Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


diplomatieke rel NL TR

<<

Anoniem184

Bericht 12 Mrt 2017 12:37

Re: diplomatieke rel NL TR

Waarom voelt dat verkeerd? Voelt het beter om iemand met de Nederlandse nationaliteit die in het buitenland woont, z'n stemrecht te ontnemen? Want dat is waar je nu (andersom gezien) eigenlijk naartoe wilt, toch?
Stemrecht is ook een basisrecht, als je dat zou ontnemen is dat in mijn ogen net zo fout als waar Erdogan uiteindelijk naartoe wil.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 12 Mrt 2017 12:43

Re: diplomatieke rel NL TR

Klopt wat Claire zegt, ik heb ook gewoon in Nederland gestemd. Ben toch Nederlandse?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem249

Bericht 12 Mrt 2017 13:01

Re: diplomatieke rel NL TR

Als jij naar het buitenland verhuist wil je toch ook je eigen paspoort behouden? De kans hebben om terug te keren naar je thuisland? Zou toch wat zijn als bijv Marsy nu niet meer terug zou mogen komen. Heeft dus niet alleen met stemmen te maken, maar met het behouden van een nationaliteit (waar stemmen een recht van is).

Mijn vriend is uit het buitenland hierheen verhuisd voor mij. Na jaren hier zijn en de hele papierwinkel heeft hij nu ook een Nederlands paspoort. Als wij een kind krijgen zal deze ook zeker beide paspoorten krijgen. Gewoonweg omdat dat je afkomst is en je dan zelf kunt kiezen waar je wilt wonen.
<<

Anoniem315

Bericht 12 Mrt 2017 13:07

Re: diplomatieke rel NL TR

Ik weet niet zo goed uit te leggen wat ik bedoel. Het is in elk geval niet bedoeld als aanval op wie dan ook. Maar ik dacht altijd dat je maar in één land stemrecht had: het land waar je je vast gevestigd hebt en van welke je de nationaliteit hebt aangenomen.
<<

Anoniem315

Bericht 12 Mrt 2017 13:10

Re: diplomatieke rel NL TR

Maple schreef:Waarom voelt dat verkeerd? Voelt het beter om iemand met de Nederlandse nationaliteit die in het buitenland woont, z'n stemrecht te ontnemen? Want dat is waar je nu (andersom gezien) eigenlijk naartoe wilt, toch?
Stemrecht is ook een basisrecht, als je dat zou ontnemen is dat in mijn ogen net zo fout als waar Erdogan uiteindelijk naartoe wil.


Natuurlijk wil ik dat niet! Het gaat me om het dubbele stemrecht. Ik heb niet helemaal duidelijk voor ogen hoe dat zit.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Mrt 2017 13:11

Re: diplomatieke rel NL TR

Geen idee wat er gaande is, maar het boeit me ook niet.
<<

Anoniem249

Bericht 12 Mrt 2017 13:14

Re: diplomatieke rel NL TR

Exogenesis schreef:Ik weet niet zo goed uit te leggen wat ik bedoel. Het is in elk geval niet bedoeld als aanval op wie dan ook. Maar ik dacht altijd dat je maar in één land stemrecht had: het land waar je je vast gevestigd hebt en van welke je de nationaliteit hebt aangenomen.
Volgens mij verschilt het per land, maar de meeste landen (bijv Amerika, Australie en Nederland) behoud je je stemrecht als je in het buitenland woont.
<<

Anoniem313

Bericht 12 Mrt 2017 14:32

Re: diplomatieke rel NL TR

Exo, misschien is deze analyse in Trouw verhelderend voor je. Geeft wat achtergrond informatie, overigens betoogt deze schrijver dat het Nederlandse kabinet onhandig heeft gereageerd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 12 Mrt 2017 15:12

Re: diplomatieke rel NL TR

Ik snap Exo ergens wel. Want ergens is het (in dit geval dan) best krom om te stemmen voor iets waar je zelf de consequenties nauwelijks van hoeft te ondervinden - om te stemmen voor een dictator die de inwoners van het land gaat onderdrukken, maar waar je zelf weinig last van zult hebben omdat je hier woont en niet daar. Dus in feite zelf je vrijheid behoudt terwijl je tegen de vrijheid van anderen stemt (want voor een dictatuur elders).

In 'normale' omstandigheden (zoals wanneer je, zoals Marsy, stemt in Nederland terwijl je daar niet woont) is dat helemaal niet van toepassing.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem257

Bericht 12 Mrt 2017 15:37

Re: diplomatieke rel NL TR

Claire**** schreef:Mijn vriend is uit het buitenland hierheen verhuisd voor mij. Na jaren hier zijn en de hele papierwinkel heeft hij nu ook een Nederlands paspoort. Als wij een kind krijgen zal deze ook zeker beide paspoorten krijgen. Gewoonweg omdat dat je afkomst is en je dan zelf kunt kiezen waar je wilt wonen.

Bij ons hetzelfde verhaal maar bij de gemeente zeiden ze dat mijn zoon geen 2 paspoorten mocht
<<

Anoniem249

Bericht 12 Mrt 2017 15:54

Re: diplomatieke rel NL TR

Betty: Je kunt het t beste regelen met de regering van het andere land. Mijn vriend heeft 3 paspoorten, dat mag van de gemeente hier ook niet. Maar van de overige 2 landen wel.
<<

Anoniem249

Bericht 12 Mrt 2017 15:56

Re: diplomatieke rel NL TR

Susan schreef:Ik snap Exo ergens wel. Want ergens is het (in dit geval dan) best krom om te stemmen voor iets waar je zelf de consequenties nauwelijks van hoeft te ondervinden - om te stemmen voor een dictator die de inwoners van het land gaat onderdrukken, maar waar je zelf weinig last van zult hebben omdat je hier woont en niet daar. Dus in feite zelf je vrijheid behoudt terwijl je tegen de vrijheid van anderen stemt (want voor een dictatuur elders).

In 'normale' omstandigheden (zoals wanneer je, zoals Marsy, stemt in Nederland terwijl je daar niet woont) is dat helemaal niet van toepassing.

Waarom is dat niet van toepassing bij Marsy? Zij stemt toch ook voor een regering waar ze verder weinig van mee zal krijgen? Ja in Turkije is het nu extremer, maar in principe blijft het natuurlijk hetzelfde.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 12 Mrt 2017 15:58

Re: diplomatieke rel NL TR

Ik ben het eens met de NL regering in deze kwestie.

Betty, 2 paspoorten is niet hetzelfde als het hebben van 2 nationaliteiten. Jullie zoon heeft waarschijnlijk wel een dubbele nationaliteit, of recht op. In theorie kan hij dus 2 paspoorten aanvragen, maar dat is niet gewenst. Dan zou hij kunnen inreizen net het ene en uitreizen met een ander paspoort. Vandaar dat de gemeente geen paspoort zal verstrekken als hij al een ander paspoort heeft. Een id-kaart naast een pp kan wellicht wel. Dat wil ik in elk geval voor mijn dochter regelen. Niet omdat het nodig is, maar omdat zo beide nationaliteiten geregistreerd staan.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 12 Mrt 2017 16:00

Re: diplomatieke rel NL TR

Claire**** schreef:Betty: Je kunt het t beste regelen met de regering van het andere land. Mijn vriend heeft 3 paspoorten, dat mag van de gemeente hier ook niet. Maar van de overige 2 landen wel.


Zo kan het natuurlijk ook. Of gewoon bij de gemeente geen melding maken van het andere paspoort. :smile:
<<

Anoniem249

Bericht 12 Mrt 2017 16:11

Re: diplomatieke rel NL TR

Luisa schreef:
Claire**** schreef:Betty: Je kunt het t beste regelen met de regering van het andere land. Mijn vriend heeft 3 paspoorten, dat mag van de gemeente hier ook niet. Maar van de overige 2 landen wel.


Zo kan het natuurlijk ook. Of gewoon bij de gemeente geen melding maken van het andere paspoort. :smile:
:good:
<<

Anoniem257

Bericht 12 Mrt 2017 16:11

Re: diplomatieke rel NL TR

Ik zit nu alles op internet uit te zoeken maar snap er niet veel van. Heeft een kind dat in NL geboren is meer buitenlandse vader dan automatisch 2 nationaliteiten? En wij moeten in ons geval dan naar UK om te kijken of hij daar een paspoort kan aanvragen?

(lekker offtopic sorry)
<<

Anoniem184

Bericht 12 Mrt 2017 16:12

Re: diplomatieke rel NL TR

Claire**** schreef:
Susan schreef:Ik snap Exo ergens wel. Want ergens is het (in dit geval dan) best krom om te stemmen voor iets waar je zelf de consequenties nauwelijks van hoeft te ondervinden - om te stemmen voor een dictator die de inwoners van het land gaat onderdrukken, maar waar je zelf weinig last van zult hebben omdat je hier woont en niet daar. Dus in feite zelf je vrijheid behoudt terwijl je tegen de vrijheid van anderen stemt (want voor een dictatuur elders).

In 'normale' omstandigheden (zoals wanneer je, zoals Marsy, stemt in Nederland terwijl je daar niet woont) is dat helemaal niet van toepassing.

Waarom is dat niet van toepassing bij Marsy? Zij stemt toch ook voor een regering waar ze verder weinig van mee zal krijgen? Ja in Turkije is het nu extremer, maar in principe blijft het natuurlijk hetzelfde.

Ik begrijp ook niet zo goed wat daar anders aan is. Of bedoel je meer dat dit in Turkije een referendum is (dus je stemt slechts een ja of een nee) en dat Marsy gestemd heeft voor de tweede kamer (en dus een veel breder scala aan onderwerpen)?

Ik denk trouwens dat ik één van de weinigen ben die vindt dat die minister gewoon had moeten kunnen spreken hier. Ik vind het niet de bedoeling dat er in het buitenland propaganda gemaakt wordt maar het had zoveel onrusten gescheeld alshet gewoon door was gegaan. Het gevolg is nu dat diegenen die toch al twijfelden, nu mogelijk eerder geneigd zijn een ja te stemmen omdat dit in Turkije gewoon als dikke propaganda gebruikt gaat worden. En dat is ook niet wat Nederland wil, hoop ik. Ik vind dat het gewoon een stom machtsspelletje is over en weer en dat Nederland het wat dat betreft niet handig heeft aangepakt.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 12 Mrt 2017 16:53

Re: diplomatieke rel NL TR

Maar het gaat er toch niet om hoe de turken stemmen? Het gaat erom dat de Turkse overheid geen politiek moet bedrijven in Nederland of welk ander land dan ook. Daarbij is de reden dat Nederland de komst van de Turkse minister heeft tegengehouden ziet op het beschermen van de openbare orde en veiligheid. In Rotterdam zijn de laatste tijd vaker Turkse demonstraties geweest en die liepen echt niet allemaal rustig. Dat het onrust had gescheeld als de minister wel haar zegje mocht doen geloof ik dus helemaal niets van.
<<

Anoniem184

Bericht 12 Mrt 2017 16:55

Re: diplomatieke rel NL TR

Maar uiteindelijk heeft het qua onrusten ook niets opgeleverd om haar tegen te houden. Dat kon je eigenlijk ook wel op je vingers natellen.
<<

Anoniem249

Bericht 12 Mrt 2017 17:30

Re: diplomatieke rel NL TR

Betty schreef:Ik zit nu alles op internet uit te zoeken maar snap er niet veel van. Heeft een kind dat in NL geboren is meer buitenlandse vader dan automatisch 2 nationaliteiten? En wij moeten in ons geval dan naar UK om te kijken of hij daar een paspoort kan aanvragen?

(lekker offtopic sorry)


Je hebt nooit wat automatisch zo ver ik weet. Wel kun je als kind tot een bepaalde leeftijd een nationaliteit aanvragen/erkennen. Tot welke leeftijd dit is, ligt aan het desbetreffende land. Je kan bij de ambassade een aanvraag doen, daar heeft Nederland niet zoveel mee te maken. Maar ik denk dat de UK geen ambassade in Nederland heeft (aangezien ze nu nog lid zijn van de EU)? Dan zou je dus daarheen moeten.

Je zoon heeft dan een dubbel paspoort en officieel gezien moet je op je 18e (als je zoon dan nog in Nederland woont), kiezen voor 1 paspoort. Als hij tegen die tijd in een ander land woont, valt ie onder de andere wetgeving. In Amerika en Australie doen ze daar bijvoorbeeld niet moeilijk over. Volgens mij is Engeland daar ook soepel in.

Voor de zekerheid zou je de Engelse overheid even moeten bellen.
<<

Anoniem318

Bericht 12 Mrt 2017 17:33

Re: diplomatieke rel NL TR

Het gaat er idd niet om dat Turkse Nederlanders gaan / mogen stemmen, het gaat erom dat buitenlandse overheidsfunctionarissen hier campagne voeren voor een referendum over iets dat tegen de democratische waarden druist en alweer een stap richting een nog meer autoritaire regime mogelijk maakt. Erdogan heeft de buitenlandse stemmen nodig wil het referendum slagen, waarom zou NL hem daarbij een handje helpen? En overigens, ze mochten komen spreken, in eerste instantie, maar wel op het consulaat zelf, in beperkte kring en niet op een publiekelijk Nederlands podium. Daarop zei Erdogan dat Turkije economische sancties zou opleggen op NL, wat de druppel was voor Rutte. Het is op dat moment dat Rutte de deur heeft dichtgedaan, niet "bij voorbaat al".
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 12 Mrt 2017 17:51

Re: diplomatieke rel NL TR

Het is juist vanwege de grote gevolgen dat ik het anders vind. Ik snap dat je het recht behoudt om te stemmen, maar ik vind het ergens raar om te stemmen voor een dictatuur terwijl je er zelf niet in hoeft te leven. Dat je dat dus voor andere mensen wil.
Laatst gewijzigd door Susan op 12 Mrt 2017 17:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem197

Bericht 12 Mrt 2017 17:52

Re: diplomatieke rel NL TR

Het is toch gewoon goed dat je ook in het buitenland mag stemmen.
Stel je bent Nederlands en woont net als Marsy in Australië. Wilders heeft als standpunt dat alle Nederlanders maximaal 1 jaar achter elkaar in het buitenland mogen verblijven en anders raken ze hun paspoort kwijt. Dan wil je toch zorgen dat zoiets niet gebeurd en stem je bv op Pechtold?
<<

Anoniem249

Bericht 12 Mrt 2017 17:55

Re: diplomatieke rel NL TR

Susan schreef:Het is juist vanwege de grote gevolgen dat ik het anders vind. Ik snap dat je het recht behoudt om te stemmen, maar ik vind het ergens raar om te stemmen voor een dictatuur terwijl je er zelf niet in hoeft te leven. Dat je dat dus voor andere mensen wil.

Ja dat voelt natuurlijk heel krom, maar uiteindelijk blijft het wel hetzelfde recht. Je beslist mee over je land, terwijl je er niet woont en het dus niet zal ondervinden. Of het nou een grote of een kleine beslissing is, daar kun je geen onderscheid in maken.
Oftewel: ik snap je wel, maar vind dat het zo hoort.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 12 Mrt 2017 17:58

Re: diplomatieke rel NL TR

Ik snap ook dat het zo hoort en dat dit geen uitzondering kan zijn. Maar ik krijg er wel een naar gevoel bij dat mensen in feite gebruik maken van hun vrijheid om anderen hun vrijheid juist af te pakken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers