Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huis kopen

<<

Anoniem250

Bericht 01 Apr 2017 15:50

Huis kopen

Ik ben van plan op korte termijn een huis te kopen. Ik ben weer vooruitgegaan in functie en salaris. Dus het kan. En ik heb er zelfs mijn vader niet voor nodig zei de aardige hypotheek-snelle jongen- adviseur. Maar ik vind het zo'n stap. Mentaal. Alsof ik er nog niet aan toe ben, zo'n grote verantwoordelijkheid (ook nog erbij) helemaal alleen. Hadden jullie dat ook? Het is eigenlijk alleen maar een goede en logische stap. Mijn hypotheek zou iets lager dan mijn huur ( hoge huur en geen recht op huurtoeslag) zijn. En ik stop er eigen geld in, maar dan blijft er zo weinig spaargeld over. Al had ik het wel hiervoor gespaard. Ik gooi er een paar vragen in, zodat ik waarschijnlijk zie dat ik juist heel oud ben bij de aankoop van een eigen huis.

1. Hoe oud was je?
2. Deed je het samen of alleen?
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken?
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek?
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid?
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis?
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten?
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Apr 2017 15:58

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 27
2. Deed je het samen of alleen? Samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Nee, we verkochten het appartement van mijn man met veel verlies dus daar ging ons geld in zitten
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Prima. Geen speciaal gevoel bij.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordeel; we hebben in korte tijd heel veel eigen vermogen opgebouwd. Nadeel; al het onderhoud is ook voor eigen kosten.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee. Bij ons vorige huis zaten we er zo'n €25.000 onder. Nu, door overwaarde na verkoop, ruim 2 ton minder dan het maximale. Daardoor wel hele lage maandlasten.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem249

Bericht 01 Apr 2017 16:04

Re: Huis kopen

HollyGolightly schreef:Ik ben van plan op korte termijn een huis te kopen. Ik ben weer vooruitgegaan in functie en salaris. Dus het kan. En ik heb er zelfs mijn vader niet voor nodig zei de aardige hypotheek-snelle jongen- adviseur. Maar ik vind het zo'n stap. Mentaal. Alsof ik er nog niet aan toe ben, zo'n grote verantwoordelijkheid (ook nog erbij) helemaal alleen. Hadden jullie dat ook? Het is eigenlijk alleen maar een goede en logische stap. Mijn hypotheek zou iets lager dan mijn huur ( hoge huur en geen recht op huurtoeslag) zijn. En ik stop er eigen geld in, maar dan blijft er zo weinig spaargeld over. Al had ik het wel hiervoor gespaard. Ik gooi er een paar vragen in, zodat ik waarschijnlijk zie dat ik juist heel oud ben bij de aankoop van een eigen huis.

1. Hoe oud was je? 28
2. Deed je het samen of alleen? alleen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? 25K
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Prima, vond het wel volwassen van mezelf.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee, ik huurde het huis eerst en ging nu minder betalen. Het is een huis, je kunt het altijd weer verkopen. Ik vond het juist wel prettig dat niemand het me zou kunnen afpakken. Mocht je het niet meer kunnen betalen, zet je het te koop en ga je weer huren. De volgende dag komt de zon gelukkig weer op. Het leven is vallen en opstaan. Nu is het goed voor jou en je gezin, doen dus! There is no time like the present :-)
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Zoals ik net noemde het is echt van mij en van mij alleen. Ik heb deze plek altijd om op terug te vallen. M'n veilige haven, dat geeft me veel rust.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee, dat hoefde niet.
<<

Anoniem249

Bericht 01 Apr 2017 16:06

Re: Huis kopen

Oh ja! Ik heb dat geld in de verbouwing gestopt en heel eigenwijs ook nog een veel te duur keukenblad erbij gekocht terwijl ik dat eigenlijk niet meer kon betalen. Maar man man man wat ben ik er blij mee! Het is heel specifiek mijn smaak, de volgende eigenaar zal het er vast weer uithalen. Maar dat maakt het NOG meer van mij.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 01 Apr 2017 16:20

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 27
2. Deed je het samen of alleen? Samen met mijn man.
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Nee, niks in de hypotheek. We hadden net genoeg om alles wat er aan het huis moest gebeuren te betalen van ons spaargeld. En we hebben ook nog wat studieschuld afbetaald zodat we een higer hypotheekbedrag konden krijgen.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Prima.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Ja, maar we hebben er heel goed over nagedacht en onszelf ook heel goed ingedekt d.m.v. verzekeringen mocht één van ons iets overkomen.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordeel vind ik het fijne vooruitzicht dat we over 26 jaar ineens een stuk lagere maandlasten hebben en onze kinderen iets kunnen nalaten als we overlijden. Nadeel is dat je nog steeds wel een boel geld betaalt en al het onderhoud zelf moet regelen, maar daar kan ik mee leven.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Wel maximaal als je alleen naar het salaris van mijn man destijds kijkt. Mijn niet al te grote en zekere inkomsten hebben we buiten beschouwing gelaten.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3611

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 01 Apr 2017 17:12

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 27/33
2. Deed je het samen of alleen? Alleen/alleen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Ja/Wel iets, maar niet veel. Kon niet vanwege verlies op oude appartement.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Ik had geen speciaal gevoel.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordeel is dat het is écht van mij is. Nadeel is dat ik eventueel onderhoud en reparaties zelf moet betalen.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee, vind dat geen fijn gevoel en dat hoefde beide keren ook niet.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Anoniem316

Bericht 01 Apr 2017 17:34

Re: Huis kopen

HollyGolightly schreef:

1. Hoe oud was je? 24
2. Deed je het samen of alleen? Samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Nee, niks.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Prima. Geen last van.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee helemaal niet. Niet meer dan een huurhuis.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Dat het van je zelf is. Nadeel dat je minder snel de stap maakt om ergens anders te gaan wonen.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee bij lange na niet. 50% ongeveer.
<<

Anoniem198

Bericht 01 Apr 2017 17:37

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 23/30
2. Deed je het samen of alleen? alleen/samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? in het huis wat ik alleen heb gekocht wel
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? geen speciaal gevoel
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? niet over na gedacht
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Toen ik alleen een huis had gekocht vond ik het een nadeel dat ik niet zomaar een half jaar op reis zou kunnen bijv. Of minder makkelijk iig. Tis niet zo dat je alleen je huur op hoeft te zeggen. Voordeel wat je in je huis doet is (vaak) waarde vermeerderend.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? beide keren niet
<<

Anoniem249

Bericht 01 Apr 2017 17:43

Re: Huis kopen

Victoria schreef:1. Hoe oud was je? 23/30
2. Deed je het samen of alleen? alleen/samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? in het huis wat ik alleen heb gekocht wel
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? geen speciaal gevoel
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? niet over na gedacht
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Toen ik alleen een huis had gekocht vond ik het een nadeel dat ik niet zomaar een half jaar op reis zou kunnen bijv. Of minder makkelijk iig. Tis niet zo dat je alleen je huur op hoeft te zeggen. Voordeel wat je in je huis doet is (vaak) waarde vermeerderend.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? beide keren niet
Dit vond ik juist een groot voordeel! Toen ik op reis ging had ik gelijk maandelijks een extra zakcentje. Ik verhuurde het voor een stuk meer dan de vaste lasten die ik eraan heb.
<<

Anoniem250

Bericht 01 Apr 2017 18:13

Re: Huis kopen

Dat reizen zit er sowieso niet meer in. Maar jullie waren allemaal een stuk jonger. Ik weet nog niet of ik kies voor maximale hypotheek. Maar in mijn dorp is er niks onder de twee ton. Dus heel ver onder mijn max ga ik niet zitten, want ik wil wel een leuk huis natuurlijk.
<<

Anoniem197

Bericht 01 Apr 2017 18:26

Re: Huis kopen

HollyGolightly schreef:1. Hoe oud was je? 30
2. Deed je het samen of alleen? Samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Ja heel veel
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Ik vond het eng en spannend. Heb echt lang getwijfeld of dit wel echt het huis is waar ik heel lang wil wonen. Koudwatervrees dus.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Ja vooral omdat de vaste lasten omhoog zijn gegaan en ik bewust bij de kinderen blijf dus maar 1 salaris. Daarom erg spannend of we het iedere maand wel gaan redden maar dat moet echt lukken, zolang we maar opletten.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Kan het zo maken dat ik er helemaal gelukkig mee ben. Hoef aan niemand toestemming te vragen (uitgezonderd de vergunningen). Nadeel is wel dat al het onderhoud wij ook moeten doen.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Ja
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 01 Apr 2017 19:07

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? Op mijn derstigte verjaardag is het koopcontract getekend.
2. Deed je het samen of alleen? Samen met mijn man.
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Ja. We hebben voornamelijk veel geld gestoken in het verkoopverlies van het vorige appartement van mijn man.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Goed!
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee, maar wij doen het samen.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Je betaalt iets aan wat (daardoor steeds meer) van jezelf is. Als er iets kapot gaat of vervangen moet worden, dan draag je deze kosten als huiseigenaar natuurlijk ook.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee. Wij werkten destijds fulltime en werken nu beiden parttime en de draaglast voor de hypotheek is nu ook prima te doen. Ik ben wel meer gaan verdienen in de tussentijd.

Maar wat gaaf dat je dit wil gaan doen! Ik denk dat het een verstandige keuze is. Ik zou me heel goed in laten lichten. Misschien geeft een NHG je meer rust? Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Succes, spannend hoor!
<<

Anoniem221

Bericht 01 Apr 2017 19:20

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? De eerste keer 19 jaar oud, de tweede keer 27 jaar oud.
2. Deed je het samen of alleen? Op mijn 19e met mijn toenmalige partner. Op mijn 27e alleen.
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Nee, geen stuiver. Was ook niet nodig met de hypotheken van toen.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Geweldig. Vooral toen ik het alleen mocht doen. Dat was altijd mijn droom geweest.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee. Het voelt hetzelfde als huur betalen, alleen is het nu voor mezelf.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Heb je even? Ik heb mijn huis gekocht voor de crisis (2009). Het doel was verbouwen en voor mijn 30e verkopen met meerwaarde. Daarentegen kwam mijn huis onder water te staan. Wij zijn later (2011) in de crisis terecht gekomen en nu (2017) merken we dat we er eindelijk uit zijn gekomen. Dat merk je helaas, in tegenstelling tot Amsterdam, vrij weinig van op de huizenmarkt. Ik sta bijvoorbeeld in tegenstelling tot eerder nog 'maar' tienduizend euro onder water, maar het is toch tienduizend euro. De woningen zijn daarentegen alles behalve gewild en verkopen is al jaren lastig en lijkt er niet makkelijker op geworden. Mijn buurman en zijn vrouw hebben hun huis midden in de crisis aangekocht, zij hebben hem nu te koop gezet en zij hebben wel de winst (Ruim 20.000 euro) waar ik ooit op gehoopt had. Ik had nooit moeten kopen. Voordelen aan een koophuis zie ik pas in het vervolghuis terugkomen. Vriend en ik zullen nog één keer verhuizen en de hypotheek daadwerkelijk in 30 jaar aflossen. Dat zorgt dat we een mooi spaarpotje hebben voor ons pensioen.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee, niet de eerste keer. En ook de tweede keer niet. Ik had nog 25.000 euro mogen bijlenen. Maar wat ben ik verdomde blij dat ik dat niet heb gedaan!
<<

Anoniem189

Bericht 01 Apr 2017 21:19

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 28 jaar.
2. Deed je het samen of alleen? Ik heb dit huis samen met mijn vriend gekocht.
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Wij hebben de prijs van het huis als hypotheek genomen en alle extra kosten (notaris etc.) hebben we van spaargeld betaald.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Ik vond het op de één of andere manier wel speciaal, voelde me trots en wel volwassen.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee, zo voelt het totaal niet.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordelen: eigen huis, je bouwt wat op. Nadelen: alle kosten zijn voor jezelf.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee, dat wilden we ook niet.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 02 Apr 2017 09:45

Re: Huis kopen

HollyGolightly schreef:Dat reizen zit er sowieso niet meer in. Maar jullie waren allemaal een stuk jonger. Ik weet nog niet of ik kies voor maximale hypotheek. Maar in mijn dorp is er niks onder de twee ton. Dus heel ver onder mijn max ga ik niet zitten, want ik wil wel een leuk huis natuurlijk.


Dat zou ik ook doen als je inkomen en baan vrij zeker is en je niet veel minder wilt gaan werken, zeker met de lage rente momenteel zou ik dat doen als het een huis is waar je qua ruimte en buurt nog erg lang zou kunnen blijven wonen als je alleen blijft met je kinderen en goedkoper is als het huren. De huizenprijzen zijn (hier) momenteel wel erg hoog (vind ik) voor een simpele gezinswoning (wij gaan nu verkopen, 3 jaar geleden gekocht en een flinke overwaarde) dus ik zou wel even kijken hoe dat in jullie dorp is en of je geen gigantische restschuld gaat overhouden als je bijv. over 3 jaar weer wilt verkopen om misschien toch te gaan samenwonen, als dat een optie voor je zou zijn. Ik vind tot (bijna) aan je maximale hypotheek op 1 inkomen en als je al kinderen hebt een minder groot risico dan wanneer je op 2 salarissen zonder kinderen aan je maximale hypotheek gaat zitten.

Ons huidige huis hebben we geen eigen geld ingestoken (behalve de verbouwing) omdat we ruim onder de maximale hypotheek zaten en een ander huis compleet hebben verbouwd (360m2 van boven tot de voordeur dus hadden al gigantische kosten). We gaan nu naar de andere kant van het land verhuizen en daar zal het nieuwe huis groter zijn en nog eens minimaal een ton goedkoper (daardoor gaat mijn man dan ook nog maar 3 dgn werken de komende 2 jaar) dus wederom ruim onder de maximale hypotheek, we zullen daar wel een nieuwe badkamer, toilet, keuken en dakkapel laten plaatsen en dat gaan we wel zelf betalen, ik vermoed dat we rond de 30.000-40.000 kwijt gaan zijn aan de verbouwingen en kosten koper samen.

Ik vind het kopen van een huis alleen een grote verantwoordelijkheid als je een huis koopt waar veel achterstallig onderhoud aan zit je daar eigenlijk de financiele middelen niet voor hebt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 02 Apr 2017 09:50

Re: Huis kopen

Fedora, ik zie al vaker dat je doodongelukkig bent met je huis. Bestaat er niet de mogelijkheid om je huis te verhuren nadat het 6 maanden te koop staat zodat je, als je zelf al een ander huis hebt, met de betaalde huur, je hypotheek verder kunt aflossen totdat je schuldenvrij het huis kan verkopen? Of los je weinig tot niets af pm of pj ivm een aflossingsvrije hypotheek?
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem221

Bericht 02 Apr 2017 18:09

Re: Huis kopen

Chaos schreef:Fedora, ik zie al vaker dat je doodongelukkig bent met je huis. Bestaat er niet de mogelijkheid om je huis te verhuren nadat het 6 maanden te koop staat zodat je, als je zelf al een ander huis hebt, met de betaalde huur, je hypotheek verder kunt aflossen totdat je schuldenvrij het huis kan verkopen? Of los je weinig tot niets af pm of pj ivm een aflossingsvrije hypotheek?


We staan met de rug tegen de muur. Ik mag niets van de bank. Verhuren was een optie geweest, als het zou mogen. Maar de gemeente wil geen leegstand en mijn bank wil niet dat ik het verhuur noch dat ik hem in de verkoop zet (gezien restschuld en het nog niet hebben van een baan.) De hypotheek is opgebouwd in twee delen. Het kleinste deel wordt na dertig jaar kwijtgescholden en om het andere deel te kunnen aflossen spaar ik een x bedrag per maand, via een gesloten spaarrekening bij de bank, om na 30 jaar het grootste deel te kunnen aflossen. Maar heel zwart-wit gezegd los ik momenteel niets af. Pas na 30 jaar of bij verkoop is er sprake van een deel aflossing. Ik weet niet eens hoe de vorm van mijn hypotheek heet, maar wel dat het de meest gangbare was in de tijd dat ik hem afsloot.

Ik ben echt dood en doodongelukkig in dit huis. Dat was ik al op het moment dat ik de sleutel kreeg en veel overlast van de onderbuurman ervoer. Ik heb echt mijn best gedaan om me hier thuis te voelen, op echt onmogelijke manieren, maar het zit er niet in. Ik zei toevallig gisteren tegen mijn vriend dat het huis op mijn naam staat, maar dat je aan alles kunt zien dat de liefde eruit is. En ook echt echt compleet verdwenen. Dat terwijl de onderbuurman qua overlast niet eens meer een issue is. Nou ja, nee hij houdt zich redelijk rustig. Het is gewoon klaar en we moeten hier weg. Maar dan is de vraag nog hoe.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 02 Apr 2017 18:38

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 22
2. Deed je het samen of alleen? Samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Iets van 30.000 euro.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Niks anders dan anders. Momenteel hebben we zelfs 2 hypotheken. Een huidig huis en nieuwbouw huis.
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Het is van jezelf.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee. Ja nu wel natuurlijk met 2. Maar beide huizen zijn goed te betalen.

Nu is wel echt de tijd om te kopen met de rente. Dus als het net zoveel is als je huur zou ik sowieso zeggen: doen!
Zoek je in W?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

anoniem203

Bericht 02 Apr 2017 19:48

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 29
2. Deed je het samen of alleen? Samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Niks.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Wel een beetje spannend!
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Ja
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Het is echt van jezelf maar als iets kapot gaat / vervangen moet worden / of iets moeten worden opgeknapt zoals de ketel zijn de kosten ook voor jezelf.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Net niet. Mijn man verdiend nu ook meer dan 3 jaar geleden toen we het hadden gekocht.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 02 Apr 2017 19:57

Re: Huis kopen

HollyGolightly schreef:
1. Hoe oud was je? 27
2. Deed je het samen of alleen? Samen met mijn toen nog vriend
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Ja, we wilde niet dat ons huis onderwater zou komen te staan en hadden veel kunnen sparen en wat geld gekregen,50.000 euro ongeveer, deel in de hypotheek en deel in de afwerking ( nieuwbouw dus vloeren, muren, keuken ed)
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Niet heel veel spannender dan een huurcontract
5.vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee, zo voelt dat niet, we kunnen het op 1 salaris betalen dus hebben ook speling
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordeel dat je iets opbouwt en wij hebben nu veel overwaarde, vrij snel opgebouwd, dat is heel luxe. Nadeel is inderdaad dat je overal zelf verantwoordelijk voor bent.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Nee, absoluut niet
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 02 Apr 2017 21:28

Re: Huis kopen

Geen ervaring mee maar vind het wel echt heel gaaf om te lezen dat je deze stap overweegt en ook kan maken. Powervrouw!!!
2015 💙
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 02 Apr 2017 23:04

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 22
2. Deed je het samen of alleen? Alleen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Ongeveer €15.000
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Ik had er geen problemen mee, vond het heel stoer van mezelf.
5. vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Ligt aan de maandlasten, als de maandlasten nog te betalen zijn met WW dan vind ik de verantwoordelijkheid niet groter dan bij een huurwoning. Koopwoning bereik je veel meer mee.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Dat de waarde kan dalen/stijgen. Voordeel vind ik dat je kapitaal opbouwt door het aflossen van de hypotheek. En je bent vrij in verbouwingen bv.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Ja

Met mn vriend heb ik op mn 28e een ander huis gekocht, maar bovenstaand lijkt me relevanter daarom alleen dat ingevuld :-)
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 07:13

Bericht 03 Apr 2017 09:17

Re: Huis kopen

.
Laatst gewijzigd door Believe op 12 Mei 2017 14:13, in totaal 2 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 03 Apr 2017 09:32

Re: Huis kopen

1. Hoe oud was je? 21 en 25
2. Deed je het samen of alleen? Beide keren samen
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Eerste keer hebben we niet de gehele koopsom gefinancierd, maar dat was wel vrij op naam (nieuwbouw). Wel alles qua inrichting (keuken, badkamer, vloer etc.) en een stukje van de koopsom met eigen geld betaald. De tweede keer hebben we de verbouwing zelf betaald.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Prima, wel volwassen ofzo.
5. Vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Dat is het feitelijk natuurlijk wel, maar het legt geen enorme druk op mijn schouders ofzo. Het hoort er gewoon bij.
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordelen: je bouwt iets op, het huis is helemaal van jezelf. Nadelen: al het onderhoud komt voor eigen rekening en als de waarde van je huis daalt raak je alsnog geld kwijt.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? De eerste keer wel, maar toen studeerde ik nog en kocht ik het huis op het salaris van mijn bijbaan. Ik wist dus dat ik binnen een jaar fulltime zou gaan werken en veel meer zou gaan verdienen. Nu, bij ons tweede huis, hebben we niet de maximale hypotheek genomen.

♥♥
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 03 Apr 2017 14:05

Re: Huis kopen

Wat gaaf! Dat vind ik nu echt leuk om te lezen en wat tof dat je zelfs je vader niet nodig hebt! Ik spits het even toe op het huis dat ik kocht na mijn scheiding, toen was ik ook alleen namelijk.

1. Hoe oud was je? 31
2. Deed je het samen of alleen? Alleen.
3. Heb je er veel eigen geld ingestoken? Wel wat, niet heel veel. Destijds kon je nog 104% maximaal lenen. Ik heb dus ongeveer 5000 oid er zelf in gestoken. De rest is pas daarna gekomen.
4. Hoe voelde je bij het aangaan van een hypotheek? Ik vond het heel spannend. Heel overweldigend maar het voelde ook echt als het ding dat ik deed om uit de situatie te komen. Dat huis werd van mij, en van mij alleen. En het voelde zó goed dat ik dat zelf kon bekostigen op basis van mijn eigen salaris.
5. Vind je het een (grote) verantwoordelijkheid? Nee. Ik wilde zelf niet gaan huren en vond kopen de beste optie. Ik zie koop vs huur dan ook niet perse als dat bij de een wel een grote verantwoordelijk hoort en bij de ander minder
6. Wat vind je de voor- en of nadelen van een koophuis? Voordeel: het is echt je eigen huis. Ik voelde me veel minder betrokken in mijn huurwoningen dan in mijn koopwoningen. Nadeel is dat je geld kan kwijtraken. Je koopt dan nu ook op een redelijke top, dat kan inhouden dat je het over een paar jaar met verlies moet verkopen. Mocht die situatie er dan naar zijn (of samenwonen met iemand, of een andere reden). Je bent ook minder flexibel met opleveren, je kan er pas echt uit als het verkocht is. Met huur zeg je gewoon op en toedeledoki.
7. Heb je een maximale hypotheek afgesloten? Ja. Volgens mij wel. Of nét iets eronder, maar veel zal het niet geweest zijn.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers