Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Omgaan met dreinende dreumes

<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 18:57

Bericht 29 Mrt 2017 09:29

Omgaan met dreinende dreumes

Ik ga hier vast iets vertellen wat voor iedereen herkenbaar is, en waar vast geen oplossing voor is. Maar hee, wie weet hebben jullie toch tips.

Mijn dreumesdochter van 20 maanden kan maar moeilijk zelf spelen. Ik kan bijna niks in huis doen, en vooral niet in de keuken. Ze hangt dan constant aan mijn benen en gaat 'nep' huilen / dreinen / zeuren. Ze is ook erg gefixeerd op eten en wil constant eten hebben (wat ze natuurlijk niet altijd krijgt en mag, dat kind overeet zichzelf nog eens). En in de keuken ligt het eten, dus daar is het gezeur het ergst als ik daar bezig ben.

Nu vind ik niet dat ik het huishouden uitgebreid moet gaan doen als ze thuis is, dat komt later wel. Maar soms moeten er toch dingen gebeuren, ik kan niet de héle dag haar entertainen. Bezig houden met tv/tablet doen we niet.

Als zij zich zo gedraagt, voel ik me automatisch gestrest, opgejaagd, geïrriteerd. Ik ben me er zeer bewust van dat dat wel eens een wisselwerking kan zijn. Maar hoé kom ik daar nou van af, van dat gevoel.

Anyway, misschien een warrig verhaal, maar ik hoop een beetje herkenning en misschien geweldige tips te vinden haha.
Dank alvast voor het lezen!
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11206

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 29 Mrt 2017 09:56

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Mijn zoon is nog wat jonger (15 maanden), maar ik geef hem altijd gewoon wat te eten als hij daarom vraagt, dat is juist mijn geheime wapen om even wat alleen te kunnen doen :wink: ik geef dan gewoon een stuk brood, rijstwafel, banaan, appel, komkommer of wat ik ook maar in huis heb wat redelijk verantwoord is. Verder geen tips helaas!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 29 Mrt 2017 10:38

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Mijn zoon is ouder, maar ik kijk nog weleens wat hij kan doen om te 'helpen'. Of lekker muziek opzetten bij het stofzuigen en dan een beetje dansend stofzuigen. Een snack geven als je even de was moet vouwen, of juist even een doekje over de tafels wilt halen. En vooral de huishoudelijke taken opbreken in veel kleine taakjes voor jezelf dat je ze net even kunt doen wanneer je wel de ruimte hebt doordat papa er is of ze even moet eten ofzo.

Rond die leeftijd kon hij ook nog niet echt zelfstandig spelen, dat is nu sinds een paar maanden wel het geval.
L2014 & H2017
<<

Anoniem313

Bericht 29 Mrt 2017 10:46

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Oh, Tommie, mijn jongste is van dezelfde leeftijd en vertoont ook dit gedrag, vooral als ik in de keuken ben inderdaad, superirritant. Het is niet elke dag zo, gelukkig, maar er zitten dagen tussen dat het niet op lijkt te houden.
Een beetje laten helpen zoals mzCharlotte zegt helpt hier inderdaad goed. En eten krijgt ie hier ook gewoon, tenminste, fruit en brood. Verder laat ik hem soms wel filmpje kijken: zoals nu, we zijn al volop buiten geweest en hij heeft flink gespeeld en bewogen, maar moet nog even opblijven tot we over een half uurtje z'n broer uit school gaan halen. Hij is moe en hangerig en mag dan even Nijntje kijken op m'n iPad.
<<

Geel

Bericht 29 Mrt 2017 10:59

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Ik heb nog geen ervaring met die leeftijd, maar mijn dochter wil inderdaad óf helpen/meekijken óf eerst zelf aandacht. Dus vaak ga ik eerst een boekje met haar lezen, samen eten en het echt gezellig maken en dán gaat ze zelf spelen. Hoop ik dan, haha. Maar vaak werkt het wel.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 29 Mrt 2017 11:19

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Hier helpt het ook om haar gewoon te laten helpen. En de meiden krijgen gewoon eten als ze daar om vragen (fruit/rauwkost /brood etc), zou niet zo goed weten waarom niet. Vaak zijn het perioden dat ze om meer eten vragen en groeien ze weer wat en daarna valt het juist weer mee.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem197

Bericht 29 Mrt 2017 11:43

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Ik geef hem ook gewoon eten. Ze zijn in de groei. Ze worden chagrijnig als ze honger hebben.
En laten helpen maar dat zal je best wel laten doen.
<<

Anoniem197

Bericht 29 Mrt 2017 11:46

Re: Omgaan met dreinende dreumes

En jouw vraag hoe je van dat gevoel af komt. Loslaten. Sinds ik dat doe, voel ik mij minder gestresst en stap zelf uit de situatie. Loop even naar het toilet om op adem te komen bijvoorbeeld.
<<

Anoniem328

Bericht 29 Mrt 2017 11:52

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Als ik mijn zoon eten moet geven op elk moment dat hij daarom vraagt/wijst dan eet hij de hele dag door :razz:
Dus daar begin ik niet aan. Ik wil hem niet alleen maar tevreden kunnen krijgen door maar weer eten te geven want dat krijgt hij meer dan genoeg.
D dramt ook erg in de keuken. Vooral als ik aan het aanrecht bezig ben. Koken met hem erbij is geen lol aan!
Zelf spelen beneden gaat hier ook moeizaam. Althans als ik met hem ben. Als mijn ouders oppassen of mijn man is alleen met hem dan gaat het zelf spelen ook veel beter.
Ik ben zoveel mogelijk met hem bezig. Boven, op zolder, buiten, dat vindt hij leuk.
Maar ook ik vind het belangrijk dat hij ook zelf kan spelen beneden dus ik geef niet op. Ik ga vaak eerst samen spelen en op een gegeven moment als hij fanatiek bezig is loop ik bij hem weg. Dat werkt vaak het beste.
Maar frustrerend is het wel inderdaad dat continue gehang aan je benen en gejengel. Ik lees dus ook mee voor tips!
<<

Anoniem301

Bericht 29 Mrt 2017 12:32

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Ja ik geef ook eten. Soms zet ik haar in haar stoel, kan ze een beetje meekijken. En dan geef ik babychipjes, of een rijstwafel/appel/banaan/mandarijn/rozijntjes. Redelijk gezonde dingen dus. Tussendoortjes als fruit mag ze van mij eigenlijk onbeperkt. Vaak helpt dat wel, de ene keer langer dan de andere keer hoor. Soms mag ik niks, wil ze alleen maar dat ik op de grond zit en haar vasthou. Daar geef ik dan wel aan toe als er tijd voor is, daar heeft ze dan heel erg behoefte aan. Meestal is dit eind van de dag rond 17.00, als ze moe begint te worden. En soms als dat nog niet heeft geholpen dan ga ik maar gewoon door met haar aan mijn been. Gisteren wilde ze graag de tuin in, ging ze daar staan huilen :laughcry:

Overdag kan ze best goed spelen in haar eentje, dat is wel fijn.

Is bovenstaand eten een optie voor jou, of vindt ze daar niks aan en wil ze alleen maar dingen die ze nog niet mag eten?
<<

Anoniem301

Bericht 29 Mrt 2017 12:35

Re: Omgaan met dreinende dreumes

He en Tommy, corrigeer je haar weleens? Dit vraag ik omdat ik altijd boodschappen doe met mijn dochter op zaterdag, voor de hele week. Dan gaat ze soms ook dreinen en zeuren omdat ze moe is. Ik deed daar niet zoveel mee, beetje sussen, proberen af te leiden. Ik vind haar zo schattig, kan haar wel opvreten, dus kwam niet echt in me op dat ik haar ook wat strenger toe kon spreken :smile: Dus dat deed ik de keer erna, ik zei iets van "Niet zo zeuren, nou hou je op" en ze luisterde gewoon haha!
<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 18:57

Bericht 29 Mrt 2017 12:50

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Bedankt voor jullie reacties!

Herkenbare situatie dus. Jullie zeggen voornamelijk dat je je kind gewoon eten geeft als het daar om vraagt. Nu krijgt mijn dochter al véel eten. Zo krijgt ze na haar middagslaapje een rijstwafel, een groot stuk komkommer, rozijntjes, een stuk fruit. En vervolgens eet ze nog een megabord avondeten op. Ze kan echt oneindig doorgaan met eten, net als wat Olijfje zegt. Ik wil haar niet steeds eten aanbieden als ze zeurt, zo leert ze m.i. dat zeuren beloond wordt. En ze krijgt dus al genoeg.

Meer laten meehelpen is een goed idee. Ik had een speelkeukentje voor haar gekocht en in de keuken gezet, zodat ze mij kan nadoen, maar daar vindt ze geen bal aan. Op een stoel staan en 'meehelpen' ga ik wat vaker doen. Dit deed ik voorheen ook wel, maar is toch vaak wel irritant haha, omdat ze natuurlijk overal aanzit dan. En ze verplaatst de stoel naar plekken waar ze dan niet mag komen.

Carrie, corrigeren in de zin van, streng/boos zijn heb ik niet het idee dat helpt. Ze gaat dan vaak nog harder miepen. Het helpt vaak wel om te vertellen wat ze wél mag doen.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 29 Mrt 2017 18:59

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Heel herkenbaar! Het meeste kan in wel redelijk doen met F. aan mijn been. Ze huilt dan niet maar wil gewoon bij mij zijn. Het is inderdaad vooral als ze moe is rond 17.00 uur. Van mij mag ze dan wel even tv kijken en daar is ze dan ook gewoon even aan toe, rustig op de bank met haar beertje kroelen en teletubbies kijken.

Verder geef ik haar een beslagkom en een pollepel en ze is dolgelukkig! Zeuren om eten doet ze eigenlijk alleen als ik ook wat eet...dus dat doe ik maar niet meer net voor het eten.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem328

Bericht 29 Mrt 2017 19:09

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Oh Uffe wat heerlijk dat ze al tevreden is met een beslagkom en pollepel :ja:
D vindt dat 2 seconden leuk en is er dan weer klaar mee!
Hier is het eigenlijk niet alleen tegen etenstijd. Vaak begint het gezeur al na het ontbijt.
En ik wil gerust met hem spelen maar ook dan is hij geregeld nog hysterisch en boos. Volgens mij is ons mannetje een beetje gefrustreerd momenteel :laughcry:
Gelukkig is het mooie weer aangebroken en zijn we bijna de hele dag buiten. Heerlijk!!
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 29 Mrt 2017 19:26

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Oh....het is een fase zeggen ze dan toch Olijfje? Dat gefrustreerde had F. ook een paar weken geleden. Ik snapte haar niet en ze werd zo boos dat ze ging slaan en schoppen. Toen heb ik haar echt even op de gang gezet en daarna hebben we het weer goed gemaakt.
⁠♡♡♡
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 29 Mrt 2017 19:40

Re: Omgaan met dreinende dreumes

Heeeeeeeel herkenbaar allemaal.
Hier is ze 17 maanden en mevrouw dreint bij alles.
Voornamelijk tijdens het koken of als ik in de keuken ben. En ze laat zich niet afleiden. Eten geven doe ik dan nieg anders eet ze haar avondeten niet meer.
Ik voel me dan ook erg opgejaagd en gestrest, begint soms 's ochtends al als ze wakker wordt en direct naar beneden wil.
Ik zet dus wel heel vaak de tv aan. Dat boeit mij dus echt niet die schermtijd. Voornamelijk K3 (kut 3) op Youtube en ze staat meteen te swingen. Zo kan ik even gauw boven iets doen of de pannen afgieten. Als ze niet meer kijkt gaat ie ook weer uit.
Laat haar soms ook gewoon huilen. Ik wil er geen verwend kreng van maken wat dat betreft.
04-2014
10-2015

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Loïs