Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 21:14

Bericht 22 Mrt 2017 22:20

Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Nee, ik ben echt niet van plan om haar met ruim 2,5 jaar al alleen op straat te laten spelen :wink: . Er zijn blijkbaar mensen die wel denken dat die kinderen al alleen buiten kunnen spelen, dus helemaal zonder toezicht :shock:.

Maar hoe oud zijn kinderen nou eigenlijk als ze zelfstandig buiten gaan spelen? En dan bedoel ik dus niet dat ze alleen in de achtertuin spelen, maar echt op speelpleintjes en op straat enzo.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 22 Mrt 2017 22:28

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Mijn kinderen doen dat vanaf 5/5,5 jaar. Al gaat mijn zoon eigenlijk alleen als mijn dochter mee gaat, hij mag al wel zelf.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 22 Mrt 2017 22:44

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Mijn zoon een paar maand voor hij 5 jaar werd. Toen verhuisden we naar een rustig pleintje waarbij ik hem vanuit het keukenraam kon zien.

Mijn dochter is nu 3 en ik heb geen idee wanneer zij het mag. Ze is een heel ander kind, veel drukker, maar doordat haar broer wel alleen op pad mag misschien wel iets eerder dan hij toen.

Dat ligt eraan of ik haar daar straks mee vertrouw en ze netjes achter ons huis op het pleintje zou blijven.
Vanuit mijn huidige huis kan ik haar dan niet zien nl.

Edit: Mijn zoon is nu 8 en hij mag nu samen met andere kinderen wel naar het schoolplein aan het einde van de straat. 5min lopen.
Maar niet de andere kant op ook 5min langs een vijver en bij een druk winkelcentrum naar een ander schoolplein. En hij moet dit wel eerst komen vragen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Dolphinne op 22 Mrt 2017 23:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 22 Mrt 2017 22:46

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Toen ze 4-4,5 jaar waren.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 22 Mrt 2017 22:47

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Zoon vanaf zijn zesde en dan alleen op het pleintje hier in de straat. Dochter is net 5 geworden en die mag sinds een week of 3 ook maar ze durft nog niet alleen. Ze wil alleen als haar broer ook gaat maar hij is niet zo'n buitenspeelkind dus ze is pas 2 keer geweest.
2010 2012
<<

anoniem203

Bericht 22 Mrt 2017 22:55

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Mijn oudste wordt in Juli 7 jaar en hij is eigenlijk nog nooit alleen naar buiten geweest. Ik heb nog steeds een kind die zo de weg op kan vliegen zonder naar links en rechts te kijken. Vooral tijdens het spelen. En zolang hij dat niet kan mag hij nog niet alleen weg. Ook is hij super beinvloedbaar dus er moet nog wel wat veranderen voordat hij dat mag. Hij vraagt er ook niet naar en zolang hij dat ook nog niet doet blijft hij gewoon in de tuin. We hebben ook een redelijke grote tuin dus hij vermaakt zichzelf wel samen met zijn broertje.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 22 Mrt 2017 22:58

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Ava schreef:Mijn oudste wordt in Juli 7 jaar en hij is eigenlijk nog nooit alleen naar buiten geweest. Ik heb nog steeds een kind die zo de weg op kan vliegen zonder naar links en rechts te kijken. Vooral tijdens het spelen. En zolang hij dat niet kan mag hij nog niet alleen weg. Ook is hij super beinvloedbaar dus er moet nog wel wat veranderen voordat hij dat mag. Hij vraagt er ook niet naar en zolang hij dat ook nog niet doet blijft hij gewoon in de tuin. We hebben ook een redelijke grote tuin dus hij vermaakt zichzelf wel samen met zijn broertje.



+1 er is hier ook buiten in de buurt niks, alleen een drukke weg en sloot.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem286

Bericht 22 Mrt 2017 23:09

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Ze is nu 1 maand 4 en nu beginnen we er een beetje mee, ze is nu al een paar keer zelf naar de speeltuin gegaan (einde van het steegje, geen weg) en dan ga ik wel om de 5 min even kijken. Vorig jaar liep ze nog weg dus ging het niet, tot nu toe houdt ze zich aan de afspraken. Maar echt lang spelen zonder toezicht zal nog wel even duren, misschien dat ze van de zomer nog wel zelfstandiger mag spelen.
<<

Anoniem193

Bericht 23 Mrt 2017 07:01

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Nou wisselt wel heel erg aan hoe je woont en hoe je kind is.
Onze dochter ging toen ze 3 was alleen naar de speeltuin op de hoek van de straat. Dit is 8 huizen verder en geen straat over. Onze zoon mag het pas sinds hij 6 is.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 23 Mrt 2017 07:03

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Bij mijn ouders over een jaartje denk ik al wel (3.5jaar oud ongeveer), die wonen in een woonerf met een speeltuintje wat je kan zien vanuit huis, sowieso in een rustige wijk waar je niet hard kan rijden met de auto en geen water dichtbij, als mijn zoontje een beetje luistert naar gemaakte afspraken kan dat wel.

Bij ons, als hij 7 is denk ik, zoiets? Wij wonen in Amsterdam, 3 hoog, geen zicht op een speeltuin e.d. dus dat zie ik voorlopig echt absoluut niet gebeuren.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem236

Bericht 23 Mrt 2017 07:05

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Vanaf vorige zomer, toen was hij 3.9 mocht hij voor de deur rondjes fietsen( einde doodlopende woonerf weg) vanuit het raam kunnen we hem zien. Sinds een paar weken mag hij alleen naar het speeltuintje, maar alleen als er andere kinderen zijn. (100m over de stoep) als de kinderen weg zijn komt hij ook netjes terug.
<<

Anoniem272

Bericht 23 Mrt 2017 07:14

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Wij wonen aan een rustige straat, maar om de hoek is één van de drukkere straten van de stad. We hebben geen speeltuintje in de buurt.

T. mag sinds hij zes is zelfstandig op ons huizenblok spelen. Sinds hij acht is, mag hij in de hele buurt spelen. We hebben de regel dat hij overal mag komen als hij maar geen drukke straat oversteekt. Met die regel blijft hij automatisch binnen een straal van 3min. fietsen.

I. is vrij avontuurlijk ingesteld. Veel minder voorzichtig dan haar broer. Ik vertrouw haar voorlopig niet alleen buiten. Bang dat ze ineens de straat op rent of te ver gaat. Dus dat duurt nog wel even, voordat zij zelfstandig mag. Misschien ook als ze zes is.

Het is anders als je een speeltuintje aan de overkant hebt denk ik.
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:33

Bericht 23 Mrt 2017 07:35

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Mijn kinderen van nu 6 en bijna 4 mogen sinds een jaar ongeveer alleen achter op het pleintje, dat is omringt door garageboxen en een rustige 1 richtingsstraat. Voor naar de speeltuin vragen ze nooit om en mag denk ik alleen de oudste. Is 5min lopen zonder oversteken. Er rijden door die straat alleen wel veel auto's en om de 5min zowat een bus. Dus dat vind ik gevaarlijker.
Alleen door de wijk mogen ze nog niet, ze vragen daar verder ook niet om. Ze zijn sowieso niet zo van het buitenspelen.
14-01-2011
01-04-2013
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 23 Mrt 2017 07:36

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Ik kan ze vanuit huis zien en met Elena kon ik goede afspraken maken dus die speelde met de buurtkinderen in de straat direct voor ons huis toen ze bijna 4 was. Dan keek ik regelmatig even uit het raam of ik riep haar, als ik antwoord kreeg was het goed. Naomi is echt een buitenkind en speelt dus nu al buiten. Alleen als Elena erbij is en ik ook in de voortuin kan zitten, als ik dan na een tijdje wat klusjes binnen moet doen ga ik ook elke 3-5 minuten kijken, maar dan nog mag ze alleen mee buiten spelen als ons buurjongetje van 6 en buurmeisje van 9 erbij zijn. Zeker het jongetje komt bijna alles melden wat Naomi doet :-D. Als er verder geen kinderen zijn buiten Elena om moet ze mee naar binnen.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 23 Mrt 2017 07:48

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Wij wonen aan een drukke weg. En er zijn geen speeltuintjes o.i.d. in de buurt. Dus alleen buiten spelen zit er voorlopig nog niet in.
Mijn gastkindjes van 7 en 8 mogen bij hun thuis wel alleen buiten spelen maar bij mij niet.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 23 Mrt 2017 08:21

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Mijn zoon is nu drie en wordt opgehaald door kindjes van 4 en 5. Hun ouders zijn er sowieso bij. Bij mij is de deur open en ik zit voor het raam te kijken. Ik vind het wel aardig zelfstandig, maar ik ga niet de keuken in bijvoorbeeld. Het is wel belangrijk om op te merken dat er geen auto's voor de deur rijden en de jongens hetzelfde rondje mogen fietsen als mijn zoon.
L2014 & H2017
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 23 Mrt 2017 09:59

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Mijn dochter speelt vanaf ongeveer 4-4,5 zelfstandig buiten. Dat mag, omdat we voor ons huis een speeltuin hebben en ik haar vanuit huis kan zien, tenzij ze in het speelhuisje zit of verstoppertje speelt achter de heg. Ze mag van mij nog niet zelfstandig weg uit de speeltuin en naar een andere speeltuin lopen. Ze is nu 5. Verder hebben we de afspraak dat ze altijd eerst aan mij moet komen vragen of ze mee mag naar een vriendinnetje en dat doet ze ook netjes.
<<

Anoniem298

Bericht 23 Mrt 2017 10:06

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Mijn oudste mag sinds haar zesde alleen naar de speeltuin (twee blokken verderop en 1 rustige straat oversteken) en ze mag op haar skeelers een rondje om de huizen (geen straat oversteken). Ik vind het nog steeds spannend als ze gaat, maar ze komt regelmatig even langs om te zwaaien (vooral als ze op de skeelers weg is) en dat vind ik toch wel prettig.
<<

Anoniem313

Bericht 23 Mrt 2017 10:17

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Dat hangt toch volledig af van hoe je woont? Als je op een woonerf woont tussen allemaal andere gezinnetjes (zoals wij vroeger) dan zie ik het wel voor me. Als je zoals wij aan een drukke straat woont met veel verkeer, en je zit zelf 3 hoog, is het heel anders. Het komt niet eens in me op om mijn 5-jarige in z'n eentje buiten te laten spelen, dat zie ik hier in de straat ook nooit.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 23 Mrt 2017 10:25

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Vorig jaar mocht dochter (ruim 3 toen) achter spelen, daar staan garageboxen en is t niet druk.
Vanaf dit jaar mag ze ook alleen voor spelen. Daar is een grasveldje en ze weet waar ze mag zijn en waar niet.
Bij m'n moeder speelt ze ook sinds een half jaartje alleen buiten, masr die wonen ook op een pleintje met een speeltuintje erbij

Vroeg dus, maar daar zijn de omstandigheden ook naar
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 23 Mrt 2017 10:59

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

We wonen nu tijdelijk op een vakantiepark. Hier mogen ze beide wel buiten spelen. We hebben geen afgezette tuin, en ik heb ik wel eens dingen binnen te doen als ze buiten zijn. De oudste mag tot de parkeerplaats, de jongste hobbelt wat over het pad heen en weer en rondjes om ons huis. Als we over een paar weken in het nieuwe huis wonen, weet ik nog niet hoe we dat gaan doen. Het is wel een rustige wijk, maar ik weet niet of er veel kinderen wonen enzo.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 23 Mrt 2017 12:57

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Onze oudstw speelt vanaf zijn vierde zelfstandig buiten. Toen was dat in een overzichtelijke straat en altijd samen met andere kindjes. Hij is nu 7,5 en hier in de wijk speelt bijna ieder kind vanaf een jaar of vijf alleen buiten. Ze crossen met zijn allen de halve wijk door en vermaken zich altijd zo goed. We weten altijd waar hij ongeveer is maar niet altijd waar precies.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 24 Mrt 2017 05:39

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Vanaf dat hij drie is. Hij mag in de speeltuin schuin voor ons huis. Er zit alleen een doodlopend parkeerplaatsje in de buurt dus dat is niet zo heel spannend.
En als hij iets stouts doet dan staat er hier gelijk een ouder kind aan de deur.
R. 2013
D. 2016
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 24 Mrt 2017 07:09

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Ik denk volgend jaar. Dan is ze 4. Nu oefenen we soms al met het vooruit lopen naar schoonzus of opa en oma. Schoonzus woont een paar huizen verderop in de straat. Maar ze moet dan wel een straat (niet druk) oversteken. Opa en oma wonen weer een paar meter verder en daar mag ze dan zo nu en dan ook vooruit lopen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 24 Mrt 2017 07:10

Re: Vanaf welke leeftijd zelfstandig buiten spelen?

Nou dan zal ik wel zo'n weirdo zijn ILovethe90s :D

T (1;10maanden) wordt weleens opgehaald door de buurmeisjes. Die zijn wel ouder (eentje zit in de 1e van het gymnasium) en ze halen dan ook T's vriendinnetje van de overkant op, die is 2.5. We wonen in een doodlopend pleintje (wel met fietsers) en ze spelen dan gewoon hier op het pleintje. Ik kan ze ook niet altijd zien. De moeder van het 2.5 kindje woont centraler en kan het meestal wel zien :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers