niet gelezen, ga ik straks doen.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Apr 2017 10:50

Re: Stakingen basisonderwijs

Voor mijn vader heeft het volgens mij ook wel deels te maken dat hij het vervelend vindt dat van buitenaf wordt bepaald hoe hij zijn werkzaamheden invult. Hij is ook altijd de laatste week van de zomervakantie bezig met voorbereidingen op het nieuwe jaar en dat doet hij dan deels thuis, deels op school, nu wordt er opeens door anderen bepaald waar en wanneer hij die dingen moet doen terwijl hij dat heel goed zelf kan bepalen en hij zijn werk al die jaren prima heeft gedaan. Die betutteling is gewoon stom. Dat je het hele jaar van alles in je eigen tijd moet doen terwijl dat in je nadeel is, en dat je het, op het moment dat het juist uit zou komen om het in je eigen tijd te doen, het opeens niet in je eigen tijd moet doen maar gewoon een week moet inleveren, dat is natuurlijk ook wel krom.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Apr 2017 10:55

Re: Stakingen basisonderwijs

Ja dat klinkt ook wel stom Susan, maar ik vind dat niet echt een reden om te staken als ik eerlijk ben. Maar goed, dat is dan waarschijnlijk één van de problemen en niet de directe aanleiding van deze staking, denk ik tenminste.

♥♥
<<

Anoniem202

Bericht 13 Apr 2017 11:26

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik ben nu op studiedag dus ik kan niet uitgebreid reageren, maar 't is zo dat de werkdruk hoog is, dat er grote klassen zijn en in die grote klassen zitten steeds meer kinderen met specifieke onderwijsbehoeftes. Daarnaast moet er een bak aan administratie gedaan worden, en blijft het salaris achter ten opzichte van andere beroepen en collega's in bv het middelbare onderwijs.
Ja leerkrachten hebben veel vakantie, idd ter compensatie van de andere uren die we maken, maar alsnog hebben we meer vakantie dan mensen in andere beroepen. Maar het gaat dus niet om doorwerken in vakanties.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 13 Apr 2017 11:36

Re: Stakingen basisonderwijs

Sowieso is een deel van de vakanties inleveren niet echt een oplossing volgens mij. Want je hebt nou eenmaal heel veel taken naast het onderwijs die je op een bepaald moment moet doen en die je dus niet in de vakantie even rustig kunt gaan doen. Dus die taken blijven, en daarnaast moet je vakantie inleveren die je hebt ter compensatie van de 'overuren' die je gedurende het jaar maakt, maar die niet minder worden door vakantie in te leveren. En het salaris is ook niet bepaald heel hoog.
Overigens werk ik zelf niet in het basisonderwijs, maar dit is wat ik hoor van vrienden, dus als het niet klopt wat ik zeg hoor ik het wel!
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 13 Apr 2017 11:36

Re: Stakingen basisonderwijs

En hoe wil je doorwerken in de vakanties zien?
Ten eerste doen we dat vaak al, maar goed ik kan moeilijk zeggen 'jongens je cijfer van je rekentoets krijg je over 6 weken want dan heb ik vakantie'. Ten eerste is dat voor de kids niet motiverend en ten tweede stem je je onderwijs juist af op de resultaten van de toetsen. Dus dan kun je niet verder omdat je het nakijkt in de vakantie... Dus daarnaast zie ik niet in wat voor werk ik in de vakantie kan doen.
Met meer salaris lossen mijn 'problemen' niet op, maar de werkdruk moet zeker wel omlaag. Tegenwoordig is het daadwerkelijke lesgeven bijzaak geworden lijkt wel, alle administratie eromheen is killing. De hele dag loop je achter de feiten aan en prop je zoveel mogelijk in de dag om aan iedereens behoefte te proberen voldoen en dan om 15:15u begint je werkdag vaak pas lijkt wel.
En dan maar te zwijgen over het continurooster wat er bij ons aan zit te komen, want dan heb je gewoon geen pauze tussen 8:30u en 14u... En denk maar niet dat we dan om 15u wegkunnen, want we worden gewoon geacht tot 17u te werken (en die tijd heb je ook hard nodig)

Tot zover mijn frustraties ;)
<<

Flore

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 882

Geregistreerd: 09 Jul 2016 13:36

Bericht 13 Apr 2017 11:38

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik (juf in het speciaal basisonderwijs) ben het niet eens met stakingen. De ouders en kinderen worden daar dan weer de dupe van. Wat er volgens mij wel moet gebeuren: De mensen in Den Haag moeten eens even goed achter hun oren krabben en beseffen dat ze het onderwijs in Nederland aan het kapot maken zijn.
Ik ben heel goed zelf in staat om te bepalen hoe mijn werkweken eruit zien. Ik werk gemiddeld van 8.00 tot 17.00/18.00, helaas zonder pauze tot 15.15 i.v.m. continurooster en speciale kinderen die in hun pauze niet zonder toezicht kunnen van de leerkracht. Om 15.30 is er even tijd voor een kop koffie/the, maar na een kwartier staan we toch weer op om te gaan werken. Soms werk ik de avonden extra, als er rapportgesprekken, ouderavonden, cursussen etc. zijn. Ik maak gemiddeld 4-5 overuren per week. En deze worden gecompenseerd in de vakanties. Prima wat mij betreft! Maar nu komt de maar........Ik moet wel in die tijden mijn werk kunnen doen in de uren die we betaald krijgen. En dat lukt niet altijd. Ik werk best hard, ik ben snel met de computer, kijk het nakijkwerk snel na, maar nog blijven er dingen liggen. Je zou bezig moeten zijn met leuke, inspirerende lessen voorbereiden, maar dat lukt haast niet, door alle papieren rompslomp die van je gevraagd wordt. Ik sta nu 10 jaar voor de klas, en als ik zie wat er in die 10 jaar bij gekomen is, daar word je naar van; het is overdreven, veel dubbel, je moet jezelf haast verdedigen over elke stap die je zet in de klas, zorgleerlingen, excellente leerlingen, alles moet worden vastgelegd in een plan, elk gesprek moet worden geregistreerd, je krijgt boze ouders aan de lijn die het niet eens zijn met je aanpak, of ze voelen zich benadeeld, waarom doe je niet dit, waarom probeer je niet dat, zucht. Ik werk al de benen onder mijn kont vandaan. Er moet echt iets gebeuren, want nu vind ik mijn werk nog heel erg leuk, ik doe alles voor die lieve guppies in mijn groep 3 en 4, maar ik ga dit niet volhouden tot mijn 67e.
Boys rule!
2018 / 2020
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 13 Apr 2017 11:40

Re: Stakingen basisonderwijs

Elliot schreef:Ohja dat klinkt wel logisch. Dus als je een aanstelling hebt van 24 uur per week ben je eigenlijk al 24 uur aan het lesgeven en moet je daarnaast nog de administratie doen? Dat klinkt wel scheef ja.


Zo werkte het inderdaad bij mijn oude werk (geen basisonderwijs, wel onderwijs) ook. Ik had een contract voor 22.5 uur, en daarvoor kreeg ik ook betaald, maar moest elke week 27 uur werken om te compenseren voor de vakanties. Het is niet helemaal hetzelfde, maar wel vergelijkbaar denk ik.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 13 Apr 2017 11:43

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik ben niet zo bekend met het hele leraren gebeuren maar als ik het artikel lees zie ik niet echt iets heel bijzonders of nu ja hoe moet ik het zeggen.. iets dat alleen in het onderwijs zo is.

Volgens mij is binnen veel sectoren de werkdruk/verantwoording hoog en liggen de lonen niet overal hetzelfde evenals dat er tig banen zijn waarbij je in je eigen tijd werk voorbereid of nog iets afmaakt). Sommige dingen weet je toch als je eraan begint, zoals bijvoorbeeld salaris. In de zorg verdient een verpleegkundige in een ziekenhuis minder dan dat ik deed in de GGZ. Maar dat is toch een keuze?

Phoebe ik ben het wel eens over de te grote klassen en dat er meer leerkrachten zouden mogen zijn. Op de school van mij oudste is de groep startende kleuters nu zo'n 30 leerlingen en daar staat 1 juf en zoveel mogelijk een onderwijs assistente sinds kort. Dat vind ik wel erg weinig en ik kan me niet voorstellen dat alle leerlingen zo goed gezien kunnen worden door een docent en krijgen wat ze nodig hebben. Petje af voor de juffen die alleen voor zo'n groep staan.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Apr 2017 11:50

Re: Stakingen basisonderwijs

MissBitchy schreef:En hoe wil je doorwerken in de vakanties zien?


Ik verzin dat zelf niet hoor, ik hoorde op de radio een leerkracht zeggen dat het niet eerlijk is dat er één of twee weken van de zomervakantie afgesnoept wordt/worden vanwege het uitvoeren van bepaalde taken (zoals de klas inrichten na de zomervakantie). Dit is mijns inziens echter niet zo onredelijk, maar wie ben ik.
Nakijkwerk in de vakantie lijkt mij ook niet zinvol, maar gespreksverslagen uittypen, lessen voorbereiden (ik weet niet precies hoe dat werkt want ik ben geen juf natuurlijk, maar ik neem aan dat je daar wel een beetje in vooruit kan werken als er een duidelijke jaarplanning ligt), andere administratieve dingen.. Dat lijken mij wel dingen die je in de vakantie kunt doen en die je dus niet naast het lesgeven doordeweeks hoeft te doen.
Ik vind het ook een beetje gek om het 'doorwerken tot 17.00 uur' als argument te gebruiken want dat gebeurt in veel andere beroepsgroepen ook, en vaak ook gewoon zonder pauzes omdat men daar niet aan toekomt.

Helaas zijn de salarissen bij (semi-) overheidsinstellingen wel vaak een stuk lager dan in het bedrijfsleven, dat is op mijn werk ook zo.

♥♥
<<

Anoniem202

Bericht 13 Apr 2017 11:55

Re: Stakingen basisonderwijs

Elliot schreef:
MissBitchy schreef:En hoe wil je doorwerken in de vakanties zien?


Ik verzin dat zelf niet hoor, ik hoorde op de radio een leerkracht zeggen dat het niet eerlijk is dat er één of twee weken van de zomervakantie afgesnoept wordt/worden vanwege het uitvoeren van bepaalde taken (zoals de klas inrichten na de zomervakantie). Dit is mijns inziens echter niet zo onredelijk, maar wie ben ik.
Nakijkwerk in de vakantie lijkt mij ook niet zinvol, maar gespreksverslagen uittypen, lessen voorbereiden (ik weet niet precies hoe dat werkt want ik ben geen juf natuurlijk, maar ik neem aan dat je daar wel een beetje in vooruit kan werken als er een duidelijke jaarplanning ligt), andere administratieve dingen.. Dat lijken mij wel dingen die je in de vakantie kunt doen en die je dus niet naast het lesgeven doordeweeks hoeft te doen.
.


Je schetst het heel makkelijk, en er zijn dagen/ taken waarbij dat wel lukt. Helaas zijn die dagen grote uitzondering en is het dus wel nodig om veel van die dingen in het weekend of in de avond te doen.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 13 Apr 2017 11:57

Re: Stakingen basisonderwijs

Elliot schreef:
MissBitchy schreef:En hoe wil je doorwerken in de vakanties zien?


Ik verzin dat zelf niet hoor, ik hoorde op de radio een leerkracht zeggen dat het niet eerlijk is dat er één of twee weken van de zomervakantie afgesnoept wordt/worden vanwege het uitvoeren van bepaalde taken (zoals de klas inrichten na de zomervakantie). Dit is mijns inziens echter niet zo onredelijk, maar wie ben ik.
Nakijkwerk in de vakantie lijkt mij ook niet zinvol, maar gespreksverslagen uittypen, lessen voorbereiden (ik weet niet precies hoe dat werkt want ik ben geen juf natuurlijk, maar ik neem aan dat je daar wel een beetje in vooruit kan werken als er een duidelijke jaarplanning ligt), andere administratieve dingen.. Dat lijken mij wel dingen die je in de vakantie kunt doen en die je dus niet naast het lesgeven doordeweeks hoeft te doen.
Ik vind het ook een beetje gek om het 'doorwerken tot 17.00 uur' als argument te gebruiken want dat gebeurt in veel andere beroepsgroepen ook, en vaak ook gewoon zonder pauzes omdat men daar niet aan toekomt.

Helaas zijn de salarissen bij (semi-) overheidsinstellingen wel vaak een stuk lager dan in het bedrijfsleven, dat is op mijn werk ook zo.


Ik bedoelde ook niet jou persoonlijk hoor, maar gewoon 'je' in het algemeen.
En ik vind het ook normaal hoor om tot 17u door te werken. Maar ik gooide die er alvast in, omdat ik zovaak hoor 'ja maar jullie zijn al om 15:15u (of met continurooster dus om 14u) klaar'. Nee dan gaan de kids naar huis en zijn we nog lang niet klaar.
Dus dat was een voorbarige opmerking voor mij, sorry.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Apr 2017 12:01

Re: Stakingen basisonderwijs

Haha ja MissBitchy je kunt de clichés beter zelf maar alvast benoemd hebben natuurlijk. :wink:
Ik geloof ook oprecht wel dat het heel druk is hoor, een baan als leerkracht. Maar ik geloof niet dat leerkrachten het nou zoveel zwaarder hebben dan werknemers in andere beroepsgroepen, dat is een beetje mijn punt. Elke baan heeft voor- en nadelen en heel veel daarvan kun je ook al inschatten voordat je eraan begint. Zoals jij zelf ook al aangeeft, je doet het voor de kinderen in je groep omdat je van je werk houdt. En dat zou ook de voornaamste motivatie moeten zijn lijkt mij.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 13 Apr 2017 12:06

Re: Stakingen basisonderwijs

Femm schreef:Ik ben niet zo bekend met het hele leraren gebeuren maar als ik het artikel lees zie ik niet echt iets heel bijzonders of nu ja hoe moet ik het zeggen.. iets dat alleen in het onderwijs zo is.

Volgens mij is binnen veel sectoren de werkdruk/verantwoording hoog en liggen de lonen niet overal hetzelfde evenals dat er tig banen zijn waarbij je in je eigen tijd werk voorbereid of nog iets afmaakt). Sommige dingen weet je toch als je eraan begint, zoals bijvoorbeeld salaris. In de zorg verdient een verpleegkundige in een ziekenhuis minder dan dat ik deed in de GGZ. Maar dat is toch een keuze?



Wat een stel dooddoeners bij elkaar zeg. Natuurlijk spelen er in andere sectoren ook zaken als werkdruk, dat is toch geen reden om hier niets aan te doen? En 'dat weet je als je eraan begint' - betekent dat dat je, als je eenmaal ergens aan bent begonnen, je nooit meer tegen onderdeel daarvan in opstand mag komen? Want je had het kunnen weten? Daar komt nog eens bij dat de werkdruk en de grootte van de klassen de laatste jaren toeneemt, dus er is wel degelijk sprake van verandering.
Volgens mij zijn de meeste docenten in het basisonderwijs hartstikke gemotiveerd, anders kies je er niet voor. Dat juist deze mensen kiezen voor een actie waar kinderen en ouders de dupe van zijn, zegt mijns inziens heel veel over hoe hoog de spanningen zijn opgelopen.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 13 Apr 2017 12:26

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik volg de Facebook groep die hier voor staat

De staking gaat met name over de hoge werkdruk die door passend onderwijs is gekomen. Grotere groepen,meer problematiek en papierwerk waardoor je eigenlijk kinderen niet kunt geven wat ze nodig hebbenMet dee nieuwe cao is er al vakantie ingeleverd maar dat is eigenlijk geen oplossing in de praktijk.

Ook gaat het om het salaris. Afgelopen jaren zijn we heel vaak op de nullijn gebleven en verdient een basisschool docent in de maand €200 (zoiets in ieder geval ) minder als een collega in het voortgezet onderwijs.

Bovenstaande zaken maken het onderwijsvak voor veel mensen onaantrekkelijk waardoor het lerarentekort alleen maar groter word wat weer meer werkdruk heeft

Omdat alle middelen zoals gesprekken/ via de bonden etc in de afgelopen jaren geen effect hebben gehad wordt er nu voor staken gekozen. Eerder niet gedaan ivm de kinderen en hun ouders dus is een laatste keus.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 13 Apr 2017 12:42

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik sta er zelf dubbel in, want ik snap heel goed dat er een hoge werkdruk is. Over de salarissen kan ik niks zeggen want daar heb ik niet naar gekeken. Maar aan de andere kant de laatste 8,5 jaar is er bij mijn werk ook van alles bij gekomen die we qua administratie of andere zaken moeten doen, daarvoor krijg ik ook niet meer uren beschikbaar of meer betaald. Niet dat ik het daarmee goed praat wat er gebeurd hoor.. maar denk dat veel beroepen hier mee te maken hebben.

Wat ik las is dat ze een week gaan staken. Wat ik me afvraag of dat geen 2 dagen kan? Ik bedoel ik begrijp het, maar als ik nu volledige week bso moeten gaan regelen en dus ook betalen gaat die staking mij heel veel geld kosten denk dat je dan het begrip van veel ouders wel kwijt bent.
:heart: :heart: 2011
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 13 Apr 2017 15:33

Re: Stakingen basisonderwijs

Vast een hoop dooddoeners Caufield en als je er iets aan wilt doen of veranderen laat het dan vooral niet. Ik zeg alleen dat het in iedere sector is. Ik hoor niet anders om me heen of dat nu binnen het onderwijs is, in de zorg of in de bouw. Overal word de werkdruk hoger, word er meer verantwoording bij de werknemer gelegd, is er meer papierwerk, salarissen blijven hetzelfde en er word verwacht dat je meer in je vrije tijd doet. Ik lees niets wat enkel bij onderwijs zo is. Als je goed leest zie je dat ik het Wat betreft grote van de klassen best snap dat er niet aan behoeften van leerlingen kan worden voldaan op deze manier.

Kan me voorstellen dat het aardig extra kosten zijn als ze echt een week staken Studie. Vervelend
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem304

Bericht 13 Apr 2017 15:35

Re: Stakingen basisonderwijs

Femm schreef:Vast een hoop dooddoeners Caufield en als je er iets aan wilt doen of veranderen laat het dan vooral niet. Ik zeg alleen dat het in iedere sector is. Ik hoor niet anders om me heen of dat nu binnen het onderwijs is, in de zorg of in de bouw. Overal word de werkdruk hoger, word er meer verantwoording bij de werknemer gelegd, is er meer papierwerk, salarissen blijven hetzelfde en er word verwacht dat je meer in je vrije tijd doet. Ik lees niets wat enkel bij onderwijs zo is. Als je goed leest zie je dat ik het Wat betreft grote van de klassen best snap dat er niet aan behoeften van leerlingen kan worden voldaan op deze manier.

Kan me voorstellen dat het aardig extra kosten zijn als ze echt een week staken Studie. Vervelend

Ik hoor dat eigenlijk helemaal niet om me heen als ik eerlijk ben.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 13 Apr 2017 15:41

Re: Stakingen basisonderwijs

Dat kan ik wel.. Zelf geen idee want ik ben 2 jaar geleden gestopt met werken.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 13 Apr 2017 15:55

Re: Stakingen basisonderwijs

Femm ik hoor dat ook nergens om mij heen. Stel dat het wel waar is: waarom zou je in welke sector dan ook moeten accepteren dat je voor hetzelfde loon meer uren gaat maken en dat je een gedeelte van je werk in je vrije tijd moet gaan uitvoeren? Dat lijkt mij niet helemaal normaal eerlijk gezegd.

Ik weet niet hoe het bij andere banen/sectoren zit, maar ik neem aan dat je daar niet overal structureel iedere week meerdere uren overwerkt en dan ook nog eens onbetaald. Wanneer ik in de rapportperiode zit, kost mij dit minimaal een complete vrije dag. Voorbereiden van oudergesprekken, lessen voorbereiden, planningen schrijven, groepsplannen schrijven, toetsen analyseren: het gebeurt allemaal in de eigen tijd. Ik 'moet' terugkomen op mijn vrije dag om CITO's af te nemen. Ik moet ook terugkomen voor bepaalde vergaderingen, cursussen, ouderavonden en oudergesprekken. Ik werk maar 18,5 uur per week verdeeld over twee dagen, maar de realiteit is dat ik daar wekelijks ruim over heen zit. Alleen deze week zit ik daar al ruim vier uren overheen. Waarom zou ik met zoveel onbetaalde overuren dan ook nog eens in de vakanties moeten werken? Helaas kom je hier niet onderuit. Het werk zal toch moeten gebeuren.
Wij hebben een normjaartaak die we jaarlijks moeten invullen met alle taken die we in een schooljaar uitvoeren. In een normjaartaak staat beschreven hoeveel uren je moet werken conform je werktijdfactor (en dus salaris). Ik ken helaas geen leerkracht die daar niet ruim over zijn uren heen zit.
Ik had trouwens nog niets over de staking gehoord en het is ook niet iets wat van mij per se hoeft. Ik vind mijn werk leuk en doe het met veel plezier. Het zou alleen fijn zijn wanneer we daar wat extra waardering voor zouden krijgen.
2011 2012 2017
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 13 Apr 2017 16:04

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik snap het wel en ben zelf nog niet eens klaar met de Pabo.

Als ik zie wat je als leerkracht allemaal aan onzinnigheden moet doen (echt, wat een rompslomp en regeltjes). Ik kan nu ook al zeggen dat ik nooit 5 dagen in het onderwijs gaan werken (of in ieder geval niet voor de klas). Ik denk dat groepsgrootte en specifieke onderwijsbehoefte er inderdaad voor zorgen dat die werkdruk heel erg hoog komt te liggen. Tel daar nog de druk van ouders bij op (ik zeg niet dat alle ouders zo zijn, maar iedereen springt natuurlijk in de bres voor z'n kind en wil dat daar veel aandacht naar toe gaat).. Voor pietje is dit het beste, voor Klaasje dit, Miepje wil zo benaderd worden en dat moet dan allemaal in dossiers en plannen komen te staan die weer naar allerlei instanties gaan. Ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoeveel extra's sommige leerlingen nodig hebben en hoeveel tijd daar in zit. In mijn stagegroep zitten 32 leerlingen en daarvan hebben er zeker 6 een rugzakje (vastgestelde stoornis), een stuk of 5 kinderen waarvan ouders in (vecht)scheiding liggen en daar heel veel last van hebben en dan nog een stuk of 5 die het tempo/niveau van de stof niet aankunnen en daar extra aandacht bij nodig hebben en anders gewoon niets doen. En dan de overige leerlingen die ook aandacht verdienen maar het een stuk minder krijgen door alle problematiek.

Ik heb me daar echt oprecht in vergist. Ik denk ook dat je die druk pas ziet of merkt als je er middenin zit.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 13 Apr 2017 16:04

Re: Stakingen basisonderwijs

Oh, ik loop trouwens stage op een reguliere Christelijke school. Dus niets speciaals o.i.d.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers