Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Inkomen naar rato verdelen

<<

Anoniem281

Bericht 08 Mrt 2017 11:32

Re: Inkomen naar rato verdelen

Ik heb 't wel eens aan mijn man voorgelegd, hij verdient 1000 euro meer dan ik. Of hij 't dan niet vervelend vindt dat alles op één hoop is en hij dus véél meer betaalt. Hij vroeg wat ik dan anders zou willen, alles gelijk doen en dat hij per maand honderden euro's meer heeft dan ik? Hij vond dat juist een oneerlijk idee. Ik werk weliswaar minder uur, maar niet minder hard.
<<

Anoniem301

Bericht 08 Mrt 2017 11:40

Re: Inkomen naar rato verdelen

Susan schreef:
Whatever schreef:
Carrie schreef:Ik snap het naar rato nooit goed, maar Caulfield heeft het heel helder en duidelijk uitgelegd dat zelfs ik het snap, dank!

Dat gezegd hebbende, het lijkt me echt het eerlijkst alles op 1 hoop en ieder evenveel zakgeld. Ja tog.


Niet per se toch, als je geen kinderen hebt (ik vind eerlijk gezegd uberhaupt naar rato en beetje gek als je een gezin hebt en je dus dermate grote levensdoelen samen nastreeft, dan mogen de financiën inmiddels ook wel op een hoop) en de een werkt kneiterhard (meer dan) fulltime en de ander maar 3 dagen, dan vind ik best dat de een daar meer van over mag houden.


Op zich eens, maar dan vind ik het weer niet eerlijk als de persoon die drie dagen werkt wel het hele huishouden moet doen terwijl die ander na werktijd op de bank kan gaan zitten. Inkomen naar rato verdelen, dan ook het huishouden naar rato verdelen, dus dan heeft de persoon die fulltime werkt daar ook gewoon een aandeel in.

Ja ook eens!
<<

Anoniem313

Bericht 08 Mrt 2017 12:04

Re: Inkomen naar rato verdelen

Voor huishouden naar rato verdelen weet ik alleen geen formule :snik:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Mrt 2017 12:10

Re: Inkomen naar rato verdelen

In uren misschien, al is dat ook niet helemaal eerlijk, want iemand kan wel poeptraag een vloertje stofzuigen terwijl de ander in dezelfde tijd een was strijkt, de badkamer poetst en de vaat wegwerkt. Dan misschien een lijst met taken en die verdelen of zo. Het lijkt me wel heel vervelend als je het zo moet gaan zitten verdelen en het niet gewoon vanzelf gaat, maar volgens mij wordt het maar al te vaak als vanzelfsprekend gezien dat de vrije uurtjes van de parttimer in het huishouden gaan zitten terwijl het wel eerlijk wordt gevonden dat de fulltimer meer overhoudt want 'die werkt ook harder'. Dus ik denk dat het bij sommige stellen wel nodig is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem184

Bericht 08 Mrt 2017 12:21

Re: Inkomen naar rato verdelen

Wij verdelen eigenlijk helemaal niks. We hebben allebei onze eigen rekeningen, gooien niks op een hoop. Ik betaal m'n eigen vaste lasten en alle vaste lasten die aan het huis gebonden zijn (hypotheek, gas, water, licht, verzekeringen, KPN, etc etc), ik spaar en hou nog geld over, en m'n vriend doet z'n eigen rekeningen, de boodschappen en hij spaart dan wel grotere bedragen dan ik. En mocht ik een maand krap zitten dan legt hij gewoon bij. Ik vind het eigenlijk wel prima zo, we verdienen ongeveer even veel en het loopt gewoon.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:44

Bericht 08 Mrt 2017 12:42

Re: Inkomen naar rato verdelen

Ik snap eigenlijk niet als je een gezin hebt (kinderen) waarom je dan alles nog gescheiden wil houden. De vrouw gaat in de meeste gevallen minder werken, lijkt me zo gedoe om alles dan gescheiden te houden
<<

Anoniem284

Bericht 08 Mrt 2017 12:43

Re: Inkomen naar rato verdelen

Susan schreef:In uren misschien, al is dat ook niet helemaal eerlijk, want iemand kan wel poeptraag een vloertje stofzuigen terwijl de ander in dezelfde tijd een was strijkt, de badkamer poetst en de vaat wegwerkt. Dan misschien een lijst met taken en die verdelen of zo. Het lijkt me wel heel vervelend als je het zo moet gaan zitten verdelen en het niet gewoon vanzelf gaat, maar volgens mij wordt het maar al te vaak als vanzelfsprekend gezien dat de vrije uurtjes van de parttimer in het huishouden gaan zitten terwijl het wel eerlijk wordt gevonden dat de fulltimer meer overhoudt want 'die werkt ook harder'. Dus ik denk dat het bij sommige stellen wel nodig is.


Haha, dat klopt. Wij werken allebei even veel, maar het huishouden kwam bijna helemaal op mij neer. Dat trok ik op een gegeven moment niet zo goed meer. We kregen er ook flinke ruzies over. Volgens mij had hij géén idee wat er allemaal in huis gebeurde en vond me maar een beetje zeuren. Toen heb ik een lijstje gemaakt met wat er allemaal aan huishoudelijke taken moet gebeuren en dat verdeeld. Dat werkt tot nu toe goed. Ik vond het wel een beetje kinderachtig dat ik een lijst moest gaan maken, maar een andere manier kon ik ook niet meer bedenken.
<<

Anoniem313

Bericht 08 Mrt 2017 12:49

Re: Inkomen naar rato verdelen

Ella schreef:Ik snap eigenlijk niet als je een gezin hebt (kinderen) waarom je dan alles nog gescheiden wil houden. De vrouw gaat in de meeste gevallen minder werken, lijkt me zo gedoe om alles dan gescheiden te houden


Valt wel mee hoor. Rekeningen samenvoegen en salarissen op een ander nummer laten storten is ook 'gedoe'. En of het nou de man of de vrouw is die minder gaat werken (of helemaal niet, minder werken is geen vereiste met kinderen) maakt in dat opzicht ook geen verschil.
Mij maakt het niets uit hoe anderen het regelen. Maar als jij je dit afvraagt wil ik wel vertellen waarom wij onze rekeningen gescheiden houden terwijl we kinderen hebben. We doen dat omdat we allebei ons eigen geld verdienen en onze eigen interesses hebben waaraan we dat geld vervolgens uitgeven. Ik wil met mijn vriend geen gesprekken hebben over voetbalkaartjes, vliegtickets, schoenen en flessen wijn - althans niet over de prijskaartjes die daaraan hangen. Hij heeft daar ook geen behoefte aan. We dragen allebei verantwoordelijkheid voor vaste lasten als de hypotheek, kinderopvang et cetera, daar voldoen we allebei aan, en met de rest heeft de ander niet zoveel te maken. Dat werkt voor ons goed.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Mrt 2017 12:54

Re: Inkomen naar rato verdelen

Gympie schreef:
Susan schreef:In uren misschien, al is dat ook niet helemaal eerlijk, want iemand kan wel poeptraag een vloertje stofzuigen terwijl de ander in dezelfde tijd een was strijkt, de badkamer poetst en de vaat wegwerkt. Dan misschien een lijst met taken en die verdelen of zo. Het lijkt me wel heel vervelend als je het zo moet gaan zitten verdelen en het niet gewoon vanzelf gaat, maar volgens mij wordt het maar al te vaak als vanzelfsprekend gezien dat de vrije uurtjes van de parttimer in het huishouden gaan zitten terwijl het wel eerlijk wordt gevonden dat de fulltimer meer overhoudt want 'die werkt ook harder'. Dus ik denk dat het bij sommige stellen wel nodig is.


Haha, dat klopt. Wij werken allebei even veel, maar het huishouden kwam bijna helemaal op mij neer. Dat trok ik op een gegeven moment niet zo goed meer. We kregen er ook flinke ruzies over. Volgens mij had hij géén idee wat er allemaal in huis gebeurde en vond me maar een beetje zeuren. Toen heb ik een lijstje gemaakt met wat er allemaal aan huishoudelijke taken moet gebeuren en dat verdeeld. Dat werkt tot nu toe goed. Ik vond het wel een beetje kinderachtig dat ik een lijst moest gaan maken, maar een andere manier kon ik ook niet meer bedenken.


Als je ongeveer evenveel werkt vind ik het helemaal niet kunnen om alles op de schouders van je partner te laten komen. Ik vind het dan best raar om er ruzie over te gaan maken als de ander verwacht dat je ook iets doet. Sowieso, als je denkt dat het niks voorstelt is het ook geen moeite om een deel op je te nemen. Maar eerlijk gezegd geloof ik er nooit zo in dat iemand niet snapt dat het veel werk is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem284

Bericht 08 Mrt 2017 13:33

Re: Inkomen naar rato verdelen

Ben ik met je eens hoor, ik was er ook vaak boos over. Maar goed, het drong niet door (of af en toe) en ik wilde het al helemaal geen relatiebreker laten worden. Op deze manier gaat het goed.
<<

Anoniem301

Bericht 08 Mrt 2017 13:40

Re: Inkomen naar rato verdelen

Mijn man probeerde het heel in het begin ook weleens, over dat huishouden. Heb hem toen heel duidelijk uitgelegd dat vrouwen vroeger misschien meer deden in huis omdat zij niet werkten en dat dat nogal achterhaald is in de meeste gevallen omdat ik en veel vrouwen net zoveel werken als hun partner. Nu doen we evenveel in het huishouden, gelukkig.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 08 Mrt 2017 13:44

Re: Inkomen naar rato verdelen

Hadden jullie mannen wel op zichzelf gewoond dan? Dan weten ze toch prima wat er allemaal bij huishouden komt kijken?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 08 Mrt 2017 13:45

Re: Inkomen naar rato verdelen

Susan schreef:Maar eerlijk gezegd geloof ik er nooit zo in dat iemand niet snapt dat het veel werk is.

Mijn man heeft thuis nooit iets hoeven doen, zijn moeder deed alles voor hem. Hij gooide z'n vieze kleding naast zijn bed neer en zijn moeder zorgde er voor dat ze een paar dagen later gewassen en gestreken netjes op een stapeltje in zijn kast lagen. Kamer opruimen, stofzuigen, vaatwasser in- of uitruimen hoefde hij allemaal niet. Hij heeft nooit iets geleerd en had dus ook écht oprecht geen idee wat er allemaal moest gebeuren. Dat is echt geen onwil, hij had er gewoon geen flauw benul van.
Toen ik een keer een lijstje maakte met wat er allemaal gedaan moest worden (ook na de zoveelste ruzie) schrok hij gewoon van alle klusjes. Hij dacht volgens mij echt dat de wc maar één keer in de week een doekje nodig had, terwijl ik die dus elke dag schoonmaak met een doekje en een zooitje bleek. Ik geloof dus wel dat mensen dat niet snappen, of in ieder geval niet weten.

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 08 Mrt 2017 13:45

Re: Inkomen naar rato verdelen

Oh ja, mijn man is inderdaad gelijk vanuit zijn ouderlijk huis met mij gaan samenwonen. Maar ik moest van mijn moeder gewoon dingen doen thuis, dus ik wist daar wat meer van.

♥♥
<<

Anoniem301

Bericht 08 Mrt 2017 13:46

Re: Inkomen naar rato verdelen

Whatever schreef:Hadden jullie mannen wel op zichzelf gewoond dan? Dan weten ze toch prima wat er allemaal bij huishouden komt kijken?

Mijn man niet echt nee. Toen we elkaar ontmoetten woonde hij nog thuis wachtend op de oplevering van zijn huis dat steeds werd opgeschoven qua oplevering. En nadat hij zijn huis had sliepen we eigenlijk altijd 5/6 nachten bij elkaar, of in zijn huis of in het mijne.

En de ene standaard is de ander ook niet. Misschien wil ik wel elke dag stofzuigen en vindt hij 2 keer per week genoeg. Bijvoorbeeld.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 08 Mrt 2017 13:50

Re: Inkomen naar rato verdelen

Ik denk dat je ook best kunt overleggen over schoonmaakstandaard en ik vind eerlijk gezegd ook wel dat als je een veel hogere standaard hebt je ook zelf maar iets vaker de stofzuiger moet pakken. Mits die andere standaard niet compleet vervuild is. Niet dat je dat per se van die ander kunt gaan verwachten. Als iemand nog nooit op zichzelf gewoon heeft en gewoon geen flauw benul heeft vins ik het wel een ander verhaal. Dan moet je je hem inderdaad wel een flinke schop onder zijn kont geven. Maar goed, ik zou ook niet elke dag gaan zuigen of de wc poetsen (of om de dag om de beurt) omdat mijn vriend dat wil, maar dat komt vast ook omdat ik zelf meer ben van het 1x per week stofzuigen is prima (in een huis zonder huisdieren en kinderen hé - als je eerder dingen ziet liggen snap ik dat je eerder gaat zuigen).
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Mrt 2017 13:51

Re: Inkomen naar rato verdelen

Dat je niet precies weet wat het inhoudt, oké, dat wil ik wel geloven, maar dat je denkt dat er nauwelijks werk in zit, of helemaal niet weet wat er moet gebeuren, dat vind ik eerlijk gezegd best raar. Je snapt toch dat vuile was en vuile vaat niet uit zichzelf schoon worden, dat als was opgevouwen is, dat door iemand gedaan moet worden, dat er wordt gekookt, opgeruimd, boodschappen gehaald, et cetera? Je weet misschien niet uit eigen ervaring hoeveel energie het kost, maar dat die klussen moeten gebeuren en ook door iemand worden gedaan, dat is toch gewoon logica?

Het is misschien niet 100% onwil, maar als je partner aangeeft het te zwaar te vinden alleen en je ontkent dat dan is het in mijn ogen ook gewoon een deel eronderuit willen komen. Want nogmaals, als je denkt dat het huishouden niks voorstelt dan zou het ook geen probleem moeten zijn om erin mee te draaien. Dan stelt de helft ervan zeker niks voor.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem284

Bericht 08 Mrt 2017 13:56

Re: Inkomen naar rato verdelen

Carrie schreef:Mijn man probeerde het heel in het begin ook weleens, over dat huishouden. Heb hem toen heel duidelijk uitgelegd dat vrouwen vroeger misschien meer deden in huis omdat zij niet werkten en dat dat nogal achterhaald is in de meeste gevallen omdat ik en veel vrouwen net zoveel werken als hun partner. Nu doen we evenveel in het huishouden, gelukkig.


Ja, ik denk (of weet eigenlijk) dat dit ook te maken heeft met hoe hij is opgevoed en hoe het thuis ging bij hem.
<<

Anoniem284

Bericht 08 Mrt 2017 13:57

Re: Inkomen naar rato verdelen

Whatever schreef:Hadden jullie mannen wel op zichzelf gewoond dan? Dan weten ze toch prima wat er allemaal bij huishouden komt kijken?


Nee, dat had mijn vriend niet. Ik geloof ook wel dat hij niet echt een idee had. Maakt niet dat ik dat accepteerde.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Mrt 2017 14:19

Re: Inkomen naar rato verdelen

Mijn vriend woonde alleen, maar was praktisch nooit thuis, dus maar weinig huishouden te doen.
Hij doet alles buiten, de ramen, de badkamer, de keuken iedere dag en soms de was of stofzuigen. Ik doe de rest.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Mrt 2017 14:29

Re: Inkomen naar rato verdelen

Elliot schreef:Hij dacht volgens mij echt dat de wc maar één keer in de week een doekje nodig had, terwijl ik die dus elke dag schoonmaak met een doekje en een zooitje bleek. Ik geloof dus wel dat mensen dat niet snappen, of in ieder geval niet weten.


Maar dat is ook maar net wat voor eisen je daar zelf aan stelt. Nu de wc als voorbeeld maar ik doe dat echt niet hoor. En m'n man ook niet. Dat is dan misschien jouw standaard die je graag wilt zien in jouw eigen huis, en wat je man zich misschien niet realiseerde dat jij dat deed (goh die wc wordt ook niet vies, dat idee zeg maar), maar het is niet persé de standaard.

Mijn man heeft wel op zichzelf gewoond, zowel in studentenhuis als in een eigen appartement, voordat wij gingen samenwonen. Hij is veel netter dan ik. Hij kan beter de was opvouwen (ik kreeg laatst vouwles van hem :palm: ), ziet sneller dat dingen vies zijn. Nu ik meer thuis ben dan hij, doe ik overdag wel wat meer klusjes, maar tot nu toe hebben we de huishoudelijke taken altijd redelijk eerlijk verdeeld, eigenlijk gaat dat super vanzelfsprekend. Soms draait hij een wasje, soms ik. Alleen hij doet meer klusjes buitenshuis, dus in de tuin en het echte kluswerk. Ik voel me vaak wel een beetje laks tegenover hem maar ik doe ook gewoon m'n best dingen te zien en schoon te maken wanneer nodig. En we hebben tegenwoordig een schoonmaakster die eens per twee weken komt. Dat helpt.
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Mrt 2017 14:31

Re: Inkomen naar rato verdelen

Volgens mij moeten jullie een nieuw topic openen over wat doet je man/vriend in het huishouden? Anders gaat het wel heel off-topic.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Mrt 2017 14:35

Re: Inkomen naar rato verdelen

Fred schreef:Volgens mij moeten jullie een nieuw topic openen over wat doet je man/vriend in het huishouden? Anders gaat het wel heel off-topic.


Want jij gaat nooit off-topic?

Ik vind het best een interessant gesprek. Immers is het niet meer vanzelfsprekend dat de vrouw minder verdient of werkt dan de man, en daar op voort bordurend, hoe is dan de taakverdeling in het huishouden. Waarom zou je wél naar rato kosten verdelen maar niet naar rato zorgtaken in het huishouden. Ik vind het een vrij logisch vervolggesprek eigenlijk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Mrt 2017 14:36

Re: Inkomen naar rato verdelen

Vreselijk.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 08 Mrt 2017 14:42

Re: Inkomen naar rato verdelen

Nou, zo gaan gesprekken wel eens Fred.

Wij hebben het tot nu toe nog allemaal vrij netjes verdeeld. Ik ben daar ook wel voorstander van en dadelijk met het nieuwe huis gaat het hezelfde. Alle dingen voor het huis gaan op één stapel, dat wordt gedeeld door twee en de rest is voor jezelf. Zo ga ik niet meebetalen aan zijn alimentatie en hij niet aan het afbetalen van mijn DUO. Ik hou daardoor wel meer over, maar dat is dan maar even de situatie. Vaak betaal ik dan extra met vakantie oid en het meeste spaargeld is dan ook van mij.
Onze inkomens zijn ook nagenoeg gelijk aan elkaar, wellicht als ik meer ga verdienen dat ik dan ook meer ga bijleggen maar dat zien we nog wel.

Overigens hebben wij ook zat gesprekken (en ruzies) gehad over het huishouden en ik werd zó moe van dat 'je hebt gewoon andere standaarden'! Je weet gewoon: minstens een keer per week moeten dingen gebeuren en zo niet: wordt het een zooi. Nou hij trekt zich daar dan wel minder van aan, maar we wonen sámen in een huis. Ik deed ook eerst veel meer, terwijl ik net als hij 40 uur werkt. Nou, dat was voor mij echt een flinke ergernis, inmiddels is dat rechtgetrokken en hebben we 1x per twee weken ook huishoudhulp.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers