Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hypotheekrente middelen

<<

Elle123

Bericht 05 Apr 2017 09:54

Hypotheekrente middelen

Toen ik mijn hypotheek afsloot was de rente 4,3%. Ik heb een opbouwspaarhypotheek en los 50% af in 30 jaar. De rente heb ik 10 jaar vast gezet (tot 2020).
Nu is de rente historisch laag en vraag ik me af of ik mijn hypotheek over zou kunnen sluiten. Ik heb al een offerte aangevraagd bij de bank, maar ben benieuwd of jullie dit ook hebben overwogen/gedaan.
Hoeveel scheelde het en hoe hoog was de boete?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 05 Apr 2017 10:10

Re: Hypotheekrente middelen

Ik heb er wel informatie over ingewonnen en het kan zeker voordelig zijn. Je hebt opties waarbij je het boetebedrag dus in een keer aftikt, of waarbij het uitgesmeerd wordt over je totale looptijd. Uiteindelijk is die laatste optie degene die natuurlijk net iets minder pijn doet, maar je zou even moeten berekenen waar het kantelpunt ligt van het beotedrag + lage rente en je normale hypotheelbedrag laten doorlopen. En of je dat de moeite waard is. Voor een korte looptijd zou ik het niet doen, maar in jouw geval is het zeker de moeite waard. Ik las net dat je het in 2010 hebt afgesloten voor 10 jaar? Dus dan heb je nog drie jaar te gaan. In dit geval ga je boete betalen voor die drie jaar, wat relatief kort is, maar je rente kan je wel wederom vastzetten voor 10 (of 20) jaar. Het voordeel hiervan is, dat je dat mee kan nemen naar een eventuele volgende woning.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Apr 2017 11:06

Re: Hypotheekrente middelen

Wij zouden het doen. Maar er moest eerst een polis die ook bij de hypotheek zit losgekoppeld worden dat geintje duurt al vanaf vorig jaar mei. Dus als dat straks eens geregeld is wacht ik wel tot februari dan is de rente verlopen. Ze maken bij ons alleen maar fouten en wel dikke kosten vragen.

Bij ons koste rente verlagen €250,- .
Afbeelding
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 05 Apr 2017 16:48

Re: Hypotheekrente middelen

Hier is het geen optie ivm spaarhypotheek.

Je kan altijd informeren of misschien wel zelf uitrekenen op internet. Wij zitten bij nationale nedeelanden en daar kan je het zelf uitrekenen.
Afbeelding
<<

Anoniem192

Bericht 05 Apr 2017 16:52

Re: Hypotheekrente middelen

Wij hebben een spaarhypotheek, dus het was niet handig. Ook waren wij aan boete méér kwijt, dan het voordeel dat we eraan zouden hebben.
<<

Anoniem281

Bericht 05 Apr 2017 17:01

Re: Hypotheekrente middelen

Wij hebben het ook opgevraagd, maar de boete zou zo hoog zijn, dat het niet rendabel is voor ons om de hypotheek aan te passen. We mogen over 4 jaar weer en zien het dan wel. We betalen nu 4.8%, valt me ook nog mee.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 05 Apr 2017 18:14

Re: Hypotheekrente middelen

Wij hebben ook 30 jr vast voor 5.1%. Hebben er nu 6 jaar op zitten.
Onze boete zou 80.000 euro zijn :laughcry:
<<

Fanta

Noob

Berichten: 88

Geregistreerd: 05 Nov 2016 02:22

Bericht 05 Apr 2017 19:23

Re: Hypotheekrente middelen

Wij hebben dit gedaan maar wij hadden de rente maar voor 10 jaar vast staan en moesten nog maar 2 jaar tot wij onze hypotheek konden oversluiten. Hadden een rente van 4,6% en nu volgens mij van 2,1%
Het scheelt hier maandelijks toch 280 euro.
Wij hadden een boete van 1750 euro maar konden de helft via de belastingaangifte weer terug krijgen.
*2009*2011*2013*
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 05 Apr 2017 19:58

Re: Hypotheekrente middelen

Wij zijn er ook mee bezig geweest en verhuizen was goedkoper dan de boete. Wij hadden een kleine restschuld en daardoor konden we het spaargedeelte inlossen op de hypotheek
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 06 Apr 2017 14:59

Re: Hypotheekrente middelen

Bij rente middelen betaal je (in elk geval bij de Rabobank) geen boeterente.
Maar bij een spaarhypotheek levert het netto niet zoveel op, en als je gaat middelen met een rente van 4,3 kom je niet eens zo heel veel lager uit aan rente denk ik.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem252

Bericht 06 Apr 2017 15:03

Re: Hypotheekrente middelen

Wij hebben toevallig net contact gehad met de ing om te middelen. Hebben 3,5 jaar geleden voor 10 jaar vastgezet 3,7%. We kunnen nu kiezen. Inclusief boeterente verwerkt opnieuw 10 jaar tegen 2,9% of 20 jaar tegen 3,7 procent. We neigen naar de 20 jaar omdat we dan toch 20 jaar extra zekerheid hebben. We willen niet verhuizen namelijk.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers