Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gebruik van speentjes

<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 10 Mrt 2017 13:14

Re: Gebruik van speentjes

Wat anderen doen moeten ze zelf weten. Ik wilde mijn kinderen als het even kon liever geen speen geven (vanwege eventuele tepel-speenverwarring, tig keer uit bed om ze de speen terug te geven, kaak- en spraakontwikkeling, ellende met afleren enz.) , maar had die uit de blije doos wel bewaard voor het geval dat we het toch zouden willen. Uiteindelijk hadden ze allebei geen enorme zuigbehoefte buiten de borstvoeding op verzoek om. De oudste wel wat meer, maar die gaf ik liever mijn pink en daar had hij ook vrij vlot geen behoefte meer aan. Duimen hebben ze ook nooit gedaan.
Laatst gewijzigd door Lonely Goatherd op 10 Mrt 2017 13:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem184

Bericht 10 Mrt 2017 13:15

Re: Gebruik van speentjes

Maar als de speen er dan vijf minuten na inslapen uit vliegt, wordt ze dan ook weer wakker en begint ze dan weer te huilen? Misschien een beetje een rare vraag maar dat krijg ik niet helemaal helder uit je stukje.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 10 Mrt 2017 13:22

Re: Gebruik van speentjes

Maple schreef:Maar als de speen er dan vijf minuten na inslapen uit vliegt, wordt ze dan ook weer wakker en begint ze dan weer te huilen? Misschien een beetje een rare vraag maar dat krijg ik niet helemaal helder uit je stukje.


Als ze niet gaat huilen of onrustig wordt dan laat ik die speen eruit. Maar die nacht werd ze weer heel wild zonder.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Mrt 2017 13:29

Re: Gebruik van speentjes

Zora schreef:
Marin schreef:Gisteren zag m'n schoonmoeder de inhoud van de commode met daarin een bakje met speentjes. Zei ze helemaal verbaasd: "Echt, gaan júllie speentjes geven? Dat had ik nou nooit verwacht!"

Eeeeh.. Ja?

Ben ik hierin naief dat ik een bepaald type zou zijn om wel/niet een speentje te geven aan mijn kind?

Ik weet zelf wel dat ik speentjes niet persé leuk vind staan, zeker bij oudere kindjes niet, maar is dat alles? (ik had het aan haar moeten vragen wat ze bedoelde, I know). Is het een puur esthetisch argument of zit er nog meer achter? Wat ik wel weet is dat ik liever heb dat mijn kind een speentje gebruikt dan gaat duimen. Dat lijkt me een stuk lastiger afleren nog jaren later en is bij mijn weten slechter voor de stand van de tanden / beugel later. Of dat echt zo is weet ik niet hoor, dat is niet wetenschappelijk onderbouwd door mezelf maar dat gevoel heb ik er bij en dit is denk ik één van de dingen die ik dan maar op gevoel ga doen.

Maar is dat echt alles qua redenen? Dat het geen gezicht is? Zijn speentjes verder ook slecht? Ik heb wel gelezen dat het beter is om de eerste paar weken ivm borstvoeding geen speentjes te gebruiken maar daarna was ik het eigenlijk wel van plan, met name met slapen. En ik realiseer me ook dat kindje een eigen willetje heeft en misschien tóch liever duimt. Nou ja, dan is dat maar zo.

Hebben jullie hier een mening over?


Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar wilde hier meteen even op reageren en dan kom ik straks weer terug op eventuele andere posts haha.

Ik vind het best bijzonder dat je 'van plan' bent speentjes te gaan geven. Waarom? Een speentje wordt al heel snel een verslaving, iets wat ze nodig hebben om bijvoorbeeld in slaap te vallen, zich te kunnen ontspannen. Waarom zou je dat willen aanbieden als het niet nodig lijkt? Uit gemak? Dat is het wel hoor soms :laughcry: makkelijk, een speentje!



Is dat zo gek ja? Ik was me niet bewust er van dat dat gek was om van te voren na te denken of je dat wilt of niet. Maar wat ik wel weet is dat ik liever een speentje geef dan een kindje wat duimt dus misschien vandaar de 'voorbereiding'? Ik vind een paar speentjes kopen van te voren niet echt raar geloof ik, maar had er ook niet over nagedacht of dat wel of niet raar zou zijn. Maar idd, ik denk dat zodra ik zuigbehoefte merk, ik eerder speentje geef dan kijken of ie gaat duimen. Dat was beetje mijn gedachte er achter.

Geeft niets Jip, alleen maar fijn als je handige tips krijgt!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 10 Mrt 2017 13:30

Re: Gebruik van speentjes

Ik vind dat niet gek, hoor. Zou het zelf ook doen, denk ik.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mrt 2017 13:34

Re: Gebruik van speentjes

Maple schreef:Ik vind dat niet gek, hoor. Zou het zelf ook doen, denk ik.

Ja, wij ook. Ondanks dat ik geen speen wilde geven had ik er van te voren een stuk of drie gekocht, voor de zekerheid. Vind dat helemaal niet raar.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mrt 2017 13:36

Re: Gebruik van speentjes

Jip schreef:Ze krijgt borstvoeding uit de fles. Ze had een uur daarvoor 120 gedronken. Dus echt honger was het niet denk ik.

Geen idee of ze honger had, maar een uur vind ik niet zo héél kort geleden. Ik heb ook weleens na een uur of zelfs 45 minuten de fles weer gegeven en ze bleek dan wel honger te hebben. En zo niet dan laat ze het toch wel staan, heb je dat ook weer uit kunnen sluiten. En als dat het wel was is het probleem voor jullie beiden mooi opgelost.
<<

Anoniem193

Bericht 10 Mrt 2017 13:37

Re: Gebruik van speentjes

Volgens mij voorkom je met een speen niet of een kindje gaat duimen of niet.
Die van mij spuugden op een gegeven moment de speen gewoon uit en stopten hun duim in de mond. Ze hebben dat niet lang gedaan, dus zijn geen echte duimers geworden.
<<

Anoniem280

Bericht 10 Mrt 2017 13:54

Re: Gebruik van speentjes

Hier beide vanaf het begin geen speentje gehad, wel aangeboden, maar ze spugden hem na 2 seconden weer uit en grepen meteen naar de duim. Dit deden ze in de buik al.
S. is meer een duimster dan J.
Zijn nu bezig om de duim af te leren.
Hele opgaaf, want op een gegeven momen wordt S. boos wanneer ze de duim niet mag.
Erg vermoeiend.
J. kan haar duim gerust lang uit houden, pas wanneer ze echt moe begint te worden stopt ze haar duim in de mond.

Ik vind een kind van 3, in de buitenwereld, met speen ook geen gezicht.
Ik zeg niet dat ik het aso of tokkie vind.
Het oogt loom ofzo, gemakzucht misschien ook wel.
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 10 Mrt 2017 13:56

Re: Gebruik van speentjes

Ik heb niet alles gelezen maar ik vind speentjes dus ontzettend schattig. Voor mij hoort het echt bij een baby :smile: . Mijn dochter wilde geen speen en dat vond ik heel jammer. Maar goed.. das ook wel gek, daar ben ik me van bewust. Toch zou ik het wel leuk vinden als deze baby een speen wil. :angel:

Edit: ik vind zo'n spenen gebitje wel echt geen gezicht. Je kunt het zo goed zien als kinderen de hele tijd een speen in hebben gehad.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 10 Mrt 2017 14:14

Re: Gebruik van speentjes

Carrie schreef:
Jip schreef:Ze krijgt borstvoeding uit de fles. Ze had een uur daarvoor 120 gedronken. Dus echt honger was het niet denk ik.

Geen idee of ze honger had, maar een uur vind ik niet zo héél kort geleden. Ik heb ook weleens na een uur of zelfs 45 minuten de fles weer gegeven en ze bleek dan wel honger te hebben. En zo niet dan laat ze het toch wel staan, heb je dat ook weer uit kunnen sluiten. En als dat het wel was is het probleem voor jullie beiden mooi opgelost.


Als ze honger heeft zet ze het alarm aan. Dat was nu niet. Volgende keer maak ik wel een flesje om het te testen, dat had ik wel bedacht na deze nacht :smile:
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 10 Mrt 2017 14:23

Re: Gebruik van speentjes

@ Marin, nee hoor, ik vind het niet gek dat je er een mening over vormt van tevoren. En ook niet dat je een speentje in huis hebt. Ik zei alleen dat ik het bijzonder vond dat je "van plan" was om een speentje te gaan geven. Dat kwam op mij over alsof je dat sowieso wilde gaan doen. Terwijl dat wat mij betreft dus helemaal niet altijd op hoeft te gaan.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem281

Bericht 10 Mrt 2017 14:28

Re: Gebruik van speentjes

Ah lekker boeiend! Al vinden mensen het een schande; jíj bent straks degene die met een huilend kind rondhobbelt, omdat 't nog zuigbehoeftes heeft. Dan plop je er lekker een speen in en ze stoppen er vanzelf mee. (Met de speen dus, niet 't huilen. Of nouja, ook 't huilen. Hoop ik voor je.)

Ik ben er dus lekker makkelijk in; wat mijn kind nodig heeft, gebeurt. En ja, misschien staat dat stom, maar ik vind een joggingbroekje eigenlijk ook stom en toch draagt m'n kind die ook want kruipen in je hippe Tumbl n Dry spijkerbroek is lastiger dan een Zeemannetje van 3,99€ :nerd:

Maar goed, ik heb toch makkelijk lullen, mijn Tobias heeft heel kort een speen gebruikt en ging toen over op z'n duim en nu duimt ook alleen als-ie onwijs trek heeft of net de fles heeft gehad en in slaap dommelt. Verder niet, maar die van mij is autodidact of zo, ik hoef 'm vrijwel nergens in te sturen. Vet simpel.
<<

Anoniem250

Bericht 10 Mrt 2017 14:31

Re: Gebruik van speentjes

Ik had er vooraf geen duidelijke mening over. In het ziekenhuis adviseerde de kinderarts of verpleegkundige (ik weet niet meer zeker wie) een speentje en gaf hij aan dat een speentje de kans op wiegendood waarschijnlijk verkleint. Ik vind een speentje bij kinderen ouder dan 1 jaar ook geen gezicht en ik vind dat een kind overdag ook geen speen nodig heeft. Het helpt mijn kinderen in slaapvallen. En dat vind ik fijn. Slaapzak aan, bed in en speentje betekent slapen. Als ik ze uit bed haal leggen ze het speentje meteen terug in bed. Ze praten dus nooit met speen in de mond. Dus op spraakontwikkeling heeft slapen met speen geen negatieve invloed. En een speentje aan een baby geven vind ik ook fijn. Een baby heeft tot 6 maanden zuigbehoefte en vind troost bij een speen (dat klinkt raar, ik troost mijn kind zelf, maar gebruik speen als hulpmiddel). Al met al, niks mis met een speen en als ouder bepaal je zelf de intensiviteit van het gebruik.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Mrt 2017 14:58

Re: Gebruik van speentjes

Zora schreef:@ Marin, nee hoor, ik vind het niet gek dat je er een mening over vormt van tevoren. En ook niet dat je een speentje in huis hebt. Ik zei alleen dat ik het bijzonder vond dat je "van plan" was om een speentje te gaan geven. Dat kwam op mij over alsof je dat sowieso wilde gaan doen. Terwijl dat wat mij betreft dus helemaal niet altijd op hoeft te gaan.


Oh zo! Nou ja ik ben van plan speentjes te geven als blijkt dat ie daar behoefte aan heeft. Zoiets denk ik. Verder wing ik 't wel lekker. :)

Holly, ik kan me in jouw manier van aanpak ook wel vinden.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 10 Mrt 2017 15:09

Re: Gebruik van speentjes

HollyGolightly schreef:Ik had er vooraf geen duidelijke mening over. In het ziekenhuis adviseerde de kinderarts of verpleegkundige (ik weet niet meer zeker wie) een speentje en gaf hij aan dat een speentje de kans op wiegendood waarschijnlijk verkleint. Ik vind een speentje bij kinderen ouder dan 1 jaar ook geen gezicht en ik vind dat een kind overdag ook geen speen nodig heeft. Het helpt mijn kinderen in slaapvallen. En dat vind ik fijn. Slaapzak aan, bed in en speentje betekent slapen. Als ik ze uit bed haal leggen ze het speentje meteen terug in bed. Ze praten dus nooit met speen in de mond. Dus op spraakontwikkeling heeft slapen met speen geen negatieve invloed. En een speentje aan een baby geven vind ik ook fijn. Een baby heeft tot 6 maanden zuigbehoefte en vind troost bij een speen (dat klinkt raar, ik troost mijn kind zelf, maar gebruik speen als hulpmiddel). Al met al, niks mis met een speen en als ouder bepaal je zelf de intensiviteit van het gebruik.


Tnx voor deze post!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem211

Bericht 10 Mrt 2017 15:22

Re: Gebruik van speentjes

Als je kind er behoefte aan heeft, dan geef je er gewoon 1. En anders niet. Geen big deal toch?

Die van mij vonden het de eerste weken wel oke, maar daarna werd het uitgespuugd. Sabbelden verder nergens op behalve de fles. Het leek mij juist wel handig, maar die eigenwijze donders van mij dachten er anders over :)

Stiefdochter heeft tot een jaar of 3,5 een speen gehad die ze snachts mocht gebruiken. Daarna was het klaar.

Ze komen er vanzelf wel af hoor. Ook van het duimen. Ik heb zelf tot mijn 13e geduimd, nou echt geen megascheve tanden ,maar wel troost en dat vind ik geloof ik belangrijker.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 10 Mrt 2017 15:35

Re: Gebruik van speentjes

Ik wist helemaal niet eens dat mensen spenen associeren met asociaal zijn. Grappig.
Maar goed. Hier niet echt een voor of tegenstander. Het is me om het even. Alleen bij oudere kindjes vind ik het stom.
Hier beiden kinderen die absoluut geen speen wilden
Dus daar hield het al snel mee op.
<<

Anoniem211

Bericht 10 Mrt 2017 15:39

Re: Gebruik van speentjes

Carrie schreef:
Maple schreef:Ik vind dat niet gek, hoor. Zou het zelf ook doen, denk ik.

Ja, wij ook. Ondanks dat ik geen speen wilde geven had ik er van te voren een stuk of drie gekocht, voor de zekerheid. Vind dat helemaal niet raar.


Ik ook niet.

Hetzelfde met borstvoeding. Ik had bij de eerste niks in huis gehaald zodat ik me niet kon laten 'verleiden' tot flesvoeding. Wat een domme gedachte achteraf gezien want toen het niet lukte baalde ik er midden in de nacht van dat ik niks had en we moesten wachten totdat de supermarkt om 8 uur open ging.

Die fout niet meer gemaakt na de oudste :D
<<

Anoniem211

Bericht 10 Mrt 2017 15:43

Re: Gebruik van speentjes

Jans schreef:Speentjes zijn niet goed nee. En daarnaast vind ik het ook geen gezicht.
Ik wilde absoluut geen speentje geven, maar mijn dochter had een bizarre zuigbehoefte. 4 maanden lang geprobeerd om dat aan de borst te stillen. Wat een drama, ik had al een overproductie en dat werd toen nog erger. Met 4 maanden een speen gegeven. Het was een ramp om af te leren...

Zoon wilde geen speen. Die pakte gelijk z'n duim. Ook een ramp om af te leren. Misschien nog wel erger dan een speen.


Waarom zou je het perse willen afleren?
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 10 Mrt 2017 15:54

Re: Gebruik van speentjes

Oh ik wilde bij dochter dus echt geen speen.. Vind het en niet lief, niet bij een baby, en vooral niet als ze ouder zijn.
En ik was ook erg bang voor de nachten: dat ze een speen wilde, deze ergens in de nacht kwijt raakte en dat ik er dan tig keer in de nacht uit moest. Ok, vast overdreven, maar ik stond er alleen voor en was er echt bang voor.
Uiteindelijk heeft ze ook geen speen gehad. En als ze echt een x flink huilde dan wilde ze die ook niet.

Nu denk ik niet dat ik onder een speen uit kom. Dochter vond het namelijk maaral te leuk om speentjes aan baby's te geven haha. En sta er nu ook minder negatief in. Niet dat ik de baby aan de speen wil, maar hij mag het wel. Maar ik zou het wel als net kan willen beperken
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem236

Bericht 10 Mrt 2017 15:54

Re: Gebruik van speentjes

Ik vind de opmerking dat je een jengelend kind troost door te troosten en er geen speen in te stoppen raar, voor sommige kinderen is de speen juist troost. Even bij vermoeidheid tot rust komen.

Beide kinderen hebben een speen (gehad) sinds hij 2 is cold turkey gestopt. Vanaf 1 jaar ongeveer alleen in bed.

Jongste is verknocht aan zijn speen, blijft om tutte vragen. Maar toevallig sinds vandaag alleen in bed gegeven en hij ligt uit het zicht en vraagt er niet om gelukkig. Hij is nu 18mnd. Rond zijn tweede verjaardag krijgt hij ook geen speen meer.
Maar hij had tot verkort weleens een speen in de supermarkt, kan mij eigenlijk ook niet schelen als we daarom gezien worden als tokkies. Erg kortzichtig.

We hebben er trouwens nooit uit gehoeven om een speen terug te geven, misschien alleen de eerste 2 wkn. De speen is tijdens slapen ook nooit in.
<<

Anoniem186

Bericht 10 Mrt 2017 16:33

Re: Gebruik van speentjes

Marilyn schreef:
Jans schreef:Speentjes zijn niet goed nee. En daarnaast vind ik het ook geen gezicht.
Ik wilde absoluut geen speentje geven, maar mijn dochter had een bizarre zuigbehoefte. 4 maanden lang geprobeerd om dat aan de borst te stillen. Wat een drama, ik had al een overproductie en dat werd toen nog erger. Met 4 maanden een speen gegeven. Het was een ramp om af te leren...

Zoon wilde geen speen. Die pakte gelijk z'n duim. Ook een ramp om af te leren. Misschien nog wel erger dan een speen.


Waarom zou je het perse willen afleren?


Omdat z'n tanden scheef staan.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 10 Mrt 2017 18:36

Re: Gebruik van speentjes

Jans ik ken geen puber zonder beugel. Is de standaard tegenwoordig.

Mijn oudste was een flessenkindje en had na 1 dag een speen nodig. Ze is nu bijna 3 en heeft met slapen een speen en als ze moe en ziek is. Dus tegenwoordig bijna de hele dag want t gaat verdomd slecht de laatste weken. Alles beter dan een huilerig verdrietig meisje. Een speen is niet voor eeuwig.

De jongste wilde geen speen en vond na 1 maand haar duim. Ze spuugde spenen altijd uit. Ze duimt als ze moe is. Ik vind het heel erg schattig. Ik heb zelf tot mijn 14de ofzo geduimd en ook slotjes gehad ja.

Je hebt hier weinig in te willen. Laat het op je af komen zoals ook de borstvoeding die je wilt geven.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem184

Bericht 10 Mrt 2017 18:45

Re: Gebruik van speentjes

Ik denk dat een beugel tegenwoordig 'de standaard' is omdat deze generatie pubers in sommige gevallen als peuter zijnde gewoon veel langer de speen gehad heeft, dan wij vroeger.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Verde