Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 14 Mrt 2017 17:20

Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

*even weg*
Laatst gewijzigd door JaneDoe op 14 Mrt 2017 18:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 722

Geregistreerd: 16 Sep 2013 14:48

Bericht 14 Mrt 2017 17:23

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

inkomen-naar-rato-verdelen-t26247.html

Ik vind naar rato het eerlijkst
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Mrt 2017 17:24

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Betalen aan wat? Het huis/hypotheek/huur etc?

Zie dit topic, daar staan heel wat nuttige antwoorden in denk ik: inkomen-naar-rato-verdelen-t26247.html

Maar ik vind het normaal dat je het een beetje eerlijk verdeeld, dus wat jij zegt. En waarom is het geen groot issue meer? Ik zou er wel een issue van maken.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Mrt 2017 17:26

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ik vind het ook normaal dat je het eerlijk verdeelt, naar rato dus. Als je het naar rato verdeelt, houdt hij alsnog meer geld voor zichzelf over, want ook dat is naar rato verdeeld, maar dan is het verschil in elk geval niet zo ontzettend groot meer. Ik vind het wel raar dat het voor hem blijkbaar zó onbespreekbaar is.
Laatst gewijzigd door Susan op 14 Mrt 2017 17:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem282

Bericht 14 Mrt 2017 17:27

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Dat vind ik heel raar. Dat jij nooit zoveel vrij te besteden hebt als je vriend, lijkt me evident. Maar dit vind ik niet fair naar jou toe. Ik ben voor naar rato en dan zou ik het niet oneerlijk vinden dat jij onder de streep veel minder overhoudt. Dat hoor ik namelijk ook wel, dat de minst verdienende dit oneerlijk vindt. Hoe je het ook wendt of keert; ook zonder vriend/partner had je minder te besteden, dus naar rato lijkt me dan heel reëel.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Mrt 2017 17:32

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ja inderdaad, met Guattari eens. Ik vind ook weer niet dat je exact even veel over hoeft te houden. Als de inkomstenkloof zodanig groot is dat daar echt een wereld van verschil in zit (= bij ons ook zo), dan is dat ook niet zo gek. Maar enigszins eerlijk verdeeld vind ik dan wel eerlijk. Ik draag (nu nog) wel gewoon bij naar wat ik kan. Houd aan het einde wel duidelijk minder over dan m'n man (die houd meer over dan mijn salaris uberhaupt), maar het is in die zin wel eerlijk dat we niet exact 50-50 doen. Daar heb ik dan dus echt prima vrede mee.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem186

Bericht 14 Mrt 2017 17:39

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ik vind het echt belachelijk, gierig zelfs...
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 14 Mrt 2017 17:43

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ik heb gister tijdens de discussie op een gegeven moment toegegeven omdat hij mijn voorstel zó onredelijk vond, dat ik zelf begon te denken dat dit dus misschien inderdaad wel onzin is? In mijn vorige relatie verdienden we evenveel, dus was dit niet aan de orde. Het enige wat ik gister heb voorgesteld is dat hij 100 euro meer aan boodschappen betaald, dus het is niet zo dat het me om veel geld ging... ik wil ook gewoon wel weer eens een beetje lucht en ruimte om wat voor mezelf te kunnen kopen. Blijkbaar was ik dus niet de onredelijke.... Als wij het 50-50 doen houdt mijn vriend inderdaad ook ruim mijn salaris over om vrij te besteden, dus het verschil is behoorlijk :eyes:
Dank voor jullie reacties, ik geloof dat ik het onderwerp toch nog maar eens ga aansnijden.
<<

anoniem213

Bericht 14 Mrt 2017 17:44

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ik vind het bizar. Helemaal eens met o.a. Susan.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 14 Mrt 2017 17:46

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Jans schreef:Ik vind het echt belachelijk, gierig zelfs...


Eens.. Als hij zoveel meer verdiend, en samen een toekomst met je wilt opbouwen, dan ga je toch niet zulke dingen doen?
Vind het heel raar van hem, zelfs dat hij 100 euro aan boodschappen meer betalen al teveel vind..
Ik zou serieus gaan twijfelen als mijn vriend zo stug zou volhouden.
En achteraf gezien was het misschien slimmer geweest om dit van te voren te bespreken, want nu woon je al samen en kan je geen kant meer op zeg maar. Maarja je verwacht ook niet dat iemand zo gierig gaat doen :thumbdown:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Mrt 2017 17:50

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ja zeker doen hoor! Ik vind het echt best wel vreemd en oneerlijk dat je dat zo zou doen. Ik zou dat andere topic even goed doorlezen ter voorbereiding. Frankie kwam ook tot een openbaring :)

Wat ik belangrijk vind is dat ik altijd heb aangegeven bij te willen dragen. Ik draag naar mijn kunnen. Ik verdien nou eenmaal minder dan m'n man, maar ik ben altijd bereid geweest gewoon te betalen - maar wel naar rato, of iig naar een goedvoelend percentage. Exact weten we niet eens. Dus ik betaal de boodschappen (=800 eu per maand), en hij de rest (huis vaste lasten enzo, = veel groter bedrag). Dat is voor ons prima oplossing altijd geweest. En ja in de praktijk betaalt hij ook nog steeds meer aan dingen samen. Vakanties, etentjes, negen van de tien keer betaalt hij dat. En ik doe van het overige geld dat ik overhoud dingen voor mezelf. Dat is dan marketing voor m'n eigen bedrijf nog een deel, maar ook lunch voor mezelf etc. Zoveel shop ik zelf niet eens, maar dat is m'n eigen keuze. En ik profiteer dus ook ruimschoots van de dingen die we samen doen die hij betaalt, maar dat werkt en dat vinden we prima.

Maar ik zou wel echt een modus vinden waarin je allebei happy bent hoor, dit voelt oneerlijk.
Let's discover the world together.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 14 Mrt 2017 17:52

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ik kan niet begrijpen dat je vriend het normaal vind veel meer te besteden te hebben dan jij. Dat zou voor mij echt wel een groot discussiepunt zijn en ik zou zeker niet toegeven.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Mrt 2017 17:55

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ik vind het ook niet gek wat jij voorstelt. Mijn man en ik gaan redelijk gelijk op qua inkomsten al hoef ik er een dag minder voor te werken, en alsnog legt hij meer in omdat hij vindt dat ik meer eigen geld nodig heb dan hij :laughcry: Hij geeft weinig geld uit aan persoonlijke dingen (uitgaan, kleding, 'fratsen') en benoemt zelf dat ik dit wel nodig heb om goed in m'n vel te zitten en daarom hoef ik minder in te leggen. Wat een vent :cheering:
#teammaple🍁
<<

Anoniem304

Bericht 14 Mrt 2017 17:55

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

JD laat je kerel een voorbeeld nemen aan die van UN. Amen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Mrt 2017 17:56

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Cotton schreef:JD laat je kerel een voorbeeld nemen aan die van UN. Amen.


Gewoon alleen die reactie laten lezen!
Let's discover the world together.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 14 Mrt 2017 17:58

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Urban Naked schreef:Ik vind het ook niet gek wat jij voorstelt. Mijn man en ik gaan redelijk gelijk op qua inkomsten al hoef ik er een dag minder voor te werken, en alsnog legt hij meer in omdat hij vindt dat ik meer eigen geld nodig heb dan hij :laughcry: Hij geeft weinig geld uit aan persoonlijke dingen (uitgaan, kleding, 'fratsen') en benoemt zelf dat ik dit wel nodig heb om goed in m'n vel te zitten en daarom hoef ik minder in te leggen. Wat een vent :cheering:


Heerlijk! Mijn vriend maakt af en toe wat geld over naar het *mijn naam*fonds (zo noemt hij dat) omdat hij het zielig vindt als mijn geld op is :heart:
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 14 Mrt 2017 18:02

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ja de discussie was gister echt niet leuk, hij interpreteerde het echt alsof ik een soort golddigger was, wat écht niet het geval is. Ik verdien nu eenmaal minder, waarop hij vond dat ik wel meer kon gaan werken.... maar ik werk 32 uur in de zorg, dat is op mijn werk wel écht de max. lichamelijk en geestelijk zijn meer uren gewoon niet te doen....
En al zou ik meer gaan werken, dan zou ik nog láng niet in de buurt komen van zijn salaris.

Ik hoef echt niet op hetzelfde te besteden bedrag uit te komen onderaan de lijn, want dan zou hij alles moeten gaan betalen zowat. Maar het lijkt mij wel zo fijn en eerlijk als ik ook gewoon een paar honderd euro kan sparen en nog eens iets voor mezelf kan doen. Het frustreert nu al behoorlijk als hij einde van de maand zegt "goh....ik heb nog 1500 euro over....zal ik dan maar een nieuwe iphone of tv kopen?" Ik geef eerlijk toe....ik wordt dan gewoon jaloers.... zoveel geld over houden dat je even niet weet wat je ermee aan moet, lijkt me ook wel wat :eyes:

Ik moet er wel bij zeggen dat, als wij iets leuks doen, hij eigenlijk bijna altijd wel betaalt. Dus etentjes, lunch etc, dat betaalt hij en vind hij ook logisch omdat hij meer verdiend. Maar ik vind dat de vaste lasten verdeeld moeten zijn. Gezien onze verschillen in salaris vind ik dan ik met 60-40 nog een heel redelijk voorstel doe, gezien onze verschillen in salaris zou dit eerder minstens 70-30 moeten zijn :12:

Ik ga die andere topic eens even rustig doorlezen....
<<

anoniem213

Bericht 14 Mrt 2017 18:03

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ik ben nu vast zuur, maar advies achteraf is nou eenmaal mijn specialiteit: waarom heb je dit niet besproken vóór je ging samenwonen?
<<

Anoniem185

Bericht 14 Mrt 2017 18:04

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Mijn vriend verdient minder dan ik en houdt meer over. Hij betaalt 250 euro en ik de rest. Uiteindelijk komen we niks tekort en als we grote uitgaven hebben doen we het om de beurt. Eigenlijk kijken we nergens naar. Uiteindeljjj als we gaan trouwen doen we dat ook in gemeenschap van goederen, maar dat is nu nog niet direct aan de orde.

Wel gek dat je vriend niet open staat voor het gesprek. Je leef toch samen en je doet alles toch samen? Je wil toch da tje partner gelukkig is?
<<

Anoniem192

Bericht 14 Mrt 2017 18:08

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

June schreef:Ik ben nu vast zuur, maar advies achteraf is nou eenmaal mijn specialiteit: waarom heb je dit niet besproken vóór je ging samenwonen?


Dat wilde ik ook plaatsen. Lijkt me vervelend om daar nu over te discussiëren, deze situatie kon je al voorspellen van te voren toch? Wij hebben voor onze plannen van samenwonen precies besproken hoe & wat en besloten gewoon "ons" geld te hebben om geen gezeur te hebben :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Mrt 2017 18:14

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ik vind dat ook niet echt gezellig gedrag als iemand dat zegt over zo'n bedrag wat ie nou weer eens zal kopen. Ik weet niet of ie dat als grapje zegt of serieus, en of ie dat in z'n algemeen zegt of tegen jou, en of ie het echt koopt of niet (dat laatste is dan nog tot daar aan toe en moet hij eigenlijk lekker zelf weten) maar het klinkt niet bijster aardig.

En dat hij inderdaad de etentjes betaalt enzo snap ik wel. In 't begin had ik daar wel eens moeite mee, zoals dat ook bij ons ging maar nu niet meer. Zoals m'n man dan zegt van dat hij wel in z'n eentje uiteten kan of op vakantie maar liever doet ie dat met mij samen. Natuurlijk.
Let's discover the world together.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 14 Mrt 2017 18:14

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

:wtf:
Pippa schreef:
June schreef:Ik ben nu vast zuur, maar advies achteraf is nou eenmaal mijn specialiteit: waarom heb je dit niet besproken vóór je ging samenwonen?


Dat wilde ik ook plaatsen. Lijkt me vervelend om daar nu over te discussiëren, deze situatie kon je al voorspellen van te voren toch? Wij hebben voor onze plannen van samenwonen precies besproken hoe & wat en besloten gewoon "ons" geld te hebben om geen gezeur te hebben :)


Ja geen idee, omdat ik (misschien naief) niet had verwacht dat dit een issue zou zijn. Mijn vriend is altijd onwijs redelijk en realistisch met dit soort dingen, geen moeilijk type. Dus ik was er soort van vanuit gegaan dat dit net zoiets vanzelfsprekends zou zijn voor hem als dat het voor mij is. Ja is misschien naief.... maar ja.... daar heb ik nu niks meer aan :nopompom:
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 14 Mrt 2017 18:29

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Hij lijkt wel een krent zeg! Als die zo op centen zit zou ik eens aan hem vragen hoeveel hij jou waard vind? (In geld.. lol) Geld is maar een middel.

Zie ander topic waar ik ook heb gereageerd. Het eerlijkst vind ik dat je beide evenveel privé overhoud. Wat je daarmee dan doet kan een ieder dan voor zichzelf bepalen. Dit zou betekenen dat als jij bijv 1000 en jij 2000 verdiend en je afspreekt dat je bijv beide 500 privé overhoud. Jij dus 500 en jij 1500 naar de gezamenlijke rekening overmaakt.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 14 Mrt 2017 18:32

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Fred schreef:Hij lijkt wel een krent zeg! Als die zo op centen zit zou ik eens aan hem vragen hoeveel hij jou waard vind? (In geld.. lol) Geld is maar een middel.

Zie ander topic waar ik ook heb gereageerd. Het eerlijkst vind ik dat je beide evenveel privé overhoud. Wat je daarmee dan doet kan een ieder dan voor zichzelf bepalen. Dit zou betekenen dat als jij bijv 1000 en jij 2000 verdiend en je afspreekt dat je bijv beide 500 privé overhoud. Jij dus 500 en jij 1500 naar de gezamenlijke rekening overmaakt.



Dit vind ik inderdaad zelf ook Fred, beste oplossing.
Overigens had ik blijkbaar niet ver genoeg terug gezocht om het andere topic te vinden, excuses voor het starten van een soortgelijk topic :eyes:
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 14 Mrt 2017 18:43

Re: Meer verdienen = meer betalen (bij samenwonen) ?

Ik vind allebei hetzelfde overhouden dus juist niet eerlijk. Misschien omdat ik het meest verdien hoor :smile:. Maar naar rato of dat in elk geval de meest verdiener het meest betaald is m.i. dan weer niet meer dan normaal. Ik zou ook echt het gesprek opnieuw aangaan. Vervelend als geld een issue wordt binnen een relatie.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron