Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Peuter kan maar niet wennen aan broertje

<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 04 Apr 2017 15:33

Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Mijn dochter is twee jaar en tien maanden: in juni wordt ze drie. In december ben ik bevallen van haar broertje. Sinds hij er is moet mijn dochter niets van mijn zoontje hebben. Ik had gehoopt dat dit een kwestie van wennen was en ze na verloop van tijd wel bij zou draaien, maar inmiddels is mijn zoontje vier maanden en is er geen enkele verbetering.

Het liefst besteedt ze geen enkele aandacht aan hem, en mijn man en ik 'mogen' dit ook niet van haar. Dit doen we natuurlijk wel, maar ze kan er bijvoorbeeld niet tegen als ik tegen hem praat of voor hem zing. Dan zeg ik bijvoorbeeld: "Kiekeboe!" en dan zegt ze gelijk: "Nee, niet kiekeboe!" En zo gaat dat bij álles, bij letterlijk elk geluidje dat ik richting mijn zoontje maak. Ik word er echt knettergek van onderhand en betrap mezelf er soms op dat ik bijna ga fluisteren tegen hem. Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Verder mag mijn zoontje niet naar haar kijken, wil ze hem bijna nooit aanraken, wil ze niets tegen hem zeggen en ga zo maar door. Ook probeert ze hem soms pijn te doen en zegt ze dat hij niet leuk is. Echt heel naar.

Ik word er onderhand behoorlijk moedeloos en erg verdrietig van en ik merk dat mijn lontje naar mijn dochter op dit gebied steeds korter word en ik steeds minder geduld heb als ze zich zo richting haar broertje gedraagt. Is dit misschien herkenbaar? Wie weet heeft iemand hier een briljante tip die ik zelf over het hoofd zie, maar zelf weet ik het onderhand niet meer.
2014 2016
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 04 Apr 2017 15:45

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

He dat lijkt me inderdaad behoorlijk lastig. Ik zou haar blijven uitleggen dat haar broertje, net als zij, jullie aandacht nodig heeft. "Hij moet ook eten, kleertjes aan etc." Lastig natuurlijk want ze is nog jong, misschien professionele hulp inschakelen voor tips?

Houdt ze van poppen? Misschien een mooie baby pop voor haar kopen.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 04 Apr 2017 16:17

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Bedankt voor je reactie! Een pop hebben we idd voor haar gekocht, een jongenspop. Ik blijf het idd uitleggen, en benoem steeds dat zij allebei mijn kindjes zijn en ik van allebei heel veel hou en voor allebei graag heel goed wil zorgen. Helaas helpt het tot nu toe niet.
2014 2016
<<

Anoniem192

Bericht 04 Apr 2017 16:17

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

En haar betrekken bij alles rondom je zoon? Dat ze helpt met in bad gaan, of eten, of iets? Vindt ze het dan niet interessant dat ze grote zus is en kan helpen met zulke dingen? Of dat zij het met een babypop doet, terwijl jij het met je zoontje doet?
<<

Anoniem236

Bericht 04 Apr 2017 16:30

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Ik weet niet of ze het vaak krijgt, maar misschien een op een aandacht geven? Alleen met haar erop uitgaan?
Zij heeft natuurlijk ruim 2 jaar lang alleen de aandacht gehad en ziet haar broertje wellicht als 'schuldige' dat dit nu anders is.
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 04 Apr 2017 16:41

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Wat fijn dat jullie zo meedenken! Haar houding is tot op zekere hoogte ook zeker te begrijpen, maar ik had verwacht en ook gehoopt dat er nu na vier maanden wel verbetering zou zijn.

Pippa, helaas vindt ze dat idd niet interessant. Ze wil mij op zich soms wel helpen met dingen, maar niet als het om haar broertje gaat helaas.

Een op een aandacht krijgt ze behoorlijk veel. Als mijn zoontje in bed ligt (en het is best een slaapkopje ;)) speel ik veel met mijn dochter of gaan we samen knutselen of boekjes lezen. Dat laatste doe ik ook elke dag met allebei mijn kinderen, om toch iets samen te kunnen doen. Ook gaan mijn dochter en ik iedere week samen naar ouder en peutergym.
2014 2016
<<

Anoniem278

Bericht 04 Apr 2017 17:12

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Hebben jullie een 'echt' fotoboek gemaakt van haar eerste maanden?
Kun je dat als broertje slaapt eens samen kijken en uitgebreid bespreken? Voor haar komt er ineens een aandacht zuigende krijsende alïen het huis in immers, terwijl wij als volwassenen denken 'het is je broertje, je vindt m lief'.
Misschien als je samen haar babyboek bekijkt en echt met haar bespreekt wat jullie deden toen zij 'uit mama's buik kwam' en laat zien hoe het badje toen ging en hoe ze ook soms moest huilen etc etc , dat ze al wat meer ziet dat zij ook ooit zo geweest is. En dan kun je ook uitleggen dat je toen al wilde dat er een grote zus was om mama en papa te helpen, omdat ze het toen 'heeeeeeelemaaaal alleen moesten doen' en dat jullie nu zo trots zijn dat jullie al een zusje hadden gemaakt zodat die haar broertje straks dingen kan leren etc etc.

Het is heel wat op die leeftijd ineens een baby in huis erbij. Vaak gaat dat goed, maar niet alle kinderen kunnen eerste indrukken en nieuwe situaties meteen een plekje geven.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 04 Apr 2017 17:18

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Goed idee quizzle, ik weet alleen niet of haar dochter, gezien de leeftijd, die link al kan leggen. Vaak snappen ze helemaal niet dat zij het is op die babyfoto's. Maar ik zou het zeker proberen!
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 04 Apr 2017 18:45

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Idd een heel goed idee, Quizzle! We hebben inderdaad een babyalbum van haar die we er regelmatig bij pakken. Ook hebben we veel videobeelden van haar als baby en ze vindt het wel leuk om daar naar te kijken. Ze zegt dan ook vaak dingen als "toen ik een baby'tje was ging ik ook geluidjes maken". Dus die link legt ze op zich wel.

Ik heb laatst ook een groot hart geknutseld met haar waar ze de foto's van haarzelf, haar broertje, mijn man en mij in mocht plakken, dus daar verwijs ik ook wel eens naar.
2014 2016
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 04 Apr 2017 19:47

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

In de bibliotheek boekjes lenen over broertjes. Of een boekje aanschaffen. Daar staan vaak ook wel dingen in dat kleine broertjes niet altijd leuk zijn, maar jij wel zijn grote voorbeeld bent.
En die aan haar voorlezen.

En verder zou ik haar toch proberen te betrekken bij de dagelijkse verzorging van je zoon. Samen kleertjes voor hem uit zoeken die hij aan mag, helpen badderen en daarna haar pop in bad.

Boekjes die ik voorlas aan mijn dochter;
Saar wordt grote zus.
https://www.bol.com/nl/p/saar-wordt-gro ... 000033056/

Anna en haar broertje
https://www.bol.com/nl/p/clavis-peuter- ... 010930104/

Ik ben je grote zus
https://www.bol.com/nl/p/ik-ben-je-grot ... stedsearch
2012
2016
2020

Instagram
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 05 Apr 2017 08:48

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Dankje Jezzie! Kleine Pluis lees ik regelmatig voor, maar het is een goed idee om nog andere boekjes in huis te halen. Misschien kan ze zich daar ook wat meer mee identificeren.
2014 2016
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 05 Apr 2017 12:18

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Gaat ze ook naar een kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal? Ik herken de mate van het gedrag bij je dochter niet, maar mijn dochter heeft wel een hele tijd gehad dat we niet mochten zingen voor de jongste. Zodra ik begon met een liedje, werd ze boos en riep ze dat we moesten stoppen. En doorzingen had dan al geen zin meer, want dan kwam er een gigantische driftbui die ons gezang overstemde, dus ze bereikte er iedere keer mee dat we niet konden zingen. Praten etc hielp niet.

Totdat we bij de juf zaten voor haar eerste rapportgesprek (die gesprekken doen ze hier in bijzijn van/met het kind) en de juf vertelde dat ze zo van zingen houdt in de klas. Daarop antwoordde ik dat we thuis niet voor onze zoon mochten zingen. De juf reageerde daarop en gaf aan dat zingen voor haar broertje wel heel leuk is en ook nodig. Vanaf dat moment mochten we weer zingen. Soms helpt een gesprekje met een buitenstaander, is dat mogelijk? Kan ook gewoon een opa of oma zijn.
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 14 Apr 2017 11:17

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Bedankt voor je reactie, Hasse. Vervelend dat je het in zekere mate herkent. Is het uiteindelijk wel goed gekomen?

Mijn dochter gaat twee dagdelen per week naar de peuterspeelzaal. We hebben zo'n gesprekje al meerdere keren met opa of oma gevoerd, tot nu toe helaas zonder resultaat.

Ik heb naar aanleiding van jullie tips ook nog een boek besteld, 'Saar wordt grote zus'. Dat boek vindt ze leuk en dan moet ik de naam van Saar vervangen door haar eigen naam. Ze speelt het verhaal uit het boekje vaak na met haar poppen en knuffels, maar naar haar broertje toe zie ik helaas nog geen verbetering. Net lachte hij naar haar, en zij geeft hem doodleuk een klap. Ik word er zo verdrietig van!
2014 2016
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 14 Apr 2017 11:24

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Oh Elvie wat naar om te lezen. Ik heb helaas geen tips voor je, maar het lijkt me wel echt heel naar om te zien hoe je dochter op haar broertje reageert. Dikke knuffel!
2012 & 2016
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 14 Apr 2017 12:09

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Dankje Snoes, lief van je! Het is idd naar en ik ben bang dat het alleen maar erger zal worden naarmate mijn zoontje groter wordt en zal gaan tijgeren en kruipen :(.
2014 2016
<<

Anoniem239

Bericht 14 Apr 2017 13:03

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Wat sneu zeg. Heel moeilijk lijkt me. Heb je het al eens besproken met het cb?

En misschien wordt het beter als hij groter wordt. Dan kan ze wat meer met hem doen qua spelen.
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 14 Apr 2017 13:40

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Maandag de 24e moeten we naar het CB voor mijn zoontje, dan ga ik het zeker eens aankaarten.
2014 2016
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 14 Apr 2017 14:51

Re: Peuter kan maar niet wennen aan broertje

Wat verdrietig dat er nog steeds geen verbetering in zit. Ik zou het inderdaad ook aankaarten bij het cb. Misschien kunnen zij wat handvatten geven. Lastig hoor.
2012
2016
2020

Instagram

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: roosje