Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer weer echt op de been na bevalling?

<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 12 Apr 2017 12:26

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Ooh wat leuk! Fijn dat het goed ging en je er zo lekker van genoten hebt!
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 12 Apr 2017 13:11

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Wat goed om te lezen!
<<

Anoniem250

Bericht 12 Apr 2017 13:14

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Hee wat fijn dat je al naar buiten kon en dat je zo trots als een pauw hebt geparadeerd met je mooie wagen en dito baby. Nu weer lekker uitrusten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Mei 2017 18:53

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Even een up voor dit topic. Intussen ben ik 5 weken geleden bevallen en ik voel me echt best wel weer prima. Uiteindelijk was ik redelijk snel weer op de been. Voel me over 't algemeen ook best fit. Toch zijn er paar dingen waar ik nu na paar weken tegenaan loop of vragen over heb. Wie weet hebben jullie tips of advies.

1) ik heb zo'n lege zwakke buik. Ik weet niet precies hoe 't werkt maar het voelt alsof m'n buikspieren echt nog aan de zijkant zitten en er een zwakke plek in 't midden zit. Klopt dat? Met welke termijn trekt dat een beetje terug? Kan je dat ook gaan trainen op gegeven moment? Ik merk dat wanneer ik lang sta of loop ik echt last daar van krijg. Ik heb geen last van m'n bekken maar wel last van m'n buik wanneer ik wandel. En van m'n rug, ik denk omdat die overcompenseert.

2) ik heb ook nog altijd een soort zwaar, drukkend gevoel onder bij m'n vagina. M'n bekkenbodem? Iets anders? Heb het alleen als ik op de wc zit. Die houding voelt ook oncomfortabel dan. Het duwt.

3) zo langzaamaan begin ik wel weer een beetje aan seks te denken en aan te durven. Maar ik wil eigenlijk eerst een nieuwe mirena spiraal laten zetten. Ik ben vrijwel gestopt met vloeien intussen, al draag ik nog dagelijks maandverband voor de zekerheid. Moet je voor de spiraal echt wachten tot je niet meer vloeit?

Ik geloof dat dat m'n vragen waren.
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 07 Mei 2017 19:37

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Naar punt 2 ben ik ook wel benieuwd ja.
Ik moet trouwens van de kraam 3x per dag bekkenbodem oefeningen doen en buikspieroefeningen (op m'n rug liggen en dan met gestrekte benen m'n hielen van het bed 5sec vasthouden en linker elleboog naar rechter knie en vice versa). Uiteraard geen idee of dat doet wat jij vraagt in punt 1 maar misschien wel.
30-04-2017
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 07 Mei 2017 19:40

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Ik durf even geen antwoorden te geven, maar wat ik nog wel weet dat ik dat drukkende gevoel van punt 2 tijdens mijn 1ste menstruatie weer dat hele vervelende gevoel had. Daarna niet meer
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 07 Mei 2017 19:58

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Een spiraal kun je tien weken a drie maanden na de bevalling weer laten zetten is mij verteld.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 07 Mei 2017 20:02

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Kees schreef:Naar punt 2 ben ik ook wel benieuwd ja.
Ik moet trouwens van de kraam 3x per dag bekkenbodem oefeningen doen en buikspieroefeningen (op m'n rug liggen en dan met gestrekte benen m'n hielen van het bed 5sec vasthouden en linker elleboog naar rechter knie en vice versa). Uiteraard geen idee of dat doet wat jij vraagt in punt 1 maar misschien wel.



DIRECT STOPPEN MET DIE OEFENINGEN!!!! Daarmee trainen je onder andere je rechte buikspieren. Die mag je absoluut nog niet trainen zolang je buikspieren nog niet gesloten zijn. Verder bekkenbodem oefeningen ook niet doen als je niet weet wat voor oefeningen je moet doen. Na een bevalling gebeurt het regelmatig dat vrouwen een te hoge spanning hebben en kracht gaan trainen met een te hoge spanning is echt funest.

Buikspieren zijn over het algemeen tussen de 6 en 12 weken weer op hun plek. Dan is het ook pas tijd om rustig weer te gaan trainen. Er zijn ook vrouwen waarbij de buikspieren nooit meer volledig sluiten. Dat is onder andere ook een risico van te vroeg gaan trainen. Je traint dan de spieren in hun uitgerekte vorm. Dat is ook de reden dat je niet mag trainen op het moment dat je zwanger bent.

Het drukkende gevoel kan komen doordat de bekkenbodem nog niet volledig geheeld is. Te snel te veel doen vertragen dat proces. Het kunnen je inwendige organen zijn die wat meer gaan drukken op het moment dat jij je bekkenbodem ontspant. Vergeet niet dat je pas 5 weken geleden bevallen bent en dat is echt heel weinig. En ik denk dat je toch wel een beetje veel al doet als ik het zo lees. Een bevalling is niet niets zeg maar.

Spiraal zou ik met de huisarts overleggen al zou ik zelf denk ik nog even wachten om hormonale AC te gebruiken. Eerst mijn hormonen maar weer wat meer tot rust hebben.
2015 💙
<<

Geel

Bericht 07 Mei 2017 20:19

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Even kort, want op m'n telefoon:

Dat eerste heb ik ook! Wel minder dan in het begin, maar precies wat jij zegt. Het is ook gevoelig als ik erop druk. Geen idee wat het is. En het tweede herken ik ook, maar da's wel minder geworden. Dus herkenbaar, maar verder geen idee hoe of waarom of een 'oplossing'.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 07 Mei 2017 20:32

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

@Minx; Ik twijfelde idd over die rechte maar schuine buikspieren mag je toch wel doen of ook niet?
30-04-2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 07 Mei 2017 20:34

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Kees schreef:@Minx; Ik twijfelde idd over die rechte maar schuine buikspieren mag je toch wel doen of ook niet?


het mag wel maar op de manier zoals je ze nu moet doen is de kans vrij groot dat je de rechte toch ook aanspant. Gewoon lekker genieten van jullie meisje. Die oefeningen komen over een paar weken wel weer.
2015 💙
<<

Lynn_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 04 Sep 2013 22:06

Bericht 07 Mei 2017 20:35

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Hi Marin, ik herken jouw tweede punt. Dat drukkende, zware gevoel. Ik had er bijna een fysio voor gebeld tien weken na de bevalling, tot een vriendin van me zei dat ik het echt nog even de tijd moest geven. Het gaat nu, 3,5 maand na de bevalling, stukken beter. Al voel ik het soms nog wel hoor. Maar zolang er verbetering in zit, onderneem ik geen actie. Tenzij je urineverlies hebt, dan altijd aan de bel trekken hoor.

Heel goed uitkijken met je buikspieren en oefeningen. Jip weet daar een hoop van!
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 07 Mei 2017 20:43

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Ik heb nog steeds na een drukke dag (veel lopen) of sporten en bijvoorbeeld thuis flink stofzuigen dat ik een zeurderig gevoel krijg in mijn buik. Het voelt als menstruatiepijn. T wordt bijna 1 jaar.
Herkent iemand dit ook?
Het trekt overigens ook weer weg na half uurtje zitten.
2016
<<

Anoniem260

Bericht 07 Mei 2017 21:04

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Marin schreef:Even een up voor dit topic. Intussen ben ik 5 weken geleden bevallen en ik voel me echt best wel weer prima. Uiteindelijk was ik redelijk snel weer op de been. Voel me over 't algemeen ook best fit. Toch zijn er paar dingen waar ik nu na paar weken tegenaan loop of vragen over heb. Wie weet hebben jullie tips of advies.

1) ik heb zo'n lege zwakke buik. Ik weet niet precies hoe 't werkt maar het voelt alsof m'n buikspieren echt nog aan de zijkant zitten en er een zwakke plek in 't midden zit. Klopt dat? Met welke termijn trekt dat een beetje terug? Kan je dat ook gaan trainen op gegeven moment? Ik merk dat wanneer ik lang sta of loop ik echt last daar van krijg. Ik heb geen last van m'n bekken maar wel last van m'n buik wanneer ik wandel. En van m'n rug, ik denk omdat die overcompenseert.

2) ik heb ook nog altijd een soort zwaar, drukkend gevoel onder bij m'n vagina. M'n bekkenbodem? Iets anders? Heb het alleen als ik op de wc zit. Die houding voelt ook oncomfortabel dan. Het duwt.

3) zo langzaamaan begin ik wel weer een beetje aan seks te denken en aan te durven. Maar ik wil eigenlijk eerst een nieuwe mirena spiraal laten zetten. Ik ben vrijwel gestopt met vloeien intussen, al draag ik nog dagelijks maandverband voor de zekerheid. Moet je voor de spiraal echt wachten tot je niet meer vloeit?

Ik geloof dat dat m'n vragen waren.


1) als je op je rug ligt en je tilt je hoofd op en voelt nog een 'rand' in je buik, zijn je buikspieren nog niet gesloten en heb je een diastase. Als je er last van blijft houden, zou ik langs een fysio gaan die kan je wat tips geven en wellicht oefeningen waarbij je sneller van je diastase af bent.

2) Dat klinkt als je bekkenbodem. Je hebt een knip gehad toch? Dat betekent dat je bekkenbodemspier is ingeknipt (en met een ruptuur, afhankelijk van de graad, is je bbs ook ingescheurd), dus die kun je na 6 weken nog wel voelen als er druk op komt (zoals wanneer je op de wc zit) of wanneer je vermoeid bent. Zie het als een hele pittige blessure aan een spier...

3) Je baarmoeder is nog vrij 'week' nadat je bevallen bent, ik weet niet precies hoe lang. De kans bestaat, dat als je een spiraal te vroeg laat zetten, dat ze 'm door je baarmoederwand heen prikken... (en, als je nog wel (een beetje) vloeit, bv alleen na inspanning, zou ik sowieso nog wel een condoom gebruiken; vloeien betekent nog een wond in je baarmoeder)
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 20 Sep 2013 11:14

Bericht 07 Mei 2017 22:46

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Mijn dokter wilde pas een spiraal zetten na 12 weken, (Had eigenlijk een afspraak gemaakt na 10 weken, maar ze heeft me laten terugbellen om de afspraak te verzetten na 12.) idd vanwege bovengenoemde reden.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Mei 2017 22:51

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Bij mij kan de verloskundige het doen en dat kan vanaf 7 weken. Maar dat vind ik nog wel vroeg klinken.

Jerry, diastase zei mijn moeder ook inderdaad. Zij heeft dat ook na drie kinderen en komt nooit meer goed bij haar. Laten we hopen dat het bij mij nog rustig bij trekt, het is nog zo vers natuurlijk. Ik ga dat op m'n rug liggen voelen proberen. En van die knip klopt. Daar kan ik me inderdaad iets bij voorstellen dat dat een lang herstel nodig heeft. Vind het ergens wel fijn om te horen dat het voor sommigen herkenbaar is. Het heeft gewoon tijd nodig.
Let's discover the world together.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2864

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 08 Mei 2017 06:54

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

De gyn raadde mij bij het nagesprek aan om de spiraal binnen 12 weken na de bevalling te laten plaatsen als ik dit wilde. Dit omdat je baarmoedermond dan nog wat open staat en het makkelijker te plaatsen zou zijn.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 08 Mei 2017 09:12

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Oja dat vervelende drukkende gevoel is heel herkenbaar. Ik weet niet meer wanneer het over ging maar het was over voor ik aan het werk ging (baby was 16 weken).
Ik mocht van de gyn een spiraal na 12 weken. Mijn huisarts vond dit zelf wat vroeg omdat de baarmoedermond nog week is.
Uiteindelijk heb ik hem na 16 weken laten zetten.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 08 Mei 2017 09:56

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Als reactie op Minx: je been een klein stukje optillen mag wel. Het gaat er om dat je je rechte buikspieren niet heel erg korter gaat maken zoals je doet bij sit ups. Gewoon isometrisch aanspannen in verlengde houding mag wel. Zijplank tegen de muur mag dus ook.
Wanneer je je benen buigt, je vingers net boven je navel legt en dat je hoofd wat op tilt (bijna een sit up gaan doen) dan kun je goed voelen hoever je buikspieren uit elkaar zijn. Is dit meer dan een vinger dan mag je nog geen rechte buikspieren trainen. Schuine dus wel, want die helpen de rechte weer in model komen.
Mijn buikspieren zaten na twee dagen weer in model. Tot het eind heb ik schuine buikspieren gedaan en ben daar ook vrij vlot weer mee begonnen. De rechte heb ik tot zes weken na de bevalling niet getraind en daarna heel voorzichtig begonnen.

Bij Marin klinkt het als een forse diastase. Moet je nog op Na controle bij de verloskundige? Ik zou dat even laten nakijken!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Mei 2017 12:59

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Ja dat ga ik zeker laten doen Jip. Er is geen officiële nacontrole maar die wil ik wel laten doen als ik m'n spiraal zet. Maar daarmee kan ik toch beter even wachten nog begrijp ik.

Heb wat geleden over diastase en denk inderdaad dat dat het is bij m'n buik. Tijdens de zwangerschap stak m'n buik er af en toe ook uit. Zo tussen de spieren zeg maar. En nu voelt het echt hol nog. Hoop heel erg dat het over gaat mettertijd!

Dank ook voor de rest van de adviezen en ervaringen.
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 08 Mei 2017 13:35

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Ik had een zwangerschapscursus met mensendieck erbij en daarbij hadden we ook na de bevalling nog 5 bewegingslessen. De eerste les heeft de dame die de cursus gaf toen bij iedereen gecontroleerd of de buikspieren gesloten waren. Bij mij was dat 5 weken na de bevalling, ik was als laatste van de groep bevallen en mijn buikspieren waren al wel gesloten maar bij een aantal andere dames ( die dus tussen de 6 en 10 weken daar voor bevallen waren) nog niet, bij de laatste les waren ze bij iedereen gesloten.
Hopelijk heeft het gewoon even tijd nodig en komt het vanzelf goed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Mei 2017 13:45

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Oh wat goed dat je 't zegt zeg. Ik was helemaal vergeten dat ik nog een paar terugkomlessen heb met post-partum oefeningen. Ik wacht nog even en ga ze dan inplannen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem260

Bericht 08 Mei 2017 20:36

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Je kunt oefeningen doen om je buikspieren te 'helpen' weer te sluiten, maar dan moet je echt heel goed weten wat je doet, de goede informatie en begeleiding bij krijgen.
Misschien ben ik nu heel brutaal en doe aannames die niet kloppen, maar ik zou je echt willen aanraden om daarvoor eens naar iemand toe te gaan die er verstand van heeft en je daarin kan adviseren. Ik herinner me een topic waarin ik het had over "je buik bij je houden" tijdens je zwangerschap en je niet begreep wat ik daarmee bedoelde en je daar ook geen voorstelling bij had. Misschien kan iemand je helpen om te laten voelen/ervaren wat je kunt met je buik/rug/rompstabiliteit, zodat je er op lange termijn ook veel baat bij hebt.
Ik ben benieuwd naar die terugkomlessen, hopelijk heb je daar wat aan!
Sorry als ik met ongevraagde adviezen kom en als ik als een betweter over kom met 'je moet dit, je moet dat', maar wilde 't je toch even tippen :eyes: :redface: :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Mei 2017 20:44

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Nee heel fijn juist!
Ik durf helemaal niet zelf aan oefeningen te beginnen dus dat is het beste advies wat jij, Jip en Minx me kunnen geven. Ik ga hier zeker advies over inwinnen. Fysio is beste plek daarvoor? Specifieke bekkenfysio of gewone? Want dit gaat niet om bekken natuurlijk. Hoewel het ongetwijfeld geen kwaad kan daar eens naar toe te gaan voor die druk.

Over paar weken gaat m'n sportschool abonnement weer lopen (stond op pauze) en sowieso wil ik dat heel rustig op gaan bouwen maar daarnaast was ik al beetje huiverig om hen een nieuw oefeningen programma te laten maken. Niks ten nadele van de mensen bij de sportschool maar ik wil echt niet zomaar oefeningen gaan doen die blijvende schade kunnen leveren.

Maar vooralsnog is het denk ik sowieso allemaal gewoon nog fragiel en te vers om er iets mee te doen of niet? Liever goed laten rusten?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem260

Bericht 08 Mei 2017 21:06

Re: Wanneer weer echt op de been na bevalling?

Ik sportte bij een zwanger-outdoor-clubje en daarna in de back in shape-variant daarvan. Die hielden na de bevalling 6 weken rust aan en daarna mocht je weer meedoen. Natuurlijk volledig afhankelijk van hoe je lijf in elkaar steekt en wat voor bevalling je hebt gehad, maar denk dat dit zo'n beetje een veilige marge is om weer rustig op te bouwen (ik reken Jip niet mee met sport weer oppakken :smile: :wink: ).

En je zou hiervoor inderdaad naar een fysio kunnen. Als het er eentje is die ook bekkenfysiotherapeut is, heb je twee vliegen in één klap (en wellicht kans dat zij (of hij, alleen ik ken alleen zij'en als bekkenfysio) misschien ook wat meer afweet van een post-zwanger/beval-lijf met 'restjes' hormonen, weekmakers, het feit dat je borstvoeding geeft etc)
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers