Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Autovakantie Europa (culinair)

<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 18 Mrt 2017 16:22

Autovakantie Europa (culinair)

Het lijkt ons heel erg leuk om eens een (soort van) culinaire reis te maken door (één of twee?) landen binnen Europa. Het zou mooi zijn als we met onze eigen auto zouden kunnen gaan.

Ik heb eigenlijk meerdere tips nodig.

Frankrijk: Zijn wij beide nog nooit op vakantie geweest. Wat is in Frankrijk nou echt een goede streek voor een mooie culinaire reis. We vinden het ook super leuk om dingen over wijnen of lokale specialiteiten te leren.

Spanje: Is er iemand wel eens in Baskenland geweest? Er schijnen hele goede restaurants te zitten in San Sebastian maar verder ken ik die streek helemaal niet. Wie kent een mooie route van Nederland naar deze plek? Of moeten we heel ergens anders in Spanje zijn voor culinair avontuur?

Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk: Ik weet dat hier goede wijnen vandaan komen maar is het verder wel betaalbaar? Met name Zwitserland? We houden niet van kamperen dus willen wel graag in hotels, huizen of appartementen slapen.

Italie: Lijkt me fantastisch maar op weg naar Italie zou ik zo graag ook andere plekjes bezoeken. Dan kom je dus snel weer op Duitsland/Zwitserland. En is iemand wel eens in de regio van Turijn geweest? Ik zou ook wel eens rondom de meren van Italie willen verblijven. Wat is aan te raden?

Of moeten we heel ergens anders heen?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 18 Mrt 2017 16:58

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Ik heb niet specifiek tips qua eten in de verschillende landen, maar voor accommodaties zou je eens kunnen kijken op interhome.nl
In Italië heb je natuurlijk Toscane, daar kun je wel super lekker eten!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Mrt 2017 17:05

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Voor Frankrijk en Baskenland, kijk eens naar het programma De Worsten van Babel On Tour. Drie jongens die met een food truck door Frankrijk op weg gaan naar Baskenland. Of was dit je inspiratie juist?

Toscane en nog veel meer Emilia Romagna is echt geweldig culinair. Maar ik ga daarvoor even keer doordeweeks met de laptop zitten om je tips te geven. Onze huwelijksreis was gewoon één soort culinaire trip. Sowieso zijn we daar steeds beter in geworden, dat soort reisjes. Maar dat typ ik allemaal liever rustig op de laptop.
Let's discover the world together.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 18 Mrt 2017 17:40

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Ja Marin! Dat programma is leuk. Was niet mijn inspiratie maar heeft wel Baskenland hoger op mijn lijstje getrokken. Ik wil dat ook vooral voor mijn man uitzoeken. Ik persoonlijk ga denk ik liever richting Italië. Zou super graag naar een mozarella boerderij willen, of naar plekken waar ze van die hammen drogen. Wijngaarden tocht doen (oid). Ben super benieuwd naar je tips.

Ook Zwitserland lijkt me zo mooi in de zomer. Een autovakantie spreekt me aan maar dan wel echt in fases. Bijvoorbeeld een paar dagen Moezel (en?) Elzas, paar dagen Zwitserland, paar dagen Noord Italië, paar dagen Toscane..
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 18 Mrt 2017 18:16

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Oh dat is wel een goed idee om te implementeren in mijn Italië roadtrip idee. In september wil ik namelijk graag met onze eigen auto naar Italië en dan door tot aan Napels. Omdat dat nogal een stukje rijden is willen we op verschillende plekken stoppen en een paar dagen blijven. Dus als iemand nog leuke tips heeft voor leuke overnachtingen, restaurantjes, wijnproeverijen, of originele dingen zoals de ham drogerijen of mozzarella boerderijen dan houd ik mij ook aanbevolen!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Mrt 2017 18:48

Re: Autovakantie Europa (culinair)

HIer ben ik weer :) Met de laptop gaan zulke stukken tekst (en plaatjes ) toch makkelijker.

Ehm, ik heb even na zitten denken. Frankrijk enzo weet ik niet zo heel veel vanaf. Baskenland ook niet.

Ik begin wel met Duitsland, daar heb ik een keer een wijntochtje gemaakt langs de Moesel. Niet dat dat persé nou hele fantastische wijn was, hoewel volgens de Vivino app één van die wijnen die we gekocht hebben daar in de top 5 van onze wijnkelder staat. Maar ik weet verder niet heel veel van Duitse wijn. Wij zijn toen langs de Moesel gereden naar Cochem, best een leuk plaatsje en een aantal wijnproeverijen bij wat restaurants (niet bij wijngaarden) gedaan:

Afbeelding

Daar vlakbij was Eltz Castle, wel een bezoekje waard. Ik zie 'm tegenwoordig vaak op Instagram langs komen ;)
Afbeelding

En we zijn daarna doorgereden naar Koblenz, wat een verrassend leuke stad was. Maar ik heb geen echte culinaire tips daar behalve een goede cocktailtent waar ik heel dronken ben geworden maar dat telt vast niet. :eyes:
Nou zover mijn bijdrage over Duitsland. Over Oostenrijk weet ik nog dat ik Gruner Veltliner erg lekker vind. Zou daar wel eens wat meer van willen proeven.

Over Italie:

Wij zijn toen onze huwelijksreis begonnen in Bologna, althans, we vlogen op Bologna maar waren er allebei al vaker geweest en zijn toen doorgereden naar 't zuiden. Maar Bologna is wel een erg mooi startpunt voor een culinaire trip (als je vliegt, anders kan je er natuurlijk heen rijden). Daar eet je natuurlijk de echte ragú, dé bolognesesaus, hoewel die natuurlijk anders is dan iedereen 'm hier thuis maakt.

Emilia Romagna (waar Bologna in ligt) is echt nog meer een foodie provincie dan Toscane heb ik het idee, maar wel minder bekend. Naast Bologna heb je Modena, de stad van de balsamico azijn. En hét beste restaurant ter wereld, Osteria Francescana. Wij hadden dat toen gezien in een boekje, en dachten ach ja misschien voor lunch, maar laat ook eigenlijk maar. En patsboem kort daarna kwam hij bij Chef's Table op Netflix, werd hij gekozen door de Pellegrino List als beste chef ter wereld en hadden we toch een spijt. Maar goed, dat is een tip waar je waarschijnlijk ook niet zo heel veel aan hebt, want dat is veel te duur. Ooit hebben we nog die droom, maar voorlopig niet ;)
Overigens wel een tip om bij sterrenrestaurants te kijken of je er terecht kunt voor lunch of bijv bij een klein broertje, sommige restaurants hebben een bar of bistro restaurant er bij waarbij het goedkoper is.

Ten westen van Bologna en Modena ligt Parma. Dat is wel echt food heaven. Wij hebben daar een ontzettend leuke food tour gedaan, langs een fabriek/boerderij waar Parmigiano Reggiano kaas gemaakt werd, een fabriek waar Prosciutto di Parma gemaakt werd, een Lambrusco wijnboerderij (de lokale wijn van Parma, maar nee, gadver, het is nog steeds echt vies zelfs als je 's werelds beste lambrusco probeert) en bij een aceito balsamico boerderij.
ECHT SUPERLEUK. Ik raad je wel aan om zoiets echt met een tour te doen, want in je eentje laten ze je denk ik alleen in het winkeltje en niet in de fabriekshallen zelf.

Hier zie je een overzichtje van die tour, in de kaas- en hamfabriek, oh wat was dat leuk, lekker en leerzaam:

Afbeelding

Heb even voor je gezocht en via deze organisatie hebben we de tour gedaan:
http://www.foodvalleytravel.com/en/

Verder denk ik even terug aan de andere bestemmingen hoor. We hebben veel wijnproeverijen gedaan, bij grotere en kleinere wijnboerderijen. Heel vaak reden we gewoon B-weggetjes (tip: Download de navigatie app Scout) en als we dan wat leuks zagen, hoppa, de weg af. Zo hebben we een aantal hele leuke kleine wijnboerderijtjes gevonden. Soms wel lastig als de wijn niet heel lekker was, maar meestal kochten we dan gewoon één fles ofzo. En bij goede wijnboeren kochten we er meestal zo'n 3 stuks. Zo heb je best wat variatie. In totaal hebben we 35 flessen gekocht maar we hadden het geluk dat we op de laatste dag de wijn in dozen konden droppen bij een zakelijk contact van m'n man en die shipte ze weer naar Nederland toen het koeler was. Overigens was het wel erg onhandig om met steeds meer flessen wijn in de auto te zitten, was lekker volgebouwd en bij elk hotel moest het er allemaal uit want het werd anders veel te heet. Dat zouden we een volgende keer anders moeten doen dus (en met vliegen beperk je jezelf sowieso al, maar je kunt bijv wel een lekker flesje kopen voor tussendoor). Overigens hebben we soms ook vet domme foodie acties gehad, zoals in een lekker delicatessenwinkeltje een truffel kopen, in een bakje met rijst, maar de geur trok er door heen en het werd warm en het meurde zooooo, de hele auto rook er steeds naar en alle hotelkamers. We hadden een week later pas een keukentje tot onze beschikking en tegen die tijd was de truffel half beschimmeld :palm:
Maar lekkere kaasjes kopen op een marktje en dan bij het zwembad eten gaat prima! :)

Qua wijngebied kan ik het zuiden van Toscane juist heel erg aanraden. Chianti gebied is mooi, maar ik vind zelf de wijn in het zuiden veel lekkerder. Je hebt daar de regio van Montepulciano (super leuk dorpje maar wel erg toeristisch) waar Vino Nobile vandaan komt. Daar hadden we bij de lunch een lekkere wijn gedronken, vroegen de naam van de wijnboerderij aan het restaurant en hebben dat toen op Google (en daarna dus Scout) opgezocht, en zijn er heen gereden. Daar kregen we een tour van een 27 jarige jongen die de wijnboerderij had overgenomen van z'n opa, echt zo'n heel trots verhaal en natuurlijk mochten we proeven (gratis!) en hier hebben we een aantal hele lekkere wijnen gekocht, waaronder een zoete dessertwijn uit 1986 wat nog van z'n opa was. Ergens dachten we ach ja mooi verhaal, maar we hoorden later bij een piepklein wijnbarretje aan de andere kant van Toscane dat dat écht hele bijzondere wijn was en er zijn minder dan 1000 flessen geproduceerd. DIe ligt dus nog steeds te wachten in de wijnkelder op een mooi moment.

Overigens was dat wijnbarretje ook echt te leuk. Daar hadden we een wijnproeverij geboekt en het was echt zo kneuterig en aan het einde kregen we een 'wijndiploma'. Toevallig hebben we dat net afgelopen weekend in de wijnkelder opgehangen.

Afbeelding

Een ander mooi wijngebied vind ik Montalcino, waar de Brunello vandaan komt. Ook wel echt een superchique wijn maar wel leuk om daar meer over te leren. En er is een kleiner broertje, Rosso di Montalcino, die beter betaalbaar is. Daar hebben we een leuke wijnproeverij in het kasteel van Montalcino gedaan en we sliepen in een superleuk wijnbar/hotelletje, echt een Frankie hotel ook (het heet ook Franci haha), super hip!
http://www.locandafranci.com/

Afbeelding

Afbeelding


We hebben ook een keer in een olijfolie hotel geslapen. D.w.z. een hotel dat bekend staat om hun olijfolie, zowel voor het eten als het gebruik in de spa (massage met olijfolie). Moet wel zeggen dat dat een béétje tegenviel maar 't was wel een prachtig plekje:

Afbeelding


Verder hebben we één keer een kookcursus gedaan, in Cortona. Zoiets is ook echt altijd leuk om te doen (doen het bij Aziatische reizen ook).Zelf pasta maken etc. Ook al hebben we niet écht iets geleerd, toch was het super leuk en ik moet wel zeggen dat we de biscotti (cantuccini) nog steeds maken uit dat kookboekje!

Afbeelding

Afbeelding



Dat is wel zo'n beetje wat ik van huwelijksreis nog weet van Italie, wat echt 'foodie' is. Verder als handige tips waarin wij steeds beter worden:

We zoeken eigenlijk steeds vaker van te voren (dus in het hotel bijv) op waar we willen eten of waar we naar toe willen. Dat haalt een beetje de charme van de bonnefooi weg, wat ook nog steeds wel heel leuk is, maar het werkt wel! Vaak komen we wel echt daardoor bij superleuke restaurantjes terecht. Vaak doen we dit trouwens voor de lunch, en dan 's avonds juist simpel eten. Overdag zie je natuurlijk veel meer van die leuke weggetjes.

Voor Italie hadden we bijvoorbeeld de Slow Food app gedownload. http://www.slowfood.it/chi-siamo/slow-food-editore/app/
Kost wel geld en was volgens mij alleen in het Italiaans beschikbaar, maar heeft ons ZO geholpen! Het Slow Food collectief zet zich in voor mooi en duurzaam voedsel. We zijn ook wel eens naar een Slow Food marktje in Haarlem geweest, ze zitten ook in Nederland. Maar die app in Italie, super. Op basis daarvan hebben we echt super leuke restaurantjes gevonden, van die kleine restaurantjes waar je anders niet komt en waar het eten echt fantastisch is. Zo kwamen we eens bij een restaurantje waar de vrouw absoluut geen Engels sprak en het enige wat we te eten konden krijgen was guance. Guance? Si, zei ze, wijzend naar haar wang. Aaaah.. Kalfswang bleek het te zijn. Al uren stovend, echt goddelijk.

Dus die app helpt. En zo kijken we tegenwoordig ook steeds vaker naar de deur van een restaurant. Als het vol met stickers staat, is het vaak aangeraden door lokale gidsen of bijvoorbeeld door de Michelin Gids. Zo kijken we ook steeds vaker op http://www.viamichelin.nl
Helemaal niet eens voor de sterrententen (dat hóeft ook gewoon niet altijd) maar juist die kleine osteriaatjes of brasserietjes zijn vaak het leukst en die staan daar in ook gewoon aangegeven met een aanbeveling, zonder ster. De website is wel vrij kut overigens.
Voor Italie heb je dan ook nog de Gambero Rosso gids/website http://www.gamberorosso.it/en/itemlist/, een beetje hetzelfde idee voor goede wijn/restaurants.
En zo kwamen we er in Spanje achter dat zij de Guia Repsol hebben https://www.guiarepsol.com/es/ , beetje hetzelfde idee van Michelin, maar dan van de tankstations van Repsol, en dus ook vol aanraders van restaurants. Ook via daar hebben we afgelopen keer in Spanje een heel aantal lekkere restaurants gevonden, ook soms echt in de middle of nowhere. Maar wat wij vaak doen is gewoon rondrijden over B-weggetjes, met omwegen navigerend naar dit soort restaurantjes in van die piepdorpjes. In Engeland hadden we dat laatst ook weer gedaan, naar een superleuke pub voor de Sunday Roast bijvoorbeeld en een week later bleek deze pub weer een prijs gewonnen te hebben. Ik vind dat soort tripjes echt super leuk. Zo zie je én proef je wat van het land.


Op ons verlanglijstje staat trouwens nog de regio Piemonte, noordwesten van Italie. Daar heb je Bra, de slow food capital van Italie (de wereld?) en het is een prachtig wijngebied, veel bergachtiger dan Toscane bijv.

Afbeelding

Afbeelding



Eeehm en verder weet ik niet echt iets meer. Ik ben dus heel erg van deze manier van reizen gaan houden, dat rondrijden en kleine marktjes/dorpjes/winkeltjes/wijnboerderijen/restaurants bezoeken. Hopelijk heb je iets aan dit huuuuuge verhaal. Als je nog specifieke regionale vragen/hotel/restaurant tips oid hebt, let me know :)
Laatst gewijzigd door Marin op 20 Mrt 2017 19:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 20 Mrt 2017 18:59

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Jaaah Marin. Fantastisch. Dit is dus precies hoe ik het voor me zie en ook wij houden van deze manier van reizen.

Ik moest ook echt lachen bij het stukje wat je zegt over restaurantjes uitzoeken (bedankt voor alle tips qua apps!). Wij zijn echt van die sufmutsen die op voorhand al bijna al onze restaurantjes vastleggen. Vaak over gelezen in tijdschriften, op tv gezien, via via gehoord, hoge recensies in bepaalde boekjes o.i.d. En oh ja! Osteria Francescana, met 'Oops I dropped the lemon tart'. Daar zou ik zo graag heen willen haha. Vooral mijn man is heel erg van de tips van Michelin en Gault Millau.

Dat hotel is ook echt super gaaf zeg! Franci haha. En je grappige stuk over eten/drinken meenemen en een auto die meurt vind ik ook grappig haha (wel bedankt voor de tip. Niet doen met truffel dus ;) ). En ook die dingen die jullie gedaan hebben van die proeverijtjes tot koken tot die kaasboerderij. Echt fantastisch. Precies wat wij echt leuk vinden om te doen.

Piemonte lijkt me inderdaad ook een hele gave streek. Daar heb ik vorig jaar een heel artikel over gelezen en dat sprak me ook direct aan.

Misschien is vliegen inderdaad toch wel handiger en dan een huurauto huren. De Moezel ligt natuurlijk redelijk dichtbij en dat kan dan altijd weer een andere keer (voor een weekendje ofzo).

Echt bedankt voor je tips! Als mijn man straks thuis komt laat ik je stuk (+foto's) even aan hem lezen en zien. Ik weet zeker dat hij er enthousiast van wordt en dan ga ik de tips opschrijven!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Mrt 2017 19:05

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Jaa leuk! Ik had nog even snel wat toegevoegd over dat we dit vaak voor de lunch doen ipv 's avonds, want dan kan je gewoon zo heerlijk 's ochtends na 't ontbijt weg rijden, slingerend door het landschap en dan ergens lunchen en dan 's avonds juist simpel eten.

Gault Millau vergeet ik altijd haha. Maar inderdaad. Dat soort tips zijn zo handig. Ik vind het nu echt leuk om een beetje uit te zoeken wat de leukste restaurantjes zijn en we worden er steeds beter in. Zo zaten we afgelopen keer in Spanje ook bij echt van die piepkleine tentjes maar waar het eten oh zo fantastisch was.
We zijn tegenwoordig ook Google Contributors (dat klinkt super nerdy haha), maar voegen dus veel reviews toe via Google en ik zoek ook steeds meer daarop voor restaurants, wat ook steeds beter werkt. Dan maar een nerd die veel uitzoekt van te voren hoor.
Maar op de bonnefooi blijft ook leuk, een goede mix is gewoon heel fijn!

Ik kan zo'n soort reis je echt aanraden! Alleen met vliegen is inderdaad het nadeel dat je zo weinig mee naar huis kunt nemen. Maar misschien een tip om dan met name AirBnBs te nemen ipv hotels (dat hadden wij ook veel vaker moeten doen) want dan kan je gewoon al die lokale dingen kopen en proberen. Dat vond ik zo fijn aan het huis in Spanje, dan kan je al die lekkere dingen gewoon echt kopen ipv alleen maar verlekkerd naar te staan kijken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem205

Bericht 20 Mrt 2017 21:54

Re: Autovakantie Europa (culinair)

ik ben een paar jaar geleden een dag of 2 in San Sebastian geweest, en heb 2 dagen door Baskenland gereden. San Sebastian is sowieso prachtig, echt geweldig! En je kunt daar eten... Sowieso is het in Spanje de "regel" dat hoe smeriger de vloer bij een tapasbar, hoe beter het eten daar is :yes:
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 23 Mrt 2017 08:44

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Wat een leuk topic! Zo'n vakantie lijkt me ook wel wat. Dan vooral de combinatie Duitsland/Italië.
Ik heb geen tips voor je maar lees wel mee :)
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 23 Mrt 2017 10:11

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Door dit topic wil ik nu een lang weekend weg met Hemelvaart naar de Moezel :smile:
Vanavond mijn vriend nog even overhalen....
<<

Geel

Bericht 23 Mrt 2017 10:42

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Wat een leuk idee zeg, Frankie!
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 25 Mrt 2017 21:44

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Ohh ik weet het nu zeker. Ben afgelopen 3 dagen in Zeeland en Antwerpen geweest met de auto en vind het zo leuk! We hebben super lekker gegeten bij (alweer haha schandalig!) een 2 sterrenzaak in Zeeuws Vlaanderen. Het was zo heerlijk en fantastisch. Ik hou gewoon van aparte, lekkere en fancy culinaire dingen. Ook de suite die we hadden was zo fijn en mooi. De dag erop doorgereden naar Antwerpen, allerlei concept stores en toffe interieurwinkels bezocht en weer lekker gegeten. Vandaag nog in de zon een taartje gegeten en daarna weer naar huis gereden. Geweldig gewoon!

We hebben ook nog de pop up restaurants van Mijn pop-up restaurant (programma van de vtm) gezien en mijn man had daar gereserveerd. Afgelopen week werd alleen de reservering geannuleerd omdat het restaurant waar hij wilde eten eruit gestemd was haha. Dat was wel jammer!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Mrt 2017 22:08

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Klinkt super leuk Frankie! Zag al toffe foto's voorbij komen!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 26 Mrt 2017 15:15

Re: Autovakantie Europa (culinair)

In een artikel van Culy zag ik het museum van Parmigiano Reggiano langskomen. Wist zelf niet dat het bestond (en een boerderij met fabriek bezoeken zoals wij hebben gedaan lijkt me alsnog leuker maar wilde 'm toch even delen!)

http://www.parmigianoreggiano.com/where ... fault.aspx
Let's discover the world together.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 26 Mrt 2017 16:52

Re: Autovakantie Europa (culinair)

Oooh leuk! Dat lijkt me ook echt weer heel erg leuk haha.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers