Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Starten met hardlopen, hoe en wat?

<<

anoniem203

Bericht 01 Mrt 2017 18:58

Starten met hardlopen, hoe en wat?

Ik zit eraan te denken om te beginnen met hardlopen. Alleen hoe begin ik? Is zo'n app handig zoals die van Evy of is een eigen schema fijner?

En wat voor kleding trek ik aan? Ik heb dus helemaal niks van sportkleding in huis.. En ik heb nog Nike's (Air Max en Pegasus) in de kast liggen. Is dat goed genoeg voor te starten?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 01 Mrt 2017 19:20

Re: Starten met hardlopen, hoe en wat?

Qua schoenen kan ik je geen tips geven, aangezien ik weet of je Nike's die het hebt liggen bruikbaar zijn. Ik zelf zou niet gelijk schoenen gaan kopen, aangezien ik zelf zou weten of ik het vol kan houden.

Qus sportkleding ben ik begonnen in een trainingsbroek en bij goed weer met een tennisrokje. Aangezien ik de nodige uren op de tennisbaan aanwezig ben, heb ik die kleding in huis.

Verder heb ik nooit gebruik gemaakt van een app. Ik ben begonnen met een rondje van ongeveer 4km. Ik ben begonnen met rennen en ben gaan wandelen zodra ik daar behoefte aan had. De eerste 2-3x haalde ik nog niet eens de hoek van de straat. Ik kon al snel steeds verder rennen en het wandelen werd tussendoor steeds korter. Op een gegeven moment ben ik gaan hardlopen op de muziek. Ik moest het einde van het nummer halen en dan mocht ik weer lopen of ik nam mij voor om tot een bepaald punt te lopen en dan mocht ik weer wandelen. Op een gegeven moment kwam ik verder dan dat ik in gedachte had. Op deze manier heb ik mijn afstanden steeds vergroot. Op tempo gaan lopen heb ik nooit gedaan.
Wel had ik op een gegeven moment een rondje, wat ik kon aanpassen afhankelijk van mijn behoefte en motivatie van een dag. Zo begon ik met het idee van een rondje van 6 km en dat kon of 8 worden of 10.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 01 Mrt 2017 19:53

Re: Starten met hardlopen, hoe en wat?

Schoenen zijn echt wel heel erg belangrijk, op slechte schoenen heb je snel blessures te pakken. Ik zou dan ook niet gauw op maxies gaan hardlopen.

Verder vond ik Evy fijn om mee te beginnen, maar had ik al snel dezelfde tactiek als SO: gewoon rennen zo ver je kan en lopen wanneer nodig. Zo heb ik het snel opgebouwd.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 21:09

Bericht 01 Mrt 2017 20:53

Re: Starten met hardlopen, hoe en wat?

Ik zou ook niet zomaar op schoenen die je al hebt gaan hardlopen. Ik heb geen idee of Nike pegasus geschikt zijn om te hardlopen, air max lijken me sowieso niet geschikt. Ik ben ook ooit begonnen met hardlopen op schoenen die ik al had maar daar kreeg ik snel spijt van. Blessures aan mijn knieën, ik kon nauwelijks meer lopen. Ik zou dus wel investeren in goede schoenen. Kleding hoeft niet duur te zijn, als je thuis echt niks hebt.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 15:49

Bericht 01 Mrt 2017 21:02

Re: Starten met hardlopen, hoe en wat?

Couch to 5k is een goed beginnersschema. Hebben wij toentertijd ook gevolgd. Vriendlief loopt nu halve marathon, ik heb het bij 5k gehouden.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem193

Bericht 02 Mrt 2017 09:27

Re: Starten met hardlopen, hoe en wat?

Ik zou wel echt hardloopschoenen kopen. Die hoeven niet duur te zijn. Decathlon heeft goeden die gewoon betaalbaar zijn.
Verder zou ik mij ook wel houden aan een schema, zodat je het op een goede manier opbouwt die ook vol te houden is. Anders ben je er misschien snel zat van omdat het niet lukt en omdat je misschien geen progressie ziet. Van die schema's zijn wel her en der te downloaden. Met een van 0-5 km schema zou ik beginnen.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 02 Mrt 2017 12:33

Re: Starten met hardlopen, hoe en wat?

Hey wat leuk dat je ook gaat hardlopen. Ik ben in januari begonnen ivm mijn longontsteking. Ook ik had eigenlijk geen spullen. Ik heb toen hardloopschoenen van de lidl aangeschaft omdat ik eerst wilde bekijken of hardlopen wel echt iets voor mij was zonder meteen honderden euro's uit te geven. De meningen zijn heel verdeeld over deze schoenen. Het hardlopen bevalt mij zo goed, ondertussen loop ik 3 keer per week minimaal 5k. Nu ik weet dat ik ermee doorga, ga ik ook hardloopschoenen aan laten meten omdat ik voel dat mijn voeten en knie dat echt nodig hebben (ik heb denk ik meer demping nodig). Afgelopen week heb ik ook een goede hardlooplegging gekocht zodat ik niet meer in joggingbroek hoeft en zo wordt het steeds wat fijner. Ik ben gewoon zelf begonnen met hardlopen. Eerst elke dag 5 minuten, dan 10 minuten enz. Moest ook echt op mijn eigen tempo vanwege mijn longontsteking. Maar binnen 3 weken zat ik dus al op mijn 5 kilometer binnen de 30 min. Als je er eenmaal lekker in zit, raak je min of meer in een soort trance. Zo af en toe gebruik ik runkeeper om mijn km en tijd in de gaten te houden. Ook niet altijd omdat ik van mezelf weet dat ik dan heel prestatiegericht ga rennen ;-). Lekker muziekje op en gaaaaaan!
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 06 Mrt 2017 14:10

Re: Starten met hardlopen, hoe en wat?

Ik loop zelf met de Evy app. Dus start to run 0-5 km. Als ik dit heb afgerond ga ik door met de 5-10 km. Helaas zit ik nog maar bij les 11 omdat ik een enkelblessure heb gehad en hierdoor 6 weken niet kon hardlopen. Na die 6 weken ben ik dus opnieuw begonnen. Ik ga 3x per week als het uitkomt met werk en verplichtingen. Ik vind Evy ook echt een hele fijne app.

Qua schoenen zou ik je dan weer wel echt adviseren om goede loopschoenen te kopen. Ik dacht ook "ach ik loop wel met de schoenen die ik nog heb" maar doordat ik veel te weinig demping had, heb ik een blessure opgelopen waardoor ik 6 weken uit de running was. Ik heb toen bij de Decathlon Asics gekocht van 90 euro en wat een verademing!

Qua kledij ben ik gewoon begonnen met een trainingsbroek, shirt en vest. Maar ik ga nu wel echte loopkleding aanschaffen omdat ik een training toch minder fijn vind lopen.
2012 & 2016

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers