Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Weten jullie het al?

<<

Anoniem249

Bericht 11 Mrt 2017 18:44

Re: Weten jullie het al?

Ik stem altijd op de eerste vrouw van de lijst, maar las laatst een artikel dat dit helemaal nergens op slaat.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 11 Mrt 2017 18:48

Re: Weten jullie het al?

Claire**** schreef:Ik stem altijd op de eerste vrouw van de lijst, maar las laatst een artikel dat dit helemaal nergens op slaat.

Nee, dat las ik ook. Dus dat ga ik ook niet meer doen.
<<

Anoniem249

Bericht 11 Mrt 2017 18:48

Re: Weten jullie het al?

Kan t me allemaal niet zo goed meer herinneren. Ga het artikel er even bijzoeken.

Edit: Ah je stemt niet op de eerste vrouw, maar een vrouw lager op de lijst!

In de campagne benadrukt Stem op een Vrouw vooral dat het geen nut – behalve symbolische waarde - heeft om op de eerste vrouw op de lijst te stemmen, want deze vrouw is al bijna verzekerd van een zetel. Veel tactischer is het om op een vrouw lager op de lijst te stemmen. Wanneer al 5% van de stemmende vrouwen meedoet met deze strategie komen er zes vrouwen meer in de Tweede Kamer dan nu het geval zou zijn, volgens de peilingen van Stem op een Vrouw.
<<

anoniem213

Bericht 11 Mrt 2017 19:44

Re: Weten jullie het al?

Om die reden stem ik inderdaad ook op een vrouw lager op de lijst dit jaar.
<<

Anoniem336

Bericht 11 Mrt 2017 20:25

Re: Weten jullie het al?

Euhm, afhankelijk van mijn partijkeuze. Bij SGP is het wat lastig :)
<<

Anoniem243

Bericht 11 Mrt 2017 21:59

Re: Weten jullie het al?

Ja dat had ik ook gelezen, vandaar mijn vraag. Ik denk dat ik, als ik er ooit uitkom wat het wordt, ook op een vrouw stem.
<<

Anoniem318

Bericht 12 Mrt 2017 13:42

Re: Weten jullie het al?

Heb al gestemd (woon in het buitenland). Het is altijd D66 geweest. Dit jaar toch even goed GL en D66 naast elkaar gelegd, maar uiteindelijk toch weer bij D66 uitgekomen: pro-EU, onderwijs en klimaat zijn heel belangrijke punten voor mij.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 12 Mrt 2017 16:32

Re: Weten jullie het al?

Winegum schreef:
Claire**** schreef:Ik stem altijd op de eerste vrouw van de lijst, maar las laatst een artikel dat dit helemaal nergens op slaat.

Nee, dat las ik ook. Dus dat ga ik ook niet meer doen.


Je schijnt het beste te kunnen stemmen op de vrouw die halverwege staat van het verwacht aantal zetels. Dus als je verwacht dat een partij 20 zetels haalt, dan kan je het beste op de 10e vrouw stemmen. Als het dan gaat om de laatste zetels verdelen zal deze vrouw door voorkeur stemmen (en dus boven een man) geplaatst worden.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 12 Mrt 2017 20:46

Re: Weten jullie het al?

Ik heb dus echt nog steeds geen flauw idee..
Wel al meerdere stemwijzers ingevuld, maar die stellingen zijn soms zo weird, dat ik daar ook niet echt iets aan heb. Gelukkig heb ik nog een paar dagen om erover na te denken!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 12 Mrt 2017 21:04

Re: Weten jullie het al?

Wat zijn er veel die "sowieso" op een vrouw stemmen zeg, zelfs als je dus niet eens weet wie betreffende vrouw is.
Ik snap dat nooit zo heel goed, waarom stem je niet gewoon op de, voor jou, beste persoon, ongeacht het geslacht?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 12 Mrt 2017 21:46

Re: Weten jullie het al?

Omdat verhoudingen scheef zijn. Veel meer mannen dan vrouwen in de kamer. En niet omdat ze beter zijn.
#teammaple🍁
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 12 Mrt 2017 23:29

Re: Weten jullie het al?

Maar zijn die vrouwen dan beter? Dit trekt de gelijkheid toch niet recht? Nu doe je hetzelfde maar dan voor de vrouw. Dat is toch geen gelijkheid maar weer een sekse voortrekkend?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem250

Bericht 13 Mrt 2017 08:42

Re: Weten jullie het al?

Voor de zwevende kiezers misschien nog interessant

https://decorrespondent.nl/6353/dit-zij ... 2-be6e8ec4
<<

Anoniem313

Bericht 13 Mrt 2017 08:54

Re: Weten jullie het al?

SophieZMY schreef:Wat zijn er veel die "sowieso" op een vrouw stemmen zeg, zelfs als je dus niet eens weet wie betreffende vrouw is.
Ik snap dat nooit zo heel goed, waarom stem je niet gewoon op de, voor jou, beste persoon, ongeacht het geslacht?


Ik zie de kandidatenlijst van de partij waarop ik stem als een verzameling mensen die allemaal even geschikt zijn. Eventuele kwaliteitsverschillen zijn voor mij niet zichtbaar. Binnen die groep mensen die ik geschikt acht, stem ik dan op iemand die vrouw is, en een migratie-achtergrond heeft - omdat ik die groepen graag beter vertegenwoordigd zie in onze Kamer.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 13 Mrt 2017 10:01

Re: Weten jullie het al?

Als een man diezelfde gedachte heeft over een man, dát kan niet. Maar vrouwen die vrouwen meer vertegenwoordigd willen zien, dat kan wel.
Ik vind dat niet een vorm van gelijkheid.. ik vind dat de andere kant opslaan. Straks allemaal vrouwen aan het roer want dat is beter feministisch gezien?

Ik vind dat er meer vrouwen in politiek moeten gaan en dat er vervolgens gestemd moet worden op de meest capabele kandidaat. Niet omdat het een vrouw of man is, maar iemand die competent voor de baan is.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 13 Mrt 2017 11:16

Re: Weten jullie het al?

Marsy31 schreef: Straks allemaal vrouwen aan het roer want dat is beter feministisch gezien?


Is dat een vraag aan mij? Ik wil niet dat er allemaal vrouwen aan het roer komen. Ik wil een betere afspiegeling.

Marsy31 schreef:Ik vind dat er meer vrouwen in politiek moeten gaan en dat er vervolgens gestemd moet worden op de meest capabele kandidaat. Niet omdat het een vrouw of man is, maar iemand die competent voor de baan is.


Zie mijn eerdere post:

Caulfield schreef:
Ik zie de kandidatenlijst van de partij waarop ik stem als een verzameling mensen die allemaal even geschikt zijn. Eventuele kwaliteitsverschillen zijn voor mij niet zichtbaar. Binnen die groep mensen die ik geschikt acht, stem ik dan op iemand die vrouw is, en een migratie-achtergrond heeft - omdat ik die groepen graag beter vertegenwoordigd zie in onze Kamer.


Ik kies dus voor iemand die ik competent acht. Dat is niet 1 iemand, dat zijn meerdere mensen, en binnen die groep kies ik voor een vrouw.

Ik deel je wens dat er meer vrouwen de politiek in zouden moeten gaan. Een manier om dat te bewerkstelligen is het creëren van meer succesvolle voorbeelden. En daar probeer ik mijn steentje aan bij te dragen.
<<

Anoniem278

Bericht 13 Mrt 2017 11:36

Re: Weten jullie het al?

Ik ben eruit. En ik ga niet op een vrouw stemmen. Ik ben wel een voorstander van meer gelijkheid, maar ik vind niet dat ik daarom maar op een vrouw moet stemmen omdat ik een vrouw ben. Als de keuzegroep gelijk is qua competentie, dan zou ik wél op een vrouw stemmen, maar daar bleef ik deze keer erg tegenaanlopen, ik had niet het gevoel dat de vrouwen op de lijst op een kiesbare positie in die mate aansloten bij wat ik zocht in mijn keuze.

De vorige keren heb ik wel op een vrouw gestemd, maar ik heb vreemd genoeg het gevoel dat ik nu, wellicht omdat ik echt ontzettend lang heb getwijfeld en onzeker ben gebleven, nu een bewustere keuze heb gemaakt.
<<

Anoniem244

Bericht 13 Mrt 2017 11:58

Re: Weten jullie het al?

Ik heb mij afgelopen dagen er eens goed in verdiept en hoewel ik er nog niet helemaal uit ben, denk ik dat mijn stem naar D66 gaat
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Mrt 2017 12:00

Re: Weten jullie het al?

M'n man stemt wel op een vrouw omdat hij graag meer vrouwen in de politiek ziet. Wel iemand die hij uit de politiek al kent en bekwaam acht. Maar ik stem 'gewoon' op Rutte. Ik vind hem prettig als premier en ik ga niet op een willekeurige vrouw stemmen omdat het een vrouw is.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem249

Bericht 13 Mrt 2017 12:06

Re: Weten jullie het al?

Ik sta er hetzelfde in als Caulfield. Ik stem op een partij die mijn belangen behartigt. Binnen die partij zou ik graag evenveel mannen als vrouwen de zetels zien bekleden, aangezien dat een afspiegeling zou zijn van de maatschappij. Dit is nu nooit het geval, daarom stem ik gericht op een vrouw om hopelijk op die manier een betere afspiegeling te krijgen van de samenleving in de kamer.

Mijn vriend stemt trouwens ook altijd op een vrouw. Het is niet dat ik op een vrouw stem, omdat ik een vrouw ben.
<<

anoniem213

Bericht 13 Mrt 2017 12:11

Re: Weten jullie het al?

Claire**** schreef:Ik sta er hetzelfde in als Caulfield. Ik stem op een partij die mijn belangen behartigt. Binnen die partij zou ik graag evenveel mannen als vrouwen de zetels zien bekleden, aangezien dat een afspiegeling zou zijn van de maatschappij. Dit is nu nooit het geval, daarom stem ik gericht op een vrouw om hopelijk op die manier een betere afspiegeling te krijgen van de samenleving in de kamer.

Mijn vriend stemt trouwens ook altijd op een vrouw. Het is niet dat ik op een vrouw stem, omdat ik een vrouw ben.

Dit en mijn vriend doet hetzelfde.
<<

Anoniem278

Bericht 13 Mrt 2017 12:14

Re: Weten jullie het al?

Ik zou wel op June stemmen, omdat ze een vrouw is die goede belangen behartigd. ;-)
Maar nu dus een man die een klikje gaf bij mij, maar ik ben wel echt oprecht pro meer vrouwen in dezelfde functies waardoor er meer gelijkwaardigheid kan komen.

Ik ben overigens echt geen Rutte fan, ook niet in de 'geen VVD wel Rutte' uitspraken die ik las. Ik vind hem veel te populistisch.
<<

Geel

Bericht 13 Mrt 2017 12:49

Re: Weten jullie het al?

Artikel van De Correspondent gelezen. Ik ben wel oprecht benieuwd, Elliot en Marin, waarom jullie VVD stemmen als je ziet dat die partij zo weinig doet voor klimaat en milieu. Vinden jullie dat thema niet belangrijk genoeg? Of vinden jullie andere thema's belangrijker?
<<

Serena

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 717

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:37

Bericht 13 Mrt 2017 12:54

Re: Weten jullie het al?

Ik ben er wel uit, wordt D66 dit keer. Meestal stem ik ook op een vrouw, om de gelijkheid beter te krijgen.
Beetje naïef misschien maar ik ga er vanuit dat iedereen op de lijst bekwaam is en mijn belangen zal behartigen.
Voor de mensen die stemmen op de persoon die je belangen behartig: zoek je dan alle personen op en kijkt wat ze zeggen en doen? Hoe kan je anders weten of iemand bekwaam is en/of je belangen behartigd?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 13 Mrt 2017 12:59

Re: Weten jullie het al?

Jazeker. Maar wel alleen de top 3. Heb toevallig nu op vrouw gestemd maar dat heeft niks te maken dat ik hierdoor hoop dat er meer vrouwen in de politiek gekozen worden.
Afbeelding
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers