Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oefenen met cijfers

<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 21 Mrt 2017 16:29

Oefenen met cijfers

Ik heb even een vraag, mijn lieve stiefdochter heeft moeite met het leren van cijfers. Vooral de getallen boven de tien lijkt ze door elkaar te halen. Nu kwam dat in het vorige oudergesprek al ter sprake, maar bij het laatste dus nog een keer.

Aangezien ik onderwijs sowieso erg belangrijk vind, vind ik dat er sowieso wel wat meer met de kinderen geoefend kan worden met cijfers/ letters etc. Mijn stiefdochtertje is zes, haar broertje bijna vijf. Ze zitten bij elkaar in een combi klas, maar de feedback in het laatste gesprek was dat het broertje een A scoort qua intelligentie en zijzelf een B. Dus ze zijn alles behalve dom, sterker nog, ik denk dat het broertje wel wat meer uitgedaagd mag gaan worden.

Nu heb ik zelf geen ervaring hierin, maar jullie wel :-D. Wie kan me hierin op weg helpen? Hoe kan je het beste oefenen? Zijn er speciale boekjes etc voor ze die ik kan aanschaffen? Ik wil heel graag stimuleren dat bij ons een omgeving is waarin dat dus ook belangrijk is, maar dan moet ik wel ook daarmee beginnen natuurlijk :-D
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 21 Mrt 2017 16:35

Re: Oefenen met cijfers

Hier vragen ze er zelf vaak om of ik sommetjes wil maken en die gaan ze dan maken net als op school en als ze dan alles goed hebben plakken ze er een sticker bij. Vinden ze fantastisch :laughcry:
Verder doen we vaak in de auto rekenspelletjes en hebben we ook wel wat boekjes met spelletjes voor rekenen en lezen voor groep 1/2 maar daar doen ze weinig mee. Dochter heeft ook een de rompompom rekendoos daar kun je ook wel leuk mee rekenen.
2010 2012
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 21 Mrt 2017 16:41

Re: Oefenen met cijfers

En hoe weet je dan welke sommetjes goed zijn voor die leeftijd? Je zit er natuurlijk meer bovenop en dat is het nadeel, ik krijg niet zoveel mee van hun schoolvorderingen dus ik heb geen idee of ze 1+1 al snappen zeg maar of dat ze nog moeten leren wat 17 betekent als cijfer. We proberen wel vaak te oefenen in de auto met borden enzo, maar ja: of dat nu zoden aan de dijk zet?
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 21 Mrt 2017 16:46

Re: Oefenen met cijfers

Mijn neefje heeft dit kaartspel:
https://www.bol.com/nl/p/ik-leer-rekene ... tm_role=in

Hij vindt het heel leuk.
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 21 Mrt 2017 16:55

Re: Oefenen met cijfers

Mijn oudste heeft een tijdje geleden een boek gekregen over de cijfers: Het Grote Cijferboek Van Tuk. De cijfers tot en met 20 worden daarin besproken aan de hand van korte versjes. Ook staan er wat eenvoudige sommetjes in. F zou het liefst willen dat ik hem dat boek iedere avond voorlees, hier is het dus een enorm succes. Hij kent de cijfers tot en met 20 inmiddels allemaal, sommigen daarboven ook.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 21 Mrt 2017 17:50

Re: Oefenen met cijfers

Oh dat vind ik al twee hele fijne tips!
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 21 Mrt 2017 18:16

Re: Oefenen met cijfers

Mijn kleuter kan de cijfers nu met de app Lola's rekentrein maar zij heeft die tot en met 10. Dat is se gratis variant maarde betaalde versie gaat verder begreep ik.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 21 Mrt 2017 21:13

Re: Oefenen met cijfers

Mijn zoon doet graag spelletjes op gynzykids.com
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 21 Mrt 2017 21:47

Re: Oefenen met cijfers

Oh ja! Apps! Ze kennen de iPad nog helemaal niet maar ik kan hem natuurlijk wel spelenderwijs introduceren. Is dat Squla iets?
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 21 Mrt 2017 22:16

Re: Oefenen met cijfers

Hier Squla op school en thuis. Zoon vindt het erg leuk en ik stiekem ook...

Opdrachten verschillen echt heel erg. Groep 1 en 2 zijn uitgespeeld en hij is nu met groep 3 bezig terwijl hij in groep 2 zit. De rekensommetjes vind ik makkelijker dan de taalopdrachten. Je kan ook switchen van groep, dus als haar eigen groep te moeilijk is kan je naar een groep lager of andersom. Dit kan je ook vanuit je eigen profiel doen zodat ze er geen erg in heeft. Mijn zoontje vond de taalopdrachten van groep 2 nog moeilijk vorig jaar omdat hij nog geen enkele letter kon. Hij wilde alleen niet terug naar groep 1, want hij zat immers in groep 2. Vanuit het ouderprofiel heb ik dit gewijzigd zodat hij het niet door had :angel:

Ze kunnen ook muntjes verzamelen, wat het erg leuk maakt. Zoon heeft inmiddels al een bon van Intertoys kunnen bestellen :)
Afbeelding
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 21 Mrt 2017 23:01

Re: Oefenen met cijfers

Wij hebben gynzy, dat kan je ook op de laptop/computer doen maar er is ook een app van.

Je kan de juf ook vragen, zij kan je zo een aantal oefen bladen geven. Een van mijn dochters had moeite met hakken en plakken en ik kreeg wat oefen bladen van de juf.

Er zijn allerlei site's waar onze school ook de werkbladen vanaf haalt, kom zo niet op namen maar misschien kun je daar op googlen.
:heart: :heart: 2011
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Mrt 2017 10:16

Re: Oefenen met cijfers

Wij hebben een spel, het knappe koppen spel, en dan de tel variant. Ik weet alleen niet tot hoe oud dat leuk is, volgens de doos tot 6 jaar. Ik lees de meeste kaartjes voor en als het een makkelijke vraag is maak ik het zelf moeilijker.
(Er staat dan; je hebt drie koekjes en eet er twee op, wat hou je over? Ik maar er dan je hebt drie koekjes en je krijgt er tien bij, etc)
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem315

Bericht 22 Mrt 2017 10:22

Re: Oefenen met cijfers

Je kunt zelf een cijfermemory maken. Of domino met getallen. Liefst uitgebeeld met bv bolletjes én het cijfer. Hiermee maak je het visueel en beklijft het beter.

Je kunt ook heel simpel knikkers of snoepjes gaan tellen en dan het juiste kaartje er bij laten zoeken.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 27 Mrt 2017 20:05

Re: Oefenen met cijfers

Lola's rekentrein was een hit trouwens! Squla denken we nog over na, vooral omdat we het dan ook willen aanschaffen zodat ze het kunnen gebruiken bij hun moeder. Alleen was haar eerste reactie 'dat betekent toch niet dat ze na school nog iets moeten doen hè?'. Dus als dat de insteek is, dan vind ik squla te duur voor de tijd dat ze hier zijn. Maar helemaal eroveruit ben ik nog niet. Vind het belangrijk dat ze leren en zich ontwikkelen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers