Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


***

<<

Anoniem298

Bericht 21 Mrt 2017 23:02

***

***
Laatst gewijzigd door Anoniem298 op 15 Apr 2017 16:25, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

anoniem196

Bericht 21 Mrt 2017 23:09

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Hoe oud is ze?
<<

Anoniem298

Bericht 21 Mrt 2017 23:13

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ze is 7.
<<

Anoniem187

Bericht 21 Mrt 2017 23:21

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ik heb geen kinderen maar ik vind dit wel verontrustend voor een kind van 7. Maar goed, wie ben ik? Ik heb er geen verstand van.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 21 Mrt 2017 23:31

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ik zou haar meenemen naar de huisarts onder het mom van professionele begeleiding/doorverwijzing voor diëtiste aanvragen. Die kan haar wegen en mss uitleggen dat ze in de groei is en nu niet moet lijnen. Misschien dat ze het van een 'vreemde' beter aan kan nemen.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 21 Mrt 2017 23:32

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Is ze daadwerkelijk ook te dik of zijn die andere meisjes heel dun?
Ik zou proberen eerst een gesprek met haar te voeren over verschillende soorten lichaamsbouw en dat ze al heel veel sport en gezond eet.
Ik vind het vrij verontrustend dat een kind van 7 hier al mee bezig is.
Sterkte.
04-2014
10-2015
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 21 Mrt 2017 23:37

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ik zou hier heel erg mee oppassen. Heeft ze ook daadwerkelijk overgewicht?
Je gaf in mijn topic aan dat je een eetstoornis hebt, onderzoeken wijzen uit dat erfelijkheid een rol speelt hierbij. Dit betekent dat je dochter ook erfelijk belast kan zijn met de gevoeligheid van een eetstoornis. En ze zal echt niet de eerste zijn die op deze leeftijd het al ontwikkelt helaas.

Dus ik zou hoe dan ook hier denk ik wel hulp bij inschakelen. Hetzij als ze echt overgewicht heeft een diëtiste die hierbij kan helpen of anders zou ik hulp zoeken hoe ik dit in goede banen zou kunnen leiden.
<<

Anoniem298

Bericht 21 Mrt 2017 23:44

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

***
Laatst gewijzigd door Anoniem298 op 15 Apr 2017 16:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem257

Bericht 22 Mrt 2017 00:48

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ik zou haar meenemen naar een diëtist. Onder het nom van; kijken hoe je hier het beste mee om kan gaan.
Ik hoop dat de diëtist haar gedachten kunnen veranderen. 7 jaar en hier mee bezig zijn lijkt me voor beide partijen heel erg naar!

Sterkte
<<

Anoniem184

Bericht 22 Mrt 2017 06:13

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ik sta eigenlijk een beetje te kijken van de antwoorden, als ze daadwerkelijk niet te dik is en het haar bouw is, zou je dan niet beter kunnen benadrukken (juist als ouder) dat ze mooi is zoals ze is, niet dik, en uitleggen dat mensen nou eenmaal anders gebouwd zijn en niet iedereen er hetzelfde uit kan zien? Door direct aan te bieden haar te helpen kan het overkomen alsof ze zelfs van haar moeder de bevestiging krijgt dat ze te dik is, en krijgt ze ook een beetje valse hoop, want bouw kun je natuurlijk ook niet echt veranderen. Ik snap je dilemma hoor, het lijkt me vreselijk moeilijk een meisje van 7 zo kwetsbaar en ongelukkig te zien. Ik weet alleen ook uit eigen ervaring hoe het voelt en wat het met je kan doen als je overal (bewust of onbewust) de bevestiging krijgt dat je te zwaar bent en je dus eigenlijk gewoon niet goed genoeg bent (even heel zwart-wit gezien hoor, maar dit is in elk geval de ervaring die ik heb en hoe mijn kronkel in m'n zelfvertrouwen het vertaalt, al dan niet terecht).
Ik zou overigens als eerste stap zeker de huisarts en dietiste inschakelen, de hulp van een professional hierbij zoeken en niet zelf gaan aanmodderen. Ze is nu nog maar 7 en zo jong om zulke gevoelens te hebben, ik ben bang watvoor gevolgen dit in de puberteit gaat hebben als je dit niet nu al direct op de juiste manier aanpakt.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 22 Mrt 2017 07:08

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Maple schreef:Ik sta eigenlijk een beetje te kijken van de antwoorden, als ze daadwerkelijk niet te dik is en het haar bouw is, zou je dan niet beter kunnen benadrukken (juist als ouder) dat ze mooi is zoals ze is, niet dik, en uitleggen dat mensen nou eenmaal anders gebouwd zijn en niet iedereen er hetzelfde uit kan zien? Door direct aan te bieden haar te helpen kan het overkomen alsof ze zelfs van haar moeder de bevestiging krijgt dat ze te dik is, en krijgt ze ook een beetje valse hoop, want bouw kun je natuurlijk ook niet echt veranderen. Ik snap je dilemma hoor, het lijkt me vreselijk moeilijk een meisje van 7 zo kwetsbaar en ongelukkig te zien. Ik weet alleen ook uit eigen ervaring hoe het voelt en wat het met je kan doen als je overal (bewust of onbewust) de bevestiging krijgt dat je te zwaar bent en je dus eigenlijk gewoon niet goed genoeg bent (even heel zwart-wit gezien hoor, maar dit is in elk geval de ervaring die ik heb en hoe mijn kronkel in m'n zelfvertrouwen het vertaalt, al dan niet terecht).
Ik zou overigens als eerste stap zeker de huisarts en dietiste inschakelen, de hulp van een professional hierbij zoeken en niet zelf gaan aanmodderen. Ze is nu nog maar 7 en zo jong om zulke gevoelens te hebben, ik ben bang watvoor gevolgen dit in de puberteit gaat hebben als je dit niet nu al direct op de juiste manier aanpakt.


Vetgedrukte is precies wat ik ook dacht toen ik de OP las. Een goed gesprek met je dochter is denk ik wel nodig.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

ChiQ

Bericht 22 Mrt 2017 08:02

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ik zou absoluut niet naar een huisarts etc gaan! Ben je mal? Daarmee benadruk je idd dat ze anders is. Leer haar dat ze anders is en dat ze dat moet leren accepteren. Hoe kómt een kind erbij dat dun mooier is dan dik?! Je wil haar helpen zeg je en je zegt: ik weet niet hoe ze doet al zoveel. Leer je kind, we zijn allemaal anders, dik, dun, groot of klein iedereen is mooi op haar eigen manier. Gewoon veel erover praten en met een kind van 7 naar een dietist echt niet aan beginnen, tenzij ze morbide obesitas heeft en je het ongezond vindt.
<<

ChiQ

Bericht 22 Mrt 2017 08:04

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Lady schreef:
Maple schreef:Ik sta eigenlijk een beetje te kijken van de antwoorden, als ze daadwerkelijk niet te dik is en het haar bouw is, zou je dan niet beter kunnen benadrukken (juist als ouder) dat ze mooi is zoals ze is, niet dik, en uitleggen dat mensen nou eenmaal anders gebouwd zijn en niet iedereen er hetzelfde uit kan zien? Door direct aan te bieden haar te helpen kan het overkomen alsof ze zelfs van haar moeder de bevestiging krijgt dat ze te dik is, en krijgt ze ook een beetje valse hoop, want bouw kun je natuurlijk ook niet echt veranderen. Ik snap je dilemma hoor, het lijkt me vreselijk moeilijk een meisje van 7 zo kwetsbaar en ongelukkig te zien. Ik weet alleen ook uit eigen ervaring hoe het voelt en wat het met je kan doen als je overal (bewust of onbewust) de bevestiging krijgt dat je te zwaar bent en je dus eigenlijk gewoon niet goed genoeg bent (even heel zwart-wit gezien hoor, maar dit is in elk geval de ervaring die ik heb en hoe mijn kronkel in m'n zelfvertrouwen het vertaalt, al dan niet terecht).
Ik zou overigens als eerste stap zeker de huisarts en dietiste inschakelen, de hulp van een professional hierbij zoeken en niet zelf gaan aanmodderen. Ze is nu nog maar 7 en zo jong om zulke gevoelens te hebben, ik ben bang watvoor gevolgen dit in de puberteit gaat hebben als je dit niet nu al direct op de juiste manier aanpakt.


Vetgedrukte is precies wat ik ook dacht toen ik de OP las. Een goed gesprek met je dochter is denk ik wel nodig.


Ja dit dus!!
<<

Anoniem298

Bericht 22 Mrt 2017 08:08

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

***
Laatst gewijzigd door Anoniem298 op 15 Apr 2017 16:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 22 Mrt 2017 08:19

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Misschien even heel hard maar ga zelf hulp zoeken, je geeft in het topic van jada zelf aan dat jij een eetprobleem hebt en er is dus grote kans dat zij dit al deels overneemt. En er is een verschil tussen niet serieus nemen en er niet in meegaan. Je kan haar prima serieus nemen zonder direct te helpen met afvallen. Ze is nog veel te jong om daar zo al mee bezig te zijn. En als je toch hulp zoekt ga dan eerst alleen naar de huisarts en niet naar een diëtist, en dan met name om te bespreken hoe je hier het beste mee om kan gaan.
2015 💙
<<

ChiQ

Bericht 22 Mrt 2017 08:37

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Je maakt het nu heel persoonlijk omdat je er zelf mee worstelt en je dus te goed inleeft in je dochter. Afvallen is voor een kind echt niet nodig. Zeker als dit haar bouw is. Ik las laatst dat zulke dingen tegenwoordig al zo vroeg beginnen. Dit moet je in de kiem smoren. Ik snap jou als moeder echt, maar je kunt idd zoals Minx zegt haar gevoel erkennen, maar begeleiden ook.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 22 Mrt 2017 08:58

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

***
Laatst gewijzigd door Fiederilsje op 27 Mei 2017 06:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
L2014 & H2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Mrt 2017 09:02

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ik ben het helemaal eens met Maple en Lady.

Sowieso zeggen kinderen op die leeftijd vaak ook maar wat, dat dat jongetje dikke eend zei wil zeker niet zeggen dat ze ook inderdaad dik is. Als zij nu gewoon een gezond gewicht heeft en een normale bouw dan zou ik haar echt zeker niet gaan stimuleren om aan de lijn te doen, dat lijkt me juist een recept voor een leven lang jojo-en en een verkeerd zelfbeeld. Ik zou haar dan liever leren dat niet iedereen hetzelfde is, dat het voor je gezondheid belangrijk is dat je gezond eet en goed beweegt (en dat doet ze volgens mij al, dus benadruk dat ook) maar dat ze zeker niet te zwaar is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 22 Mrt 2017 09:10

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Eens met Maple, Lady & Susan. Maak het thuis bespreekbaar! Mijn oudste (zoon in dit geval) is hier ook wel eens mee thuis gekomen. Was iets boven de 35 kilo, wat prima is voor zijn lengte van ruim 1.50m is. Maar de rest van de klas was veel lichter... En toen hebben we idd bovenstaand gesprek gevoerd. Leeftijd, erfelijkheid, bouw, enz. we hebben alles uitgelegd.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem278

Bericht 22 Mrt 2017 09:14

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ik ben het eens met Maple en Lady en dus met Susan, maar ook met Chiq en vooral met Jada.

Ik zou absoluut niet iets doen waarin je eigenlijk ook signalen geeft dat ze wel 'op beweging of voeding' mag letten. Zoals meer sporten, omdat je van sporten niet dik wordt. Als ze iets doet omdat ze het leuk vindt, prima, maar ik zou er onder geen enkel beding zo'n kaartje aanhangen, ook niet een beetje.
Maar verder sluit ik me vooral aan bij Jada, ik denk dat het voor jouzelf ook belangrijk is om nu je eigen stukje serieus te gaan nemen. Je hebt het hier benoemd, dapper, maar tegelijk ben je het meest actief in een afvaltopic, terwijl ik heb geleerd dat iemand met eetproblematiek gewoon andersoortige hulp nodig heeft dan 'even afvallen'. Daar draait het niet om. En ik zeg absoluut niet dat iets jouw schuld is, en dat denk ik ook niet, maar kinderen zijn sponzen. En als jij een verstoorde relatie met eten en gewicht hebt, zullen zij daar gevolgen van hebben, hoe krampachtig jij ook je best doet om dat te vermijden.

Dus ik zou jullie dochter alleen stimuleren door te zeggen hoe mooi ze is. Een keertje extra winkelen voor mooie kleren omdat ze een mooie grote meid is, vooral veel foto's maken en benadrukken dat ze zo beeldschoon is en ook papa voortdurend dingen laten zeggen als 'waar is mijn knappe dochter, of hoe is het met mijn mooie prinses' of zoiets.
En tegelijk zou ik doorgaan met je eigen erkenningsproces en eens heel goed nadenken of jij niet zelf wat meer hulp zou kunnen inschakelen. Voor jezelf. Gewoon omdat zo lang met eetgedoe leven hartstikke shit is.
<<

Anoniem298

Bericht 22 Mrt 2017 09:21

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

***
Laatst gewijzigd door Anoniem298 op 15 Apr 2017 16:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem281

Bericht 22 Mrt 2017 09:24

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Ik schrik ook van de reacties, van naar een diëtist gaan. Waarom? 't Kind is 7! Laat lekker gaan, ze moet nog aan alle kanten vormen en groeien. Ik ben 't eens met Quizzle, benadruk juist dat ze mooi is, zoals ze is. Benadruk dat iedereen anders is en dat iets moois is, die diversiteit.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 22 Mrt 2017 09:44

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

**
Laatst gewijzigd door Fiederilsje op 27 Mei 2017 06:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
L2014 & H2017
<<

Anoniem315

Bericht 22 Mrt 2017 10:15

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Er zijn al goede adviezen gegeven. Ik zou niet naar de huisarts gaan, maar eerst zelf advies inwinnen bij bijvoorbeeld een jeugdverpleegkundige.
Ik zou in elk geval duidelijk zijn dat ze nog in de groei zit en dat ze niet mag diëten (voor zover ze weet wat dat is). En vooral realistisch blijven en waardering uitspreken.
<<

Anoniem193

Bericht 22 Mrt 2017 11:20

Re: Kind vindt zichzelf (te) dik

Mijn vader was vroeger dik. Ik niet. Toch zeiden mensen tegen mij (toen ik een jaar of 11 was) dat ik de bouw van mijn vader had. Dat ben ik gaan geloven en naar dat beeld gaan leven. Ach ik lijk op mijn vader, dus ik ben dik. Ik kan nooit dun zijn, want ik lijk op mijn vader. Ik heb geworsteld met ernstig overgewicht.
Inmiddels weet ik wel beter. Ik heb nu een normaal gewicht en nu zegt ineens iedereen dat ik op mijn moeder lijk...
Mijn vertekende zelfbeeld is er nog steeds.
Pas echt op wat je tegen je dochter zegt of wat je met haar onderneemt.
Zoek hulp voor jezelf. Probeer het waar de kinderen bij zijn niet jouw eigen proces te hebben. Kinderen nemen alles over. Terecht of onterecht.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers