Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naamsverandering na trouwen

<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 03 Sep 2013 18:01

Naamsverandering na trouwen

Hebben jullie de naam aangenomen van je man toen je ging trouwen?
Ik heb naam man - eigen naam aangenomen. Maar ik kan er maar niet aan wennen. Het liefst zou ik bijvoorbeeld op mijn werk gewoon mijn eigen naam aanhouden. Ik sta namelijk voor de klas en mijn leerlingen moeten mij mevrouw 'Jansen' noemen, ik vind het zo gek om nu ineens mevrouw 'Jansen-Pieters' of mevrouw 'Pieters' genoemd te moeten worden. Daarnaast ben ik bijna 17 maanden uit de running geweest en als ik terug kom heb ik dus ineens een andere naam, door collega's zal ik daardoor misschien minder snel herkent worden als ik ze via de mail spreek.
Ik heb voor het aannemen van mijn mans naam gekozen, omdat dat de reden is dat we zijn getrouwd. Om in de toekomst eventuele adoptie mogelijk/makkelijker te maken. Ik ben heel benieuwd hoe jullie naamperikelen hebben opgelost.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 03 Sep 2013 18:08

Re: Naamsverandering na trouwen

Mijn man heeft mijn naam aangenomen. Ik heb dus nog gewoon mijn eigen naam. Dit hebben we gedaan omdat mijn man een buitenlandse achternaam heeft (nog van generaties geleden, hij is gewoon Hollands) en dit lastig was met solliciteren (vooroordelen) en dus ook wellicht niet fijn is voor D. en eventuele toekomstige kinderen.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 03 Sep 2013 18:08

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb ook de naam van mijn man aangenomen, op de manier waarop jij het hebt gedaan. Ik sta ook voor de klas en ben van plan op mijn werk ook de naam van mijn man te gaan gebruiken (maar gebruik uit automatisme nog heel veel mijn eigen naam). Ik werk in het basisonderwijs, dus voor de kinderen ben ik gewoon 'juf Rebecca'.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 03 Sep 2013 18:13

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb mijn naam-naam man. Maar in de praktijk gebruik ik alleen mn eigen naam.
Maar on-topic, als jij op je werk je eigen naam wilt blijven gebruiken kan dat toch vast wel. Wat maakt dat die kinderen en collega's nou uit dat het op papier anders is? Als jij ze dat niet vertelt weten ze dat waarschijnlijk niet eens.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 03 Sep 2013 18:15

Re: Naamsverandering na trouwen

Daar heb je een punt Mizz_s, maar ik ben bang dat het dan helemaal verwarrend word. Als ik bij bepaalde dingen wel de naam van mijn man gebruik en bij bepaalde dingen niet. Dan kan ik het zelf straks niet eens meer bijhouden en denken mijn leerlingen dat ik zelf niet helemaal goed ben met mijn 'Jansen-Pieters-Jansen' door elkaar gehussel ;)
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem 3

Bericht 03 Sep 2013 19:34

Re: Naamsverandering na trouwen

Aan de andere kant wennen je collega's en leerlingen er waarschijnlijk ook wel snel aan..

Ik neem de naam van mijn vriend aan met daar achter mijn eigen achternaam.
<<

Anoniem66

Bericht 03 Sep 2013 19:34

Re: Naamsverandering na trouwen

Je kunt voor je werk toch gewoon je eigen naam gebruiken? Volgens de wet hou je toch je eigen naam. Je kunt je naam informeel wijzigen, zodat je zo aangesproken wordt maar formeel hou je gewoon je eigen naam.

Ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden. Ik vond het niet nodig om de naam van mijn man aan te nemen, kon er ook niet aan wennen en vond het idee van je mans naam aannemen ook ouderwets. Niks voor mij dus ;)
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 03 Sep 2013 19:40

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb mijn eigen naam gehouden en mijn mans naam erachter (dus: mijn naam - zijn naam), maar in de praktijk gebruik ik gewoon mijn eigen naam. En zoals Luce ook al zegt, officieel houd je ook gewoon je eigen naam, dus je kunt je naam gewoon blijven gebruiken voor de klas. Als je denkt dat het voor jezelf verwarrend wordt, zou ik gewoon je mans naam gaan gebruiken in je werk, daar went iedereen ook snel genoeg aan waarschijnlijk.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Tante Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 02 Sep 2013 19:41

Bericht 03 Sep 2013 20:01

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik zou ook mijn eigen naam willen houden, omdat ik zelf al een veel gehoorde voornaam heb en mijn vriend zijn achternaam ook weinig origineel is. Die combinatie wil ik niet omdat die al 1000x voor komt. Het enige jammere zou ik dan vinden dat ik dan een andere achternaam heb dan mijn eventuele kinderen.. (die toch automatisch de achternaam van vader krijgen?)
09-07-2018
11-07-2021
<<

Anoniem66

Bericht 03 Sep 2013 20:31

Re: Naamsverandering na trouwen

Nee, hoor. Je kinderen krijgen niet automatisch de naam van de vader. Je kunt net zo goed de naam van de moeder geven.
<<

Tante Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 02 Sep 2013 19:41

Bericht 03 Sep 2013 22:43

Re: Naamsverandering na trouwen

Luce schreef:Nee, hoor. Je kinderen krijgen niet automatisch de naam van de vader. Je kunt net zo goed de naam van de moeder geven.


Eigenlijk vind ik ook gewoon dat, in een gezin, de vader en moeder dezelfde achternaam 'moeten' hebben. Ben toch wat traditioneler dan ik dacht :P
Gelukkig hoef ik hier voorlopig nog niet echt bij stil te staan, haha!
09-07-2018
11-07-2021
<<

Anoniem305

Bericht 03 Sep 2013 22:54

Re: Naamsverandering na trouwen

Mijn vriend heeft een hele leuke buitenlandse achternaam en die zou ik graag willen aannemen alleen al om de reacties van anderen te zien als ze mevrouw ** horen. Wel jammer voor de kinderen en chocoladeletters bij sinterklaas want mijn vriend heeft maar twee letters als achternaam :D
<<

Snirp

Bericht 04 Sep 2013 06:42

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik ga volgend jaar de naam van mijn vriend aannemen, en daarachter dan mijn eigen naam.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 04 Sep 2013 06:47

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik was altijd van het aannemen van de naam van de man, maar mijn voornaam past totaal niet bij de achternaam van mn vriend dus ik houd het tegen die tijd bij mijn eigen achternaam.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem17

Bericht 04 Sep 2013 07:54

Re: Naamsverandering na trouwen

Als wij gaan trouwen houd ik mijn eigen naam. De achternaam van mijn vriend is een beetje gek en daarbij ben ik heel erg gehecht aan mijn achternaam. Heel misschien doe ik nog wel voor de vorm 'mijn naam-naam vriend', maar ik zie er eigenlijk het nut niet van in.
Eventuele kinderen zullen hopelijk ook mijn naam krijgen (maar dat is nog een beetje een discussiepuntje).
<<

Anoniem12

Bericht 04 Sep 2013 07:56

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik ben gehecht aan mijn achternaam, maar ik moet 'm altijd spellen. De achternaam van m`n vriend is zo lekker gemakkelijk, die neem ik dan ook graag aan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 04 Sep 2013 08:16

Re: Naamsverandering na trouwen

Je houdt sowieso je eigen naam, je mag de naam van je man alleen gebruiken. Ik gebruik meestal nog mijn eigen naam, maar als ik bijvoorbeeld instanties bel over Ezra dan gebruik ik de achternaam van Dion, net zo makkelijk. Ik ben er ook niet zo principieel over, het is maar een achternaam.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem193

Bericht 04 Sep 2013 08:34

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb de naam van mijn man aangenomen, maar vaak gebruik ik nog mijn eigen naam. Net hoe het uit komt.
Wel eens lastig wanneer ik een bedrijf bel om iets na te vragen, moet dan altijd even denken hoe ik daar "geregistreerd" ben
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:43

Bericht 04 Sep 2013 09:10

Re: Naamsverandering na trouwen

Naam man- eigen naam. In de praktijk komt het erop neer dat ik alleen zijn naam gebruik.
Leven en laten leven
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:13

Bericht 04 Sep 2013 09:13

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb mijn mans naam aangenomen met daarachter mijn eigen naam. Ik ben er wel aardig aan gewend inmiddels, alleen als ik ergens sta ingeschreven weet ik niet altijd meer onder welke naam ik bekend ben. Reserveren in een restaurant doen we beide trouwens altijd op mijn meisjesnaam, want van zijn naam maken ze elke keer weer wat anders.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem66

Bericht 04 Sep 2013 09:16

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb vaak wel dat ik voor bestellingen en reserveringen de naam van mijn man gebruik. Die is zo bekend hier in de omgeving. Als ik mijn naam noem, zie (en hoor) ik ze altijd denken: huh? Zo van, hoe schrijf je dat in hemelsnaam? Mijn naam wordt ook meerdere keren per maand verkracht in brieven. Dus als het even snel moet doe ik het altijd op de naam van mijn man. Daar zijn er toch al duizenden van, dus dat wordt meteen gesnapt :lol:
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 04 Sep 2013 09:26

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb nu eigen naam - naam man. In de praktijk gebruik ik die dubbele naam niet, gebruik eigenlijk altijd mijn eigen naam (zoals op werk). Behalve als ik ergens een reservering maak ofzo, dat doe ik dan weer onder de naam van mijn man.
<<

Coco Chanel

Noob

Berichten: 26

Geregistreerd: 04 Sep 2013 08:41

Bericht 04 Sep 2013 11:13

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb ook mijn man zijn achternaam aangenomen. Op mijn werk gebruik ik mijn eigen achternaam nog maar verder mijn man zijn achternaam.
14-08-2011

02-12-2014
<<

Anoniem157

Bericht 04 Sep 2013 11:27

Re: Naamsverandering na trouwen

Als wij volgend jaar gaan trouwen neem ik de achternaam van mijn vriend.
<<

Eep

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: Noord-Brabant

Bericht 04 Sep 2013 11:34

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik neem de achternaam van mijn vriend aan. Dan wordt het dus achternaam vriend - eigen achternaam.

In de praktijk zal ik vaak alleen zijn naam gebruiken. Het is een simpele veel voorkomende naam, mijn eigen achternaam moet ik altijd spellen en wordt 9 van de 10 keer verkeerd gespeld (behalve in mijn geboortedorp, daar wonen enorm veel mensen met mijn achternaam).
Afbeelding
Volgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers