Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huis kopen

<<

Anoniem210

Bericht 03 Apr 2017 19:31

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 24
2. Deed je het samen of alleen? Samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Toen we het huis kochten niet. Vorig jaar wel bij een grondige verbouwing
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Zelfverzekerd en blij
5. Vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee het voelt meer als een logische stap, we hebben beide een goede, vaste baan dus kunnen het prima veroorloven en het is goedkoper dan huren
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Het huis is van jou, ik zie het ook wel als een soort inverstering. Het nadeel is dat al het onderhoud ook voor eigen kosten is. Al vind ik dat niet perse heel vervelend
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 03 Apr 2017 22:33

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 23
2. Deed je het samen of alleen? Samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Ja, we hebben er veel eigen geld in gestoken zodat onze hypotheek wat lager werd
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Geen speciaal gevoel
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee, ik vind het iets heel vanzelfsprekend. We betalen nu al 6 jaar onze hypotheek en het gaat gewoon altijd goed.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Ik vind het alleen maar een heel groot voordeel dat ons huis over 16 jaar volledig van onszelf is. Een huis kopen was/is voor ons een goede investering.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee, we hebben wel gekeken dat we op termijn wat minder konden gaan werken, met het oog op kinderen. Ik werk nu inderdaad een stuk minder en we kunnen het nog steeds prima betalen, dat vind ik wel een heel fijn idee.
2012 & 2016
<<

Anoniem250

Bericht 04 Apr 2017 13:06

Re: Huis kopen

Bedankt voor jullie reacties. En minx en Caro voor hun hele lieve reactie. Ik ga straks naar een huis kijken. Sam inderdaad in W en in de wijk waar ik wil wonen is niks onder de twee ton. Omdat ik niet fulltime werk, kan ik daardoor niet ver onder mijn maximale hypotheek gaan zitten. Nu is het wel zo dat ik als de kinderen naar school gaan meer wil werken en ik ben al gescheiden, dus met dat soort dingen hoef ik geen rekening mee te houden. Ik ben zelf nog steeds niet heel enthousiast over het idee van een huis kopen, dus ben benieuwd hoe ik de bezichtiging vind.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 04 Apr 2017 13:21

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 27.
2. Deed je het samen of alleen? Alleen.
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Nee, helemaal niks.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Ik vond het erg spannend en vooral ook ingewikkeld. Ik heb dan ook de hulp van een aankoopmakelaar en De Hypotheker ingeroepen.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Ja, zo heb ik het wel ervaren. Omdat ik geen spaargeld had, was ik toch vaak bang dat er ineens iets kapot zou gaan ofzo. Het was ook een oud huis. De VvE heeft me ook regelmatig stress opgeleverd, maar dat was gewoon slecht geregeld allemaal.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordeel: lagere woonlasten en je bouwt iets op in plaats van elke maand huur weg te gooien. Nadeel: de stress die je erom kunt hebben.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee, geloof het niet.
❤ 7 juni 2018
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 04 Apr 2017 13:23

Re: Huis kopen

HollyGolightly schreef:Bedankt voor jullie reacties. En minx en Caro voor hun hele lieve reactie. Ik ga straks naar een huis kijken. Sam inderdaad in W en in de wijk waar ik wil wonen is niks onder de twee ton. Omdat ik niet fulltime werk, kan ik daardoor niet ver onder mijn maximale hypotheek gaan zitten. Nu is het wel zo dat ik als de kinderen naar school gaan meer wil werken en ik ben al gescheiden, dus met dat soort dingen hoef ik geen rekening mee te houden. Ik ben zelf nog steeds niet heel enthousiast over het idee van een huis kopen, dus ben benieuwd hoe ik de bezichtiging vind.


Vind je het eng omdat je een nieuwe stap zou aangaan of vind je het überhaupt niet nodig? Want daar zit nogal een verschil in natuurlijk! Je hóeft natuurlijk geen huis te kopen als je daar geen zin in hebt, of het een te grote verantwoording vind, maar ik merkte wel dat het voor mij persoonlijk veel goeds deed. Alsof ik toen echt iets afsloot en voor mezelf iets nieuws begon. En dat helemaal zelf. Dus het is qua zelfvertrouwen wel goed geweest.
<<

Anoniem250

Bericht 04 Apr 2017 13:28

Re: Huis kopen

Ik vind het eng, omdat de huizenprijzen hoog zijn. Maar ja, de rentes zijn weer laag en mijn huur is ook hoog nu. En ik vind de huizen hier voor het bedrag dat ik uit kan geven niet heel denderend. Je hoort het. Ik ben niet echt enthousiast.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 04 Apr 2017 13:36

Re: Huis kopen

Nee, maar ik begrijp wel dat er een hoop praktische bezwaren aanzitten en ik hoor niet echt je gevoel :-). Wil je weg waar je nu zit? Als je huur nu hoog is, moet je je afvragen wat je ervoor terugkrijgt. Meer ruimte? Betere woning? Lagere hypotheek? Dat soort dingen.

Ja de rente is laag en de huizenprijzen hoog. Dat is absoluut zo. En je weet niet wat er gaat gebeuren in de toekomst, alleen zal je dat nooit met 100% zekerheid kunnen zeggen.

Het enige dat je niet moet doen, is iets kopen omdat het nu kán. Ik bedoel, uiteindelijk is het voor jou en de kindjes en niemand anders kan bepalen of je dat moet doen nu of niet. De markt hier is koekoek als je het mij vraagt, en waarvoor mijn woning nu te koop komt te staan is al helemaal absurd als je bedenkt wat ik ervoor heb betaald drie jaar geleden. Op puur de aankoopprijs (mijn hypotheekbedrag was hoger) haal ik een rendement van 30%. Wat echt debiel is. Maar dat kan je ook verliezen (dat heb ik met mijn vorige huis meegemaakt).

En zo moet je het ook zien, je kan iets winnen en iets verliezen op de huizenmarkt. En als je tegen die tijd met verlies verkoopt en iets anders aankoopt, betaal je daar waarschijnlijk ook weer minder voor dan dat huis nu zou doen.
<<

Anoniem250

Bericht 04 Apr 2017 15:17

Re: Huis kopen

Ik ben het helemaal met je eens Caro. Ik heb net een huis bezichtigd en ik vond het een romantisch en gezellig huis, maar zo klein. Ik weet het niet. Ik denk er nog even over na. Ik ga het op gevoel doen. Ik ben overigens zo lang de kinderen kind zijn niet van plan te gaan samenwonen, dus ik ben niet bang dat ik het binnen 5 jaar weer in de verkoop zet. Maar ik heb nogal een eisenpakket. En ik wil eigenlijk in een veel duurder en ruimer huis wonen hahaha.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 04 Apr 2017 15:44

Re: Huis kopen

Dan moet je die sowieso niet doen! Je kan dit proces ingaan, kijken of je je wel meer kan gaan vinden in het idee en zo niet: dan is er ook geen man overboord want je hebt nu een woning en daar zit je prima.

Wel fijn dat je nu zoveel verdient dat je je dit kan veroorloven!
<<

Elle123

Bericht 05 Apr 2017 09:51

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 30
2. Deed je het samen of alleen? alleen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? nee, alleen 10.000 euro aan een nieuwe badkamer, dakkapel, stucwerk en opknapwerk.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? ik vond het niet heel spannend eigenlijk. Net of ik een huis ging huren.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? nee, mijn hypotheek ligt onder de executiewaarde en de woningbouwvereniging waarvan ik het huis kocht is verplicht het terug te kopen. Ik vond mijn risico's dus vrij klein.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordelen: de maandelijkse kosten blijven (in mijn geval) 10 jaar lang precies hetzelfde, bij huren krijg je toch elk jaar huurverhoging. Je kunt alles verbouwen zoals je zelf wil. Nadelen: de onderhoudskosten zijn voor jezelf, het is toch een lening wat mij een psychologisch gevoel van grote schuld geeft, je kunt het niet zomaar opzeggen, er komen meer bijkomende zaken bij dan bij huren (bepaalde verzekeringen, belastingen, enz).
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee, voor toen niet. Destijds werkte ik fulltime en waren de regels nog wat anders. Als ik nu weer een huis zou willen kopen in mijn eentje zou ik nooit meer dat bedrag uit kunnen geven als in 2010.
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:03

Bericht 11 Apr 2017 07:23

Re: Huis kopen

Leuk HG! Maar snap dat je het ook wel spannend vindt. Maar een hypotheek verstrekker gaat je echt geen hypotheek geven als je het niet zou kunnen betalen. Zit je in de prijsklasse van nationale hypotheekgarantie? Misschien geeft je dat wat meer zekerheid.

1. Hoe oud was je? 24
2. Deed je het samen of alleen? Samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Een paar duizend euro omdat we het huis anders niet konden betalen.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Super spannend en ook gestresst of het allemaal wel goed kwam met de financiering ( hypotheekaanvraag werd eerst afgekeurd.)
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Niet zo, omdat we onze zaakjes gewoon op orde hebben.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Nadelen: best veel onderhoudskosten (ons huis is 27 jaar oud dus in de afgelopen jaren wat moeten vernieuwen) voordeel: je bouwt eigen vermogen op.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Ja destijds wel omdat we wisten dat we in korte tijd allebei nog veel zouden stijgen in loon.
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 06:13

Bericht 11 Apr 2017 07:55

Re: Huis kopen

.
Laatst gewijzigd door Believe op 21 Jul 2017 13:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Apr 2017 20:06

Re: Huis kopen

Hee wat goed dat je deze stap kunt gaan zetten HGL. Ik heb geen ervaring met hypotheken enzo maar wilde even even zeggen dat ik je een heel fijn huis gun met je kinderen. Met fijne leeshoekjes, een knusse keuken en een fijne tuin vol bloemen. Dat zie ik voor me bij jouw huis!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 11 Apr 2017 21:04

Re: Huis kopen

Ik vind het heel stoer dat je dit kan in je eentje! Lijkt me echt pittig zonder partner om mee te overleggen. En de markt is idioot nu. Ik zag toevallig vandaag een huis, echt net vandaag te koop, gebeld met de makelaar: ik mag komen kijken,maar binnen enkele dagen, dus partner zou niet eens mee kunnen, en ze hebben al 30 kijkers ingepland. Sta je dan russen allerlei anderen, met je kinderen, en dan bieden maar, tweede bezichtiging gebeurt niet meer. Waanzin.
<<

Anoniem250

Bericht 11 Apr 2017 21:09

Re: Huis kopen

Wat een lieve reacties. Ik ga niet nog een huis bezichtigen. Ik heb een gesprek gehad met makelaar/ kennis van mijn ouders en hij gaf aan dat de huizen hier tussen de 200.000 en 225.000 klein zijn en dat als ik een huis voor de lange termijn voor mij en mijn drie kinderen wil kopen, ik echt in prijs omhoog moet. Zo vanaf 275.000. Dat is teveel. Ik werk parttime natuurlijk. Misschien dat ik het wel kan als de kinderen naar de basisschool gaan, dan ga ik 32 uur werken en hopelijk kan ik in mijn werk nog meer doorgroeien. Wel balen dat mijn huur hoog is en het kdv zo duur is, waardoor echt veel sparen er niet inzit. Ik houd funda nog wel in de gaten, maar de makelaar heeft me wel redelijk ontmoedigd.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 11 Apr 2017 21:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem250

Bericht 11 Apr 2017 21:12

Re: Huis kopen

Caulfield ja dat is echt idioot. Je wil zoiets weloverwogen doen. En je tijd nemen om een beslissing te nemen. Ik weet ook niks van huizen. Extra moeilijk. Want je moet natuurlijk de goede vragen stellen en op de juiste dingen letten.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 12 Apr 2017 07:35

Re: Huis kopen

Caulfield schreef:Ik vind het heel stoer dat je dit kan in je eentje! Lijkt me echt pittig zonder partner om mee te overleggen. En de markt is idioot nu. Ik zag toevallig vandaag een huis, echt net vandaag te koop, gebeld met de makelaar: ik mag komen kijken,maar binnen enkele dagen, dus partner zou niet eens mee kunnen, en ze hebben al 30 kijkers ingepland. Sta je dan russen allerlei anderen, met je kinderen, en dan bieden maar, tweede bezichtiging gebeurt niet meer. Waanzin.


Ja joh. Het gaat al maanden zo, en je kan er wel tussen komen maar het is oprecht een kleine kans. Wij hebben ons huis 'gekregen' door ruim te zitten met onze voorwaardes en omdat de eigenaren ons zo aardig vonden. Terwijl we niet het hoogste bod hadden. Maar leuk is het niet hoor, op deze manier huizen kijken!

@HGL: misschien kan je sowieso beter nu wat wachten. De krapte momenteel doet de markt geen goed en je wil toch een huis voor de langere termijn en niet voor maar een paar jaar. Wellicht voel je je dan ook zekerder om die stap te maken. Als je nu veel twijfelt is het toch niet het juiste voor jou!
<<

Anoniem211

Bericht 12 Apr 2017 08:44

Re: Huis kopen

En ergens anders wonen waar de huizen beter betaalbaar zijn? Je woont in een stad toch? Zijn er geen naastgelegen dorpen die beter betaalbaar zijn en waar het fijn wonen is?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Apr 2017 11:46

Re: Huis kopen

He wat jammer HGL, het is je zo gegund en je werkt er al zo hard voor. Hopelijk komt er toch nog iets moois langs op redelijk korte termijn.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem250

Bericht 12 Apr 2017 11:47

Re: Huis kopen

Ik woon in een dorp vlakbij een stad. Ik woon in hetzelfde dorp als mijn ouders en dat houd ik graag zo. Zij zijn mijn vangnet. En ik eet vaak mee en ik heb nauwelijks extra reistijd als ik ze wegbreng of ophaal. Daarbij spreekt een ander dorp mij niet zo aan, omdat ik niet echt een dorpsmens ben. Ik zou dan nog eerder in een stad gaan wonen, maar de wijken van de stad waar ik zou willen wonen zijn nog duurder dan het dorp waar ik nu woon. En als ik iets koop dan moet de locatie toch ook zeker helemaal naar mijn zin zijn. Dus ik ga daar ook niet in schipperen. Ik heb nu een prima huis, alleen is de huur hoog.
<<

Anoniem211

Bericht 12 Apr 2017 19:25

Re: Huis kopen

Ah oke :)
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 12 Apr 2017 20:14

Re: Huis kopen

Ja snap ik in W.
Wij hebben nog mooi huis te koop, maar is 20 minuten rijden van je ouders af. Dat moet je maar net willen. Wel ook leuk dorp enzo.
Is het geen optie om bv in de omliggende dorpen te zoeken?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 14 Apr 2017 18:52

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 26
2. Deed je het samen of alleen? samen met mijn toen nog vriend, nu man
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Ja, wel aardig wat.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Ik vond het wel even spannend, maar daarna eigenlijk heel blij dat we echt zelf een huis hadden gekocht.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Het is wel een verantwoordelijkheid, maar ik bekijk het nuchter: je moet toch ergens wonen. Anders huur je wat en daar moet je ook iedere maand voor betalen. Ik vond het wel een fijn idee dat we allebei een vast contract hadden toen we ons huis kochten, al zegt dat ook niet zo heel veel. Een jaar later ging het bedrijf waar ik werkte failliet, maar had ik redelijk snel weer een nieuwe baan die even goed betaalde.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordelen: dat we anders niet in deze wijk hadden kunnen wonen (alleen maar koophuizen), dat het uiteindelijk van jezelf wordt (wij lossen alles af) en dat het vaak iets goedkoper is dan huren. Nadelen: dat je zelf opdraait voor het onderhoud, zo hebben wij in een paar jaar tijd het hele huis laten verven aan de buitenkant, moesten we een nieuwe cv, ging de pomp van de vloerverwarming kapot, is de sleutel van de voordeur afgebroken in het slot, ging het fornuis kapot en de vaatwasser.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Niet helemaal, want we hebben niet al onze inkomsten meegenomen. Wel die uit loondienst, maar niet die uit het bedrijf van mijn man.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers