Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je eigen kind niet begrijpen

<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 10 Apr 2017 08:51

Je eigen kind niet begrijpen

Big mistake

Ik wist ergens in mijn achterhoofd al dat ik dit forum niet moest gebruiken om open en eerlijk te zijn over mijn struggels met het moederschap en mijn dochter.
Laatst gewijzigd door Dikkie Dik op 10 Apr 2017 09:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
22-2-2013
28-8-2015
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 10 Apr 2017 09:07

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Heel herkenbaar... alles inclusief broekplassen. Hier bleek mijn dochter geen zin te hebben naar het toilet te gaan als ze speelde. Ineens was het broekplassen over. De grote mond gaf ze vooral toen bijvoorbeeld de dagindeling onduidelijk was. Sinds ik thuis met pictogrammen werk op de koelkast geeft ze aan dat het rustiger is in haar hoofd en is ze veel vriendelijker. We botsen niet meer zo terwijl we dat wel bijna een jaar hebben gedaan.

Mijn ervaring is dus... het gaat over. Gelukkig!
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 10 Apr 2017 09:17

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Maar, en ik weet dat ik geen kinderen heb en wellicht geen ervaring hierin heb, maar het komt op mij over alsof je haar bijna als een volwassene benadert in dit gedrag. Je redeneert vanuit de visie van een volwassene 'zij kan dit toch ook niet leuk vinden' en 'haar probleem ervan maken'. Ik heb eerder het idee dat dit meisje ergens ongelukkig is en op deze manier dit uit.

Ik zou dus zeker wel op zoek gaan naar hulp en niet dit afwachten. Jullie begrijpen elkaar niet en lijkt me dat wat jullie zelf hebben gedaan niet genoeg werkt.
Laatst gewijzigd door Caro op 10 Apr 2017 09:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Apr 2017 09:18

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Caro schreef:Maar, en ik weet dat ik geen kinderen heb en wellicht geen ervaring hierin heb, maar het komt op mij over alsof je haar bijna als een volwassene benadert in dit gedrag. Je redeneert vanuit de visie van een gedachte 'zij kan dit toch ook niet leuk vinden' en 'haar probleem ervan maken'. Ik heb eerder het idee dat dit meisje ergens ongelukkig is en op deze manier dit uit.

Ik zou dus zeker wel op zoek gaan naar hulp en niet dit afwachten. Jullie begrijpen elkaar niet en lijkt me dat wat jullie zelf hebben gedaan niet genoeg werkt.


+1

Ik vind je heel achterdochtig en negatief praten over je dochter, alsof ze je bewust om de tuin leidt. Ze is vier!! Een jonge kleuter! En dan kan ze honderd keer verbaal sterk of niet dom zijn, ze blijft vier en een jonge kleuter. Op die leeftijd stond ik zeker dagelijks natte onderbroeken te wassen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pitty

Bericht 10 Apr 2017 09:27

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Mijn oudste kleuter is bijna zes en zit ook weer in de fase van 'geen zin om op tijd naar de wc te gaan'. Helaas.

Ik zou niet verder modderen, maar hulp inschakelen via het CJG bijvoorbeeld..
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 10 Apr 2017 09:32

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Susan schreef:
Caro schreef:Maar, en ik weet dat ik geen kinderen heb en wellicht geen ervaring hierin heb, maar het komt op mij over alsof je haar bijna als een volwassene benadert in dit gedrag. Je redeneert vanuit de visie van een gedachte 'zij kan dit toch ook niet leuk vinden' en 'haar probleem ervan maken'. Ik heb eerder het idee dat dit meisje ergens ongelukkig is en op deze manier dit uit.

Ik zou dus zeker wel op zoek gaan naar hulp en niet dit afwachten. Jullie begrijpen elkaar niet en lijkt me dat wat jullie zelf hebben gedaan niet genoeg werkt.


+1

Ik vind je heel achterdochtig en negatief praten over je dochter, alsof ze je bewust om de tuin leidt. Ze is vier!! Een jonge kleuter! En dan kan ze honderd keer verbaal sterk of niet dom zijn, ze blijft vier en een jonge kleuter. Op die leeftijd stond ik zeker dagelijks natte onderbroeken te wassen.

Dit viel mij ook op. En onthoud alsjeblieft dat ze echt niet tegen je is, ze is opzoek naar haar eigen ik en heeft behoefte aan grenzen om te zien waar die eigen ik staat en kan gaan. Jij als moeder bent de eerste en de vertrouwdste om bij te kijken waar die grenzen liggen.
Ik zou ook gewoon nog eens terug gaan naar die pedagoge en tot die tijd heel consequent en duidelijk zijn. Bijvoorbeeld door wat femm zegt, het werken met picto's en vaste dagindeling. Ik bedoel niet ineens veel strenger te zijn, maar wel strikt jouw/jullie regels te volgen.
Ik wil je ook wel sterkte wensen, want het klinkt niet makkelijk voor je.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 10 Apr 2017 10:21

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Dikkie Dik schreef:Big mistake

Ik wist ergens in mijn achterhoofd al dat ik dit forum niet moest gebruiken om open en eerlijk te zijn over mijn struggels met het moederschap en mijn dochter.


Wat een treurige reactie.
<<

Anoniem286

Bericht 10 Apr 2017 10:31

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Het zijn toch gewone reacties zonder oordeel?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Apr 2017 10:47

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Highway schreef:Het zijn toch gewone reacties zonder oordeel?

Nou ik vind de reactie van Susan wel wat hard overkomen, door de uitroeptekens ook misschien. Maar verder is iedereen volgens mij juist behulpzaam. Ik wilde zelf ook nog een reactie typen, ik had het topic vanmorgen gelezen en wilde even wat navraag doen bij een kennis die hier ervaring mee heeft. Maar heb nu eigenlijk ook geen zin meer om mijn best te doen.

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Apr 2017 10:51

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Ik kan me niet herinneren ooit hard te zijn genoemd, maar eens moet de eerste keer zijn. Maar wat ik schrijf is gewoon het gevoel dat ik krijg bij het oorspronkelijke bericht.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem304

Bericht 10 Apr 2017 10:54

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Elliot schreef:
Highway schreef:Het zijn toch gewone reacties zonder oordeel?

Nou ik vind de reactie van Susan wel wat hard overkomen, door de uitroeptekens ook misschien. Maar verder is iedereen volgens mij juist behulpzaam. Ik wilde zelf ook nog een reactie typen, ik had het topic vanmorgen gelezen en wilde even wat navraag doen bij een kennis die hier ervaring mee heeft. Maar heb nu eigenlijk ook geen zin meer om mijn best te doen.

Ik denk dat die voort komen uit pure verbazing eigenlijk, die uitroeptekens.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Apr 2017 10:55

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Ja snap ik hoor Susan, ik zeg ook niet dat ik het een harde reactie vind, maar dat ik me kan voorstellen dat het zo overkomt, door de zin 'Ze is vier!!', met twee uitroeptekens. Ik kan me voorstellen dat je dan het idee krijgt dat je veroordeelt wordt. Maar nu ben ik aan het invullen voor de TO.
Het is natuurlijk ook best een gevoelig onderwerp, ik denk ook dat je dingen dan sneller verkeerd oppakt dan bij een wat luchtiger onderwerp.

♥♥
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 10 Apr 2017 11:17

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Ik heb het ook nog gelezen, had alleen nog geen tijd om te reageren. Maar ik vind het aan de ene kant wel erg negatief geschetst wat er in de OP stond, aan de andere kant vind ik de reacties ook wel een klein beetje 'streng' omdat er vast ook heel veel leuke kanten zijn aan haar dochter (lijkt me), alleen omdat ze nu vooral met dit probleem zit zal de nadruk in het stukje al gauw op het negatieve liggen omdat ze daar tips bij zocht.

Maar dat is ook het lastige aan internet, soms komen dingen anders over of worden anders geïnterpreteerd. Ik denk in dit geval dat dikkie dik vast ook positieve dingen over haar dochter heeft en dat de reacties niet zo bedoeld zijn zoals ze nu zijn opgepikt.

In elk geval wil ik je sterkte wensen dikkie dik, en je nog meegeven dat ook ik verdere hulp zou zoeken en het niet op z'n beloop zou laten. Jullie zijn nu in een soort negatieve spiraal geraakt lijkt wel, en soms kom je daar zelf lastig uit. Ik herken het wel deels, ik heb met mijn pittige dochter ook genoeg aan de hand of aan de hand gehad en bij bepaalde dingen heb ik op een gegeven moment hulp gezocht. Ik werd van sommige dingen op een gegeven moment zowat gek, en aan de andere kant deed mijn dochter volgens mij echt niks expres om mij te pesten, en moest het voor haar ook wel vervelend zijn. En dan kan wat hulp van buitenaf, met wat meer expertise en een frisse blik soms best verhelderend zijn.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 10 Apr 2017 11:27

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Dikkie Dik schreef:Big mistake

Ik wist ergens in mijn achterhoofd al dat ik dit forum niet moest gebruiken om open en eerlijk te zijn over mijn struggels met het moederschap en mijn dochter.


Wat jammer dat je het niet wilt laten staan. Je bent zeker niet de enige.

Ik was trouwens wel verbaasd over het taalgebruik waar mijn dochter ineens mee thuis kwam ook echt brutaal. Maar ook dat was ineens voorbij. Nu is ze 9 van de 10 dagen weer mijn gewone T. zoals ik haar ken.

Zou denk ik niet direct een pedagogisch iemand inschakelen. Misschien zou je nog duidelijker kunnen zijn tegen haar of haar meer duidelijkheid geven door picto's of duidelijke dagindeling. En bij een grote mond zou ik vooral benadrukken dat ze iets op een andere manier duidelijk kan maken (en dan ook aangeven hoe ze iets kan zeggen /vragen).

Het is niet niks om ineens 4 of 5 dagen uit je vertrouwde omgeving te gaan en naar school te moeten tussen een hoop andere kinderen die al precies weten hoe alles gaat.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 10 Apr 2017 13:43

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Bedankt voor je reacties Femm

Taalgebruik herken ik nog niet. Maar ik verwacht dat dat niet lang meer zal duren.
Ik snap heel goed dat ze zo enorm moet wennen. Als ze mijn karakter een beetje heeft dan zijn nieuwe dingen dubbel zo spannend.

Ik vind mezelf al aardig consequent en duidelijk, maar het kan inderdaad nog beter en duidelijker met zo'n pictobord.
Waar kan je zoiets vinden?
22-2-2013
28-8-2015
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 10 Apr 2017 13:50

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Ik zou het plassen gaan negeren. Niet boos worden, gewoon naar de badkamer sturen, even (laten) wassen en schone kleren laten pakken en aan doen. Mijn dochter heeft tot voor kort ook nog dagelijks meerdere keren ongelukjes gehad. Vaak omdat ze geen zin had om te gaan plassen of omdat ze het vergat maar ook als ze boos was plaste ze wel expres in haar broek. Ik werd daar eerst boos om maar dat had totaal geen zin dus ik heb er niet meer op gereageerd. Het heeft wel lang geduurd maar het is nu verminderd tot nog maar 1 of 2 ongelukjes per week en ze doet het niet meer expres.
2010 2012
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Apr 2017 16:40

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Dikkie Dik schreef: zo'n pictobord.
Waar kan je zoiets vinden?

Als ik dat intik bij Google krijg ik een hoop resultaten!
Succes Dikke Dik!
#teammaple🍁
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 352

Geregistreerd: 02 Okt 2016 14:34

Bericht 10 Apr 2017 18:14

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Urban Naked schreef:
Dikkie Dik schreef: zo'n pictobord.
Waar kan je zoiets vinden?

Als ik dat intik bij Google krijg ik een hoop resultaten!
Succes Dikke Dik!


Je kunt een magneetbord kopen bijvoorbeeld. Op www.sclera.be zijn heel veel pictos te vinden.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 10 Apr 2017 18:19

Re: Je eigen kind niet begrijpen

Ik heb via Google en pinterest pictogrammen uitgeprint. En deze hangen dan op de koelkast.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers